معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۸

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در هفته چهارم اسفندماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور با محوریت تاثیر بحران شرق اروپا بر اقتصاد این کشور و نگرانی ها در زمینه افزایش قیمت مواد غذایی در آستانه ماه رمضان و همچنین تاثیرات افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نگرانی در بازار مواد غذایی اردن در آستانه ماه رمضان

بر اساس آمارها اردن بیش از 80 درصد سبد غذایی خود را از بازارهای بین المللی وارد می نماید و در شرایطی که بازار داخلی برای استقبال از ماه رمضان آماده می‌شود، شاهد افزایش واضح قیمت بسیاری از اجناس و مواد به بهانه ی تاثیر جنگ بوده است.

ایاد ابو حلتم از اعضای اتاق صنعت اردن در این زمینه به خبرگزاری آناتولی گفت: پیامدهای بحران بر کل جهان تأثیر خواهد گذاشت، زیرا روسیه سالانه 44 میلیون تن و اوکراین  17 میلیون تن از گندم در جهان را تولید می نمایند.علاوه براین نقش این دو کشور در بازار آلومینیوم، آهن و مواد معدنی که از نهاده‌های تولید در بازار اردن محسوب می‌شوند هم شاهد افزایش بوده است.

وی گفت: قیمت مواد غذایی در ماه رمضان افزایش نخواهد یافت زیرا بسیاری از محموله‌های تجاری در گذشته قرارداد بسته اند که برخی از آنان به اردن رسیده اند اما اگر بحران تا پس از ماه رمضان ادامه یابد، بازارها پس از آن شاهد این تبعات خواهند بود به ویژه اگر قیمت نفت و نهاده‌های تولید از جمله فولاد و آلمینیوم نیز روند صعودی خود را ادامه دهند.

نائل الکباریتی رئیس اتاق بازرگانی اردن نیز گفت که در ماه رمضان هیچ کمبودی در داخل کشور وجود نخواهد داشت زیرا اکثر بازرگانان کالاهای خود را برای رمضان قرارداد بسته و در حال حاضر هیچ توجیه برای افزایش قیمت هیچ کالایی وجود ندارد.

الکباریتی در مورد گندم گفت که اردن بیشتر نیازهای خود را از رومانی وارد می‌کند و در حال حاضر مانعی برای جلوگیری از واردات از رومانی نیست اما در آینده اگر زنجیره‌های تولید و تامین تحت تاثیر قرار گیرند، قیمت ها هم افزایش می یابد.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان نسبت به افزایش بی رویه ی  قیمت برخی از کالاهای اساسی و کالاهای واسطه ای و حتی اقلام لوکس و برخی خوراکی‌ها طی روزهای گذشته به بهانه ی جنگ هشدار داد. محمد عبیدات، رئیس این انجمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت آشفته این روزها در بازار موادغذایی به دلیل گرانی‌های مکرر، موجب نگرانی مردم شده است.

 اردن: برای 15 ماه ذخایر گندم داریم

جنگ روسیه و اوکراین باعث ایجاد ترس از نظر واردات غذایی مانند گندم در کشور های عربی شد زیرا بیشتر کشورهای عربی 24 تا 80 درصد نیازهای غذایی خود را از روسیه و اوکراین وارد می‌کنند. ینال البرماوی سخنگوی وزارت صنعت و تجارت اردن در همین زمینه به روزنامه الانباط گفت: نگران ذخایر گندم در اردن نباشید زیرا اردن از کشور های مختلفی مانند رومانی، استرالیا و فرانسه هم گندم وارد می‌کند و تنها روسیه و اوکراین منبع ما نیستند. وی با اشاره به اینکه در سال جاری 2022 قراردادی برای خرید گندم با اوکراین منعقد نشده افزود: ذخایر گندم برای 15 ماه کافی است و اردن نیاز های خود را از کشور های مختلف دیگری فراهم می‌کند و لذا از وضعیت کنونی نگران نیست. این مقام اردنی اذعان کرد که جنگ روسیه و اوکراین قطعاً پیامدهای وخیمی‌بر اقتصاد جهان و بازرگانی بین المللی خواهد داشت که به مدت زمان جنگ بستگی دارد.

انور العجارمه رئیس شورای مدیریت شرکت عمومی اردنی سیلوها و تامین در بیانیه ای تاکید کرد که 1.388 میلیون تن گندم در حال حاضر در اردن وجود دارد. وی افزود که مقدار 940 هزار تن جو در ذخایر دولتی موجود است که برای11ماه مصرف کشور کافی است. العجارمه تصریح کرد که اردن 70% نیازهای غذاهای اساسی خود و 95% نیاز های حبوبات خود به علاوه ذرت و سویا را از کشور های دیگر وارد می‌کند و رتبه امنیت غذایی اردن 62 از 133 می‌باشد.

 تثبیت قیمت حامل های سوخت در اردن

همزمان با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی وزارت انرژی منابع اردن بعد از برگزاری نشستی ویژه اعلام کرد که سیاست دولت مبنی در زمینه تعیین قیمت بنزین، گازوئیل و گاز در ماه مارس و اوریل بنزین اکتان 90 ، بنزین اکتان 95 و گازوئیل مبتنی بر حفظ قیمت هاست. بیانیه وزارت انرژی اردن با اشاره به اینکه میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در ماه فوریه به 97.9 دلار در هر بشکه و در ماه مارس بالای 90 دلار است تصریح کرد که دولت اردن برای حمایت از اقتصاد این کشور تلاش می‌کند تا قیمت نفت را ثابت نگه دارد.

هاشم عقل کارشناس حوزه نفت درخصوص تصمیم دولت گفت: قیمت سوخت در اردن از نوامبر گذشته با وجود افزایش قابل توجه قیمت‌های بین‌المللی ثابت بوده زیرا دولت این امر را به عنوان یک نیاز فوری برای شهروندان در فصل زمستان می‌داند. این کارشناس با اشاره به هزینه مالی این سیاست تثبیت قیمت برای خزانه دولت تاکید کرد که احتمالا تاثیر این سیاست در آوریل آشکار می‌شود ولی در ماه رمضان دولت تلاش می‌کند قیمت را کنترل نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما