معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

تاثیرات جنگ میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد اردن

روزنامه عربی زبان "الغد" با انتشار گزارشی در خصوص جنگ میان روسیه و اوکراین به تاثیرات آن بر اقتصاد کشور اردن پرداخته است. خلاصه مطالب منتشره در این گزارش به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

روزنامه الغد در گزارشی با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین نوشت: اردن از نظر مبادلات تجاری با روسیه و اوکراین روابط متوسطی دارد و بر اساس آخرین آمار 11 ماه سال 2021 اردن 2 میلیون دلار به روسیه صادر کرده که عمدتاً مواد شیمیایی، جوهر چاپگر، کود و خرما درحالی که صادرات روسیه به اردن کالاهایی به ارزش 255.8 میلیون دلار بوده که بیشتر کالاهای اساسی مانند جو، گندم، شکر، فولاد آهن، مس، برخی مواد غذایی، نوشیدنی‌های الکلی، زغال سنگ، روغن‌های حیوانی و گیاهی به ویژه روغن آفتابگردان بوده است. 

این رسانه اردنی در ادامه می افزاید: اوکراین هم حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به نحوی است که 4.9 میلیون دلار آن صادرات اردن به این کشور و 171.7 میلیون دلار آن صادرات اوکراین است و مهمترین واردات اردن از اوکراین غلات، آهن، گریس، روغن‌ها، گوشت گاو، قند و شکر است در حالی که صادرات اردن محصولات شیمیایی، دارویی و خرما است.

این گزارش با اشاره به اینکه پایش آماری نشان می دهد که پیامدهای جنگ اوکراین بر قیمت تعدادی از کالاهای اصلی مانند روغن، غلات و آهن تاثیر منفی خواهد داشت، می افزاید: طی 2 سال گذشته قیمت تعداد زیادی از کالاها به میزان قابل توجهی در نتیجه افزایش قیمت حمل و نقل دریایی رشد داشته است. روزنامه الغد در ادامه با بیان اینکه جایگزین کالاهای وارداتی از روسیه و اوکراین در بسیاری از بازارهای جهان از جمله کشورهای آسیایی و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی وجود دارد، تصریح می‌کند که برخی از کشورهای بزرگ مانند چین به سمت ذخیره سازی انبوه کالاهای اساسی رفته اند و این به وضوح به قیمت های دیوانه وار برخی از کالاها کمک کرده است.

این روزنامه در انتها تاکید می‌کند: عواقب افزایش قیمت کالاهای وارداتی از روسیه و اوکراین بازتاب یکسانی بر سایر نقاط جهان دارد و دولت و بخش خصوصی اردن باید به تنظیم شرایط کالاها و بررسی جایگزین‌های بازار بپردازند زیرا اقدام سریع ضامن ثبات ذخایر و حفظ در دسترس بودن کالاهای اساسی می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما