معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۳

اخبار اقتصادی آلمان- فرانکفورت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فرانکفورت در هفته اول اسفند 1400 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بازنگری در سیاست های انرژی در آلمان: بازنگری در خروج طبق برنامه از زغال و انرژی هسته ای؟

با توجه به جنگ در اوکراین و نگرانی‌های پنهان و پیدای آلمان در خصوص امنیت انرژی بویژه پس از تنش های  سیاسی امنیتی ایجاد شده با روسیه، برخی سیاست مداران آلمانی چون «آندریاس پینکوارت»، وزیر اقتصاد و انرژی ایالت نوردراین وِست فالِن، از حزب دموکرات آزاد، خواهان بازنگری در خصوص تصمیم به خروج از استفاده از زغال سنگ شده اند. آنها تعطیلی همزمان نیروگاه‌های هسته ای و خروج از استفاده از انرژی زغال سنگ را با توجه به وابستگی به روسیه دارای تبعات سنگین می دانند. زغال قهوه ای (Braunkohle) تنها حامل انرژی است که در خاک آلمان به اندازه کافی وجود دارد و این سوخت می‌تواند بویژه برای زمان‌هایی که تأسیسات انرژی بادی و فتوولتائیک بدلیل شرایط جوی قادر به تولید انرژی لازم نیستند (به این زمان در اصطلاح اقتصاد انرژی آلمان Dunkelflaute، بازه تاریکی، گفته می‌شود)، جایگزین مناسبی باشد. بیشترین برق تولیدی از سوخت زغال در ایالت نوردراین وِست فالِن در غرب آلمان صورت می­پذیرد، چراکه بیشترین زغال قهوه ای نیز در این ایالت استخراج می‌گردد. وزیر اقتصاد ایالت در مصاحبه با فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ اظهار می دارد: «وضعیت جدید سیاسی امنیتی بین الملل ایجاب می‌کند که در سیاست های انرژی خود بازنگری داشته باشیم».

آلمان قصد دارد طبق قانون تا سال 2038 به صورت کامل از استفاده از زغال سنگ به عنوان سوخت نیروگاهی خارج شود. دولت جدید آلمان موسوم به «ائتلاف چراغ راهنمایی» در نظر دارد، در راستای پیشبرد سریع اهداف اقلیمی خود، خروج از زغال را زودتر از موعد و تا سال 2030 تحقق بخشد.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/nrw-fordert-ueberpruefung-des-kohleausstiegs-17838419.html?GEPC=s3

از پیامدهای جنگ در اوکراین: صندوق ویژه 100 میلیارد یورویی برای تجهیز ارتش آلمان

صدراعظم آلمان، «اُلاف شُلتس»، در نطق خود روز یکشنبه در خصوص موضع دولت در قبال تحولات اوکراین، ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و حمله به شخص پوتین به عنوان مسئول اصلی جنگ، نگاه ویژه ای به لزوم تقویت بنیه دفاعی و نظامی آلمان داشت. وی در سخنرانی خود اظهار داشت: «ما نیازمند ارتشی توانا، فوق مدرن و پیشرفته هستیم. همانگونه که در کنفرانس امنیتی مونیخ گفتم، ما نیازمند جنگنده‌های مدرن و کشتی‌هایی هستیم که روانه دریا شوند. سربازانی می خواهیم که برای مأموریت شان به بهترین شکل تجهیز شده باشند. و برای این کار بودجه ای ویژه اختصاص می دهیم. در قالب یک صندوق ویژه 100 میلیارد یورو برای تجهیز ارتش به صورت ویژه اختصاص داده می‌شود.» این بودجه برای سرمایه گذاری‌های لازم برای دفاع هزینه می‌شود و نه محقق ساختن پروژه‌های تسلیحاتی. صدراعظم آلمان با این کار بدنبال هدف تحقق هزینه‌های دفاعی بیش از 2درصد از درآمدناخالص داخلی در سال نیز هست.

https://www.faz.net/aktuell/politik/inland/ukraine-scholz-vollzieht-die-sicherheitspolitische-wende-17837931.html

خارج کردن برخی بانک های روسی از شبکه بانکی «سوئیفت»

فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در مقاله ای به موضوع تحریم روسیه در خصوص استفاده از شبکه بانکی بین المللی سوئیف می نویسد: اگرچه آلمان در ابتدا گزینه خارج کردن روسیه از شبکه بانکی سوئیف را بیشتر به دلیل نگرانی از مختل شدن مراودات بانکی خرید گاز از روسیه، گزینه ای مناسب نمی دید، نهایتاً همراه با دیگر کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، بریتانیا و کمیسیون اتحادیه اروپا، تحریم برخی از بانک های روسی در خصوص استفاده از شبکه بانکی سوئیفت را به جریان انداخت. انزوای روسیه در زمینه مراودات بانکی بین المللی و ارتباطش با دیگر اقتصادها بویژه در اروپا، هدف اصلی این تحریم می‌باشد. با این کار روسیه نمی‌تواند به راحتی از ذخایر ارزی خود برای تأمین مالی جنگ علیه اوکراین استفاده کند.

وزیر امورخارجه آلمان، «آنالِنا بِربوک»، و وزیر اقتصاد و اقلیم این کشور، «روبِرت هابِک»، پس از این تصمیم، در مصاحبه ای در خصوص تغییر نظر آلمان در این خصوص اظهار داشتند: «دولت فدرال اکنون به صورت کلی از خروج روسیه از شبکه سوئیف حمایت می‌کند. همزمان با جدیت در تلاشیم که خسارت های جانبی خروج روسیه از سوئیفت آنچنان کم باشند که این تحریم تنها به آنچه مورد هدف است، آسیب بزند. آنچه ما نیاز داریم، ایجاد محدودیت در سوئیف به شکلی هدفمند و کاراست.»

فرانکفورتِر آلگماینه سایتونگ می نویسد «خارج کردن روسیه از شبکه مالی بین المللی سوئیف اگرچه اقتصاد این کشور را به صورت کامل از سیستم بین الملل منفک نمی‌کند، اما مراودات بانکی بسیار محدود و گران خواهند بود. این اقدام تبعاتی نیز برای اروپا و آلمان دارد، چرا که پرداخت هزینه‌های خرید گاز و زغال از روسیه برای اروپا و بویژه آلمان تنها به سختی امکانپذیر خواهد بود.» اتحادیه اروپا حدود 40 در صد  و آلمان بیش از نیمی از گاز خود را از روسیه وارد می‌کنند.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/ukraine-krieg-westen-schliesst-russische-banken-von-swift-aus-17837221.html

معنای تحریم روسیه در زمینه شبکه بانکی سوئیفت برای روسیه

فرانکفورتِر آلگماینه سایتونگ در گزارشی به برخی جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا و دیگر کشورها علیه روسیه می‌پردازد. سومین بسته تحریمی علیه روسیه شامل خارج کردن لیستی از بانک های روسی از شبکه بین المللی بانکی سوئیفت، بلوکه کردن ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه در خارج و  برخی گام ها در مقابل اولیگارش ها و خانواده‌هایشان (از جمله محدودیت در ارائه پاسپورت اتحادیه اروپائی و یا بلوکه کردن دارائی‌های آنها در بانک های اروپایی) می‌شود.

لیست بانکی که اکنون شامل خروج از شبکه سوئیفت می‌شود، فعلا محرمانه و شامل برخی بانک های منتخب است. آنچه مشخص است اینکه این بانک ها در مجموع سهمی 70 درصدی در بازار بانک روسیه دارند. خارج شدن آنها از سوئیفت به معنای قطع کامل ارتباط آنها با بازارهای مالی بین المللی نیست. مراودات بانکی برای این بانک ها اما بسیار دشوار و هزینه بر خواهد بود.

سه نوع بانک فعلا از تحریم شکبه سوئیفت مستثنی هستند. اولا، بانک هایی که مشغول به انجام امور مراودات بانکی مربوط به واردات انرژی هستند. ثانیا، بانک هایی در روسیه برای پرداخت بدهی‌های این کشور مهم هستند و ثالثا، بانک هایی که خارج کردن آنها از شبکه سوئیف برای مراکز مالی و بانک های شریک اروپائی شان، تبعات سنگینی به همراه دارد. علاوه بر این، هدف از خارج کردن روسیه از سوئیفت این نیست که بحران مالی شدیدی به راه بیفتد.

اگرچه مراودات بانکی بانک های تحریم شده از طریق دیگر بانک های در مقام نظر امکانپذیر خواهد بود، اما سیاست­مداران اروپائی تحریم کننده در بروکسل بر این نکته تأکید کرده اند که لیست حال حاضر در کوتاه مدت و در صورت ظن به دورزدن تحریم متناسب با شرایط تغییر خواهد کرد.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/sanktionen-wegen-ukraine-krieg-russland-geht-es-an-die-reserven-17838452.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما