معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

ارزهای رمز پایه به‌عنوان محاصره شکن

شبکه اول تلویزیون آلمان اخیرا در تارنمای خود نوشت پس از حمله روسیه به اوکراین، سرمایه‌گذاران بیشتری در حال ذخیره ارزهای دیجیتال هستند.

به گفته کارشناسان، جنگ و تحریم‌های غرب سرمایه هنگفتی را به بخش رمزنگاری ناشناس و غیرمتمرکز هدایت کرده و معاملات بیت کوین به‌ویژه در روسیه و اوکراین به‌شدت افزایش‌یافته است. بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی Chainalysi، مبادلات بین روبل روسیه و دارایی‌های رمز ارزی از زمان تهاجم دو برابر شده و از ابتدای هفته جاری به 60 میلیون دلار در روز رسیده است. در اوکراین نیز صرافی رمز ارز Kuna حجم معاملات روزانه خود را سه برابر کرده است.

ایپک اوزکاردسکایا، تحلیلگر امور بانکی از کشور سوئیس معتقد است آز آنجایی که ارزهای رمزنگاری‌شده خارج از کنترل بانک‌ها و دولت‌ها هستند و تراکنش‌های مبتنی بر فناوری بلاک چین نیازی به‌واسطه ندارند، بیت کوین می‌تواند پناهگاه امن بالقوه‌ای برای الیگارش‌های روسی باشد تا تحریم‌ها را دور بزنند. درنتیجه این فرض که میلیاردرهای روسی می‌توانند از پول دیجیتال به‌عنوان یک پناهگاه امن استفاده کنند، باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شده است.

آمریکا نیز ارزهای رمز پایه را یک محاصره شکن می‌داند. درنتیجه بر اساس گزارش‌های واصله اقداماتی از سوی ایالات‌متحده برای جلوگیری از استفاده روسیه از بیت‌کوین به منظور  دور زدن تحریم‌ها در حال انجام است. این امر از تجربیات ایران و ونزوئلا  نشات می‌گیرد و ایالات‌متحده  می‌خواهد از حداکثر اثربخشی تحریم‌ها علیه روسیه اطمینان حاصل کند.

میخایلو فدوروف معاون نخست‌وزیر اوکراین، از صرافی‌های ارزهای دیجیتال خواست تا آدرس‌های کاربران روسی را مسدود کنند. با این‌حال بایننس (یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزنگاری در جهان) با این امر مخالفت کرد و اعلام داشت تصمیم‌گیری یک‌جانبه برای ممنوعیت دسترسی افراد به ارزهای رمز پایه‌شان، مغایر فلسفه وجودی وجود ارزهای دیجیتال است.

 صرافی کراکن نیز  اعلام کرد که حساب‌های مشتریان روسی خود را بدون تعهد قانونی مسدود نخواهد کرد. صرافی Coinbase ایالات‌متحده هم اعلام کرد نمی‌خواهد یک ممنوعیت کلی برای تمام تراکنش‌ها با آدرس‌های روسی اعمال کند.

البته اینکه آیا استفاده از ارزهای رمز پایه برای دور زدن تحریم‌ها واقعاً می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، جای سؤال دارد. تیمو امدن، تحلیلگر ارز دیجیتال می‌گوید اگر روسیه موفق به استفاده از دارایی‌های ارز دیجیتال در زندگی روزمره شود، یک شوک نظارتی جهانی به وجود خواهد آمد. البته بعید به نظر می‌رسد روسیه در کوتاه‌مدت، بتواند از ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان یک وسیله پرداخت عادی استفاده کند.

فیلیپ سندنر، اقتصاددان دانشکده مالی و مدیریت فرانکفورت معتقد است روسیه ابتدا باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند تا بتواند از بیت کوین به‌عنوان یک وسیله پرداخت عمومی استفاده کند. در این خصوص کرملین باید ابتدا برای تمامی‌شهروندان و شرکت‌ها یک "دروازه تراکنش"‌فراهم کند که این کار دست‌کم بین شش تا دوازده ماه طول می‌کشد.

منبع:  تارنمای شبکه اول تلویزیون المان – 3 مارچ 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما