معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۴

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه دوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه ازبکستان برای حذف تدریجی عوارض گمرکی واردات خودرو

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، از ضرورت حذف تدریجی عوارض گمرکی واردات خودرو خبر داد. وی خاطرنشان کرد: «باید به تدریج عوارض گمرکی به صفر برسد. در حوزه صنایع خودرویی باید رقابت وجود داشته باشد و خودروها ارزان و باکیفیت باشند. نباید خریداران با وجود پیش‌پرداخت، یک سال منتظر دریافت خودرو بمانند. بی‌انصافی است که شهروند سختکوش معمولی پولی را که به زحمت به دست آورده است، به مدت یک سال برای دریافت خودرو به شرکت خودروسازی واگذار کند.» او در همین راستا فرمانی برای تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مورد کاهش نرخ عوارض گمرکی واردات خودرو از 30 به 15 درصد صادر نمود.

امضای تفاهم‌نامه یک شرکت ازبک برای تولید آلکیل‌بنزن خطی

نمایندگان یک شرکت ازبکستانی در حاشیه نمایشگاه اکسپو دبی با شرکتی خارجی تفاهم‌نامه همکاری برای تولید آلکیل‌بنزن‌های خطی با ظرفیت 100 هزار تن در سال در ازبکستان امضا نمودند. آلکیل‌بنزن خطی ماده اولیه اصلی برای تولید انواع شوینده‌ها از صابون مایع گرفته تا پودر لباسشویی است. اجرای این پروژه امکان بومی‌سازی کامل تولید مواد اولیه شوینده‌ها و همچنین ساماندهی صادرات آن را فراهم می‌کند.

برنامه‌ریزی ازبکستان برای راه‌اندازی نیروگاه‌های حرارتی و خورشیدی در سال 2022

ازبکستان در نظر دارد تا پایان سال 2022 هفت نیروگاه جدید شامل 6 نیروگاه حرارتی (TPP) و یک نیروگاه خورشیدی (PVP) با ظرفیت کل 1474 مگاوات را به بهره‌برداری برساند. در ماه ژانویه دو نیروگاه حرارتی جدید با ظرفیت 270 مگاوات در بخارا و 240 مگاوات در تاشکند به بهره‌برداری رسید. همچنین قرار است تا اواخر مارس یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 100 مگاوات در سمرقند راه‌اندازی شود. تا پایان سال 2022 دو نیروگاه با ظرفیت 230 و 240 مگاوات در تاشکند و یک نیروگاه با ظرفیت 174 مگاوات در خوارزم و یک نیروگاه حرارتی با ظرفیت 220 مگاوات در سیردریا به بهره‌برداری می رسد. بر این اساس، ظرفیت کل سیستم انرژی ازبکستان از 16000 مگاوات فراتر خواهد رفت.

افزایش بیش از 4 برابری ساخت خطوط انتقال برق در ازبکستان

بر اساس اعلام وزارت انرژی ازبکستان، خطوط برق ساخته یا بازسازی‌شده در 5 سال گذشته در این کشور تقریباً 4.5 برابر بیش از دوره 2016-1991 بوده است. از سال 1991 تا 2016 بیش از 9 هزار کیلومتر خط انتقال برق ساخته و بازسازی شده است. در سال‌های 2021-2017 حدود 40 هزار و 700 کیلومتر خط برق ساخته و بازسازی شد.

مذاکرات ازبکستان برای عضویت در سازمان تجارت جهانی

در دیدار مجازی معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان با دبیر کل سازمان تجارت جهانی وضعیت فعلی روند الحاق ازبکستان به این سازمان و همچنین وظایف فوری برای پیشبرد مذاکرات و «نقشه راه» رویدادهای مشترک در سال 2022 مورد بررسی قرار گرفت. موضوع اصلی مذاکرات، فراهم‌سازی زمینه برای برگزاری پنجمین نشست آتی کارگروه پیوستن ازبکستان به سازمان تجارت جهانی بود. روند تدوین اسناد جدید ارائه‌شده از سوی ازبکستان به دبیرخانه سازمان تجارت جهانی برای این نشست و همچنین سایر موضوعات ماهوی و سازمانی مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار، دبیر کل سازمان تجارت جهانی تعهد خود را به حمایت همه‌جانبه از ازبکستان در روند پیوستن به سازمان و تشدید همکاری‌های دوجانبه برای حل‌و‌فصل سریع مسائل نوظهور اعلام کرد و آمادگی دبیرخانه سازمان تجارت جهانی برای گسترش کمک‌های فنی به ازبکستان برای حمایت از مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عضو سازمان نیز اعلام شد. طرف ازبکستانی بر اهمیت موضوع الحاق زودهنگام به سازمان تجارت جهانی تأکید و اعلام نمود که این موضوع یکی از وظایف کلیدی ترسیم‌شده در استراتژی توسعه ازبکستان جدید برای سال‌های 2026-2022 است.

اقدامات حمایتی ازبکستان در صنایع دامداری

رئیس‌جمهور ازبکستان در نشست مجازی بررسی اولویت‌های صنعت دامداری اعلام نمود که این بخش اقتصادی نقش مهمی در رفاه خانواده و امنیت غذایی دارد. گوشت و شیر و تخم‌مرغ 30 درصد از هزینه مصرفی روزانه مردم را تشکیل می‌دهند. در سه سال گذشته، بر اساس آیین‌نامه مصوب دامپروری، 8 نوع یارانه و وام ترجیحی اختصاص یافته است. در این مدت بیش از 15 هزار میلیارد صوم وام برای پرورش دام تخصیص یافت و حدود 4.5 هزار طرح اجرا شد. تعداد مزارع پرورش سه‌برابر شده و به 1414 واحد رسیده است. در نتیجه، تعداد دام در سال‌های 2019 تا 2021 به میزان 1.2 میلیون رأس افزایش یافت.

در این نشست خاطرنشان شد که در مناطق بخارا، جیزاخ، نوایی، نمنگان و سرخان‌دریا تعداد دامداری‌های بزرگ بسیار از سایر مناطق کمتر است. اگرچه 90 درصد دام‌ها در خانوارها پرورش می‌یابند، در بسیاری از مناطق پایگاه علوفه ثابتی وجود ندارد. در 15 سال گذشته، مساحت زمین‌های علوفه‌ای از 430 هزار هکتار به 340 هزار هکتار و سطح زیر کشت محصولات علوفه‌ای به ازای هر رأس گاو از 50 به 27 هکتار کاهش یافته است. در قرقالپاقستان، خوارزم، بخارا، نوایی، سرخان‌دریا و قشقه‌دریا سطح زیر کشت مکرر محصولات علوفه‌ای 23000 هکتار کمتر شده است. از این رو، حمایت از پرورش دام و افزایش تولید گوشت و شیر و تخم‌مرغ با استفاده گسترده از فناوری‌های صرفه‌جویی در منابع رو به افزایش است.

در این نشست وضعیت و فرصت‌های موجود در این حوزه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و اعلام شد که از فوریه سال 2022 اعتبارات خارجی برای مدت 10 سال با مهلت 3 ساله تخصیص داده می‌شود و تولیدکنندگان می‌توانند بابت وام با نرخ بیش از 14 درصد، ضمانت‌نامه 50 درصدی وام و همچنین بازپرداخت 20 درصد هزینه‌های خرید تجهیزات کشت هیدروپونیک را دریافت کنند. همچنین مقرر شد از سال 2022 وام ترجیحی برای خرید گوسفند و بز اصیل و فرآوری شیر و گوشت و پشم در نظر گرفته شود. این وام‌ها تا سقف 50 میلیون صوم و بدون وثیقه به توصیه دستیاران استانداری به مردم تعلق می‌گیرد و نیمی از سود پرداختی جبران می‌شود. افزون بر آن، مقرر شد توزیع 350 هزار رأس گوسفند و بز بین مردم آغاز شود و 100 میلیون دلار به امر اختصاص یابد.

صنعت دامداری قصد دارد در سال جاری 123 پروژه بزرگ اجرا کند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: «در کنار راه‌اندازی به‌موقع پروژه‌ها، باید به دنبال فرصت‌های بیشتر و گسترش سطح زیر کشت محصولات علوفه‌ای باشیم. به طور خاص، در هر خوشه می‌توان با ساماندهی تناوب زراعی در مناطق مجزا، یک مجتمع دامی‌ برای حداقل 500 رأس سازماندهی کرد. همچنین می‌توان پایه علوفه را با احیای زمین‌های از گردش خارج‌شده و توسعه زمین‌های جدید افزایش داد.» به گفته او، 120 میلیون دلار وام برای حمایت از این گونه پروژه‌ها و همچنین یارانه‌ها، گمرکات و مزایای مالیاتی اختصاص خواهد یافت و به افراد مسئول دستور داده شده است که در سال 2022 از مؤسسات مالی بین‌المللی 500 میلیون دلار جمع‌آوری کنند و به پروژه‌های توسعه دام اختصاص دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما