معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۰

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته چهارم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مشکلات ناشی از قیمت بالای سوخت

  خبرگزاری DN  می نویسد: نیم میلیون سوئدی پس از افزایش قابل توجه اخیر در قیمت بنزین و گازوئیل به جنبش اعتراضی پیوسته اند. منتقدان افزایش قیمت سوخت می‌گویند که این رانندگان هستند که باید قبض جاه طلبی‌های آب و هوایی سوئد را بپردازند. پیتر بلوم بوکنهیلم، رهبر این حرکت می‌گوید:  "بزرگترین موفقیت ما تا کنون این است که گفتن اینکه قیمت سوخت بسیار بالا است قابل قبول شده است. قبلاً ما را منکر تغییرات آب و هوا می دانستند. در همین حال، چندین حزب پیش از انتخابات پیش رو، رای دهندگان روستایی را مد نظر قرار داده اند، مردمی‌که به شدت از افزایش این قیمت ها متضرر شده اند. اپوزیسیون پیشنهاد کرده است که مالیات سوخت باید کاهش یابد. قیمت سوخت در سوئد تا حدی به دلیل افزایش نسبت سوخت های زیستی مورد استفاده بالا است، اقدامی‌که برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و دستیابی به اهداف آب و هوایی در نظر گرفته شده است. جایگاههای سوخت در روز دوشنبه25 بهمن، قیمت گازوئیل و بنزین را 20 اوره افزایش دادند، به این معنی که  هزینه سوخت به ترتیب 21.62 کرون و 19.14 کرون در هر لیتر رسیده است. این یعنی که قیمت برای یک سوخت گیری با یک باک 50 لیتری تنها در یک سال 310 کرون برای گازوئیل و 212 کرون برای بنزین افزایش یافته است. جسیکا آلنیوس، مدیر عامل شرکت سازمان صنعت گفت که این وضعیت عمدتا به این خاطر است که قیمت نفت خام در سال 2021 60 درصد افزایش یافته است، چیزی که به نوبه خود می‌تواند با همه گیری مرتبط باشد. این مربوط به همه‌گیری کرونا است و بسیاری از کشورها قرنطینه داشته اند حالا محدودیت ها به تدریج برداشته شده است، تقاضا افزایش یافته است - و اقتصاد نیز روند بهبودی را طی می‌کند و این بدان معنی است که قیمت حمل و نقل از جمله موارد دیگر افزایش یافته است.

 

فاصله درآمدی مدیران از کارگران

در گزارش جدید منتشر شده توسط کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری سوئد تفاوت رو به رشد بین درآمد کارگران صنعتی را برجسته می‌کند و یک گروه را کنفدارسیون به عنوان "نخبگان قدرت"، گروهی متشکل از تقریبا 200 نفر در مناصب عالی در تجارت، سیاست، اقتصاد و سایر حوزه‌های مهم جامعه مد نظر قرار می دهد که شکاف درآمدی بین این نخبگان قدرت و کارگران صنعتی بین سال‌های 1950 تا 2020 و در استانها مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش سالانه نشان می دهد که تفاوت در سال 2020 بالاترین میزان اندازه گیری شده در طول این دوره رسیده است. میزان متوسط درآمد مدیران قبل از کسر مالیات معادل 21.1 برابر دستمزد یک کارگر صنعتی است که نسبت به سال 2019 که این ضریب 19.9 بود افزایش نشان می دهد.

https://www.lo.se/english

 

کارخانه جدید باتری در گوتنبرگ 3000 شغل جدید ایجاد خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری DN ، گوتنبرگ در نبرد برای احداث کارخانه جدید باتری سازی که شرکت های Northvolt  و Volvo Cars با 30 میلیارد کرون می سازند، پیروز شده است. این تصمیم منجر به ایجاد حداقل 3000 شغل جدید خواهد شد که گوتنبرگ را به یک مرکز اروپایی برای تولید خودروهای الکتریکی تبدیل خواهد کرد. ساخت این کارخانه سال آینده آغاز خواهد شد و گفته شده باید با سرعت زیادی ساخته شود زیرا برنامه ریزی شده است تا در سال 2025 تکمیل شود. این کارخانه سلول های باتری را به طور ویژه برای استفاده در نسل بعدی خودروهای الکتریکی از Volvo و Polestar تولید خواهد کرد. قبلاً مشخص بود که گوتنبرگ مرکز تحقیقات باتری‌هایی را که Northvolt و Volvo Cars در حال برنامه‌ریزی برای ساخت آن هستند به دست می‌آورد، اما تصمیم امروز به گوتنبرگ خود کارخانه باتری را نیز می‌دهد. این یک نقطه قوت برای Volvo Cars خواهد بود که از سال 2030 فقط خودروهای الکتریکی تولید می‌کند. پیتر کارلسون، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل Northvolt می نویسد: «تاسیس این کارخانه در گوتنبرگ گامی مهم است، هم برای ادامه تحول در یکی از پویاترین مناطق خودرو در جهان و هم تبدیل شدن به تامین کننده پایدار و پیشرو جهانی باتری‌ها. کارل پتر توروالدسون وزیر تجارت و صنعت،  پیرامون خبر احداث کارخانه باتری جدید در گوتنبرگ، به خبرگزاریها گفت: اکنون جای هیچ شکی نیست که سوئد قدرت بزرگی در مورد باتری خودروها و کامیون‌ها خواهد بود. این توسعه برای سوئد خوب است زیرا هم به معنای ایجاد شغلهای  زیاد است و هم رقابت پذیری ما را تقویت می‌کند.

 

 افزایش مسافران شرکت SAS

در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است که در ماه ژانویه 2022، تعداد مسافران پرواز با SAS نسبت به مدت مشابه سال گذشته 170 درصد افزایش یافته است. بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، در مجموع 760000 مسافر با SAS در ژانویه پرواز کردند که البته همچنان در مقایسه با ماه دسامبر 25 درصد کاهش نشان می دهد. آنکو ورف، رئیس و مدیر عامل شرکت هواپیمایی Anko van می‌گوید که ویروس نوع Omicron تاثیر آشکاری در این زمینه داشته است و محدودیت های بیشتری در تعدادی از بازارهای اصلی SAS اعمال شده است. ون در ورف گفت: «اما در بلندمدت شاهد هستیم که با کاهش محدودیت‌ها، تقاضا برای سفر افزایش خواهد یافت.

 

 ولوو 10 میلیارد کرون در کارخانه ای در تورسلندا سرمایه گذاری می‌کند

به گزارش Expressen  شرکت ولوو کار حدود 10میلیارد کرون برای بازسازی کارخانه خود برای آماده سازی آن جهت تولید ناوگان خودروهای الکتریکی جدید سرمایه گذاری کرده است.  کارخانه در گوتنبرگ است و این روند طی 5 سال آینده انجام خواهد شد. ولوو کار قصد دارد با نسل بعدی خودروهای الکتریکی، برد طولانی‌تر، شارژ سریع‌تر و هزینه‌های کمتر را به مشتریان ارائه دهد. در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است شرکت می خواهداز نظر ایمنی و دوام خودرو به نقاط عطف جدیدی دست پیدا کند. با این سرمایه‌گذاری‌ها، ما گام مهمی‌به سوی آینده کاملاً الکتریکی خود برمی‌داریم. هدف ولوو این است که تا سال 2030 به یک تولیدکننده خودروی تمام الکتریکی تبدیل شود

 

سخت گیری بیشتر در خدمات پرداخت الکترونیکی

  خدمات پرداخت شرکت هایی مانند Klarna و Qliro دیگر مجاز به خرید فاکتور بدون شناسه بانکی یا سایر احراز هویت دو مرحله ای نیستند. این موضوع به دلیل افزایش جرایم کلاهبرداری است که بسیاری از آنها مربوط به خرید فاکتور هستند. دولت در این زمینه مذاکراتی را با فدراسیون تجارت سوئد، انجمن بانکی و بخش خدمات پرداخت انجام داده و اکنون این پیشنهاد در حال بررسی است. مکس الگر وزیر بازارهای مالی، در این خصوص به خبرگزاری  TT می‌گوید که انتظار می رود با معرفی الزامات شناسایی، تعداد تقلب ها در خرید فاکتور کاهش یابد. همچنین انتظار داریم که یک طرح در پاییز امسال آماده شود و طبق آن، قوانین جدید از اول ژانویه 2023 لازم‌الاجرا خواهد شد.

 

تعطیلی موقت بزرگترین نیروگاه هسته ای سوئد

به گزارش SVT نیروگاه هسته ای Oskarshamn 3، بزرگترین نیروگاه در این کشور، مجبور شد به دلیل مشکلی که در بخش سوخت آن ایجاد شد به طور موقت تعطیل شود و این یعنی که سوئد بیشتر به برق وارداتی وابسته می‌شود، زیرا  این نیروگاه برق بیشتری را نسبت به سایر نیروگاه‌های هسته ای سوئد تحویل شبکه می دهد. همچنین این موضوع ممکن است بر بهای برق اثر منفی بگذارد و قیمت انرژی را برای یک دوره افزایش دهد. همه نیروگاه‌های هسته ای به طور منظم برای تعمیر و نگهداری تعطیل می‌شوند، چیزی که معمولاً به خوبی برنامه ریزی شده است. با این حال، این بار به دلیل تعمیرات زودهنگام تعطیل شده است و از 19 تا 27 فوریه خاموش خواهد شد.

 

بحران دائمی در بازار مسکن استکهلم

خبرگزاری DN در گزارشی به وضعیت مسکن در استکهلم پرداخته و می نویسد فقط برای گرفتن یک قرارداد قانونی مناسب برای یک آپارتمان یک اتاقه 30 متر مربعی در این شهر، ممکن است 11 سال یا به طور متوسط 400000 کرون پیش پرداخت طول بکشد. بسیاری از جوانان مجبورند به زندگی با والدین خود ادامه دهند در حالی که در صف انتظار برای اولین آپارتمان خود هستند. در این گزارش آمده که جوانان، تازه واردها و کم درآمدها همه بهای بازار خانه‌های ناکارآمد استکهلم را می‌پردازند. او می نویسد که این گروه‌ها هنوز در دست بازار سیاه آپارتمان‌ها هستند یا مجبورند آپارتمان‌های دست دوم گران قیمت را اجاره کنند.

سوئد ممکن است در نتیجه اوراق قرضه دولتی شاهد افزایش هزینه‌های استقراض باشد

خبرگزاری DN  در گزارش خود آورده است که سوئد متعلق به حلقه کوچکی از کشورهایی است که بالاترین رتبه اعتباری را در جهان دارند، اما با این وجود، سرمایه گذاران از اوراق قرضه دولتی سوئد دلسرد شده اند. در این زمینه کارولینا اکهولم، رئیس تازه منصوب شده اداره بدهی ملی سوئد، هشدار داده که این روند ممکن است باعث هزینه‌های استقراض بالاتر و در نتیجه منجر به ضربه زدن به دولت سوئد گردد.

 

 کاهش مصرف خانوارها

  بر اساس گزارش مرکز آمار سوئد، در ماه دسامبر 2021، مصرف خانوارها 2.8 درصد در مقایسه با نوامبر 2021 کاهش یافته است. با این حال، در مقایسه با ماه دسامبر 2020، مصرف خانوارها 6.5 درصد افزایش نشان می دهد. در سه ماهه چهارم، مصرف در قیمت های ثابت و ارقام تعدیل شده در روز کاری 7.1 درصد نسبت به سه ماهه چهارم سال 20 افزایش یافته است. این ارقام نشان میدهند که همه بخش ها به این رشد کمک نموده اند، اما بیشترین سهم وزنی مربوط به بخش رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل ها بود که در مقایسه با دسامبر 2020 در قیمت های ثابت 58.8 درصد افزایش یافته است.

 

کاهش سفارشات بخش صنعت

بر اساس ارقام منتشره توسط مرکز آمار سوئد، میزان کل سفارشات در بخش صنعت در ماه  دسامبر 2021 حدود 5.1 درصد نسبت به نوامبر کاهش داشته است در حالی که این رقم در مقایسه با ماه دسامبر 2020، حدود 7.7 درصد کاهش یافته که از این میزان، بیشترین کاهش مربوط به صنعت خودرو با 17.5 درصد و بیشترین افزایش در صنعت تجهیزات الکترونیکی با 12.7 درصد بوده است. آمار حاکی از این است که سفارشات بخش صنعت در هر دو بازار داخلی و صادراتی در مقایسه با نوامبر کاهش یافته است. این میزان برای بازار داخلی 5.2 درصد و برای بازار صادرات 5.1 درصد با کاهش همراه بوده است.

 

سوئدی‌ها می خواهند آب و هوا در اولویت اول اتحادیه اروپا باشد

گزارش پاییز 2021 پارلمان اروپا نشان می دهد که 32 درصد از سوئدی‌ها خواهان این هستند که اولویت اصلی اتحادیه اروپا باید آب و هوا باشد. پس از آب و هوا، سوئدی‌ها از اتحادیه اروپا می خواهند که دموکراسی و مبارزه با جرایم سازمان یافته و تروریسم را در اولویت قرار دهد. هر دو موضوع برای 11 درصد از سوئدی‌های مورد بررسی در اولویت اول قرار دارند. به طور کلی، مراقبت های بهداشتی به عنوان اولویت اصلی در میان شهروندان اتحادیه اروپا ذکر شده است و 16 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده اند که باید در صدر دستور کار اتحادیه اروپا باشد. در همین حال، تنها 1 درصد از شهروندان اتحادیه اروپا معتقدند دیجیتالی شدن باید اولویت اصلی باشد. یک سوم از پاسخ دهندگان، دموکراسی را مهم ترین ارزش برای دفاع می دانند و پس از آن آزادی بیان و اندیشه (27%) و حمایت از حقوق بشر (25%) قرار دارند. از نظر اولویت‌های سیاست شهروندان، بهداشت عمومی (42%) و پس از آن فقر و انزوای اجتماعی (40%) و همچنین تغییرات آب و هوایی (39%) قرار دارند.

 

تلاش دولت سوئد برای استفاده بیشتر از نیروگاههای بادی

به گزارش رادیو سوئد، دولت سوئد برنامه‌هایی را برای دریای شمال، دریای بالتیک و خلیج Bothnia ایجاد کرده است تا مقامات، شهرداری‌ها و دادگاه‌ها را هنگام برنامه‌ریزی و اعطای مجوز برای فعالیت‌های مختلف در دریا راهنمایی کند. دولت امید دارد که این طرح های دریایی گسترش نیروی بادی فراساحلی را تسریع کند و راهنمایی‌هایی را در مورد نحوه استفاده از مناطق مختلف دریایی به بهترین شکل ارائه دهد. طرح های دریایی مناطقی را با 20 تا 30 تراوات ساعت پتانسیل انرژی مشخص می‌کند و دولت به آژانس انرژی سوئد دستور داده تا مناطقی را برای 90 تراوات ساعت اضافی تا مارس 2023 مشخص کند تا برنامه‌های دریایی تجدید نظر شده تا سال 2024 امکان پذیر شود. در مجموع، این طرح جدید پتانسیل انرژی بادی فراساحلی 120 تراوات ساعت، اندکی کمتر از 140 تراوات ساعت تقاضای سوئد در سال 2020 را شناسایی می‌کند. دولت همچنین در حال تهیه لایحه ای برای ایجاد فرآیندهای ساده تر برای دریافت مجوزهای انرژی بادی است و در تلاش است مشخص نماید چگونه می‌توان به شهرداری‌ها مشوق های بیشتری در این زمینه ارائه داد.

 

تلاش شرکت سیمان سمنتا برای ادامه حضور در بازار

شرکت سیمان Cementa ممکن است تا اطلاع ثانوی به استخراج سنگ آهک خود در گوتلند ادامه دهد. این موضوع پس از آن که دادگاه تصمیم گرفت از اعلام وضعیت اضطراری دولت برای شرکت جلوگیری نکند، ممکن شده است. دادگاه عالی اعلام کرد که وضعیت اضطراری بحث‌برانگیز برای ادامه استخراج سنگ آهک در نزدیکی اسلایت در گوتلند را متوقف نخواهد کرد. کارین کامستت وب، مدیر پایداری این شرکت می‌گوید: «از این تصمیم استقبال می‌کنیم زیرا به ما یک مهلت کوتاه مدت و فرصتی برای حفظ عملیات در تجارت می دهد. دولت این مجوز را در ماه نوامبر پس از رد شدن Cementa در اوایل سال توسط دادگاه عالی زمین و محیط‌زیست در مورد درخواست برای ادامه فعالیت در Gotland اعطا کرد. دولت برای جلوگیری از کمبود شدید سیمان که بخش بزرگی از تجارت ساختمانی در سوئد را تهدید می‌کرد، در این موضوع مداخله کرد. این تصمیم از جمله توسط انجمن حفاظت از طبیعت سوئد، صلح سبز و سازمان محیط زیست محلی Urbergsgruppen مورد تجدید نظر قرار گرفت. به گفته کارین کامستت سمنتا در نظر دارد کارخانه در گوتلند را به به یک تولید کننده محصول کاملاً بدون فسیل تبدیل کند، اما برای تحقق این پروژه لازم است که مجوزهای طولانی مدت برای استخراج سنگ آهک نیز اعطا شود.

 

دولت به دنبال معافیت مالیات سوخت های زیستی از اتحادیه اروپا می‌باشد

خشایار فرمانبر وزیر انرژی روز در مصاحبه ای با خبرگزاری TT گفت: دولت از کمیسیون اروپا برای معافیت مالیاتی برای سوخت های زیستی پاک به مدت ده سال از سال 2023 درخواست خواهد کرد. فرمانبر گفت: «ما می‌خواهیم قیمت‌های معقولی را  برای سوخت‌های زیستی برای یک مدت طولانیتر تضمین کنیم. در حال حاضر، سوئد از وضع مالیات بر انرژی برای سوخت‌های زیستی پاک به مدت یک سال معاف شده است. فرمانبر گفت: «ما متذکر شدیم که کمیسیون دستورالعمل‌های زیست‌محیطی خود را تغییر داده و ممنوعیت صریحی را که در گذشته برای حمایت دولتی از سوخت‌های گیاهی و غذایی وجود داشت، را حذف کند. دولت معتقد است که دستورالعمل های تغییر یافته شانس سوئد را برای دریافت معافیت مالیاتی مستمر تقویت می‌کند. این برنامه بخشی از تلاش برای تضمین قیمت‌های پایدار درازمدت برای سوخت‌های زیستی و شرایط خوب برای تولید داخلی سوئد و مشاغل است.

 

پیشنهاد دولت برای کاهش مالیات گازوئیل برای کشاورزان

میکائیل دامبرگ وزیر دارایی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت می خواهد با کاهش مالیات به میزان 2 کرون در هر لیتر، گازوئیل را برای کشاورزان ارزان تر کند. این کاهش از اول ماه جولای به مدت یک سال ادامه خواهد داشت. دامبرگ گفت: «این یک اقدام موقت در یک موقعیت غیرمعمول دشوار است که به صنعتی کمک کند که از افزایش قیمت ضربه خورده است. در مجموع، بسته حمایتی به ارزش تقریبی 1 میلیارد کرون است که در بودجه فصل بهار لحاظ می‌شود.

 

 وضعیت اشتغال در سوئد

آمار منتشر شده توسط "مرکز آمار سوئد" حاکی از این است که در ماه دسامبر 2021، تعداد پنج میلیون و هشتاد و سه هزار نفر ( بر مبنای تنظیم فصلی) شاغل بوده اند. در همین مدت تعداد 400 هزار نفر فاقد شغل بوده اند که معادل 7.3 درصد نرخ بیکاری می‌باشد. میانگین کل ساعات کار 138.5 میلیون ساعت در هفته برآورد شده است. در بررسی دیگر با در نظر گرفتن داده‌های تنظیم شده فصلی، طی ماه دسامبر 5114000 نفر افراد شاغل وجود داشته که نسبت به ماه‌های قبل در سال 2021 افزایش نشان می دهد. نرخ بیکاری نیز حدود 8.2 درصد بوده که نسبت به ماه‌های قبل در سال 2021 کاهش نشان می دهد. میانگین ساعات کار 152.3 میلیون در هفته بود.

 

توسعه فرودگاه آرلاندا

توماس انروث وزیر زیرساخت، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولت در حال آغاز مطالعات خود در مورد توسعه فرودگاه آرلاندا می‌باشد. خبرگزاری TT در این زمینه می نویسد: این مطالعات نشان می دهد که چگونه پروازهای داخلی می‌توانند از فرودگاه  Bromma به فرودگاه آرلاندا منتقل شوند که به گفته وزیر، بدین شکل وضعیت رقابتی آرلاندا را تقویت می‌شود. این مطالعات توسط پیتر نورمن وزیر سابق دارایی، انجام خواهد شد و قرار است تا در ماه ژوئن 2022 تکمیل شود. به گزارش SVT، وظیفه نورمن شامل تعیین چگونگی «ایمن کردن ظرفیت کافی پرواز» در منطقه استکهلم در صورت بسته شدن فرودگاه بروما است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما