اقدامات دولت چین در مدیریت بازار زغال سنگ در سال 2022
روزنامه شانگهای دیلی در گزارشی اقدامات دولت چین برای کنترل عرضه و تقاضا و قیمت زغال سنگ در سال 2022 را تشریح کرد.
زغال سنگ در سال گذشته میلادی به موضوعی مهم و بحرانی در اقتصاد انرژی جهان تبدیل شده بود که دلیل آن افزایش تقاضا در بازار چین و جهانی و در نتیجه افزایش قیمت این محصول در سال گذشته بوده است. در گزارش شانگهای دیلی آمده است: «با توجه به رشد صعودی قیمت زغال سنگ در ماههای سپتامبر و اکتبر سال 2021 در اثر افزایش تقاضا و کاهش در تولید که منجر به قطعی برق در برخی مناطق (مانند سین کیانگ، جیانگسو، یوننان، فوجیان، گوادونگ و غیره) شده بود، شورای دولتی چین دستور داد تا تلاشهای هماهنگی برای تضمین چرخه تولید و حمل و نقل، افزایش تولید گاز و مراقبت از فعالیتهای سوداگرایانه در بازار صورت پذیرد».
در دو ماه بحرانی ذکر شده، علاوه بر افزایش تولید در داخل، افزایش واردات از روسیه نیز در دستورکار دولت چین قرار گرفت و تنها در ماه سپتامبر گذشته، 3.7 میلیون تن زغال سنگ از روسیه وارد شد که نسبت به ماه قبل از آن 28 درصد رشد داشته است. براساس اطلاعات مرکز ملی آمار چین، 3.67 میلیارد تن زغال سنگ در یازده ماه سال 2021 در چین تولید شده و رقم واردات این محصول در این مدت 292.32 میلیون تن بوده است.
کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین به عنوان عالیترین نهاد تصمیمگیرنده در مسائل مرتبط با انرژی، در دسامبر 2021، قیمت زغال سنگ برای سال جدید میلادی را بین 550 تا 850 یوان (معادل 86 تا 133 دلار) برای هر تن تعیین کرد و برای تنظیم بازار و کنترل قیمت، دستورات لازم را به معادن و نیروگاههای مصرف کننده مبنی بر چگونگی تنظیم قرارداد و سازوکار حمل و نقل داده است. به گفته شانگهای دیلی، تنظیم قراردادهای بلندمدت توسط شرکتهای تولیدکننده و مصرف کننده زغال سنگ قیمت این محصول در بازار را تثبیت نموده و عرضه پایدار انرژی را ارتقا خواهد داد.
بزرگترین معادن تولید کننده زغال سنگ چین در استانهای شآنشی، شانشی و مغولستان داخلی هستند. طبق گزارش رسانه دولتی در شانگهای، هوشمندسازی معادن و استفاده از تکنولوژیهای جدید در دستور کار ویژه قرار دارد. به عنوان نمونه در معدنی در استان شآنشی در اثر استفاده از تکنولوژیهای نوین تعداد کارگران از پانزده به هفت نفر کاهش یافته و 3500 تن زغال سنگ در مدت دو ساعت تولید میشود.
به عنوان جمع بندی، «نظارت بر قیمتگذاری»، «افزایش بهرهوری» و «تنظیم عرضه و تقاضا با استفاده از تولید داخلی و واردات» -که متکی بر روابط خارجی قابل اتکا با شرکا است-، سه ابزار دولت چین برای مدیریت بازار زغال سنگ در سال 2022 خواهند بود.