معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱۵

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تحویل خانه‌های نوساز به زلزله زدگان سال 2019 : ادی راما نخست وزیر طی مراسمی در شهرداری کوربین، منطقه ای که بیشترین تلفات زلزله سال 2019 در آن به ثبت رسید، خانه‌های نوساز را به زلزله زدگان تحویل داد. 

توزیع بسته‌های کمک به محرومان :  وزیر بهداشت و تامین اجتماعی اعلام داشت که هیات دولت در بودجه سال 2022 ارائه بسته‌های حمایتی به 15 هزار خانواده کم بضاعت دارای بیش از 3 فرزند را در دستور کار قرار داده و اینگونه کمکها دو برابر خواهد شد. کمک به ایتام و زنانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند نیز سه برابر خواهد شد و بقیه افراد مشمول دریافت کمکهای حمایتی نیز حداقل 10درصد افزایش دریافتی خواهند داشت. همچنین هیات دولت تصمیم گرفت بیمارستان تازه تاسیس در شهر فییر را برای خدمات دهی بیمارستانی مورد حمایت مالی بیشتر قرار دهد.

خطر افزایش پولشویی: یک کارشناس اقتصادی به شبکه تاپ چنال آلبانی گفت : آلبانی بعد از مالت و فرانسه سومین کشور در اروپا است که قوانین مربوط به استفاده از رمز ارزها را به تصویب رسانده، در حالیکه صندوق بین المللی پول اعلام داشته تبادلات مجازی رمز ارزها خطرات پولشویی را افزایش داده است. صندوق بین المللی پول ابراز نگرانی کرده است که حدود 40% از پول های وارد شده به آلبانی بصورت نقد یا رمز ارز بوده که خارج از سیستم بانکی کشور محسوب می‌شود. قوانین رمز ارزها در آلبانی در سال گذشته به تصویب رسیده ولی نهاد نظارت بر بازارهای مالی آلبانی هنوز مجوزی برای فعالیت در این بخش صادر نکرده و تجارت رمز ارزها بطور غیر قانونی در حال انجام است.

کاهش جمعیت در سال 2021 : بر اساس گزارش سازمان آمار، جمعیت آلبانی به دلیل مهاجرت از سال 2011 تا 2019، 360هزار نفر کاهش یافته است که برابر با 13% از کل جمعیت در سال 2011 می‌باشد. بر اساس گزارش مزبور برای اولین بار در کشور در شش ماهه اول 2021، تعداد فوتی‌ها 2068 نفر از تعداد موالید بیشتر بوده است. در سال 2016 تعداد موالید 10300 نفر بیشتر از فوتی‌ها ثبت شده بود. مهاجرت جوانان به کشورهای اروپایی برای کار در کاهش نرخ زاد و ولد و جمعیت موثر بوده است.

سطح دستمزد در مناطق مختلف کشور : بر پایه گزارش سازمان آمار در سال 2020 که همه گیری کرونا در آن اوج گرفته بود، شهر تیرانا بیشترین و شهر لژا کمترین مبلغ دستمزد را نسبت به دیگر مناطق به افراد حقوق بگیر پرداخت کرده اند.

دستمزد ماهیانه متوسط پرداخت شده در کل آلبانی 53662 لک(حدود 447 یورو) بوده و مناطق تیرانا 60857 لک و لژا 42728 لک و اشکودرا 43213 لک به کارکنان حقوق پرداخت نموده اند. در مقایسه متوسط حقوق ماهیانه در سطح ملی، کارکنان در تیرانا 13.4% بیشتر و در لژا 20.4% کمتر نسبت به سطح ملی حقوق دریافت کرده اند. سطح حقوق پرداختی به بانوان در کلیه شهرها غیر از منطقه الباسان کمتر از مردان بوده است.

مجازات شرکتها در صورت عدم اعلام دستمزد واقعی کارکنان : ادی راما نخست وزیر به کلیه شرکتهای متخلف هشدار داد تا 20 ژانویه فرصت دارند دستمزد واقعی کارکنان خود را ارائه کنند و در غیر اینصورت مرتکب تخلف شده و مورد مجازات قرار خواهند گرفت.وی گفت حداقل حقوق پایه در آلبانی 32 هزار لک است .شایان ذکر است در سه سال آینده قرار است طرح بیمه تامین اجتماعی حدود 48هزار نفر بازنشسته جدید پوشش داده شود که این امر حداقل نیازمند به تامین 100 میلیون یورو می‌باشد.

صنعت استخراج نفت با بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2021: سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت استخراج در سه ماهه سوم سال 2021 به51 میلیون یورو رسید که دو برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. بر اساس داده‌های بانک مرکزی آلبانی، در مجموع برای 9 ماه اول سال 2021، صنعت استخراج با 147 میلیون یورو یا 21 درصد از کل، بیشترین سرمایه گذاری خارجی را جذب کرد. بخش اعظم سرمایه گذاری در این بخش از سودهای سرمایه گذاری شرکت های فعال در بخش استخراج نفت خام تشکیل شده است. به نظر می رسد افزایش قابل توجه قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی باعث افزایش سرمایه گذاری خارجی در استخراج نفت در آلبانی به ویژه در سه ماهه دوم و سوم شده است.

 

درخواست ثبت اطلاعات شرکت ها در شبکه شرکت های اروپایی(EEN) : سازمان توسعه سرمایه گذاری آلبانی (AIDA) در یک فراخوان از شرکتهای کوچک و متوسط تجاری و اقتصادی کشور درخواست نمود تا جهت افزایش ظرفیت صادرات آلبانی به خارج از کشور، اطلاعات شرکت خود را در شبکه موسسات اروپا (EEN) متعلق به اتحادیه اروپا ثبت کنند.

شایان ذکر است سازمان توسعه سرمایه گذاری آلبانی AIDA با شبکه موسسات اروپا (EEN) در همکاری مشترک می‌باشند و با توجه به افزایش صادرات آلبانی در 11 ماهه سال 2021، ظرفیت همکاریهای تجارت خارجی آلبانی با اتحادیه اروپا بیشتر شده است.

اجرایی شدن توافق بالکان باز از 3ژانویه 2022 : توافق ابتکار منطقه ای بالکان باز Open Balkan که بین سه کشور آلبانی، مقدونیه شمالی و صربستان در 21 دسامبر 2021 به امضاء نهایی رسیده بود، از روز 3 ژانویه 2022 وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است.

بر اساس این توافق، ارائه گواهینامه‌های بهداشت مواد غذایی، گیاه پزشکی و دامپزشکی برای محصولات غذایی سه کشور در مرزهای فی مابین دیگر لازم و اجباری نمی‌باشد. لذا کامیونهای حامل بار مواد غذایی، احشام و حیوانات زنده، میوه و سبزیجات نیازمند به قرار گرفتن در صف گمرکی نبوده و نقل و انتقالات این محصولات بدون انجام مراحل قانونی معمول صورت خواهد گرفت.تجارت مواد غذایی بین این سه کشور حدود 420 میلیون یورو برآورد شده .  بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، تعداد احشام زنده ( گاو، گوسفند و بز) کشور در سال 2020 نسبت به سال گذشته با 12.76% کاهش مواجه بوده است.

ارزش واحد پول در کشورهای منطقه بالکان غربی: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی صندوق بین المللی پول در خصوص ارزش ارزهای منطقه بالکان، ارزش پول ملی آلبانی از سال 2010 تا 2021 با 23% افزایش مواجه بوده که دلایل آن بهبود حساب تراز پرداختها و تداوم ورود سرمایه خارجی به کشور عنوان شده است. بعد از لک آلبانی، ارزش دینار صربستان از سال 2010 تاکنون 20درصد افزایش داشته که دلایل آن افزایش صادرات، بهبود تراز تجاری کشور و کاهش بدهی‌های عمومی دولت اعلام شده است.

ارزش پولهای ملی مقدونیه شمالی و بوسنی و هرزگوین در این دوره کاهش داشته است. آلبانی به دلیل افزایش ارزش لک در سال 2021 بدهی‌های بیشتری را نسبت به سال 2016 پرداخت کرده است. در سال 2017 هر یورو با 134 لک معاوضه می‌شد، لیکن متوسط ارزش لک در سال 2021 کمتر از 123 لک بوده است. در حال حاضر یک یورو با حدود 120 لک معاوضه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما