معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی ترکیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در مهرماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش قیمت مواد غذایی در ترکیه

افزایش بی سابقه قیمت کالا بویژه قیمت موادغذایی در ترکیه با واکنش اردوغان، رئیس جمهور این کشور همراه شده است. وی  اعلام داشت: افزایش قیمت موادغذایی، ضرورت افزایش نطارت بر بازار را می طلبد. ما با اقدامات و تدابیری که اتخاذ و اعمال خواهیم کرد، مجددا قیمت ها را تحت کنترل درخواهیم آورد. وی همچنین با اشاره به اوضاع نامناسب اقتصاد جهانی و شرایط نامناسب اقتصادی برخی از کشورهای اروپایی نظیر انگلیس افزود، در برخی از کشورهای اروپایی مردم با مشکلات عدیده از جمله تامین سوخت مواجه هستند.

در همین ارتباط، وزارت تجارت ترکیه اعلام کرد، کار بازرسی از میادین عمده فروشی میوه، سبزیجات و  موادغذایی در سطح استانهای ترکیه آغاز شده و نظارت ها بر روند قیمت گذاری تشدید خواهد شد.

یوکسل تاوشان، رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار ترکیه  نیز در خصوص افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی گفت: در طی سالجاری برداشت میوه در کشورهای یونان، ایتالیا و فرانسه پائین بود و به همین دلیل صادرات زیادی از سوی ترکیه به اروپا انجام شد و این نیز یکی از مهمترین دلائل برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی می‌باشد.

انجمن صادرکنندگان ترکیه نیز اعلام کرد: صادرات محصولات کشاورزی در 9 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 19 درصد افزایش به 2 میلیارد و 15 میلیون دلار رسیده است. صادرات محصولات کشاورزی که در 9 ماهه سال گذشته 2 میلیون و 463 هزار تن بود، در مدت مشابه سال جاری با 26 درصد افزایش به 3 میلیون و 112 هزار تن رسیده است.

گفتنی است، افزایش بی رویه قیمت موادغذایی خیلی فراتر از نرخ تورمی اعلام شده از سوی دولت است. احزاب اپوزسیون اعتقاد دارند نرخ تورم در ترکیه بیش از 25 درصد است. این در حالی است که سازمان آمار ترکیه، نرخ تورم را در نه ماهه سال 2021 بالغ بر 19.58 درصد اعلام کرده است.

 

نریخ بیکاری در ترکیه 12.1 درصد اعلام شد

براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، نرخ بیکاری این کشور در ماه آگوست به 12.1 درصد رسید. بر پایه این گزارش، تعداد افراد بیکار در ماه آگوست نسبت به ماه قبل با 11 هزار نفر افزایش به 3 میلیون و 965 هزار نفر رسید. همچنین تعداد افراد شاغل نیز 28 میلیون و 706 هزار نفر اعلام گردید.

 

گزارش فروش ملک در ترکیه

بر اساس اعلام اداره کل ثبت اسناد و املاک وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه، در دوره   ژانویه – سپتامبر سالجای بالغ بر 2 میلیون و 118 هزار و 963 اموال غیرمنقول مورد معامله قرار گرفته است. دولت ترکیه از بابت صدور و انتقال سند مالکیت 14 میلیارد و 483 میلیون و 486 هزار لیر درآمدکسب کرده است.

برپایه این گزارش، در ماه سپتامبر بالغ بر 316 هزار و 818 ملک مورد معامله قرار گرفته است.  بیشترین معاملات صورت گرفته به ترتیب متعلق به شهرهای استانبول با 265 هزارو 419 باب، آنکارا 141 هزار و 698 باب و ازمیر 98 هزار و  330 باب بوده است.

 

افزایش قیمت سیمان و آینده صنعت املاک ترکیه

با افزایش بی سابقه نرخ سیمان در ترکیه، پیمانکاران بزرگ این کشور دست به اعتصاب زدند. پیمانکاران در اقدامی هماهنگ کلیه فعالیتهای ساخت و ساز خود را در حدفاصل 9 لغایت 24 سپتامبر متوقف نمودند. اقدامی‌که هیچ واکنشی را از سوی دولت و وزارتخانه مرتبط در پی نداشت و در قیمت سیمان نیز هیچگونه کاهشی صورت نگرفت. تداوم این وضعیت سبب گردید تا کنفدراسیون پیمانکاران ترکیه نیز اعلام نماید، حال که شاهد هیچگونه اقدام موثری از سوی دولت برای کاهش قیمت سیمان نیستیم لذا مجبور به  کاهش نیروی انسانی در فعالیتهای ساخت و ساز می‌باشیم. این کنفدراسیون اعلام داشته، در صورتیکه قیمت سیمان بدین وضع باشد و کاهش نیابد، امکان اشتغال زایی در این صنعت وجود نخواهد داشت و مجبور به اخراج 600 هزار نیروی شاغل در این حوزه خواهند شد. در صنعت ساخت و ساز ترکیه بالغ بر یک میلیون و 200 هزارنفر اشتغال دارند. نرخ سیمان از اول سپتامبر 2021 بالغ بر 200 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر قیمت هر متر مکعب بتن آماده  C30برابر با 375 لیر می‌باشد.

در همین ارتباط، اتحادیه فروشندگان املاک ترکیه نیز اعلام داشت، با وضعیتی که صنعت ساخت و ساز با آن مواجه شده است، قیمت مسکن حداقل دو برابر افزایش خواهد یافت. با در نظر گرفتن قدرت خرید مردم و بالا بودن نرخ بهره بانکی برای وام مسکن شاهد رکود بی سابقه در این صنعت خواهیم بود. اتحادیه املاک داران بر اهتمام جدی دولت برای کاهش نرخ سیمان تاکید کرده است.

قرارداد گازی ترکیه و آذربایجان

ترکیه در خصوص واردات 11 میلیارد متر مکعب گاز بیشتر از آذربایجان  با این کشور توافق نمود. فاتیح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در این خصوص اعلام داشت: ترکیه با انجام دیپلماسی موفق انرژی، آن هم در دورانی که جهان با بحران جدی عرضه مواجه است، به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است. مذاکرات برای تامین گاز طبیعی که به احتمال فراوان با نزدیک شدن به زمستان افزایش می یابد،  پیشرفت مثبتی دارد. با کشور آذربایجان یک قرارداد تجاری اضافی امضا شده است که براساس آن 11 میلیارد متر مکعب گاز از خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم ، وارد کشور خواهد شد. این قرار داد تا پایان سال 2024 دارای اعتبار می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما