معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۶

اخبار اقتصادی ترکیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 گروه ویژه اقدام مالی، کشور ترکیه را در فهرست خاکستری قرار داد

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نشست عمومی خود را از تاریخ  19 لغایت 21 اکتبر 2021 برگزار نمود. بعد از این نشست کارکوس پلیر، رئیس این سازمان اعلام کرد که کشور ترکیه در لیست خاکستری قرار گرفته است. هم اکنون 23 کشور جهان در لیست خاکستری این گروه قرار دارند. گروه ویژه اقدام مالی  8 دلیل فنی را برای قرار دادن ترکیه در لیست خاکستری اعلام کرده است. لذا ترکیه برای خارج شدن از این لیست باید تلاشهای بسیاری در خصوص مبارزه با پولشویی انجام دهد.

سازمان آمار ترکیه گزارش حجم روابط  تجاری این کشور در ماه سپتامبر 2021  را منتشر کرد

بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه ، میزان صادرات ترکیه در ماه سپتامبر 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 30 درصد افزایش به 20 میلیارد و 780 میلیون دلار و میزان واردات نیز با 11.9 درصد افزایش به 23 میلیارد و 328 میلیون دلار رسید. برپایه این گزارش، کسری تراز تجاری ماه سپتامبر 2 میلیارد و 547 میلیون دلار اعلام شد.

بر این اساس، میزان صادرات ترکیه در 9 ماهه سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 35.9 درصد افزایش به 160 میلیارد و 951 میلیون دلار و میزان واردات نیز با 23.7 درصد افزایش به 193 میلیارد و 301 میلیون دلار رسید.

براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به ترکیه در ماه سپتامبر 2021 بالغ بر 296 میلیون دلار رسیده که این رقم در ماه آگوست بالغ بر 217 میلیون دلار بوده است. همچنین واردات جمهوری اسلامی ایران از ترکیه نیز در ماه سپتامبر 2021 به 281 میلیون دلار رسیده است. این رقم در ماه آگوست 245 میلیون دلار بوده است. در این گزارش حجم روابط تجاری دو کشور در 9 ماهه سالجاری بالغ بر 3.922 میلیارد دلار اعلام شده است که از این میزان سهم ایران 1.887 میلیارد دلار و سهم ترکیه 2.035 میلیارد دلار می‌باشد. تراز تجاری 148 میلیون دلار به سود ترکیه می‌باشد.

 

برگزاری همایش تجاری  ترکیه – نیجریه با حضور وزرای تجارت  و سرمایه گذاری دو کشور

شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه موسوم به دئیک با همکاری فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع نیجریه، در ابوجا، پایتخت این کشور، نشست  همکاریهای تجاری ترکیه - نیجریه را برگزار کرد.

در این نشست که محمت موش، وزیر تجارت ترکیه، اوتونبانی آدبایو وزیر تجارت، صنعت و سرمایه گذاری نیجریه، نائل اولپاک رئیس سازمان دئیک و بسیاری از بازرگانان دو کشور حضور داشتند، وزیر تجارت ترکیه طی سخنانی ضمن اشاره به گسترش روابط تجاری ترکیه با کشورهای آفریقایی اظهار داشت، روابط اقتصادی با قاره آفریقا از زمانی که "استراتژی‌های توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی" در سال 2003 مورد استفاده قرار گرفت، به سرعت گسترش یافت. وی افزود: حجم روابط تجاری ترکیه و آفریقا در سال 2003 بالغ بر 5.4 میلیارد دلار بود اما این استراتژی سبب شد تا این رقم در سال 2020 به 25.3 میلیارد دلار افزایش یابد. وی با بیان اینکه صادرات ترکیه به آفریقا از 2 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار افزایش یافته است، وی گفت: واردات  نیز از 3 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار افزایش یافته است. موش همچنین اعلام داشت که نیجریه ششمین شریک تجاری بزرگ ترکیه در قاره آفریقا و اولین شریک تجاری ترکیه در میان کشورهای آفریقای جنوبی است.

دنی آدبایو، وزیر صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری نیجریه نیز با اشاره به اینکه شورای اقتصاد و تجاری ترکیه - نیجریه در زمان مناسب برگزار گردید، اظهارداشت: علاوه بر زمینه‌های نزدیکی دو کشور، بسترهای همکاری در بخشهای مختلف اقتصادی و تجاری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی با تاکید بر اینکه حجم تجارت بین دو کشور همچنان در سطح قابل قبول نیست، گفت: با اقدامات صورت گرفته شده و اراده مقامات عالیرتبه دو کشور، حجم روابط تجاری با ترکیه در سال‌های آینده افزایش چشمگیری خواهد یافت. در دیدارها و ملاقاتهایی که با بخش خصوصی ترکیه داشتیم، آنها علاقمندی خود را به سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در آفریقا اعلام داشتند.

آدبایو با بیان اینکه روابط نیجریه و ترکیه از دهه 1960 شتاب بیشتری گرفته، تصریح کرد، نزدیکی روسای جمهور دو کشور به پیشرفت هر چه بیشتر این روابط کمک کرده است.

گفتنی است، بخش خصوصی ترکیه طی سالهای اخیر با حضور فعال و چشمگیر خود در کشورهای آفریقایی سهم بزرگی در توسعه روابط اقتصادی میان ترکیه و قاره آفریقا داشته‌اند.

فعالان اقتصادی ترکیه در کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه، اتیوپی، آفریقای جنوبی و روآندا حضوری پررنگ داشته و علاوه بر امر تجارت، در حوزه سرمایه گذاری در بخش‌های غذا، انرژی و عمران نیز در حال فعالیت هستند. هم اکنون حجم مبادلات میان ترکیه و قاره آفریقا در حدود 25 میلیارد دلار است و هدف ترکیه، دست یابی به حجم تجاری 50 میلیارد دلاری با آفریقا می‌باشد.  

از شرکتهای مطرح ترکیه که در آفریقا نیز فعالیت دارد، هلدینگ حیات می‌باشد. این هلدینگ  بیشتر در بخش مواد بهداشتی، دستمال کاغذی و محصولات آرایشی در کشورهای نیجریه، الجزایر و مصر سرمایه گذاری کرده است. عثمان آکسوی، از مدیران ارشد این هلدینگ که در این نشست نیز شرکت کرده است در خصوص روابط تجاری ترکیه با کشورهای آفریقایی گفت: قاره آفریقا دارای 1.3 میلیارد نفر جمعیت است و مصرف گرایی در میان ساکنان این قاره طی سالهای اخیر گسترش یافته و این نیز باعث ایجاد فرصت‌های جدید برای شرکت‌های ترکیه در این قاره شده است.

 

آزمایش موفقیت آمیز قطار برقی ملی ترکیه

قطار برقی ملی ترکیه که تست‌های کارخانه‌ای آن با موفقیت به پایان رسیده، قرار است در سال 2022 مورد بهره برداری قرار گیرد. براساس اعلام مسئولین راه آهن دولتی ترکیه، سال آینده 3 عدد از مجموعه قطار برقی ملی که حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت می‌باشد، در خطوط ریلی این کشور مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت. این اقدام در راستای برنامه ملی سازی تولید قطار سریع السیر با سرعت 225 کیلومتر صورت گرفته است.

 

پیش بینی گروه مالی جی پی مورگان در خصوص نرخ تورم ترکیه

بعد از اقدام شورای سیاستهای پولی بانک مرکری ترکیه مبنی بر کاهش دو درصدی نرخ بهره، موسسه جی پی مورگان پیش بینی کرد که نرخ تورم ترکیه در پایان سالجاری به 19.9 درصد برسد. این موسسه مالی قبلا پیش بینی کرده بود نرخ تورم ترکیه در پایان سال 2021 به 16.79 درصد برسد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما