معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۲

دیدگاه های صربستان به مقوله انرژی

گزارش پیش رو، اقتباس شده از مصاحبه خانم زورانا میخایلوویچ(Zorana Mihajlović) وزیر معدن و انرژی صربستان با مجله کرد دیپلماتیک (CORD) تحت عنوان "سال تعیین کننده در وضعیت انتقال انرژی صربستان" می‌باشد. وی در این گفتگو که در شماره جدید مجله دیپلماتیک CORD (دسامبر 2021) منتشر گردیده، به بیان نقطه‌نظرات خود پیرامون مسائل مرتبط با انرژی و امنیت انرژی، سرمایه‌گذاری خارجی، جایگاه صربستان، و سایر موضوعات مرتبط در این زمینه پرداخته است. وی معتقد است که این کشور بر بحران انرژی فعلی غلبه خواهد کرد و در زمستان امسال منابع انرژی و سوخت کافی برای شهروندان و اقتصاد خواهد داشت.

  وی می‌افزاید، "بحران کنونی شاید تا بهار از بین خواهد رفت، اما ما باید در حالی که به آینده نگاه می‌کنیم، کار و برنامه‌ریزی کنیم تا هیچ بحرانی در آینده به ما آسیب نرساند. نقش دولت تنها واکنش نشان‌دادن به هنگام وقوع بحران نیست، بلکه برنامه‌ریزی و اقدام راهبردی است تا امنیت انرژی داشته باشیم و برای همه بحران‌های آینده آماده باشیم، که قطعاً پیش خواهد آمد. برای آینده صربستان مهم است که یک ناظر منفعل انتقال انرژی نباشد، بلکه یک شرکت‌کننده فعال در تلاش کلّ جهان برای ترویج انرژی سبز، توسعه پایدار و حفاظت بیشتر از محیط زیست باشد، و ما نیز روی آن کار می‌کنیم. "

وی اولین گام در این مسیر را تصویب چهار قانون جدید و مدرن حاکم بر حوزه معدن و انرژی و سپس شروع کار بر روی مهمترین اسناد استراتژیک، از جمله تصویب «برنامه ملی یکپارچه انرژی و اقلیم جمهوری صربستان برای دوره تا سال 2030، با پیش‌بینی تا سال 2050» و «استراتژی توسعه انرژی جمهوری صربستان برای دوره تا سال 2040، با پیش‌بینی تا سال 2050» عنوان می‌نماید. وی توضیح می‌دهد که: "در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، تلاش می‌کنیم تا سهم منابع تجدیدپذیر تا سال 2040 به حداقل 40 درصد یا تا سال 2050 به 50 درصد برسد. ما از طریق ساخت نیروگاه‌های بزرگ و متوسط، ظرفیت‌های جدید را به دست خواهیم آورد. برای تولید انرژی ازRES، ساخت نیروگاه‌های گازی، توسعه ظرفیت‌های ذخیره انرژی اضافی و توسعه فناوری‌های هیدروژنی، در دستور کار قرار دارد."

معاون نخست‌وزیر صربستان و وزیر معدن و انرژی صربستان، در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی پیرامون به تورم رو به افزایش، امنیت انرژی و توان اقشار آسیب‌پذیر در تأمین هزینه‌های انرژی، خاطرنشان می‌سازد: "امنیت انرژی به این معنی است که ما انرژی کافی داریم، اما پرداخت قیمت‌های پایدار برای آن انرژی و در دسترس بودن آن انرژی برای همه شهروندان برای ما به همان اندازه مهم است. اصلاحات قانون انرژی، تعداد بیشتری از شهروندان را قادر ساخته است تا از استمهال در نظر گرفته شده برای مصرف‌کنندگان در معرض ریسک انرژی استفاده کنند. آیین‌نامه جدید مصرف‌کنندگان در معرض خطر انرژی در مرحله تصویب است. انتظارات ما این است که از مجموع 70 هزار مصرف‌کننده کنونی در معرض خطر برق، تعداد شهروندانی که می‌توانند از این مزایا استفاده کنند به حدود 200 هزار نفر افزایش یابد....."

وی تاکید می‌کند که "سرمایه‌گذاری‌ها، کلید انتقال موفق انرژی و امنیت انرژی صربستان است، زیرا ما نباید فراموش کنیم که صربستان در 30 سال گذشته، یک نیروگاه حرارتی یا نیروگاه برق‌آبی جدید ساخته است".

خانم میخایلوویچ، در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری کنفرانس سازمان ملل در زمینه تغییرات آب و هوایی‌ (COP26)، که بسیاری آن را مهم‌ترین رویداد جهانی می‌دانند که پیامدهای گسترده‌ای برای سرنوشت جمعی خواهد داشت، اظهار می‌دارد: "رئیس جمهور صربستان در سخنرانی در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد(COP26)، بر قصد صربستان برای تلاش برای کاهش انتشار گازهای مضر و سرمایه‌گذاری در RES تاکید نمود و همچنین اشاره کرد که طرح سبز ما ارتباط نزدیکی با ثبات اقتصادی کشور دارد."

وی سال 2021 را نقطه عطفی برای صربستان در زمینه انتقال انرژی دانسته است؛ سالی که در آن، قوانین جدیدی تصویب شده، پیش‌نویس اسناد استراتژیک جدیدی آغاز گردیده، و یک برنامه سرمایه‌گذاری جدید به ارزش 17 میلیارد یورو ایجاد شده است:

" اهداف استراتژیک و سرمایه‌گذاری‌های اولویت‌دار ما، در درجه اول در ساخت نیروگاه‌های برق بزرگ و استفاده از پتانسیل RES، با مسیری که کل جهان در حال حرکت است، یعنی به سمت انرژی سبز و مبارزه با تغییرات آب و هوایی همسو می‌شود. با برنامه ملی یکپارچه اقلیم و انرژی و همچنین استراتژی جدید برای توسعه منابع انرژی، ما اهداف و سناریوهایی را تعیین خواهیم کرد که مسیری را که بخش انرژی ما طی 30 سال آینده طی خواهد کرد، در هر دو زمان تعیین خواهد کرد. این به ایجاد ظرفیت‌های جدید و مبارزه با تغییرات اقلیمی می‌رسد."

"انتقال انرژی و تغییرات آب و هوایی مسائلی نیستند که فقط یک کشور با آن مواجه باشد، بلکه مسائل و چالش‌های نسلی هستند که توسط کلّ کره زمین مورد توجه قرار می‌گیرند. آنچه برای موفقیت تغییرات کلی مهم است، اهداف و پویایی واقع‌گرایانه و همچنین آمادگی برای دستیابی به توافق در مورد شرایطی است که تحت آن انتقال انرژی انجام می‌شود. من معتقدم که، به شرط رعایت موقعیت آغازین صربستان، ایجاد اهداف و پویایی‌های واقع‌بینانه و حمایت مالی کافی از سوی اتحادیه اروپا، صربستان و منطقه ما می‌توانند با موفقیت همگام با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در انتقال انرژی حرکت کنند و پیروز ظاهر شوند."

 

او همچنین درخصوص پایبندی صربستان به حرکت در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خاطرنشان ساخته است:

"بخش انرژی تنها بخشی نیست که بر انتشار گازهای مضر تأثیر می‌گذارد، اما نقش بزرگ و مهمی را در مبارزه کلی علیه تغییرات آب و هوایی ایفا می‌کند. برخی از فعالیت‌ها مانند سرمایه‌گذاری در حفاظت از محیط‌زیست در نیروگاه‌های حرارتی در ترکیب EPS، تأثیر قابل توجهی در کاهش انتشار گازهای مضر از این نیروگاه‌ها خواهد داشت."

" تامین پایدار گاز تضمین شده است و اولین نیروگاه‌های گرمایشی در صربستان که از زیست‌توده به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند، در «Mali Zvornik» و «Priboj» ساخته شده‌اند. ما امیدواریم که سایر نیروگاه‌های گرمایشی در صربستان نیز همین مسیر را طی کنند یا به استفاده از منابع انرژی که آلودگی محیطی کمتری دارند روی آورند.

وی در ادامه درخصوص برنامه‌های وزارتخانه در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌افزاید:

"دو برنامه جدید که توسط وزارتخانه راه‌اندازی شده است نیز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک خواهد کرد. در چارچوب این برنامه‌ها، دولت‌های ایالتی و محلی برای سرمایه‌گذاری‌هایی با هدف افزایش بهره‌وری انرژی، جایگزینی درها و پنجره‌ها، بهبود عایق‌کاری و جایگزینی دیگ‌ها، و همچنین نصب پنل‌های خورشیدی که شهروندان را به مصرف‌کنندگان انرژی تبدیل می‌کند، 50 درصد کمک مالی به شهروندان ارائه می‌کنند. ما امسال این برنامه را به‌عنوان یک پروژه آزمایشی اجرا کردیم، در حالی که فراخوان‌های عمومی جدید در ابتدای سال آینده اعلام می‌شود و بودجه‌ای بسیار بیشتر و همچنین از سوی مؤسسات مالی بین‌المللی در دسترس خواهد بود. بزرگترین گام رو به جلو در این زمینه از طریق اجرای طرح سرمایه‌گذاری حاصل خواهد شد که عملاً نمایان‌گر "طرح سبز" صربستان است. با اجرای تمامی‌پروژه‌های گنجانده شده در طرح سرمایه‌گذاری، می‌توان انتظار داشت که انتشار سالانه CO2، از 53 میلیون تن ثبت شده در سال 2019، به حدود 23 میلیون تن کاهش یابد."

 

 منبع:

/https://cordmagazine.com/equality/zorana-mihajlovic-tipping-point-year-in-serbias-energy-transition

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما