معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۱

اخبار اقتصادی جمهوری مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری مولداوی در هفته سوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مولداوی یکی از واردکنندگان گاز شرکت گازپروم است

     گروه مطالعاتی روسیه اخیراً اطلاعاتی منتشر نموده است که صادرات گاز طبیعی گازپروم در 11 ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.6 درصد رشد داشته است و به 171.5 میلیارد متر مکعب رسیده است. عرضه گاز پروم به رومانی بیشترین رشد را در همه بازارها نشان می‌دهد. سایر کشورهایی که عرضه گاز پروم در آنها افزایش چشمگیری داشته است شامل صربستان (85.8 درصد)،  اسلونی ( 53.9 درصد) و بلغارستان ( 43.8 درصد) می‌باشند. جمهوری مولداوی در 9 ماه اول سال 2021 بدون احتساب سمت چپ دنیستر، 791.3 میلیون متر مکعب گاز از گازپروم وارد کرده است که 17 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

 

مولداوی تغییر در موافقت نامه با اوکراین را مورد تایید قرار داد

     پارلمان در 6 دسامبر پروتکل اصلاحات توافق نامه تجارت آزاد بین مولداوی و اوکراین را تصویب کرد. اصلاحات پیشنهادی دسترسی سرمایه‌گذاران و مشاغل به مزایای توافق‌نامه‌های ترجیحی موجود بین مولداوی، اتحادیه اروپا و اوکراین را تسهیل می‌کند. پروتکل اصلاح توافق تجارت آزاد بین مولداوی و اوکراین توسط نخست وزیران ناتالیا گاوریلتسیا و دنیس اشمیگال امضا شد. بر اساس این اصلاحات، تولیدکنندگان از اوکراین می‌توانند مواد خام و اجزای لازم برای پرداخت آنها را وارد کرده و سپس محصولات نهایی را به کشورهای اتحادیه اروپا صادر کنند. گاوریلتسا و اشمیگال قبلا تاکید کردند که توافق‌نامه سرمایه‌گذاری را مورد تشویق و حمایت قرار داده و محیط تجاری مطلوب را در چهارچوب اتحادیه اروپا فراهم آورند.

 

رئیس بانک مرکزی: حوزه بانکی مولداوی پایدار و باثبات است

     اکتاولیان آرماش رئیس بانک مرکزی جمهوری مولداوی در ملاقات با کاترینا ماترنوا معاون مدیرکل حوزه مالی کمیسیون اروپا اظهار داشت: حوزه بانکی مولداوی هماهنگ با استانداردهای بین‌المللی، باثبات و پایدار است. آرماش به ساختار متناسب بانکداری مولداوی با سیستم خدمات‌رسانی و محصولات بانکی اشاره کرد. با توجه به سیاست‌های بانکی مطلوب بانک مرکزی، حمایت از مردم و اقتصاد در زمان همه‌گیری میسر شد.

 

مقامات مولداوی امیدوارند برای غلبه بر بحران انرژی 60 میلیون یورو کمک مالی دریافت کنند

      در نشست کمیته سیاست خارجی و یکپارچگی اروپایی آغاز مذاکرات و امضای توافق نامه مالی میان مولداوی و کمیسیون اروپا برای انعقاد قرارداد تقویت دولت و ثبات جمهوری مولداوی تصویب شد.بر اساس این گزارش، مبلغ دریافتی بصورت کمک بلاعوض به همسایگان و با هدف توسعه همکاری بین‌المللی ارائه می‌شود. هدف از این توافق کاهش اثرات اجتماعی– اقتصادی از جمله افزایش قیمت گاز و نیز افزایش توانایی دولت برای ارائه خدمات شخصی به گروه‌های آسیب پذیر و بهبود بلند مدت اجتماعی – اقتصادی و امنیت و انتقال انرژی در مولداوی است.

 

بانک اروپایی بازسازی و توسعه به مولداوی وام 14 میلیون یورویی برای سرمایه‌گذاری در گرمایش منطقه‌ای ( شهر بالتسی) اختصاص داد

      این وام بر اساس برنامه سرمایه‌گذاری‌های جدید برای اولین پروژه‌های تکمیل شده در سال 2019 صورت می‌گیرد. به گزارش اینفوتاج، پروژه تحت حمایت بانک اروپایی به چالش زیست محیطی با اولویت کاهش تغییرات اقلیمی تعیین شده در برنامه اقدام شهر سبز، تصویب شده در شورای شهر در 23 نوامبر 2021 تعریف شده است. بخش اول به مقدار 8.5 میلیون یورو برای دیجیتالی کردن و ذخیره گرما استفاده می‌شود و بخش دوم 5.5 میلیون یورو بدهی‌های گذشته را پوشش می‌دهد.

بانک اروپایی توسعه و نوسازی بزرگترین سرمایه‌گذار در مولداوی است. این بانک در طول مدت همکاری بیش از 40 پروژه را در جمهوری مولداوی اجرا کرده که بیش از 1.4 میلیارد یورو در آنها سرمایه‌گذاری شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما