معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

افزایش درخواست‌ها برای دلاری شدن مجدد اقتصاد زیمبابوه

دولت جدید زیمبابوه در راستای بکارگیری ارز بومی در سال 2018 زیم دلار را معرفی کرد، اما برخی کارشناسان معتقدند که به منظور ممانعت از فروپاشی اقتصاد این کشور و برون رفت از بحران موجود، مفری جز بازگشت به واحد پولی دلار آمریکا وجود ندارد.

در ابتدای معرفی زیم دلار به عنوان ارز بومی زیمبابوه، ارزش هر زیم دلار برابر با یک دلار آمریکا بود، اما اکنون این ارزش به 200 کاهش یافته و در بازارهای غیررسمی هر دلار آمریکا با 200 زیم دلار معاوضه می‌گردد. اخیراً آقای امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور و آقای امتولی نووه وزیر دارایی و توسعه اقتصادی و همینطور کمیته مشورتی ریاست جمهوری (PAC) توصیه‌های بسیاری از جامعه تجاری و اصناف دریافت کرده‌اند که به طور جدی خواستار بازگشت به دلار آمریکا هستند و در خصوص فروپاشی اقتصاد کشور هشدار داده‌اند. این توصیه‌های در جلسه‌ای که روز سه شنبه 7 نوامبر به ریاست آقای منانگاگوا و با حضور برخی مسولان اقتصادی برگزار شد، مطرح گردید.

نمایندگان هیئت‌های تجاری، در این جلسه به وضوح تأکید کردند که نوسانات نرخ ارز بر چشم انداز رشد اقتصادی کشور تأثیر منفی زیادی گذاشته است. حضار همچنین به  دولت توصیه کردند از تلاش برای کنترل دستوری نرخ ارز خودداری نموده و اجازه دهد بازار نرخ ارز را تعیین کند. در حال حاضر اختلاف قابل توجهی نیز میان نرخ رسمی دلار آمریکا و نرخ بازارهای موازی وجود دارد. در بازار رسمی نرخ هر دلار آمریکا برابر با 110 زیم دلار و در بازار غیررسمی‌به 200 زیم دلار می‌رسد.

در مقابل برخی کارشناسان بر این باورند که نمی‌توان استدلال کرد که در سال 2008 و بعد از دلاری شدن ثبات اقتصادی در زیمبابوه بوجود آمد و تورم به سطحی از ثبات رسید. به باور این گروه، دلاریزه شدن اقتصاد، یک عامل منفی برای زیمبابوه بود زیرا باعث کاهش رقابت محصولات محلی در بازار بین المللی شد. علاوه بر اینها، سود حاصل از مشاغل خارجی در زیمبابوه به عنوان سپرده یا از طریق سرمایه گذاری مجدد برای بهبود محصولات حفظ نمی‌شد و این کشور با فرار سرمایه روبرو بود، بنابراین به رشد اقتصاد کمکی نمی‌کرد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد بازگشت به سیستم دلار فشار زیادی را بر دولت برای تأمین حقوق کارکنان ایجاد کند. در حال حاضر حقوق کارکنان دولت به دلار زیمبابوه پرداخت می‌شود و در صورت دلاریزه شدن سیستم اقتصادی این کشور، گریزی از پرداخت حقوق‌ها به دلار آمریکا وجود ندارد.

زیمبابوه به عنوان گزینه مکمل و یا جایگزین در حال بررسی استفاده از رمز ارزها به شکل قانونی در داخل کشور است. مقامات اقتصادی از نزدیک علاقه مردم خود را به رمز ارز و دنیای ارزهای دیجیتال دنبال کرده و در حال بررسی خطرات و ریسک‌های احتمالی این عرصه هستند. چندی پیش عنوان شده بود که دولت زیمبابوه در حال بررسی استفاده از بیت کوین (BTC) به عنوان یک گزینه پرداخت قانونی برای پاسخگویی به این تقاضای رو به رشد در بین مردم است. در حال حاضر نیز اخباری وجود دارد که دولت این کشور هیئتی را به نیجریه اعزام کرده که اقدام این کشور و تبعات آن را در خصوص اعلام یک رمز ارز بومی جدید، بررسی و نتایج را به مقامات گزارش کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما