معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته دوم آذرماه مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موافقت پارلمان با افزایش 670 میلیون یورویی مصرف بودجه

نمایندگان پارلمان اسلوونی با 45 رأی موافق و 42 رأی مخالف با افزایش 670 میلیون یورویی سقف مصرف بودجه سال جاری میلادی موافقت کردند. دولت معتقد است، افزایش سقف بودجه می‌تواند به تأمین مالی بی وقفه اقدامات مبارزه با اپیدمی‌کووید- 19 کمک کند. به این ترتیب بودجه مصرفی سال جاری میلادی از 14.32 میلیارد یورو به 14.99 میلیارد یورو افزایش یافت.

https://www.rtvslo.si/slovenija/dz-prikimal-670-milijonskem-dvigu-proracunske-porabe/602534

 

عملکرد خوب تجاری بندر کوپر نسبت به سال گذشته

نتایج فعالیت نه ماهه اول سال جاری میلادی بندر کوپر نشان می دهد مقدار بارهای راهبردی در این بندر در مقایسه با بندر ریکا کرواسی و بندر تریست ایتالیا افزایش داشته است. مقدار بارگیری بندر کوپر طی نه ماهه اول در مقایسه با نه ماهه اول سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است و بر این اساس سود خالص نیز با افزایش 3 درصدی نسبت به سال گذشته به 22.4 میلیون یورو رسیده است.

https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/luka-bolje-kot-lani-pri-zabojnikih-ne-bo-rekorda/

تورم 4.6 درصدی در ماه نوامبر، بالاترین تورم در 13 سال گذشته

قیمت نیازمندی‌های زندگی در ماه نوامبر سال جاری در سطح سالیانه 4.6 درصد افزایش داشت که بالاترین تورم بعد از اکتبر سال 2008  است. تورم در ماه اکتبر سال 2008 ، 4.9 درصد بود. افزایش قیمت مشتقات نفتی بیشترین تأثیر را بر افزایش تورم داشت. تورم در ماه نوامبر در سطح ماهیانه 0.7 درصد بود. تورم سالیانه در ماه اکتبر برابر با 3 درصد و تورم ماهیانه 0.9 درصد بود.

 قیمت سوخت مایع در ماه نوامبر 33.4 درصد، گازوئیل 46.6 درصد و بنزین 41.5 درصد افزایش قیمت داشت. افزایش قیمت خودرو (6.7درصد)، خدمات در رستوران‌ها و هتل ها (6.2 درصد)، کفش و لباس (5.3 درصد) و وسایل منزل (5 درصد)  به تورم کمک کردند.

قیمت وسایل ارتباط جمعی 3.5 درصد کاهش داشت و 0.2 درصد به کاهش تورم سالیانه کمک کرد. متوسط 12 ماه افزایش قیمت ها در ماه نوامبر سال جاری 1.4 درصد و در ماه نوامبر سال گذشته 0.2 درصد بود. قیمت کالاها در ماه نوامبر سال جاری در مقایسه با نوامبر سال گذشته 6.2 و قیمت خدمات 1.5 درصد افزایش داشت. اجاره آپارتمان و هزینه گرمایش در سطح ماهیانه 8.2 درصد و خودرو 1.23 درصد افزایش داشت. در ماه نوامبر کاهش قیمت چندانی وجود نداشت. قیمت غذا در مقایسه با ماه اکتبر 0.6 درصد کاهش داشت.تورم در اسلوونی همانند تورم در منطقه یورو از مقدار تعیین شده بانک مرکزی اروپا بیشتر بود. 

https://www.24ur.com/novice/gospodarstvo/novembra-46-odstotna-inflacija-najvisja-v-13-letih.html

 

ساخت مخزن زباله‌های هسته ای در سال 2022 آغاز می‌شود.

انتظار می رود ساخت یک مرکز ذخیره سازی ویژه برای زباله‌های سطح پایین و متوسط در مجاورت نیروگاه هسته ای کرشکو در ابتدای سال 2022 آغاز شود. مستندسازی و انتخاب پیمانکاران این پروژه در مراحل نهایی قرار دارد. سندی ویرشک، رئیس آژانس ملی زباله‌های رادیواکتیو (ARAO) اخیراً گفت که انتظار می رود بهره برداری آزمایشی در اواخر سال 2023 یا اوایل سال 2024 انجام شود. پیش بینی می‌شود این پروژه  194 میلیون یورو هزینه در بر داشته باشد.

https://www.total-slovenia-news.com/news/9260-morning-headlines-for-slovenia

 

پیش بینی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه درخصوص رشد اقتصادی اسلوونی

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، رشد اقتصادی اسلوونی برای سال جاری میلادی را 5.9 درصد پیش بینی کرد که بیش از پیش بینی ماه می است. این سازمان در پیش بینی ماه می رشد اقتصادی اسلوونی را 3.5 درصد پیش بینی کرده بود. انتظار می رود رشد اقتصادی در سال آینده میلادی از 4.6 درصد پیش بینی شده به 5.4 درصد افزایش پیدا کند و در سال 2023  آرام تر شود و به 3.2 درصد برسد.

https://www.sta.si/2973200/oecd-za-slovenijo-precej-izboljsal-napoved-letosnje-rasti

 

بیشترین هزینه گرمایش در ماریبور و کمترین در سلیه است.

افزایش قیمت انرژی در بازارهای عمده فروشی در حال حاضر بر قیمت های خرده فروشی گرمایش در اسلوونی تأثیر می‌گذارد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به طور متوسط با 38 درصد افزایش در ماه نوامبر به 118 یورو افزایش یافت. نظرسنجی آژانس انرژی نشان می‌دهد که گران‌ترین هزینه در شهر ماریبور و ارزان‌ترین آن در شهر سلیه بوده است. قیمت گرمایش در شهرهایی که منبع اصلی انرژی آنها گاز یا زغال سنگ است، بیشترین افزایش را داشته است. در همین حال، اتاق انرژی هشدار داد که دولت باید در پی اجرای اقداماتی برای کاهش اثرات منفی قیمت انرژی بر خانوارها یا شرکت ها باشد.

https://www.total-slovenia-news.com/news/9267-morning-headlines-for-slovenia

 

چراغ سبز کمیته دارایی پارلمان اسلوونی برای کاهش مالیات بر درآمد

کمیته دارایی پارلمان اسلوونی با لایحه جدید قانون مالیات که در این لایحه افزایش سطح تسهیلات مالیاتی درنظر گرفته شده و بر این اساس افزایش حقوق خالص برای همه پیش بینی شده است، موافقت نمود. لایحه قانون مذکور در جلسه تاریخ 13 دسامبر در پارلمان به رأی گیری گذاشته خواهد شد.

دولت پیشنهاد نمود که تسهیل مالیاتی عمومی مالیات بر درآمد که اکنون 3.500 یورو است تا سال 2025 به طور مرحله ای به 7.500 یورو افزایش پیدا کند. 

https://www.rtvslo.si/slovenija/zelena-luc-odbora-za-finance-za-razbremenitve-pri-dohodnini/60343

 

تلکوم اسلوونیا از ‌فروش برق کنار می‌رود.

تلکوم اسلوونیا(Telekom Slovenije)، اپراتور دولتی مخابرات، دومین شرکتی است که بازار فروش برق را طی چند ماه گذشته در میان افزایش قیمت برق ترک می‌کند. این شرکت گفت که کاربران باید تا اول ژانویه تأمین کنندگان جدید پیدا کنند یا به تأمین اضطراری ارائه شده توسط SODO، اپراتور سیستم توزیع، روی آورند. بر اساس آمار آژانس انرژی، تلکوم، سهم 2 درصدی از بازار خانوارها را در اختیار داشت و بزرگترین تأمین کننده ای است که تاکنون آن را ترک کرده است. این شرکت در سال 2016 وارد بازار خرده‌فروشی برق شد و بر خانواده‌ها متمرکز شد و مجموعه‌ای از خدمات مخابراتی و برق را ارائه نمود.

https://www.total-slovenia-news.com/news/9267-morning-headlines-for-slovenia

 

دولت بودجه بیشتری برای کشاورزی تأمین می‌کند.

دولت علاوه بر اختصاص 100 میلیون یورو (بر اساس توافق به عمل آمده در تابستان در دیدار سازمان‌های کشاورزی با یانز یانشا، نخست وزیر و یوژه پودگورشک، وزیر کشاورزی)، 210 میلیون یوروی دیگر به کشاورزی در سال های 2023-2027 تخصیص می دهد. اتاق کشاورزی و جنگلداری گفت: "این اولین بار از زمان الحاق اسلوونی به اتحادیه اروپا خواهد بود که بودجه بیشتری برای کشاورزی از آنچه که قوانین اتحادیه اروپا لازم است، تأمین می‌شود."

https://www.total-slovenia-news.com/news/9278-morning-headlines-for-slovenia

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما