معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۸

آخرین وضعیت کشتی رانی در یونان

کشتی داران یونانی اخیرا 13 میلیارد یورو برای ساخت کشتی‌های جدید یا خرید کشتی‌های دست دوم هزینه کرده اند. این میزان سرمایه گذاری در صنعت کشتی رانی یونان در دهه‌های گذشته بی سابقه بوده است. یونان هم اکنون 4هزارو901 فروند کشتی در سراسر جهان دارد و حدود 20 درصد از کل تناژ حمل کالا در دنیا را به خود اختصاص داده است. یونان هشتمین کشور دنیا و دومین کشور اروپا در زمینه مالکیت بیشترین تعداد کشتی‌های تجاری است.

سرمایه گذاری سالیانه شرکت های مالک کشتی یونانی به بالاترین میزان خود در چند دهه گذشته رسیده و تا پایان اکتبر 2021 به حداقل 13 میلیارد یورو افزایش یافته است. این سرمایه گذاری در ساخت کشتی‌های جدید و نیز خرید کشتی‌های دست دوم انجام پذیرفته و انتظار می رود تا پایان سال جاری به 14 میلیارد یورو برسد.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مراجع ذیربط یونانی، تا پایان ماه اکتبر سال جاری کشتی داران یونانی سفارش ساخت 99 کشتی جدید به ارزش حدود شش و نیم میلیارد یورو را ثبت کرده اند. در همین مدت کشتی داران یونانی 330 کشتی دست دوم را به مبلغ کل شش و نیم میلیارد یورو خریداری کرده اند. اکثر این کشتی‌ها در حوزه انتقال مایعات و کانتینر باری سفارش داده شده اند.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشره، یونان با در اختیار داشتن 4هزارو901 فروند کشتی یکی از بزرگترین صنایع کشتی رانی جهان را در مالکیت خود دارد و حدود 20 درصد از کل تناژ حمل کالا در دنیا را به خود اختصاص داده است.

صنعت کشتیرانی در یونان در حوزه‌های مختلف فعال است. برای نمونه حدود 30 درصد از کل نفت کش های دنیا، حدود 15 درصد کشتی‌های حامل مواد شیمیایی، حدود 16 درصد کشتی‌های حامل گاز مایع، 20 درصد کشتی‌های حمل کالا و حدود 10 درصد کشتی‌های کانتینربر دنیا هم اکنون در مالکیت یونان قرار دارند که این موضوع مزیتی رقابتی برای این کشور مدیترانه ای نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده است. 

به دلیل همین مزیت ها، سرمایه گذاران خارجی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در صنعت کشتیرانی یونان و بویژه در ساخت کشتی دارند. در سال 2020، کشتی سازان یونانی سفارش ساخت 104 کشتی را از سراسر دنیا دریافت کردند. میزان کل تناژ کشتی‌های سفارشی توسط یونان در سال 2020 به حدود 15 میلیون تن وزن مرده (deadweight tonnage) رسید که این میزان حدود 11 درصد از کل تناژ دنیا را تشکیل می دهد و بیشترین آنها مربوط به ساخت نفتکش می‌باشد. در همین راستا، کشتی داران یونانی در حال سرمایه گذاری روی ساخت کشتی‌های با مصرف انرژی بهینه و سبز هستند تا بتوانند عمر ناوگان خود را افزایش دهند. متوسط عمر ناوگان کشتی‌های یونانی هم اکنون حدود 10 سال است.

بر اساس گزارش سالیانه اتحادیه کشتی رانی یونان، صنعت کشتی رانی این کشور در میان امن ترین کشتی‌های دنیا قرار دارد. بر اساس استانداردهای سازمان بین المللی دریانوردی، اکثر کشتی‌های یونانی دارای استانداردهای مربوط به آموزش، کنترل کیفیت و دریاداری هستند. کشتی‌های یونانی همچنین در لیست موسوم به لیست سفید پاریس و یادداشت تفاهم کیوتو درباره امنیت کشتیرانی قرار دارند. در سال گذشته میلادی، تنها پنج دهم درصد ناوگان کشتی‌های یونانی دچار سانحه گردید.

یونان هشتمین کشور دنیا و دومین کشور اروپا در زمینه مالکیت بیشترین تعداد کشتی‌های تجاری است. یونان از لحاظ پرچم، پس از مالت، بیشترین کشتی‌های تجاری دنیا را در اختیار دارد. از لحاظ ثبت کشتی نیز، یونان هشتمین کشور دنیا محسوب می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما