معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱۰

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل در هفته چهارم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 جمهوری دموکراتیک کنگو

پشتیبانی 250 میلیون دلاری بانک جهانی برای کمک به ثبات در شرق کنگو

آقای حافظ غانم (Hafez Ghanem) نایب رییس بانک جهانی در منطقه شرق و جنوب آفریقا و آقای سرجیوپیمنتا (SérgioPimenta) نایب رییس منطقه‌ای موسسه مالی بین المللی برای آفریقا (SFI) در یک مأموریت مشترک با هدف تأیید مجدد حمایت گروه بانک جهانی از اولویت‌های راهبردی جمهوری دموکراتیک کنگو در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی 11 نوامبر 2021 (20 آبان 1400) وارد کینشازا شدند. این هیئت با نخست وزیر و سپس وزیر دارایی ج.د.کنگو ملاقات کردند. در این ملاقات‌ها توسعه همکاری میان گروه بانک جهانی و دولت کنگو و هم چنین مرور 20 پروژه در حال اجرا شامل 2 پروژه منطقه‌ای، که رقم مجموع 5.21 میلیارد دلاری را در بر می‌گیرد، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

این هیئت در نهایت با رییس جمهور تشیسکدی ملاقات کردند و در پایان این دیدار اعلام شد بانک جهانی متعهد شده است که تا ماه آینده یک برنامه 250 میلیون دلاری را در حمایت از برنامه دولت کنگو برای ایجاد ثبات در شرق کشور از طریق سرمایه گذاری در دو استان کیووشمالی و وایتوری را اجراکند.

فائو خواستار مبلغ 65 میلیون دلار برای کمک به 27 میلیون کنگویی متأثر از بحران غذایی شد

بحران مواد غذایی در جمهوری دموکراتیک کنگو که بیش از 27 میلیون نفر بویژه در مناطق شرقی و مرکزی این کشور را تحت تأثیر قرار داده در صورت عدم رسیدگی می‌توانند در ماه‌های آینده، وخیم‌تر شود. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) رقم 65 میلیون دلار را به عنوان نیاز برای تسهیل دسترسی خانوارها به ابزار، بذر و دام باکیفیت تخمین زده است.

سازمان خواربارو کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا (WFP) در بیانیه‌ای مشترک، هشدار وضعیت قرمز را در مورد وضعیت ناامنی غذایی در جمهوری دموکراتیک کنگو را بار دیگر یادآور شدند. در بیانیه مشترک این دو آژانس سازمان مللی آمده "بحران مواد غذایی در جمهوری دموکراتیک کنگو نشانه‌ای همراه با کاهش را بروز نداده و این بحران در ماه‌های آتی می‌تواند بدون افزایش کمک‌ها، وخیم‌تر شود".

در یک گزارش که پیش از بیانیه مذکور در مورد وضعیت غذایی در این کشور منتشره شده بود، فائو و برنامه جهانی غذا اعلام کرده بودند که بیش از 27 میلیون کنگویی، به عبارت دیگر یک چهارم جمعیت این کشور با شرایط حاد و اضطراری مواد غذایی روبرو هستند که عوامل مهم مؤثر در این وضعیت، جابجایی جمعیت به دلیل بروز خشونت‌ها، بیماری‌ها، زیر ساخت‌های فروریخته، نابودی تدریجی زمین‌های کشاورزی به دلیل فعالیت‌های گروه‌های مسلح شورشی عنوان شدند.

در گزارش فائوو برنامه جهانی غذا تصریح شده بود که استان‌های ایتوری، کیووشمالی، کیووجنوبی، تانگانیکا در شرق و منطقه کاسای در مرکز مناطقی هستند که بیشترین آسیب را از این بحران غذایی ناشی از خشونت می‌بینند.

دربیانیه فوق الذکر هم چنین آمده: «حتی زمانی که غذا در دسترس است، قیمت‌های بالا و کاهش درآمد به این معنی است که بسیاری از مردم نمی‌توانند به درستی غذا تهیه کنند و این چالش در کینشاسا و حومه آن نیز وجود دارد» این دو آژانس سازمان ملل در پایان اعلام کردند که تنها راه برای شکستن چرخه و معکوس کردن این روندها، کمک به افراد آسیب دیده برای افزایش انعطاف‌پذیری و بهره‌وری خواهد بود.

575 میلیون دلار اهدا کنندگان مالی برای کمک به کشاورزی آفریقا در مواجهه با تغییرات اقلیمی

قاره آفریقا که به عنوان راه حل در مبارزه با تغییرات اقلیمی در 26 مین کنفرانس سازمان ملل درباره آب و هوا (تغییرات اقلیمی) اسکاتلند معرفی شد، توانست توجه اهدا کنندگان مالی را بیش از گذشته به خود جلب کند. در این راستا ائتلافی از اهدا کنندگان متعهد شدند که 575 میلیون دلار آرا برای ارائه راه حل‌های هوشمند آب و هوایی برای کشاورزان کشورهای کم درآمد آفریقا بسیج کند. مشارکت این ائتلاف به دنبال شواهد فزاینده‌ای که نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی به منطقه «زیرصحرا» که به شدت وابسته به کشاورزی است، بیشترین ضربه را خواهد زد. این بودجه از طریق گروه مشورتی تحقیقات بین‌المللی کشاورزی (GCRAI) که یک شبکه جهانی مشارکت در تحقیقات کشاورزی است، تخصیص داده خواهد شد.

این منبع به نقل از رسانه‌های بین‌المللی یادآوری می‌کند که مبلغ فوق، با مبلغ 256 میلیون دلاری که اخیراً در رویداد Global Citizen Live به همین منظور تعهد شده، همراه خواهد بود و به این ترتیب گروه مشورتی تحقیقات بین‌المللی کشاورزی (GCRAI) اکنون با در اختیار داشتن رقم مجموع 863 میلیون دلاری، مقابله با چالش‌های اقلیمی فزاینده را تضمین خواهد کرد. در این رابطه می‌توان به سایر تعهدات کشورهایی همچون سوئد و بلژیک در این راستا، نیز اشاره کرد.

 در پایان این خبر آمده اگرچه آفریقا کمترین میزان گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند، اما این قاره هم چنان در معرض خطر جدی پیامدهای تغییرات آب و هوایی قرار دارد و نظر به بافت فرسوده اقتصادی کشورهای آفریقایی، آن‌ها برای مقابله با وضعیت گرم‌تر شدن کره زمین، نیازمند حمایت بیشتری هستند.

بنا به اعلام روابط عمومی ریاست جمهوری، آقای تشیسکدی در این کنفرانس از موضع جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان کشوری با توجه به دارا بودن میراث عظیم جنگل‌های استوایی و هم چنین ظرفیت‌های سرشار برقابی و انرژی خورشیدی در راه حل بحران آب و هوایی دفاع خواهد کرد. این منبع می‌افزاید رییس جمهوری دموکراتیک کنگو هم چنین در جلسه پایانی مذاکرات برای امضای مرحله دوم همکاری و مشارکت این کشور و CAFI که یک تخصیص اعتبار 1 میلیارد دلاری را برای دوره ده ساله 2021-2031 پیش بینی کرده، حضور خواهد داشت.

اداره بنادر تانزانیا (TPA) صادرات مس فله از جمهوری دموکراتیک کنگو را برای اولین بار در پانزده سال گذشته تسهیل می‌کند

 به گفته Elihuruma Lema مدیر بندر که به نمایندگی از مدیر کل TPA صحبت می‌کرد، قرار است محموله مس با وزن 5100 تن در آخر این هفته به چین و خاورمیانه صادر شود. آقای لما گفت که اکنون شرکت‌ها و مشاغل به دلیل بهبود زیرساخت‌های امنیتی و بندری که امکان حمل و نقل و صادرات ایمن و آسان محصولات را فراهم می‌کند، اعتماد خود را به بندر باز می‌یابند. این اولین بار در 15 سال گذشته است و ما قصد داریم انتقال 20000 تن دیگر را تسهیل کنیم. در 17 نوامبر - و 10000 تن دیگر در 23 نوامبر امسال. ما کسب و کارها و سرمایه گذاران را تشویق می‌کنیم که از این بندر استفاده کنند زیرا از عبور و مرور ایمن محصولات به آن‌ها اطمینان می‌دهیم. فرانک میلونگو، مسئول عملیاتی بندر دارالسلام نیز گفت: با توجه به بهبود زیرساخت‌ها از جمله ابزار و امنیت در بندر، آن‌ها اکنون قادر به حمل و صادرات 12000 تا 15000 تن مس در ماه هستند. وی گفت: در 6 ماه گذشته کمتر از 6000 تن در ماه ظرفیت جابجایی و صادرات داشتیم اما از TPA تشکر می‌کنیم که با افزودن ماشین آلات و امنیت زیرساخت‌ها، عملکرد انتقال را بهبود بخشیده که توانستیم ان را به دو برابر برسانیم.

 

 جمهوری دموکراتیک کنگو و کنیا برای یک مشارکت برد-برد متحد می‌شوند

جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنیا در حال برنامه ریزی برای ورود به یک مشارکت همکاری جنوب-جنوب برای کشف فرصت‌های تجاری، گردشگری و سرمایه گذاری هستند. این امر طی بیانیه‌ای که توسط دو دولت (کنگو و کنیا) در مرکز رویدادهای گلف رومئو، درباره "مأموریت تجاری کارآفرینان کنیایی که از 29 نوامبر تا 13 دسامبر 2021 در جمهوری دموکراتیک کنگو برگزار می‌شود"، به صورت مشارکتی اعلام شد. دولت کنگو در این مراسم توسط وزیر صنعت، جولین پالوکو، نمایندگی شد. در حالی که نماینده کنیا سفیر این کشور مستقر در جمهوری دموکراتیک کنگو بود. مدیر عامل گروه سهام BCDC، دکتر جیمز موانگی و مدیر عامل شرکت تابعه BCDC، سلستین موکبا و همچنین مدیر عامل آژانس ملی ترویج سرمایه گذاری (ANAPI) نیز در این مراسم حضور داشتند. مأموریت تجاری شامل یک بازدید 14 روزه است که بین 29 نوامبر و 13 دسامبر 2021 توسط بیش از 200 سرمایه گذار و شرکت کننده تجاری کنیایی و تعداد معادل از جمهوری دموکراتیک کنگو انجام می‌شود. چهار شهر کنگو برای این بازدید انتخاب شده‌اند، کینشازا، لوبومباشی، گوما و امبوجی مای. در این مناسبت، سرمایه گذاران کنیایی با همتایان خود از جمهوری دموکراتیک کنگو دیدار و شبکه سازی خواهند کرد تا فرصت‌هایی را برای باز کردن تجارت، گردشگری در DRC و نیز در منطقه دریاچه‌های بزرگ ایجاد کنند. هم چنین از شرکت‌های کوچک و متوسط کنیایی و سرمایه گذاران دعوت شده است تا برای شرکت در مأموریت تجاری بعدی ثبت نام کنند.

یادآوری می‌شود که این ابتکار مشترک نتیجه توافق بین روسای جمهور فلیکس آنتوان تشیسکدی از جمهوری دموکراتیک کنگو و اوهورو کنیاتا از کنیا است که در آوریل 2021 در کینشازا امضا شد، زمانی که سران دو کشور برای انعقاد توافق‌نامه‌های دوجانبه بین کشورهایشان ملاقات کردند. در بهبود تجارت و جابجایی افراد و کالاها، گروه سهام به نوبه خود با بسیج SME ها از Equity Bank کنیا و Equity BCDC، در شبکه سازی و اتصال مشاغل محلی با همتایان خود در DRC و کنیا، به تسهیل این مأموریت تجاری کمک خواهد کرد. هدف از این کار بهینه سازی فرصت‌های ارائه شده در چهارچوب همکاری منطقه‌ای منطبق با منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا، COMESA و هم چنین سایر ساختارهای تجاری است که برای ترویج توسعه کریدورهای تجاری و ایجاد زنجیره‌های تأمین منطقه‌ای ایجاد شده است. وزیر صنعت کنگو در سخنانی گفت: شما در زمان مناسبی به جمهوری دموکراتیک کنگو وارد می‌شوید که می‌خواهد تجارت جمهوری دموکراتیک کنگو - آفریقا را با موضوع اصلی توسعه یک زنجیره ارزش در اطراف صنعت قطعه سازی و بازار قطعات، خودروهای برقی سازماندهی کند. دکتر جورج ماسافو، سفیر کنیا در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز گفت: «ما مدت‌هاست فکر می‌کردیم که دیپلماسی اقتصادی این قاره را متحول خواهد کرد. به عنوان سفیر، هدف من حمایت از همکاری بین دو کشور بزرگ به منظور گسترش فرصت‌ها برای همه مردممان بوده است.

گزارش شده است که سرمایه 5 میلیارد دلاری در اختیار کارآفرینان قرار می‌گیرد تا تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری در جمهوری دموکراتیک کنگو را ارتقا دهند.

انرژی‌های تجدیدپذیر - جمهوری دموکراتیک کنگو، "کشور آزمایشی" یک برنامه نیروگاه خورشیدی کوچک

در جمهوری دموکراتیک کنگو، دولت و شرکت مالی بین المللی توافق نامه‌ای را برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک امضا کردند. DRC به عنوان یک "کشور آزمایشی" برای برنامه‌ای در این زمینه انتخاب شده است. نزدیک به 400 میلیون دلار توسط گروه بانک جهانی تأمین خواهد شد. شهرهای Mbuji-Mayi و Kananga در منطقه Kasai اولین مکان‌هایی خواهند بود که از انرژی خورشیدی این پروژه در کشور بهره مند می‌شوند. شبکه‌های حمل شده توسط بخش خصوصی وسیله‌ای است که دولت کنگو می‌خواهد از طریق آن برق را به مناطقی برساند که شرکت ملی برق به آن‌ها خدمات نمی‌دهد. این پروژه مزیت کاهش فشار خانوارها بر جنگل‌ها را خواهد داشت، وزیر منابع آب، اولیویه مونز، توضیح داد: "تخمین زده می‌شود که 90 درصد خانوارها از چوب برای پخت و پز استفاده می‌کنند و زمان آن رسیده است که این گرایش معکوس شود. من با پتانسیل شبکه‌های کوچک سبز برای کمک به تسریع برقی شدن جمهوری دموکراتیک کنگو متقاعد شده‌ام. مرحله آزمایشی 1.5 میلیون ذینفع را در شهرهای Mbuji-Mayi و Kananga هدف قرار می‌دهد. اما، متعاقباً، قرار است این پروژه به 21 مرکز از 26 استان گسترش یابد، جایی که یک سوم جمعیت کنگو بدون دسترسی به برق زندگی می‌کنند. سرجیو پیمنتا، معاون منطقه‌ای شرکت مالی بین‌المللی معتقد است که این رویکرد می‌تواند در منطقه گسترش یابد: «ما متقاعد شده‌ایم که بر اساس موفقیت‌هایی که در اینجا به دست خواهیم آورد، می‌توانیم آن را در کشورهای دیگر مستقر کنیم. کشورهای آفریقایی که به آن نیز نیاز دارند. مقامات امیدوارند تا سال 2024 به نرخ برق رسانی 30 درصدی کشور دست یابند در حالی که این نرخ در حال حاضر 15 درصد است. به گفته تأمین کننده مالی پروژه، این پروژه تا اوایل سال آینده قابل اجرا خواهد بود.

تصویب پروژه «Métro Kin» برای احداث خط ریلی کل پایتخت

آقای اونوره امبوکوزو امور (Honoré Mbokoso Amour) وزیر استانی حمل و نقل جمهوری دموکراتیک کنگو 16 نوامبر 2021 (25 آبان 1400) پروژه نوسازی شبکه ریلی شهری کینشازا «Métro Kin» را در حضور نمایندگان مجلس استانی کینشازا، ارائه کرد. به گفته این وزیر استانی پروژه پوشش خط ریلی کل پایتخت 300 کیلومتر خواهد بود. وی ضمن اعلام این موضوع که در حال حاضر مبلغ 12 میلیون دلار برای پرداخت غرامت به ساکنین منازلی که در مجاورت این خط آهن مستقر هسنند در دسترس است، افزود این پروژه 35 ساله فاز اول مطالعات 5 ساله را تکمیل کرده و 30 سال برای بهره برداری در نظر قرار گرفته شده. در پایان با ارائه توضیحات این پروژه توسط وزیر حمل و نقل استانی استان کینشازا، نمایندگان مجلس استانی لایحه این پروژه را تصویب کردند.

لایحه بودجه عمومی 2022 ج.د.کنگو با رقم بالغ بر 10 میلیارد دلار به مجلس ارائه شد

آقای ژان میشل ساما لوکونده (Jean-Michel Sama Lukonde) نخست وزیر جمهور دموکراتیک کنگو 15 نوامبر 2021 (24 آبان 1400) با حضور در صحن علنی مجلس ملی لایحه بودجه عمومی‌ کشور برای سال 2022 با رقم بالغ بر 10 میلیارد دلار را ارائه داد. در این خبر تصریح شده که دولت در نظر دارد برای دستیابی به سطح درآمدهای جاری پیش بینی شده در بودجه سال 2022، اقدامات مالی و اداری به ویژه بر اساس درآمد گمرکی، درآمد مالیاتی و درآمدهای غیر مالیاتی را افزایش دهد و با استمرار مبارزه با فساد و تقلب، از هدر رفت سرمایه‌های کشور جلوگیری کند،

۲۷۰ میلیون دلار رقم هزینه‌های ریاست جمهوری کنگو دموکراتیک در پایان اکتبر ۲۰۲۱

وزارت بودجه جمهوری دموکراتیک کنگو ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۲ آبان ۱۴۰۰) با انتشار گزارشی هزینه‌های صرف شده در بودجه ریاست جمهوری در پایان ماه اکتبر را رقمی‌ بالغ بر ۲۷۰ میلیون و ۷۷۹ هزار دلار اعلام کرد که این رقم از بودجه خطی مورد پیش بینی برای ۱۰ ماهه سال (جاری) که ۱۳۰ میلیون و ۵۳۴ هزار دلار بوده، به میزان ۲۰۷ درصد تجاوز کرده است. این گزارش تصریح می‌کند این مازاد هزینه‌کرد ریاست جمهوری تنها برای ماه اکتبر بیانگر نرخ عبور ۱۰۷ درصدی از رقم مورد پیش بینی در این ماه بوده است.

تأمین مالی 2.85 میلیون یورو از سوی آلمان برای اجرای استراتژی بین المللی حمایت از امنیت و ثبات در کنگو

سفیر آلمان در کینشازا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۱ آبان ۱۴۰۰) با نماینده مقیم برنامه توسعه‌ای سازمان ملل (PNUD) در جمهوری دموکراتیک کنگو یک قرارداد تأمین مالی با مبلغ دو میلیون و هشتصد و پنجاه هزار یورو به عنوان مشارکت در برنامه اجرای استراتژی بین‌المللی حمایت از امنیت و ثبات (ISSSS) در شرق کنگو، را منعقد کرد. توضیح این که این مبلغ از سوی وزارت فدرال همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای (BMZ) آلمان برای تسریع اجرای تعهدات سیاسی و هماهنگی‌های مربوط اختصاص داده شده است.

آغاز به کار همایش مشارکت‌های اقتصادی کنگوهایی خارج کشور به ریاست آقای تشیسکدی

آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری دمکراتیک کنگو 17 نوامبر 2021 (26 آبان 1400) همایش مشارکت کنگویی‌های خارج از کشور در توسعه کنگو را افتتاح کرد. آقای تشیسکدی مراسم افتتاحیه این همایش دو روزه که در سالن اجتماعات هتل کین پلازا (Kin Plazza) برگزار شد، در برابر جمعی از کنگویی‌های خارج از کشور (دیاسپورا) و در حضور نخست وزیر، روسای مجلس ملی و مجلس سنا اعلام کرد" ما قصد داریم از طریق فعالیت‌ها و توانمندی‌هایی که کنگویی‌ها در خارج از کشور دارند به نفع توسعه کشور و مبارزه با فقر با یکدیگر کار کنیم". وی افزود نقش اقتصادی مهمی‌ که کنگویی‌هایی خارج از کشور از طریق ارسال وجوه مالی به داخل کشور دارند بر کسی پوشیده نیست و این رقم در سال 2019 به دو میلیارد و صد میلیون دلار رسیده که از آن به عنوان یک محرکه پویا در اقتصاد کشور یاد می‌شود چرا که تأمین مالی بسیاری از خانوارها از این طریق انجام شده است. وی در پایان از دیاسپورا خواست با هماهنگی با اعضای دولت و مشاورین دفتر ریاست جمهوری نسبت به جهت‌دهی مشارکت‌ها برای مبارزه با فقر و همچنین سرمایه‌گذاری در توسعه کشور و تحقق همکاری‌های هدف دار اقدام نمایند.

 جمهوری کنگو برازاویل

نخست وزیر کنگو برازاویل بر تقویت همکاری‌ها با چین تاکید کرد

آقای آناتول ماکوسو (Anatole Makosso) نخست وزیر کنگو برازاویل 16 نوامبر 2021 (25 آبان 1400) در مراسم افتتاحیه 4 مین همایش همکاری‌های چین و آفریقا که به صورت مجازی برگزار شد، بر تقویت همکاری میان کشور متبوعش با چین تاکید کرد. وی در این مراسم مجازی ضمن استقبال از روابط چندوجهی موجود میان دو کشور گفت برازاویل و پکن باید با تقویت همکاری‌های فی مابین میان دو کشور، شراکت دوجانبه را توسعه دهند. آقای ماکوسو در ادامه با برشمردن اقدامات اخیر میان دو کشور برای یادآوری روابط دوستانه دوجانبه به خواهرخواندگی بین چند شهر کنگو و چین، اهدای تجهیزات پزشکی برای مبارزه با کرونا، تبادل هیئت های دوجانبه، اشاره کرد و خواستار تقویت مستمر مشارکت چین در توسعه کشور متبوعش شد.

PND 2022-2026 - هزینه برنامه 1000 میلیارد FCFA برآورد شده است

سند برنامه توسعه ملی (PND 2022-2026) در تاریخ 16 نوامبر توسط کارگروه مورد بررسی قرار گرفت. ساختاری که توسط دولت برای مهار اثرات اقتصادی بحران سلامت ایجاد شده است. PND بر کشاورزی، فناوری دیجیتال، گردشگری، املاک و مستغلات، صنعت و مناطق ویژه اقتصادی تمرکز دارد. مأموریت این کارگروه بررسی اجزای مختلف برنامه، ایجاد اصلاحات در کار کارشناسان و بررسی این که آیا نسخه ارائه شده PND با بینش سیاسی دولت مطابقت دارد یا خیر. اینگرید اولگا گیسلاین ابوکا-بابکاس، وزیر اقتصاد، برنامه ریزی، آمار و یکپارچگی منطقه‌ای توضیح داد که این کارگروه اساساً متشکل از وزرای بخشی و نهادهای عمومی خاص است. پس از مرحله کارگروه، این سند به شورای کابینه، سپس به هیات وزیران و در نهایت به مجلس ارائه خواهد شد. وزیر اقتصاد اعلام کرد PND بیش از 1000 میلیارد FCFA برآورد شده است. این‌ها هنوز ارقام موقتی هستند اما با جاه طلبی رئیس دولت مطابقت دارند. برای تأمین مالی برنامه پنج ساله، قوه مجریه بر حمایت شرکای توسعه‌ای و هم چنین بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی متکی است. لئون جاست ایبومبو، وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال گفت بی صبرانه منتظر سرمایه گذاری در بخش دیجیتال هستیم. هدف از انتخاب شش بخش منتخب تنوع بخشیدن به اقتصاد کنگو و انعطاف پذیری آن است. به عنوان مثال در بخش دیجیتال، دو مؤلفه دیجیتالی شدن اقتصاد و کاهش شکاف دیجیتال را حفظ کرده‌ایم و در نهایت به دلیل ضعف‌های مشاهده شده در اجرای PND فعلی 2018-2022، کارشناسان یک PND جدید فراگیرتر و ایجاد یک طرح تأمین مالی به اندازه کافی متقاعدکننده را توصیه کردند تا بودجه PND 2022-2026 بهتر تأمین شود و بر فعالیت‌های امیدوارکننده متمرکز شود. آن‌ها هم چنین بر تعمیق مکانیسم‌های تأمین مالی منابع و پیگیری اصلاحات مالی عمومی‌ برای بهبود بسیج منابع داخلی تاکید کردند.

اپراتورهای کنگو ملزم به حذف هزینه‌های رومینگ هستند

شرکت‌های تلفن همراه کنگو، مانند سایر اپراتورهای مرکز آفریقا، مهلتی یک ماهه دارند تا اقدام کمیسیون Cémac را در رابطه با رومینگ و حذف هزینه‌های رومینگ اجرا کنند. اجرای این اقدام برای حذف هزینه‌های رومینگ که قرار بود در ژانویه 2021 لازم‌الاجرا شود، متوقف شده است در حالی که در آگوست 2020 توسط شورای وزیران اتحادیه اقتصادی مرکز آفریقا به تصویب رسید. رگولاتورهای مخابراتی کشورهای زیر منطقه (کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، گابن، گینه استوایی و چاد) در 9 نوامبر در دوآلا توافقنامه‌های دوجانبه مربوط به اجرای مقررات را امضا کردند. بر اساس این تعهدات، شهروندان منطقه فرعی که در داخل سایر کشورها سفر می‌کنند، بدون هزینه اضافی و بدون تعویض سیم کارت، به خدمات تلفن همراه از جمله تماس، پیامک و اینترنت ... دسترسی خواهند داشت. این اقدام که باید از 10 دسامبر اعمال شود، هم از نظر بهره وری و تنوع خدمات و هم از نظر افزایش حجم تجارت بین آفریقایی سودمند خواهد بود.

کشاورزی - 5.2 میلیارد FCFA برای احیای این بخش

پل والنتین نگوبو وزیر کشاورزی، دام و شیلات جمهوری کنگو و فرانسوا باراتو، سفیر فرانسه در این کشور، در 18 نوامبر در برازاویل، فعالیت‌های پروژه حمایت از احیای بخش کشاورزی (Parsa) را آغاز کردند. این پروژه به ارزش 8 میلیون یورو کمک مالی یا تقریباً 5.2 میلیارد CFAF که توسط آژانس توسعه فرانسه (AFD) رهبری و توسط وزارت کشاورزی برای یک دوره چهار ساله اجرا می‌شود، در چهارچوب قرارداد توسعه (C2D) که در سال 2014 بین فرانسه و جمهوری کنگو امضا شد اجرا و C2D ابزاری است که به طور مشخص، در هر قسط بازپرداخت شده، AFD مبلغ مربوطه را در قالب کمک مالی و در نظر گرفته شده برای برنامه‌های توسعه یا کاهش فقر به کنگو می‌پردازد.» پارسا (Parsa) این امکان را فراهم می‌کند که به طور مشخص از احیای بخش کاکائو در بخش‌های لیکوآلا، سانگا و در بخش شمالی دو کووت و از ساختار بخش باغبانی بازار و بهبود عرضه مواد غذایی در برازاویل حمایت می‌کند. سفیر فرانسه در کنگو خاطرنشان کرد «تنوع بخشیدن به اقتصاد از طریق توسعه بخش کشاورزی چالشی است که باید به آن توجه شود، زیرا کنگو در حال تدوین برنامه توسعه ملی جدید خود است و تیم‌های آژانس توسعه فرانسه برای همکاری در کنار این کشور خواهند بود. سیاست توسعه اجتماعی-اقتصادی ملی در حال حاضر بر توسعه کشاورزی به منظور بهبود درآمد جمعیت، تنوع بخشی به اقتصاد و کاهش واردات و در نتیجه افزایش حاکمیت غذایی کشور تاکید دارد. آمبرویز لوفوما، هماهنگ‌کننده پروژه، به‌ویژه بر مقیاس منافع اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی که در طی سال‌های آینده از طریق پروژه مذکور حاصل خواهد شد، تاکید کرد. علی رغم دارایی‌های بالقوه و قابل توجهی که کنگو با آب و هوا و زمین‌های قابل کشت وسیع آن در دسترس است که به تنهایی یک سوم قلمرو را تشکیل می‌دهد، تولیدات کشاورزی در کنگو همیشه نمی‌تواند نیاز ملی را برآورده کند.

کنگو-برازاویل: کووید-19 - کمبود واکسن می‌تواند باعث ضرر جهانی 5.3 تریلیون دلاری شود

مدیر عامل صندوق بین المللی پول هشدار داد که عدم تحویل کافی واکسن به کشورهای کم درآمد ممکن است باعث زیان اقتصادی 5.3 تریلیون دلاری شود. رئیس بانک جهانی در عین حال از عدم شفافیت کمک کنندگان انتقاد کرد.

کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت، عدم تحویل واکسن کافی به کشورهای کم‌درآمد به کل اقتصاد جهان سرایت می‌کند و می‌تواند تا 5.3 تریلیون دلار ضرر اقتصادی در طی پنج سال به همراه داشته باشد. صندوق بین المللی پول نسبت به واگرایی شدید در بهبود اقتصادی بین کشورهای ثروتمند و بقیه جهان به دلیل نابرابری واکسن‌های کووید-19 و قدرت مالی نابرابر هشدار می‌دهد. رئیس صندوق بین المللی پول تاکید می‌کند که علاوه بر "شکاف بزرگ واکسن" که یک واگرایی شدید در بهبود اقتصادی بین کشورهای غنی و فقیر ایجاد می‌کند، انتظار می‌رود تولید اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته تا سال 2022 به روند پیش از همه‌گیری بازگردد. او با تاکید بر این که کشورهای فقیرتر در معرض خطر بیشتری از تورم هستند، گفت: «اما اکثر کشورهای نوظهور و در حال توسعه سال‌های بیشتری طول می‌کشند تا بهبود یابند. او خاطرنشان کرد: قیمت مواد غذایی در سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافته است و دولت‌ها در بسیاری از بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه به دلیل همه گیری کووید در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارند. با افزایش بدهی‌ها و قدرت مالی کمتر برای حمایت از اقتصاد، رئیس صندوق بین المللی پول به کشورهای کم درآمد هشدار داد که "زمان آن رسیده است که بدهی‌هایشان را ملموس‌تر بررسی کنند زیرا ممکن است در ماه‌های آتی سیاست‌های سختگیرانه در اقتصادهای پیشرفته رخ دهد که پیامدهایی بر فقرای جهان خواهد داشت. این گونه کشورها هم چنان به کشورهای ثروتمند فشار می‌آورد تا حقوق برداشت ویژه خود را که اخیراً دریافت کرده‌اند برای کمک به ارائه وام‌های با بهره صفر به کشورهای کم درآمد هدایت کنند. او هم چنین خواستار اقدام در مورد تغییرات آب و هوایی شد و گفت که توسعه سبز می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را در این دهه 2 درصد افزایش دهد و 30 میلیون شغل جدید ایجاد کند. دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی نیز از اهداکنندگان به دلیل عدم شفافیت با کشورهای کم درآمد در مورد این که کدام واکسن‌های کووید-19 را ارسال می‌کنند و چه زمانی تحویل خواهند گرفت، انتقاد کرد، در حالی که از کشورهای با درآمد بالا خواست تا جای خود را برای دوزهای بیشتر به کشورهای کم‌درآمد بدهند. او گفت: «بانک جهانی می‌تواند به تأمین مالی زنجیره‌های تأمین و تدارکات کمک کند».

کارشناسان دریانوردی در Pointe Noire و تعهد برای تلاش‌های جدیدی برای مبارزه با دزدی دریایی

مقامات امنیتی منطقه در پوینت-نوآر، جنوب کنگو، گفتند که آب‌های خلیج گینه، غنی از هیدروکربن‌ها و منابع شیلات، به طور فزاینده‌ای در معرض دزدی دریایی قرار دارند. آناتول کولینه ماکوسو، نخست وزیر کنگو، که ریاست افتتاحیه سمپوزیوم سازماندهی شده با وزارت دفاع فرانسه را بر عهده داشت، گفت: «این منطقه یکی از مناطق کلیدی برای تجارت بین المللی و غنی از هیدروکربن است که یک چهارم ذخایر جهان را نشان می‌دهد.. وی افزود: به طور متناقض، این منطقه دریایی پرخطر به دنبال مهاجرت پدیده دزدی دریایی از خلیج عدن واقع در شاخ آفریقا است. به گفته رئیس دولت کنگو، خلیج گینه که از سنگال تا آنگولا امتداد دارد، تنها برای سال 2020، 195 حمله به کشتی‌ها با وسایل و روش‌های دزدان دریایی به طور مداوم برای مدتی شاهد بوده است. بر اساس گزارش اخیر دفتر بین المللی دریانوردی، در همان سال، 130 مورد از 135 ربوده شدن دریانوردان ثبت شده در جهان یا بیش از 95 درصد در این منطقه رخ داده است. در سال 2013، 19 کشوری که خلیج گینه را تشکیل می‌دهند، «معماری یائونده» را برای انجام اقدامات مشترک و هماهنگ علیه دزدی دریایی راه اندازی کردند. به گفته برگزارکنندگان، سومین دوره سمپوزیوم روسای ستاد کشورهای حاشیه خلیج گینه، آغاز عملیاتی شدن این معماری است. در این سمپوزیوم آنگولا، بنین، کامرون، کیپ ورد، ساحل عاج، گابن، گامبیا، غنا، گینه بیسائو، گینه، نیجریه، جمهوری دموکراتیک کنگو، سنگال، سیرالئون، توگو و کنگو-برازاویل حضور دارشتند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما