معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

وضعیت بخش گردشگری در صربستان

مطلب پیش رو، گزارشی از مصاحبه ماهنامه دیپلماسی و تجارت صربستان با وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات جمهوری صربستان است که وضعیت بخش گردشگری صربستان و اهداف این کشور از حضور در نمایشگاه اکسپوی 2020 دبی را تبیین کرده است.
  • خانم «تاتیانا ماتیچ»، وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان، در گفتگو با ماهنامه دیپلماسی و تجارت صربستان، پیرامون موضوعات گوناگون از جمله، تصویب و اجرای سند توسعه جامعه اطلاعات راهبردی و امنیت اطلاعات، توسعه زیرساخت‌ها و مقررات دیجیتال در زمینه ارتباطات الکترونیکی، وضعیت بخش گردشگری، و نیز اهداف صربستان از حضور در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی، نکاتی را مطرح نمود. این گفتگو همزمان با سفر خانم ماتیچ به اکسپو 2020 دبی صورت پذیرفته و منتشر گردیده است. گزیده این مصاحبه به شرح ذیل می‌باشد:

  • خانم میتیچ وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات، صربستان را کشوری مدرن، نوآور و با ثبات دانسته و آن را آماده مقابله با بحران می‌داند، و معتقد است، ارائه دانش و تجربه ایده‌ها و همچنین ایجاد همکاری و بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری، بسیار حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تصویب «سند استراتژی توسعه جامعه اطلاعات و امنیت اطلاعات»، معتقد است، این سند یک استراتژی فرابخشی برای دوره 2021 تا 2026 می‌باشد که اهداف و اقدامات توسعه جامعه اطلاعات و امنیت اطلاعات را تعیین می‌نماید؛ همچنین خاطرنشان می‌سازد، این استراتژی دو حوزه مهم یعنی جامعه اطلاعات و امنیت اطلاعات را پوشش می‌دهد که توسعه بیشتر آن، پیش‌نیاز دیجیتال‌سازی کامل جامعه خواهد بود. حوزه‌های مربوط به امنیت اطلاعات، جامع بوده و تقریباً در تمامی‌بخش‌ها و فعالیت‌هایی که توسعه اقتصاد و جامعه مبتنی بر آن است، کاربرد دارد و در‌عین‌حال به شهروندان، مدیریت دولتی و اقتصاد کشور مرتبط می‌شود. بر این اساس، به عنوان یک هدف کلی که از طریق اجرای این استراتژی دنبال می‌شود، توسعه جامعه اطلاعات و دولت الکترونیک در خدمت شهروندان و کسب‌و‌کارها و همچنین ارتقاء امنیت اطلاعات شهروندان، مدیریت دولتی و بخش تجاری خواهد بود. به عبارت دیگر، تصویب و اجرای سند توسعه جامعه اطلاعات راهبردی و امنیت اطلاعات، برای تداوم و ارتقاء بیشتر دانش و مهارت‌های دیجیتالی همه شهروندان، بهبود زیرساخت‌های دیجیتال در مراکز آموزشی و همچنین افزایش فعالیت‌های مرتبط با دیجیتال‌سازی خدمات، و تجارت در بخش‌های دولتی و خصوصی و افزایش امنیت اطلاعات شهروندان، و در عین‌حال، افزایش ظرفیت کارکنان در بخش‌های دولتی و خصوصی برای استفاده از فناوری‌های جدید و ارتقاء ظرفیت آن‌ها حائز اهمیت است؛ در ادامه تاکید می‌کند که استراتژی و برنامه اقدامی‌که از سال 2021 تا 2023 اجراء خواهد شد، اقدامات و فعالیت‌های متعددی را برای تحقق اهداف ویژه تعریف می‌کند.

وی در گفتگو با ماهنامه دیپلماسی و تجارت می‌افزاید، دولت جمهوری صربستان، با تاکید بر اقدامات و فعالیت‌های تعریف شده در استراتژی و برنامه اقدام، اسناد استراتژیک دیگری را تهیه نموده که با جزئیات بیشتر، حوزه‌های دارای اهمیت برای دیجیتال‌سازی و موارد مرتبط با آن را تعریف می‌نماید. از جمله، دولت الکترونیک، مهارت‌های دیجیتال، تخصص‌های هوشمند، هوش مصنوعی و غیره.

همچنین خاطرنشان می‌سازد: "تعداد اسناد راهبردی مصوب که این بخش‌ها را پوشش می‌دهند، نمایانگر تعهد جمهوری صربستان به توسعه زیرساخت‌ها و مقررات دیجیتال می‌باشد. به طور خاص، علاوه بر استراتژی توسعه جامعه اطلاعات و امنیت اطلاعات، دولت جمهوری صربستان اسناد زیر را نیز تصویب نموده است: «قانون مدیریت الکترونیک»، «قانون اسناد الکترونیک، شناسایی الکترونیک و خدمات در تجارت الکترونیک»، «استراتژی توسعه شبکه‌های نسل جدید» (معتبر تا سال 2023)، «استراتژی توسعه مهارت‌های دیجیتال»، «استراتژی توسعه هوش مصنوعی»، «استراتژی سیاست صنعتی جمهوری صربستان»، «استراتژی تخصصی هوشمند»، «استراتژی مبارزه با جرایم با فناوری پیشرفته»، «برنامه توسعه دولت الکترونیک».

در بخش دیگر گفتگو، وی درخصوص وضعیت بخش گردشگری در سال 2021 و چشم انداز آتی این حوزه خاطرنشان می‌سازد: " بخش گردشگری بیشترین آسیب را از همه‌گیری ویروس کرونا دیده است. سال 2019 که سالی رکوردشکن بود، 10 میلیون شب اقامت داشتیم، در حالی که آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که ما بیش از 8.7 میلیون شب اقامت در صربستان و بیش از 2 میلیون ورود داشته‌ایم که فراتر از همه انتظارات ما بوده و موفقیت بزرگی است. وقتی صحبت از درآمد ارزی حاصل از گردشگری می‌شود، نسبت به سال قبل، 40 درصد بیشتر است و امیدواریم با بهتر شدن وضعیت اپیدمیولوژیک، این درآمد تا پایان سال رشد کند."

" داده‌های رسمی نشان‌دهنده بهبود چشمگیر و رشد تدریجی بازدیدهای گردشگران در این فصل است، اما برای تداوم این روند و موفقیت یکسان در فصل‌های پاییز و زمستان، نیاز به یک وضعیت اپیدمیولوژیکی پایدار و بازگشت به حالت عادی داریم. فعالیت‌های مسافرتی و گردشگری در حال حاضر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که درصد زیادی از افراد واکسینه شوند."

وی درخصوص حضور در نمایشگاه« اکسپو 2020» دبی و اهمیت آن برای صربستان، این نمایشگاه را اولین رویداد جهانی از زمان شیوع بیماری همه‌گیر معرفی می‌نماید و آن را فرصتی منحصر‌به‌فرد برای همه کشورها از جمله صربستان می‌داند، که علاوه بر فرصت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری، کشورها می‌توانند تاریخ غنی، موفقیت‌ها، نوآوری‌ها و دستاوردهای فناوری و صنعتی، ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری، و افراد با استعداد و دانشمندان موفق خود در حوزه‌های دیجیتال را معرفی نمایند.

او هدف اصلی از حضور صربستان در اکسپو را «ایجاد و توسعه شبکه تجاری برای جامعه تجاری صربستان»، «ایجاد تصویری مثبت از یک کشور مدرن و نوآور»، و « معرفی صربستان به عنوان شریک در حل مشکلات جهانی» می‌داند. او نمایشگاه جهانی در دبی را فرصتی برای ارسال پیامی قوی به جهان در مورد پتانسیل مدرن و نوآورانه صربستان با امکان تحقق تجارت جدید و همچنین تقویت روابط سیاسی و اقتصادی معرفی می‌کند. در این راستا می‌افزاید: "با توجه به اینکه 192 کشور در اکسپو شرکت می‌کنند، ما حضور صربستان در اکسپوی 2020 دبی را سرمایه‌گذاری در آینده و توسعه روابط خوب اقتصادی و سیاسی خود با کل جهان می‌دانیم."

در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به سوالی پیرامون انتخابات آوریل 2022 و برنامه‌های وزارتخانه می افزاید: "برنامه‌های ما با وجود سال انتخاباتی که در پیش خواهد بود، تغییری نکرده است. ما به تقویت بخش گردشگری که بیشترین ضربه را به دلیل بحران ناشی از کووید متحمل شده است، در کنار بخش حمل‌و‌نقل ادامه خواهیم داد. ابتدا بر تقویت و حفظ نیروی انسانی در این صنعت تمرکز خواهیم کرد و سپس به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلیدی زیرساختی تمرکز خواهیم کرد. در درجه اول، پروژه‌های مرتبط با توسعه گردشگری دریایی که در دوره قبل مورد غفلت قرار گرفت را ادامه خواهیم داد.

 در بخش مخابرات، ما به توسعه پهنای باند اینترنت در مناطق روستایی صربستان و همچنین تکمیل ساخت یک شبکه کامپیوتری بومی در تمام ساختمان‌های مدارس در صربستان ادامه خواهیم داد. در نتیجه قرار است در مجموع 30 هزار کابین دیجیتال در مدارس داشته باشیم. ما همچنین به دیجیتال‌سازی بخش مربوط به گردشگری در صربستان از طریق ایجاد یک پلتفرم دیجیتال منحصربه‌فرد ادامه خواهیم داد. در بخش بازرگانی، ما به تقویت رقابت عادلانه در بازار، و به‌ویژه کار در زمینه حمایت بیشتر از مصرف‌کننده، ادامه خواهیم داد".

بخش پایانی گفتگو به موضوع اجرای توافقنامه رومینگ تلفن همراه، که موجب کاهش قیمت رومینگ در بالکان غربی گردیده، اختصاص دارد. وی نتایج این توافق منطقه‌ای درخصوص رومینگ که در آوریل 2019 در دومین اجلاس دیجیتال کشورهای بالکان غربی در بلگراد منعقد شده است را بسیار مثبت ارزیابی نموده و اجرای آن را گامی مهم در دستیابی به یکپارچگی دیجیتال منطقه‌ای می‌داند و معتقد است در آینده، این توافق نتایج بهتری را برای افراد و کل بخش تجاری ایجاد خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما