معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۹۲

اخبار اقتصادی حوزه آسیای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای جنوبی در هفته دوم آبان ماه 1400 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

­

 امضای تفاهم نامه تجاری میان سوریه و پاکستان

به گزارش هم نیوز، سوریه و پاکستان تفاهم نامه‌ای را برای تشکیل کارگروه مشترک در امور بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور امضا کردند. ثمر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه پس از امضای این تفاهم نامه که به امضای سعید محمد خان سفیر پاکستان در دمشق رسید، تاکید کرد که کمیته‌های کاری مشترک ابزار مهمی‌ برای ارتقای سطح روابط تجاری میان دو کشور و افزایش سرمایه گذاری و مبادلات تجاری خواهد بود. بر اساس گزارش پایگاه تجارت بین المللی سازمان ملل متحد، صادرات پاکستان به سوریه در سال 2020 بالغ بر 25.53 میلیون دلار بوده است. پاکستان منسوجات، غلات، پلاستیک، پشم، محصولات دارویی و پنبه به سوریه صادر می‌کند. عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی چند روز قبل اعلام کرد: اردن به سه کشتارگاه در پاکستان اجازه صادرات گوشت داده است. این کشتارگاه‌های پاکستانی می‌توانند گوشت گاو، گوسفند، بز و شتر را به اردن صادر کنند. 

پاکستان و سیاست نگاه به آفریقا

به گزارش بیزینس ریکوردر، عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گذاری گفت که صندوق بین المللی پول (IMF) مانع اصلی کاهش مالیات بر فروش است. وی همچنین گفت که این خواسته صندوق بین المللی پول است که باید بر همه چیز تعرفه اعمال شود. وی در ادامه گفت: دولت در صدد است مشوق‌های بیشتری برای صادرات محصولات غیر سنتی در نظر بگیرد. دولت همچنین قرار است کنوانسیون TIR را برای تردد آزاد کامیون‌ها به کشورهای آسیای مرکزی از طریق ایران و افغانستان امضا کند. دولت آسیای مرکزی را برای تقویت صادرات ملی هدف قرار داده است.

 دولت همچنین قرار است «سیاست نگاه به آفریقا» را اجرا کند و در این راستا یک هیئت رسمی ماه آینده از نیجریه بازدید خواهد کرد. وی گفت: هزینه واردات به دلیل تورم در سطح بین المللی افزایش یافته است. واردات نفت از نظر ارزشی افزایش یافته است.

گزارش جدید بانک جهانی درباره اقتصاد پاکستان

به گزارش آسوشیتدپرس پاکستان، بنابر گزارش جدید بانک جهانی، اقتصاد پاکستان در سال مالی 2021 به دلیل استراتژی مؤثر قرنطینه توسط دولت برای مهار کووید-19 که انتظار می‌رفت در روزهای آینده روند صعودی پیدا کند، بهبود یافت. رشد تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور پس از کاهش 0.5 درصدی در سال مالی 2020 در سال مالی 2021 به 3.5 درصد بازگشت. علاوه بر این، تورم کاهش یافت، کسری مالی به 7.3 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید و کسری حساب جاری به 0.6 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت که کمترین میزان در یک دهه اخیر است. ناجی بنهاسین، مدیر بانک جهانی برای پاکستان گفت: «با محدودیت‌های مؤثر، ورودی‌های حواله و یک سیاست پولی حمایتی، رشد اقتصادی پاکستان در سال مالی 2021 بهبود یافت».

 این اقدامات، همراه با گسترش برنامه احساس، حمایت از مشاغل، برای تقویت اقتصاد و خنثی سازی پیامدهای اقتصادی مرتبط با COVID-19 کلید خورد. با این حال، به دلیل رشد تقاضای داخلی، واردات در ماه‌های اخیر بسیار بیشتر از صادرات رشد کرده است که منجر به کسری تجاری بزرگ شده است. برای حفظ رشد اقتصادی، پاکستان نیاز به افزایش سرمایه گذاری خصوصی و صادرات بیشتر دارد. این گزارش نرخ تعرفه‌های واردات بالا، محدودیت در دسترس بودن تأمین مالی بلندمدت برای شرکت‌ها درجهت گسترش صادرات، ارائه ناکافی خدمات اطلاعاتی بازار برای صادرکنندگان، و بهره‌وری پایین شرکت‌های پاکستانی را عوامل کلیدی مانع صادرات معرفی می‌کند.

 بنگلادش

اشتیاق مسکو به تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه با داکا

سفیر روسیه در بنگلادش در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بنگلادش، مراتب علاقمندی کشورش جهت افزایش روابط تجاری دوجانبه با بنگلادش را ابراز نمود. وی گفت: روسیه و بنگلادش روابط تاریخی خوبی دارند و روسیه مفتخر است که در مسیر توسعه بنگلادش از طریق مشارکت فعال در پروژه‌های مختلف توسعه از جمله نیروگاه هسته‌ای روپور حضور دارد. روسیه مایل به ایجاد روابط قوی با بنگلادش از طریق تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه است. رئیس اتاق بازرگانی بنگلادش نیز عنوان کرد: بنگلادش علاوه بر پوشاک آماده، ممکن است تعدادی از محصولات از جمله محصولات مهندسی سبک، پلاستیک، دارو و محصولات غذایی منجمد را به روسیه صادر کند. وی افزود: به دلیل عدم ارتباط مستقیم بانکی و تسهیلات گشایش اعتبارنامه، پتانسیل‌های تجاری دو جانبه به خوبی استفاده نمی‌شود. رئیس اتاق بازرگانی و سفیر روسیه توافق کردند که توافقاتی که مدتها پیش بدست آمده را بازبینی نموده و در اسرع وقت اطلاع رسانی نمایند. سفیر روسیه اظهار داشت: رایزن بازرگانی روسیه قرار است نوامبر آینده به بنگلادش سفر کند که همزمان با این سفر یک نشست تجاری با اتاق تجارت و صنعت بنگلادش برگزار خواهد شد.

ضرورت تمرکز بنگلادش بر بلوک‌های تجاری منطقه‌ای

کارشناسان در وبینار «آسیا، اقیانوسیه و بنگلادش - بکارگیری پتانسیل‌های اقتصادی» در «اجلاس تجارت و سرمایه‌گذاری بنگلادش 2021» برگزار شد، اظهار داشتند: بنگلادش باید بیشتر بر بلوک‌های تجاری منطقه‌ای برای جذب تجارت و سرمایه گذاری تمرکز نماید. یوجی آندو، نماینده سازمان تجارت خارجی ژاپن در این وبینار اعلام نمود: بنگلادش باید برای پیوستن موفقیت آمیز به زنجیره تأمین و شبکه تولید جهانی، تمامی موانع موجود در ارتباط با سایر مناطق اقتصادی را برطرف کند. وی ضمن صحبت در مورد موانع جریان تجارت بین ژاپن و بنگلادش، گفت: بنگلادش همچنین باید کاستی‌ها را در زمان پیش بینی برطرف کند و سیاست‌های مرتبط با ارز خارجی را استاندارد کند. فاضل حسین میاح، مشاور دفتر نخست وزیر بنگلادش نیز به عنوان میهمان ویژه این رویداد اظهار داشت: بنگلادش از یک موقعیت بسیار استراتژیکی نزدیک به دو اقتصاد بزرگ مانند چین و هند در منطقه آسیا برخوردار بوده و آماده است در بسیاری از زمینه‌ها با برخی دستاوردهای ستودنی متحول شود. وی همچنین بر اهمیت زیرساخت‌های پایدار تاکید کرد.

وام 200 میلیون دلاری بانک جهانی به بنگلادش برای رونق اقتصاد

بانک جهانی به منظور تسریع روند توسعه اقتصادی بخش های مختلف بنگلادش وامی‌ به مبلغ 200 میلیون دلار را به این کشور اعطا خواهد کرد. این وام تحت پروژه بازیابی و توسعه اشتغال بخش غیر رسمی تصویب شده است. پروژه مذکور با هدف افزایش فرصت‌های اقتصادی جامعه جوانان کم درآمد و کارگران مهاجر در مناطق شهری آسیب دیده از کرونا در حال اجرا است.

افزایش واردات سوخت بنگلادش در سال 2022

بر اساس پیش بینی‌های بعمل آمده میزان واردات انواع سوخت به بنگلادش در سال آینده 17 درصد افزایش خواهد یافت. هدفگذاری واردات سوخت از جمله نفت از خارج در سال جاری 5 میلیون تن بود. با این‌حال، مقررگردیده در سال 2022 مجموعاً 58.50 میلیون تن سوخت‌های فسیلی وارد بنگلادش شود. با این حساب، واردات سوخت‌های فسیلی در مدت یک سال 8.5 میلیون تن یعنی به میزان 17 درصد افزایش خواهد یافت.

افغانستان

طالبان استفاده از ارزهای خارجی را ممنوع کرد

گروه طالبان استفاده از ارزهای رایج خارجی را در افغانستان ممنوع اعلام کرد.  طالبان اعلام کرده است: "وضعیت اقتصادی و منافع ملی کشور ایجاب می‌نماید همه افغان‌ها در داد و ستد از پول افغانی استفاده نمایند." در اطلاعیه طالبان با عنوان اطلاعیه "امارت اسلامی افغانستان" که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه آن را منتشر کرده، آمده است: "امارت اسلامی‌ به همه هموطنان، دکانداران، تاجران، کسبه‌کاران و عامه مردم اطلاع می‌دهد که پس از این هر گونه داد و ستد را با پول افغانی انجام دهند و از به‌کار بردن اسعار [ارز] خارجی خودداری نمایند.

اجلاس گروه ۲۰: تجدید تعهد ارسال ۱.۱۵ میلیارد دلاری کمک بشردوستانه به افغانستان

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا، در مراسم ضیافت شام برای رهبران گروه ۲۰ در این اجلاس گفت وضعیت در افغانستان جدی است و از آن‌ها خواست تا از "خطر یک فاجعه انسانی" در آن کشور جلوگیری کنند. گروه ۲۰ بر تعهد خود مبنی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به ارزش ۱.۱۵ میلیارد دلار به افغانستان تاکید کرده است.

هند

هند ۵۰ درصد از انرژی خود را از منابع تجدید پذیر تأمین خواهد کرد

نارندرا مؤدی نخست وزیر هند روز دوشنبه در اظهارات خود در اجلاس آب هوایی سازمان ملل (کاپ ۲۶) در گلاسکو اعلام کرد هند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد از نیاز خود به انرژی را از منابع تجدید پذیر انرژی تأمین خواهد کرد. به نقل از خبرگزاری‌ایان آی، نخست وزیر هند در سخنرانی اصلی خود در اجلاس کاپ ۲۶ در گلاسکو گفت: ما به جای مصرف بی‌رویه نیاز به استفاده آگاهانه و سنجیده داریم. وی افزود: تا سال ۲۰۳۰ هند بیش از ۵۰ درصد از نیاز خود به انرژی را از منابع تجدید پذیر انرژی تأمین خواهد کرد. مؤدی با تعریف دستورکار آب و هوایی این کشور به پنج نکته اشاره کرد و گفت: ظرفیت انرژی غیر فسیلی هند تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰۰ گیگاوات خواهد رسید. هند تا سال ۲۰۳۰ تولید گازهای گلخانه‌ای خود را یک میلیارد تن کاهش خواهد داد و سهم کربن در اقتصاد خود را تا سال ۲۰۳۰ به کمتر از ۴۵ درصد کاهش خواهد داد و تا سال ۲۰۷۰ هند به هدف توقف کامل تولید گازهای گلخانه‌ای دست خواهد یافت. نارندرا مؤدی با اشاره به سهم هند در تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان گفت: اگرچه هندوستان ۱۷ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است اما سهم آن در تولید گازهای گلخانه‌ای جهان ۵ درصد است.

رسیدن نرخ بیکاری هند در ماه اکتبر به دلیل بیکاری در مناطق روستایی به 7.75 درصد

به نقل از پرینت، حتی در شرایطی که مشاغل غیرکشاورزی با رشد اقتصاد از محدودیت‌های همه گیر افزایش یافته است، نرخ بیکاری هند با افزایش بیکاری در مناطق روستایی این کشور افزایش یافت. بر اساس اطلاعات شرکت تحقیقاتی خصوصی مرکز نظارت بر اقتصاد هند روز دوشنبه نشان داد، بیکاری در ماه اکتبر از پایین‌ترین رقم سه ماهه 6.86 درصدی در سپتامبر به 7.75 درصد افزایش یافت.  بیکاری روستایی از 6.06 درصد در ماه قبل به 7.91 درصد افزایش یافت، در حالی که بیکاری شهری از 8.62 درصد به 7.38 درصد کاهش یافت.

شبه قاره

دیدار هیئتی از گروه آدانی از مناطق بندری سریلانکا

رئیس گروه آدانی در بازدید از سریلانکا با رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا دیدار و ملاقات کرد و درباره همکاری‌های دو تجاری و اقتصادی گروه آدانی در کلمبو با یکدیگر گفتگو کردند. پس از امضای قرارداد شرکت آدانی گروپ با سازمان بنادر دولتی سریلانکا (SLPA) که به منظور توسعه و راه اندازی ترمینال های کانتینتری غربی در بندر کلمبو صورت گرفته است، این اولین دیدار مقامات ارشد این کشور از کلمبو محسوب می‌شود. در بازدید خصوصی هیئت آدانی گروپ از جزیره سریلانکا که با هدف بررسی فرصتهای سرمایه گذاری صورت گرفت، 10 نفر از سرمایه گذاران میلیاردر حضور داشتند. قرارداد ساخت، بهره برداری و انتقال 700 میلیون دلاری بزگرترین سرمایه گذاری خارجی در بخش بندری سریلانکا محسوب می‌شود که آدانی گروپ آنه پذیرفته است. آدانی گروپ اعلام کرده به دنبال سرمایه گذاری در پروژه‌های ملی انرژی بادی در سریلانکاست.

وصول درخواست تأمین خط اعتباری برای تأمین سوخت سریلانکا از جانب هند

به گزارش ساندی مورنینگ، بانک صادارت واردات هند (IXIM) اسناد درخواست اعطای خط اعتباری جهت تأمین بودجه خرید نفت دولت سریلانکا را دریافت کرد. بانک مزبور مدارک مثبته مربوط به درخواست خط اعتباری به ارزش 500 میلیون دلار را به مقامات ذیربط هندی برای مذاکره با دولت سریلانکا تسلیم کرد. به گفته اداره خزانه داری هند این مدارک وصول شده است.

آدانی در طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر سریلانکا سرمایه گذاری می‌کند

به گزارش سیلان تودی، گروه آدانی پس از انعقاد قرارداد برای توسعه ترمینال غربی بندر راهبردی کلمبو امکان سرمایه گذاری در بخش انرژی تجدیدپذیر و برق را بررسی می‌کند. گروه آدانی پس از بازدید از منطقه شمال شرقی (منار) امکان احداث مزرعه بادی را بررسی کرد. اداره سرمایه گذاری سریلانکا اخیراً طرح ساخت پارک انرژی بادی منار را به ظرفیت 100 مگاوات را به صورت ساخت، راه اندازی و تحویل (بوت) را به مناقصه برای عموم گذاشته است. تلاش‌های گروه آدانی برای مدیریت بندر کانتینر شرقی به علت مخالفت اتحادیه‌های تجاری با حضور هندی‌ها در خاک سریلانکا ناکام ماند. دولت موافقتنامه سه جانبه ژاپن، هند و سریلانکا را لغو و در ازاء آن ترمینال غربی را به هند واگذار کرده است.

اعلام آمادگی چین برای احداث کارخانه تولید خودرو در سریلانکا

شرکت ملی واردات و صادرات ماشین آلات چین (CMC) در دیدار مورخ 26 اکتبر خود با سفیر سریلانکا در چین آمادگی پکن برای احداث کارخانه خودرو را اعلام نمود. چین آماده تولید خودروهای ام.جی، چری و پروتون در سریلانکا است. شرکت ملی واردات و صادرات خودرو چین (CVC) وابسته به CMC بوده در حال مذاکره با شرکت Micro Cars است. سفیر سریلانکا ضمن استقبال از این پیشنهاد خواهان دریافت جزئیات شد. سریلانکا با توجه به محل استقرار جغرافیایی راهبردی و بازار داخلی‌اش، مکانی مناسب برای تولید خودرو می‌باشد. در دیدار با سفیر سریلانکا رئیس CMC و مدیران CVC در جلسه حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما