معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۵

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته اول آبان‌ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سود آوری شرکت SSAB

          قیمت های بالای فولاد و عملکرد خوب و پایدار داخلی باعث گردیده تا افزایش سود عملیاتی غول فولادی SSAB به یک رکورد جدیدی دیگر برسد و همچنین توانسته برآوردها را تقریباً 30٪ بشکند. سود سه ماهه سوم از زیان 973 میلیون کرونی در مدت مشابه سال گذشته به 5.80 میلیارد کرون افزایش یافته است. فروش نیز با 74 درصد افزایش که بسیار بالاتر از انتظارات می‌باشد به میزان قابل توجهی افزایش نشان می دهد. این افزایش سود حتی علی رغم زمان توقف جهت تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده مختلف در طول سه ماهه رخ داده است. این شرکت اعلام نمود: طی سه ماهه سوم SSAB فولاد بدون فسیل را تولید کرد و علاقه قابل توجه مشتریان ممکن است باعث گردد تا SSAB در مسیر تبدیل به تولید بدون فسیل زودتر از حد انتظار ظاهر شود.

 

تعیین ارزش گذاری ولوو کار

          ولوو کار قیمت سهام خود را 53 کرون تعیین کرده است و این نرخ ، ارزش شرکت را 163 میلیارد کرون می‌کند که در انتهای محدوده و ارزش گذاری اعلام شده قبلی قرار دارد. همزمان، میزان انتشار سهام جدید به حدود 20 میلیارد کرون کاهش می یابد که از 25 میلیارد کرون که قبلا اعلام شده بود، کمتر است. حدود 16 تا 17.9 درصد از سهام شرکت در بازار معامله خواهد شد. بر اساس اخبار منتشره  تعدادی از سرمایه گذاران سوئدی مانند  AMF، Swedbank Robur  و  Nordea Fonder با خرید سهام موافقت کرده اند. روزنامه DI در این خصوص می نویسد که "مذاکراتی سخت" بین این سرمایه گذاران و ولوو کار انجام شده است و سرمایه گذاران بزرگ خواستار تعیین قیمت سهام در انتهای محدوده اعلام شده 53 تا 68 کرون برای هر سهم شده اند. فایننشال تایمز در این باره می نویسد که این امر بر "نگرش محتاطانه برخی سرمایه گذاران نسبت به پکن" تاکید می‌کند. ولوو کارز تحت کنترل شرکت چینی جیلی می‌باشد.

 

افزایش درآمد برای بازی سازان سوئدی

          طی سال 2020، درآمد بازی سازان سوئدی به بیش از 40 درصد افزایش یافته و به حدود 35 میلیارد کرون رسیده است. این دوازدهمین سال متوالی است که صنعت بازی شاهد رشد بوده  و می‌تواند به عنوان رکوردی جدید برای آن باشد. پر استرومبک، سخنگوی سازمان منافع صنعت بازی سوئد می‌گوید هرگز فکر نمی‌کردم 40 درصد افزایش درآمد داشته باشیم. چند صنعت در سوئد را می‌توانید نام ببرید که از یک کرون به 35 میلیارد کرون در یک دهه رسیده‌اند؟ سال گذشته، 81 توسعه دهنده جدید بازی در سوئد بوجود آمده اند که نسبت به سال قبل 14 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر در مجموع 667 بازی ساز در کشور وجود دارد. تعداد کارمندان به 6600 نفر افزایش یافته . بزرگترین شرکتها در این زمینه در سوئد Ubisoft و EA Dice هستند که هر دو بیش از 700 نفر را در استخدام خود دارند.

 

هشدار سمنتا نسبت به آینده صنعت سیمان سوئد

بر اساس پیشنهاد هیئت اداری شهرستان، بخش هایی از منطقه عملیاتی شرکت سیمان سمنتا در گوتلند به منطقه حفاظت شده طبیعی تبدیل خواهد شد. هدف از گسترش این منطقه حفاظت شده طبیعی،  حفاظت طولانی‌مدت از جنگل‌های سوزنی‌برگ، مزارع نارون و تالاب‌ها است. علاوه بر این، به حفظ گونه‌های در معرض انقراض(یک نوع گل) nipsippa وmoth  betnet  (یک نوع پروانه) کمک می‌کند. سمنتا در همین زمینه در نامه ای به دولت می نویسد که برنامه‌های گسترش حفاظتگاه‌ها "به طور قابل توجهی شرایط آینده را برای حفظ صنعت سیمان سوئد با محدودیت  مواجه خواهد کرد".

 

تغییرات اقلیم

          خبر گزاری DN در گزارشی به موضوع تغییرات آب و هوایی پرداخته و در این زمینه می‌گوید پناهندگان ناشی از تغییرات اقلیمی و کمبود آب شرب و ... کلماتی هستند که در آینده بیشتر شنیده خواهند شد. بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، انتظار می رود تا سال 2025 بالغ بر  250  میلیون نفر به دلیل تغییرات آب و هوایی مجبور به ترک خانه‌های خود شوند. علاوه بر این، برنامه غذایی سازمان ملل متحد هشدار می دهد که در صورت ادامه انتشار گازهای گلخانه ای، گرسنگی در جهان افزایش شدیدی خواهد یافت، که علاوه بر رنج، خطر جنگ و درگیری را نیز  افزایش می دهد. در همین زمان، کسانی که مجبور به مهاجرت به خاطر تغییرات اقلیمی خواهند شد، کمترین مسئولیت را در قبال آن خواهند داشت. کسانی که کمترین تأثیر را بر اقلیم دارند، بدترین تأثیر را از تغییرات آن خواهند دید.

 

ضرورت در اولویت قرار گرفتن جوانان در صف مسکن

          دو نماینده از اتحادیه مستاجران سوئد بر این باورند که جوانان بدون خانه باید در صف انتظار مسکن، اولویت داشته باشند تا فرصتی برای شروع زندگی بزرگسالی خود پیدا کنند. نظرسنجی انجام شده توسط این سازمان نشان می دهد که تقریباً 25٪ یا نزدیک به 200000 نفر از افراد جوان تا سن 27 سالگی هنوز در خانه با والدین خود زندگی می‌کنند و بنابراین نمی‌توانند زندگی بزرگسالی خود را شروع نمایند. این فقط مسئله کمبود مسکن نیست، بلکه در مورد اعتقاد نسل جوان به توانایی نظام سیاسی برای حل مشکلات اجتماعی است. همه جوانان سوئد شایسته احساس امنیت و اطمینان در آینده هستند. اتحادیه مستاجران سوئد می نویسد متأسفانه امروزه اینطور نیست. علاوه بر این، فقدان مسکن در بسیاری از نقاط کشور، جوانان را از نقل مکان به جایی که شغل وجود دارد، باز می‌دارد و همچنین رویاهای تحصیل در دانشگاه در سایر نقاط کشور را از بین می‌برد.» این اتحادیه برای مبارزه با این مشکل، درخواست دارد که مسکن ارزان‌تر شود، مزایای مسکن افزایش یابد و تغییرات در صف‌بندی آپارتمان‌ها براساس نیاز به جای مدت زمان صرف شده در صف تغییر شکل یابد.

 

 سوئد دارای بالاترین میزان فقر کودکان در شمال اروپا

          طبق آخرین آمارمنتشره، از هر پنج کودک (20٪) در سوئد، یک کودک در فقر نسبی کودکان رشد می‌کند، که به طور قابل توجهی بالاتر از دیگر کشورهای نوردیک یعنی دانمارک (12.4٪)، فنلاند (15٪)، و ایسلند (12.7٪) است. این گزارش از داده‌های یورواستات استفاده کرده و 14 کشور اروپایی را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش فقر نسبی کودکان را «کودکانی که در خانواده‌هایی با درآمد 60 درصد کمتر از متوسط درآمد ملی زندگی می‌کنند که به عنوان استاندارد اقتصادی پایین نیز شناخته می‌شود» تعریف می‌کند. این یافته‌ها کودکان خانواده‌های تک‌ والدین یا خانواده‌های چند نفره ، کودکان با پیشینه خارجی یا اقلیت، کودکان دارای معلولیت و کودکان مناطق محروم را به‌عنوان افرادی که بیشتر در معرض خطر زندگی در فقر هستند، معرفی می‌کند. ماریا فریسک در موسسه  Save the Children سوئد خاطرنشان می‌کند که طیفی از عوامل در پس این روند قرار دارند، از جمله اینکه اعتبارات مربوط به کودک و کمک هزینه مسکن با افزایش سطح قیمت ها سازگار نبوده است. فریسک خواستار اقدامات استراتژیک کوتاه مدت و بلندمدت برای رهایی کودکان از فقر است. در آغاز سال 2021، تقریباً حدود 15 درصد از جمعیت سوئد در معرض خطر قرار گرفتن در طبقه بندی استانداردهای اقتصادی پایین قرار داشته اند.

 

افزایش سود گروه ICA

          به گزارش Omni، سود سه ماهه سوم سال 21 گروه ICA  نزدیک به 8 درصد بیشتر از حد انتظار و بیش از 7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. این گزارش نشان می دهد که گروه ICA خود را در همه بازارها به جز سوئد تقویت کرده، جایی که حاشیه سود بدون تغییر بوده است. پر استرومبرگ، مدیر عامل این گروه در توضیحی در این باره می نویسد: «همزمان ارقام مقایسه ای چالش برانگیز بوده اند. بازار سوئد در مسیر عادی شدن قرار دارد اما با این وجود خرید آنلاین همچنان در سطح بالاتری نسبت به قبل از همه گیری خواهد بود.

 

عملکرد مالی الکترولوکس

          بر اساس اعلام فایننشال تایمز میزان فروش شرکت الکترولوکس، دومین تولیدکننده بزرگ لوازم خانگی در جهان به مبلغ 31 میلیارد کرون در سه ماهه سوم در مقایسه با دوره پرحجم یک سال قبل که مصرف کنندگان در طول همه گیری برای بهبود خانه هزینه می‌کردند، ثابت بوده است. سود عملیاتی تقریباً نصف و به 1.6 میلیارد کرون رسیده و دلیل آن اینکه الکترولوکس قادر به پاسخگویی به حجم تقاضاها  نبوده است. یوناس ساموئلسون، مدیر عامل این شرکت در این خصوص می‌گوید: "ما همچنان به همکاری تنگاتنگ با تامین کنندگان برای کاهش کمبود عرضه جهانی ادامه می دهیم، اما تخمین می زنیم که سه ماهه چهارم حتی چالش برانگیزتر از سه ماهه سوم خواهد بود. اگرچه ما پیشرفت های متوالی را در سال 2022 پیش بینی می‌کنیم، اما انتظار داریم شرایط چالش برانگیز همچنان در برابر پاسخگویی به میزان بالای تقاضاها ادامه داشته باشد."

 

225 نفر در صف تعدیل نیروی کار شرکت  Nevs

             شرکت Nevs سازنده خودروهای الکتریکی روز چهارشنبه تایید کرد که 289 کارمند این شرکت را ترک خواهند کرد که 250 نفر از کار بیکار شده اند و بقیه اعلامیه‌های خود را تحویل داده اند. این تولیدکننده مستقر در ترولهتان نیمی از نیروی کار خود را کنار می‌گذارد و اکنون به دنبال مالکان جدید است که نتیجه مستقیم مشکلات مالی است که گروه توسعه دهنده املاک چینی( Evergrande ) را فرا گرفته است. مسئولان شرکت Nevs می‌گویند که به دنبال تمرکز بر توسعه وسایل نقلیه خودران و برقی هستند.

 

میزان نرخ بیکاری در سوئد

           بر اساس اعلام مرکز عمومی خدمات استخدامی، علی رغم وجود شغل های بدون تصدی، نرخ بیکاری همچنان بالا بوده ولی اگرچه این میزان در حال کاهش است اما در پایان سپتامبر 388000 نفر (7.5٪) به عنوان بیکار ثبت شده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 77000 نفر کمتر است. با این حال، ارقام همچنین نشان می دهد که بیکاری طولانی مدت در حال افزایش است. در طی پاندمی‌کرونا، بالاترین نرخ بیکاری به 9.1 درصد رسید. در طی مدت مشابه، تعداد جای خالی (محل کار) دو برابر شده و به 124000 رسیده است که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. اکثریت کسانی که به عنوان بیکار ثبت نام کرده اند فاقد تحصیلات متوسطه دوم هستند و بسیاری دیگر فاقد مهارتهای سوئدی کافی هستند.

 

مناسب بودن وضعیت اقتصادی شهروندان سوئدی

           بنابر اعلام مرکز Living Conditions Survey اکثر سوئدی‌ها بدهی‌های خود را به موقع می‌پردازند، حدود 5 درصد از سوئدی‌ها اظهار داشته اند که در سال 2020 از بدهی عقب افتاده اند که کمتر از میانگین 8 درصد اتحادیه اروپا است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که لوکزامبورگ، سوئد، فنلاند و هلند دارای کمترین درصد جمعیتی هستند که تحت شرایط محرومیت مادی و اجتماعی در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند.

 

جایگاه خوب بانکهای سوئدی در میان امن ترین بانکهای دنیا

      مجله گلوبال فاینانس در جهت بررسی وضعیت میزان امنیت بانکها هر ساله تعداد 500 بانک بزرگ جهان را در نظر می‌گیرد تا بدین صورت به شرایط امنیتی آنها پی برده سپس بر اساس ارزش دارایی بانک ها و رتبه بندی اعتباری از آژانس های اصلی رتبه بندی، مودیز، استاندارد و پورز و فیچ، تعداد 50 بانک را از این  نظر که امن ترین شرایط را دارند رتبه بندی و معرفی می‌کند.

     در حال حاضر بانکهای اروپایی در این فهرست جایگاه خوب را به خود اختصاص داده اند بدین معنی که هر ده بانک برتر در این فهرست اروپایی هستند. بانک KFW  آلمان در صدر قرار دارد و پس از آن Zürcher Kantonalbank در رتبه دوم و بانک BNG هلند رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. شرکت اعتباری صادراتی سوئد (Svensk Exportkredit) در رتبه نهم، Handelsbanken  در مکان 13 ، SEB  در مکان 31 و Swedbank در مکان پنجاهم این فهرست قرار گرفته اند. بانک  Nordea که اکنون در فنلاند مستقر است در رتبه 29 قرار دارد. بهترین بانک نوردیک Kommunalbanken نروژی است که در رتبه هفتم این فهرست قرار دارد.

 

میزان مصرف آب در صنایع سوئد

        میزان مصرف آب در بخش صنایع سوئد در سال 2020 بالغ بر 2097 میلیون متر مکعب بوده، مشابه میزان مصرف شده در سال 2015 که آخرین اندازه گیری‌ها انجام شد. بخش صنعت بزرگترین مصرف کننده آب در سوئد است و تقریباً دو سوم کل استفاده از آب در سوئد را به خود اختصاص داده است. به دنبال حجم بالای استفاده در دوره پس از جنگ ، استفاده از آب در بخش صنعت در دهه 1970 به شدت کاهش یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما