معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۳

اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته سوم آبان1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

پیش بینی رشد 4 درصدی اقتصاد در بودجه دولت برای سال 2022 :

خانم دلینا ابراهیمای وزیر دارایی و اقتصاد در مورد تمرکز لایحه بودجه و تاثیر آن به رشد اقتصادی کشور گفت رشد اقتصاد آلبانی در این سال بالاتر از میانگین منطقه بوده و در سه ماهه اول 5.5 درصد و در سه ماهه دوم 18 درصد ثبت کرده است. وی افزود : رشد اقتصاد در سه ماهه دوم در سایه حمایت های دولت در همه بخش های اقتصادی کشور بوده است.افزایش تدریجی حقوق بازنشستگی، اجرای طرحهای زیرساخت از جمله احداث جاده، اتوبان و نیروگاه برقی بخش هایی از لایحه بودجه 2022 آلبانی است. 

حمایت دولت از هفت طرح جدید با مشارکت عمومی و خصوصی در سال 2022 :

دولت آلبانی در بودجه سال 2022 حدود 2 میلیارد دلار برای اجرای هفت طرح جدید با مشارکت بخش عمومی و خصوصی پیش بینی کرده است. بخش عمده این بودجه برای ساخت قسمتی جدید از جاده میلوت – فییر بعنوان بخشی از بزرگراه آدریاتیک- یون به ارزش 178 میلیارد لک در نظر گرفته شده است.

افزایش 6 درصدی حقوق کارکنان بهداشت و آموزش در سال 2022 : بر اساس تصمیم وزارت اقتصاد و دارایی افزایش 6 درصدی حقوق کارمندان بهداشت و آموزش پیش بینی شده که از صندوق2.4 میلیارد لکی سالانه افزایش حقوق تامین خواهد شد. از طرفی وزارت دارایی و بودجه اعلام کرد که مبلغ 90.60 میلیارد لک برابر با 4.9 در صد تولید نا خالص داخلی برای حقوق کارمندان دولتی در نظر گرفته شده است.

افزایش بی سابقه رقم خرید انرژی برق : هزینه برق مصرفی خریداری شده از خارج فقط برای ماه اکتبر 65 میلیون یورو بود که در نوع خود بی سابقه بوده است. از تاریخ 4 الی 31 اکتبر 237 هزار مگاوات برق از بازار آزاد خریداری شده که قیمت متوسط آن در ازای هر مگاوت 273 یورو و بالاترین قیمت 320 یورو بوده است.

اختصاص 10 میلیارد لک برای مقابله با افزایش قیمت برق : دولت مبلغ 10 میلیارد لک در قالب طرح تضمین حفاظت از خانواده‌ها و بخش تجاری کوچک در برابر افزایش قیمت حامل های انرژی در اختیار بخش انرژی این کشور قرار خواهد داد. بلیندا بالوکو وزیر زیرساخت و انرژی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اتمام جلسه دولت گفت: این تصمیم روز چهارشنبه در شورای وزرا تصویب شد.

کاهش ارزش پول کشور و جهش یورو بر اثر خرید برق : یورو در بازار ارز داخل به میزان قابل توجهی تقویت شد که نشان دهنده تقاضای بالای ارز خارجی برای خرید انرژی است. ارزش یورو به بالاترین سطح نسبت به ماه جولای رسیده است. ارزش دلار هم در مقابل واحد پول این کشور بالا رفته است.  فعالان بازار ادعا می‌کنند که رشد یورو تحت تاثیر تقاضای بالای بانک ها برای خرید ارز بوده است.

اعطای امتیاز جدید برای گواهینامه‌های الکترونیکی : قرار است سالانه حدود 120000 گواهی الکترونیکی نظام مالیاتی برای شرکت های تجاری تولید شود. طبق روال فعلی گواهی الکترونیکی توسط آژانس ملی جامعه اطلاعاتی تولید می‌شود. حسابرس حقوقی سوکولت وسکا گفت علیرغم اینکه گواهی الکترونیکی توسط نهاد دولتی صادر می‌شود، پروتکل امنیتی نقض شده زیرا کلید الکترونیکی (گواهی الکترونیکی) فقط باید توسط رایانه تجاری تولید شود. هزینه سالیانه برای هر واحد تجاری صاحب گواهی نامه الکترونیک 4 هزار لک می‌باشد.

کمک بانک جهانی به تدوین پیش نویس استراتژی آموزش مالی آلبانی : ماتئوبوگاملی مدیر اجرایی بانک جهانی که به تیرانا سفرکرده، روز دوشنبه با آقای گنتسیکو رئیس بانک مرکزی ملاقات کرد. گنتسیکو گفت که آخرین تحولات در استراتژی ملی پرداخت های با ارزش کوچک بین سال های (2018-2023) و همچنین تلاش‌ها برای تدوین پیش‌نویس «استراتژی ملی آموزش مالی» را با مدیر بانک جهانی مورد بحث قرار داده است. وی همچنین اقدامات انجام شده توسط بانک آلبانی در رابطه با تهیه پیش نویس قوانین و مقررات قانونی که هدف آن اجرای دستورالعمل اتحادیه اروپا در مورد "حساب پرداخت" با هدف اصلی ایجاد یک "حساب پایه" است و موجب تشویق مردم به مشارکت مالی مردم خواهد شد، را ارائه کرده است.نماینده بانک جهانی در مورد همکاری با بانک مرکزی آلبانی برای تهیه استراتژی ملی مرتبط با آموزش مالی در سال جاری ابراز خوشبینی کرد.

کمپین جدید هیئت اتحادیه اروپا برای حمایت مالی از آلبانی  : هیئتی از اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در آلبانی یک کمپین ارتباطی جدید در مورد چگونگی حمایت اتحادیه اروپا از عضویت آلبانی و تبدیل شدن آلبانیایی‌ها به شهروندان اتحادیه اروپا راه اندازی کرد. بر این اساس موج جدید اطلاع رسانی شهروندان آلبانیایی را در مورد کمک های مالی اتحادیه اروپا به آلبانی به ویژه در بخش های کلیدی مانند آموزش، بهداشت، نوآوری، کشاورزی و فرهنگ آگاه می‌کند. مراسم راه اندازی کمپین اروپا با حضور سفیر اتحادیه ، وزیر آموزش و ورزش خانم اویس کوشی، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه ، اساتید دانشگاه و دانشجویان در دانشگاه پلی تکنیک برگزار شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما