معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۳۷

دستاوردهای منطقه دلتای رود یانگ تسه از زمان تصویب استراتژی توسعه یکپارچه

معاون دبیر حزب کمونیست کلانشهر شانگهای در کنفرانس خبری در روز 3 آبان ماه 1400، دستاوردهای استراتژی ملی توسعه یکپارچه دلتای رودخانه یانگ تسه را در سومین سالگرد تصویب این استراتژی تشریح کرد.

رئیس جمهور چین در سال 2018 و در مراسم افتتاحیه اولین دوره نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE) از این استراتژی ملی خبر داد. براساس این استراتژی، این منطقه که شانگهای و استان‌های جه جیانگ، جیانگسو و آنهویی را دربرمی‌گیرد، با ادغام ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، توسعه یکپارچه و متوازنی را در دستور کار دارد. آقای شی در سال 2020 در سفر به آنهویی نیز، سه مأموریت مهم را برای منطقه درنظر گرفت:

  • پل ارتباطی بین بازارهای داخلی و بین‌المللی
  • پیشرو در نوآوری‌های فنی و صنعتی
  • ارتقا سیاست درهای باز با تأکید بر حمایت از تجارت داخلی

این دلتا با در اختیار داشتن یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین، یک سوم مراکز تحقیق و توسعه، یک سوم کل صادرات و یک سوم سرمایه مستقیم ورودی و خروجی، مزیت‌های بسیاری برای دولت چین در پیشبرد اهداف اقتصادی و مدیریت موانع خارجی دربر دارد. خطوط ریلی و جاده‌ای توسعه یافته، حضور بنادر بزرگی همچون شانگهای و نینگبو به عنوان رده‌های اول و سوم جهان (به لحاظ ظرفیت کانتینر)، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حضور بیش از 4500 شرکت خارجی تنها در شهر شانگهای، اقتصاد دیجیتال توسعه یافته، مراکز تحقیق و توسعه داخلی و خارجی، بازار خرده فروشی عظیم (نزدیک به 140 میلیارد دلار در شش ماه اول سال 2021)، بازار مالی 3500 میلیارد دلاری از جمله مزیت‌های این منطقه است.

در قالب این استراتژی و با گزارش معاون دبیر حزب کمونیست در شانگهای:

  • با احداث خطوط ریلی مانند شانگهای-سوجو-نانتونگ، خطوط ریلی سریع‌السیر در منطقه به 6000 کیلومتر افزایش یافته است.
  • 220 هزار ایستگاه 5G در منطقه دلتا احداث شده که 27 درصد از کل ایستگاه‌های کشور است.
  • پروژه خط لوله گازی و یا نیروگاه 1000 کیلوواتی در منطقه احداث شده است.
  • 160 شرکت ثبت شده در منطقه دلتا به بازار سهام وارد شدند که 47 درصد از تعداد کل کشور است.
  • مرکز تحقیق و توسعه هوآوی با همکاری دانشگاه فودان با سرعت در حال اجرایی شدن است.

شایان توجه است که به لحاظ سطح خدمات عمومی، شرایط زندگی، مدیریت مناطق روستایی و شهری، تفاوت‌های قابل توجهی بین شهرهای منطقه وجود دارد که با استفاده از یکپارچه شدن و ادغام توانمندی‌ها، رفع کمبودها نیز در دستور کار قرار دارد.

با توجه به بازنگری در سیاست درهای باز چین با طرح مفهوم چرخه دوگانه (اتکا به توانمندی داخلی در کنار ادامه سیاست درهای باز و تعامل با جهان) از سوی رئیس جمهور چین در اواسط می 2020 و چارچوب بندی شدن آن در قالب برنامه توسعه پنج ساله چهاردهم (2021 – 2025)، منطقه دلتای رود یانگ تسه در استقلال عمل و اتکا به خود در توسعه چین نقشی حیاتی دارد و مزیت‌های این منطقه اعتقاد به توانمندی‌ها را نزد حکمرانان چین افزایش داده است. نباید از منظر دور داشت که اتکا به توانمندی‌های داخلی و توجه بیشتر به شرکت‌های داخلی، می‌تواند عرصه حضور بازیگران خارجی در اقتصاد چین را کوچک‌تر از گذشته کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما