معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۶

قوانین سرمایه گذاری در کنیا

آشنایی با ترتیبات سرمایه گذاری نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی کشورها دارد. در این گزارش به اسناد اصلی حاکم بر سرمایه گذاری در کنیا، شروط حاکم بر سرمایه گذاری، مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز، مزایای اخذ مجوز سرمایه گذاری و نهاد متولی امور سرمایه گذاری در کنیا اشاره شده است.

اخذ مجوز سرمایه گذاری

ترتیبات سرمایه گذاری در کنیا تحت دو سند اصلی قانون تشویق سرمایه گذاری[1] (2004) و قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی[1] قرار دارد. براساس ماده 3 قانون تشویق سرمایه گذاری، سرمایه گذاری خارجی در کنیا منوط به درخواست گواهی نامه سرمایه گذاری از سازمان سرمایه گذاری کنیا[1] می‌باشد.

حداقل سرمایه لازم برای شروع سرمایه گذاری و پذیرش چنین درخواستی 100 هزار دلار می‌باشد. (ماده 4) همچنین این سرمایه گذاری باید به حال کنیا مفید باشد که این مفیدیت می‌تواند از جمله استفاده از منایع داخلی، مواد خام و خدمات کنیا، انتقال فناوری، اشتغال زایی، ایجاد ارزش افزوده و ... را شامل گردد.

هم چنین بر اساس ماده 3 قانون حمایت از سرمایه گذاری‌های خارجی، سرمایه گذاری خارجی می‌بایست از وزارت دارایی کنیا گواهی نامه‌ای مبنی بر مورد تأیید بودن شرکتی که سرمایه گذار خارجی قصد همکاری با آن را دارد کسب نماید. (section 3) این گواهینامه می‌بایست شامل مواردی همچون نام دارنده (سرمایه گذار خارجی)، عنوان و شرح حال شرکت تجاری مربوطه، میزان سرمایه گذاری (فعلی یا آتی) دارنده در آن شرکت به تفکیک سرمایه ثابت (سهام)، وام، ارز خارجی باشد.

بر اساس ماده 5 قانون حمایت در صورتی که سرمایه گذار در زمان مقرر سرمایه‌های وعده داده شده را تأمین ننماید، گواهی نامه سرمایه گذاری‌اش ابطال می‌گردد. همچنین در مواردی همچون تغییر میزان سهام، تغییر بازه زمانی سرمایه گذاری، جانشینی شخص سرمایه گذار، تغییر نام شرکت، ... گواهینامه می‌بایست اصلاح و به روز گردد (ماده 4).

سرمایه گذار می‌تواند سود حاصل از سرمایه گذاری خود را از کنیا خارج کند؛ 1- سودش را چه به صورت سرمایه نقدی چه به صورت سرمایه گذاری روی دارایی‌ها، پس از کسر مالیات با این قید که افزایش قیمت دارایی‌ها به عنوان سود شامل حال سرمایه گذار نمی‌شود. 2- سود نقدی به میزان سهام سرمایه گذار به او تعلق می‌گیرد. بنابراین در صورت تغییر میزان سهام سرمایه گذار، لازم است که گواهی نامه‌اش به روز شود (ماده 7).

مزایای اخذ مجوز سرمایه گذاری

بخش سوم قانون تشویق سرمایه گذاری به مزایای دارنده اخذ گواهی نامه سرمایه گذاری اختصاص داده شده است. دارنده مجوز سرمایه گذاری می‌تواند بر اساس قانون مهاجرت:

الف) 3 روادید ورودی گروه (A) برای اعضای هیئت مدیره یا نیروهای فنی

ب) 3 روادید ورودی گروه (H)، (I)، (J) برای صاحبان، سهامداران یا شرکا تقاضا و دریافت نماید؛ که این مجوزها برای مدت 2 سال اعتبار خواهد داشت و در صورت انقضا قابل صدور مجدد است. (ماده 13)

همچنین بر اساس آنچه در ضمیمه قانون تشویق موسوم به مقرره دوم[2] ذکر گردیده، دارنده گواهی نامه سرمایه گذاری می‌تواند در صورت علاقه ظرف مدت 6 ماه از صدور گواهینامه سرمایه گذاری، قانون ثبت صنعتی را رجیستر کند. مجوزهای مندرج در قانون مجوزهای تجاری را اخذ نماید؛ مجوزهای واردات و صادرات مندرج در قانون واردات، صادرات و تأمین‌های ضروری را اخذ نماید؛ مجوزهای کارخانه را ذیل قانون کارخانه‌ها کسب نماید و مجوزهای دیگری همچون مجوز هواپیمای خصوصی و کشتی بخار و .... را به دست آورد. مهم‌تر از همه دارنده گواهینامه می‌تواند از کلیه مجوزهای مربوط به انجام فعالیت اقتصادی و تجارت در حوزه‌های مختلف اقتصادی از هتلداری و صنایع غذایی و کشاورزی گرفته تا صنایع لبنی، دام داری و شیلات، معدن، دارو و حمل و نقل و غیره برخوردار گردد.

سازمان سرمایه گذاری کنیا

 بخش 4 قانون تشویق، نهادی موسوم به سازمان سرمایه گذاری کنیا را به وجود آورده است که ذیل وزارت صنعت و تجارت کنیا عمل می‌کند و سیاستگذاری، ارتقای سرمایه گذاری و تسهیل آن را بر عهده دارد. می‌توان فعالیت‌های این سازمان را به دو گروه کلی خدمات پیشا – سرمایه گذاری و پسا – سرمایه گذاری تقسیم بندی نمود. این سازمان نه تنها برای متقاضیان امکان برخورداری از معافیت‌های مالیاتی را فراهم می‌آورد، بلکه در اخذ مجوزها و پروانه‌های لازم، ارائه اطلاعات مقتضی و ایجاد ارتباط با سایر نهادها به آنها مساعدت می‌نماید.

این سازمان دارای یک سامانه جامع الکترونیکی موسوم به E- Regulations می‌باشد که کلیه اطلاعات مربوط به قوانین، دستورالعمل‌ها و سیاست گذاری‌های کنیا در رابطه با سرمایه گذاری در آن درج گردیده است.

[1] Kenya Investment Authority (KenInvest)

[2] Second schedule

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما