معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۴

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته دوم مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

جمهوری دموکراتیک کنگو

2.7 میلیارد دلار ارزش تولید و صادرات کبالت کنگو در شش ماهه اول سال 2021

وزیر معادن جمهوری دموکراتیک کنگو در گزارش اخیر خود در خصوص تولید و صادرات فلز کبالت در این کشور اعلام کرد که در شش ماهه اول سال جاری (2021) ج.د.کنگو موفق شده به میزان 52 هزار و 246 تن کبالت به ارزش 2.7 میلیارد دلار تولید کند. ثبت این رکورد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که به میزان 47 هزار و 775 تن کبالت تولید شده بود، رشد 4 هزار و 470 تنی را نشان می‌دهد. در ادامه این خبر تصریح شده بهای فلز کبالت در آخرین جدول قیمتی ارائه شده از سوی وزارت تجارت خارجی کنگو حدود 52 هزار دلار برای هر تن آمده است که با احتساب این قیمت، ارزش فروش این ماده معدنی 2 میلیارد و 716 میلیون و 792 هزار دلار می‌بایست برای جمهوری دموکراتیک کنگو عادیدی در بر داشته باشد. شایان ذکر است جمهوری دموکراتیک کنگو با در اختیار داشتن بیش از 50 درصد ذخایر این فلز استراتژیک در جهان، با سهم بیش از 70 درصدی در بازار اولین تولید کننده کبالت در دنیاست. کبالت برای استفاده در صنعت خودروسازی برقی (هیبریدی) و همچنین صنایع الکترونیک کاربرد فراوانی دارد. بیشتر معادن کبالت در استان کاتانگا علیا (Haut-Katanga) و استان لوالابا (Lualaba) این کشور یافت می‌شود

انعقاد یک تفاهم نامه میان ج.د.کنگو و آنگولا برای بهره برداری نفت در یک حوزه نفتی با منافع مشترک

آقای دیدیه بودیمبو (Didier Budimbu) وزیر هیدروکربورهای جمهوری دموکراتیک کنگو و همتای آنگولایی وی آقای دیامانتینو آزودو (Diamantino Azevedo) شنبه 25 سپتامبر 2021 (3 مهر 1400) در لواندا (Luanda) یک تقاهم نامه بهره برداری از حوزه نفتی با منافع مشترک را امضا نمودند. در این خبر تصریح شده مذاکرات فنی 2 روزه‌ای در چارچوب در کمیسیون میان متخصصان حوزه نفتی دو کشور برگزار شد و در پایان این جلسات، نقشه راه پروژه‌های مورد نظر در قالب حوزه منافع مشترک (Zone d’Intérêt Commun) برای بهره برداری از نفت خاج در بلوک شماره 14 نهایی شد.

دو کشور ج.د.کنگو و آنگولا در این تفاهم نامه توافق کردند گه قراردادی را به این منظور در سه ماهه اول سال 2022 در کینشازا منعقد کنند. در خصوص مفاد تفاهم نامه امضا شده تصریح شده به کارشناسان مربوطه دو کشور یک مهلت 3 ماهه تخصیص داده شده تا قرارداد مورد نظر را برای بهره برداری نفتی از این منطقه مشترک بین جمهوری دموکراتیک کنگو و آنگولا، آماده و ارائه کنند.

اعلام برنامه دولت برای تأسیس یک بانک کشاورزی بمنظور حمایت از این حوزه مولد اقتصادی

دوشنبه 27 سپتامبر 2021 (5 مهر 1400) ژان میشل ساما لوکونده (Jean-Michel Sama Lukonde) نخست وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو در مراسمی‌که به مناسبت راه اندازی رسمی همایش ملی کشاورزی به مدت 3 روز توسط وزارت کشاورزی برگزار شد از تأسیس یک بانک کشاورزی برای حمایت از این حوزه کلیدی در اقتصاد خبر داد. وی در این مراسم گفت در راستای تحقق چشم انداز برنامه توسعه‌ای رییس جمهور و کاهش اتکا به واردات مواد غذایی با توجه به ثروت خدادادی انبوه در کشور از حیث حاصلخیزی خاک، دولت تصمیم گرفته با ایجاد یک کارزار به نفع کشاورزی، یک بانک مخصوص برای تأمین اعتبار توسعه کشاورزی، ماهیگیری و دامپروری تأسیس شود.

توسعه فعالیت‌های شرکت +Baobab و حضور در بازار جمهوری دموکراتیک کنگو

سایت خبری zoom-eco30 سپتامبر 2021 (8 مهرماه 1400) می‌نویسد شرکت "+Baobab" یکی از زیرمجموعه‌های گروه Baobab متخصص در زمینه توزیع سیستم‌های خوردشیدی خانگی، پس از موفقیت در اخذ مبلغ 10 میلیون یورو اخیر از صندوق سرمایه گذاری نروژی Norfund برای تحقق برنامه‌هایش در غرب آفریقا، قصد دارد فعالیت‌هایش را در زیر منطقه (sous-région) و مشخصاً در جمهوری دموکراتیک کنگو و همچنین نیجریه نیز توسعه دهد. در این خبر تصریح شده تأمین مالی جدید توسط این گروه صندوق سرمایه گذاری نروژی (Norfund) در وهله اول برای تقویت فعالیت‌های Baobab+ در کشورهایی که اکنون حضور دارد (ساحل عاج، سنگال و مالی) در نظر گرفته شده است و در منظر دوم برای حمایت از برنامه توسعه فعالیت‌های این شرکت در بازارهای جدید یعنی دو کشور جمهوری دموکراتیک کنگو و نیجریه که با کمبود برق بویژه با نرخ چشمگیر دسترسی به برق در مناطق روستایی مواجه هستند، صرف خواهد شد. در پایان این خبر آمده Baobab+ طی 5 سال گذشته حدود 220 هزار خانوار را به این امکانات تجهیز کرده و این شرکت قصد دارد در 5 سال آتی تعداد یک میلیون خانوار را از خدمات خود بهره مند سازد. شایان ذکر است که بر أساس داده‌های آژانس ملی برق‌رسانی و خدمات انرژی در مناطق روستایی و برون‌شهری (ANSER) ج.د.کنگو، ارزیابی‌ها در خصوص نرخ برق‌رسانی خانوارها در این مناطق باوجود ظرفیت عظیم انرژی این کشور، به کمتر از یک درصد محدود می‌شود.

جمهوری کنگو (برازاویل)

کنگو - کامرون - از سرگیری پروژه بهره برداری مشترک از ذخایرمعدنی سنگ آهن در مرز دو کشور

پیر اوبا وزیر صنایع معدنی و زمین شناسی و گابریل دودو ندوکه همتای کامرونی وی در 23 سپتامبر در برازاویل موافقت نامه‌ای را امضا کردند تا پروژه ذخایر آهن کوه نبمبا و Mbalam واقع در مرز دو کشور را به طور مشترک آغاز کنند. سه روز قبل، کارشناسان معدن دو کشور برای تعیین شیوه‌های راه اندازی مجدد و مؤثر پروژه تا پایان سه ماهه اول سال 2022 ملاقات و گفتگو کردند.

مدت زمان بهره برداری و هم چنین ظرفیت‌های تولید مشخص نشده است اما می دانیم که این پروژه بخشی از پروژه‌های ساختاردهی برون مرزی است که به طور مؤثر به توسعه اقتصادی دو کشور کمک می‌کند. این پروژه شامل احداث خط راه آهن از کوه نابمبا، در منطقه سوانکه، بخش سانگا، به پایانه معدنی چند حالته کریبی، یک بندر آب عمیق واقع در منطقه جنوبی کامرون است. در نتیجه گیری‌های اتخاذ شده، دو دولت سازماندهی را در ماه اکتبر با احیای کمیته مشترک سطح بالا برای نظارت بر پروژه‌های معدنی مرزی شروع می‌کنند.

پیر اوبا وزیر کنگویی پس از امضای توافقنامه گفت: ما در اینجا طبق دستورالعمل‌های رهبران دو کشور، دنیس ساسو انگوسو و پل بیا، ملاقات کردیم تا تمایل خود را برای توسعه مشترک پروژه بزرگ آهن Nabemba و Mbalam انجام دهیم. تا آنجا که به ما مربوط می‌شود، رئیس جمهور به ما دستور داده است که تمام تلاش خود را برای اطمینان از موفقیت این پروژه انجام دهیم. من آرزو می‌کنم پروژه بزرگ برای ما فردایی بهتر داشته باشد. وزیر معادن، صنعت و توسعه فناوری کامرون نیز گفت:، اعتبار برای دولت کنگو است که اصرار داشت این همکاری از سر گرفته شود. جلسه بعدی در Yaoundé، کامرون در تاریخی که هنوز مشخص نشده است، برگزار می‌شود.

کووید -19 - اقدامات اجباری جدید از اول نوامبر

در 23 سپتامبر، پارلمان اجازه تمدید وضعیت اضطراری بهداشتی را برای بیست و هفتمین بار متوالی، به همراه اقدامات جدید دولت برای مقابله با شیوع همه گیری کووید -19، صادر کرد. از جمله اقدامات جدیدی که از اول نوامبر اجرایی می‌شود، الزام به انجام آزمایش RT-PCR در فرودگاه‌ها و بنادر کنگو برای همه مسافرانی که از خارج می‌آیند؛ ارائه گواهی واکسیناسیون برای هرگونه حرکت هوایی، جاده‌ای، راه آهن یا آبراهی، دولت هم چنین متعهد شده است که برای همه عوامل و استفاده کنندگان از امکانات دولتی ارائه گواهی واکسیناسیون، برای دسترسی به خدمات عمومی، اجباری شود. ارائه واکسیناسیون برای هر گونه دسترسی عوامل و کاربران به مناطق، ساختمان‌های شهرداری، بانک‌ها، مقامات مالی، اداره‌های پست و صندوق‌های بازنشستگی اجباری خواهد بود.

سلامت - رواندا قصد دارد در کنگو سرمایه گذاری کند

تئونست موتسینداشیاکا سفیر رواندا در برازاویل از بلندپروازی کشورش برای سرمایه گذاری در کنگو در زمینه سلامت خبر داد. دیپلمات رواندایی تازه وارد به کنگو که توسط گیلبرت موکوکی وزیر بهداشت و جمعیت مورد استقبال قرار گرفت، از تمایل کشورش و چندین تاجر رواندایی برای سرمایه گذاری در زمینه تأمین تجهیزات بهداشتی، تولید صنعتی اکسیژن پزشکی و سایر موارد و هم چنین همکاری نزدیک با کنگو خبر داد. این دو نفر در مورد همکاری بین دو کشور در زمینه بهداشت و درمان تبادل نظر کردند و بر اجرای محورهای موافقت نامه همکاری امضا شده در نوامبر 2013 به منظور فعال سازی این روند تأکید ویژه‌ای نمودند.

صندوق بین المللی پول؛ از سرگیری بحث درباره اصلاحات مالی

دولت کنگو به تازگی در 24 سپتامبر با هیات مدیره صندوق بین المللی پول (IMF) رایزنی کرده است. هر دو طرف موافق توافقنامه تأمین مالی جدید هستند.

در پایان این دور از مذاکرات، هیات مدیره صندوق بین المللی پول از مقامات کنگو خواست تا حکومت و شفافیت را تقویت کنند تا این کشور بتواند منابع مالی خود و سایر شرکای توسعه‌ای را به دست آورد. مدیران این موسسه مالی از قصد مقامات کنگو مبنی بر آغاز مذاکرات با صندوق بین المللی پول درباره توافق احتمالی تسهیلات اعتباری استقبال می‌کنند. طبق گزارشات، جمهوری کنگو باید از سال 2022 به رشد خود بازگردد اما انقباض اقتصادی ناشی از همه گیری کووید -19 و کاهش قیمت نفت و موانع ساختاری، شکنندگی بخش غیر نفتی و پدیده‌های اقلیمی، عدم اطمینان قابل ملاحظه در بازگشت رشد اقتصادی در کنگو را برای کارشناسان صندوق بین المللی پول ایجاد می‌کند.

در جریان این بحث‌ها، بر اهمیت پیشبرد اصلاحات ساختاری در حمایت از تنوع اقتصادی و سازگاری با تغییرات آب و هوایی تأکید شد. از دولت کنگو خواسته شد تا به تلاش‌های خود برای پاکسازی محیط کسب و کار، تسهیل سرمایه گذاری در بخش خصوصی و ارتقای رقابت ادامه دهد. کارشناس مرکز کمک‌های فنی منطقه‌ای صندوق بین المللی پول (Afritac) توصیه می‌کنند که جهت بهبود مدیریت مالی دولتی، نمودار سازمانی وزارت دارایی به منظور تطبیق آن با استانداردها دوباره طراحی شود. این تغییر با هدف بازگرداندن سه سطح مسئولیت: مدیران، تیم‌های عملیاتی و نهادهای کنترل برای نظارت بهتر بر اصلاحات برنامه ریزی شده، باید انجام شود.

اعلام ساخت یک مرکز تعمیر و نگهداری صنایع هوانوردی در پایتخت کنگو از سوی چین

مافولین سفیر چین طی یک کنفرانس مطبوعاتی در 28 سپتامبر ضمن اعلام خبر مذکور، گفت با وجود بحران اقتصادی و بهداشتی، پروژه‌های مورد علاقه مشترک کنگو و چین مسیر خود را دنبال خواهند کرد. ما فولین به عنوان مثال، واگذاری دو برج دوقلو را که در نزدیکی رودخانه کنگو در برازاویل ساخته می‌شود و تحویل آن به مقامات کنگو در اوایل سال 2022 را ذکر کرد. وی گفت چین طی بیست سال گذشته از طریق تحقق پروژه‌های متعددی در توسعه کنگو مشارکت فعال داشته است و شرکت‌های چینی از این همکاری سود برده‌اند. وی افزود: همه می‌دانند که این همکاری ثمربخش است و بر اساس دوستی، همبستگی و مشارکت برد-برد ایجاد شده است.

سفیر چین اذعان کرد که تجارت بین دو کشور تحت تأثیر همه گیری کووید -19 قرار گرفته است ولی علی رغم وقایع و تغییرات، این همکاری هم چنان در حال تحکیم است تا به یک الگوی مناسب تبدیل شود. مافولین گفت: چین اولین کشوری است که از کنگو در مبارزه با کووید -19 حمایت می‌کند. تا کنون، کنگو حدود 380،000 دوز واکسن Sinopharm را از چین دریافت کرده است و چین قصد دارد به عنوان بخشی از ابتکار Covax، 220،000 دوز اضافی به کنگو ارائه دهد. دیپلمات چینی در پایان گفت که این همکاری دوجانبه چشم اندازهای مثمر ثمر را رقم می زند. کشورهای آفریقایی و چین در چهارچوب مجمع همکاری چین و آفریقا به بسیاری از پروژه‌های توسعه‌ای دست یافته‌اند

کنگو و چین روابط دیپلماتیک خود را در سال 1964 برقرار کردند. در سال 2016، دو طرف همکاری خود را به سطح مشارکت استراتژیک جامعی رساندند که تقریباً بر تمام بخش‌ها تأثیر می‌گذارد.

جمهوری آفریقای مرکزی

رسمی‌شدن افتتاح بانک BGFI در آفریقای مرکزی

بانک BGFI دوازدهمین نمایندگی‌اش را در قاره آفریقا و این بار در کشور آفریقای مرکزی تأسیس کرد. این گروه مالی برنامه مورد نظرش را برای تبدیل شدن به اولین بانک در منطقه مرکز آفریقا که در 12 کشور شعبه دارد، به این ترتیب تحقق بخشید.

آقای‌هانری کلود- اویما (Henri-Claude Oyima) مدیر عامل "BGFIBank" 24 سپتامبر 2021 (2 مهرماه 1400) در لیبروویل [پایتخت گابن] در مراسمی‌به این منظور اعلام کرد توسعه فعالیت‌های این گروه مالی در چارچوب همبستگی برای توسعه کشورها در پروژه پویایی 2025 (2025 Dynamique) از طریق حلقه‌های متحدالمرکز به غیر از گابن که اولین مرکز است، تعریف شده‌اند.

وی تصریح کرد آفریقای مرکزی همچنین به دلیل ثروتش از سوی این بانک انتخاب شده، چرا که خاک این کشور همچون جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو (برازاویل) و کامرون از منابع معدنی برخوردار است و انتخاب ما برای اطمینان بخشیدن این موضوع است که این کشور سرزمینی برای امید و آینده برای ما در نظر می‌نماید"

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما