معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱۲

اخبار فناوری جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات حوزه فناوری جنوب چین در شهریور ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استفاده از پیشرفته ترین داروهای ضد سرطان جهان در شنجن

اخیراً، دو داروی ضد سرطان جدید که از طریق سیاست "تبادل دارو و تجهیزات هنگ کنگ-ماکائو" وارد شده در بیمارستان دانشگاه هنگ کنگ-شنجن مورد استفاده قرار گرفته است. این اولین دسته از داروهای ضد سرطان خوراکی جدید است که از زمان اجرای سیاست تبادل دارو و تجهیزات به بیمارستان شنجن دانشگاه هنگ کنگ وارد شده است.

داروهای معرفی شده عبارتند از "Entrectinib" و "Iorlatinib" که هر دو داروهای ضد سرطان نسبتاً جدیدی هستند که در سراسر جهان تأیید شده اند.

راه اندازی اولین "پارک صنعتی کربن صفر" در چین توسط شرکت BYD

شرکت BYD به طور رسمی‌پروژه "پارک صنعتی کربن صفر" را در 19 آگوست در شهرک صنعتی Pingshan این شرکت راه اندازی کرد تا اولین پارک صنعتی بدون کربن با برند خودروی چینی  ایجاد گردد. BYD به تازگی به طور رسمی‌کمیته مدیریت انتشار کربن را تشکیل داده است که شامل گروه‌های محصول سبز، انرژی پاک، صرفه جویی انرژی و کاهش انتشار، خرید و توسعه دارایی‌های کربنی، صدور گواهینامه خنثی کربن، تبلیغاتی سبز و کم کربن و رفاه اجتماعی کم کربن می‌باشد.

راه اندازی اولین پروژه "پارک کربن صفر" تجربه خوبی را در تسریع تحول صنعت حمل و نقل به سمت سبز و کم کربن در اختیار چین قرار می دهد.

توسعه موفق تراشه (DSP) توسط گواندونگ

اخیراً، ایستگاه تلویزیونی گواندونگ تراشه پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) با کارایی بالا را معرفی کرد که به طور مستقل توسط موسسه تحقیقات ارتباطات و نوآوری نسل جدید گواندونگ توسعه یافته است. این تراشه می‌تواند به طور گسترده ای در بسیاری از زمینه‌ها مانند ارتباطات بی سیم، رمزگذاری و رمزگشایی ویدیو و نظارت بر امنیت استفاده شود.

موسسه تحقیقات ارتباطات و نوآوری نسل جدید گواندونگ در آوریل 2018  توسط دپارتمان علوم و فناوری استان گواندونگ، دولت گوانجو و کمیته مدیریت منطقه فناوری پیشرفته گوانجو تأسیس شد. هدف آن اجرای برنامه ملی تحقیق و توسعه "ارتباطات پهن باند و شبکه‌های جدید" است که به طور مشترک توسط استان گواندونگ و وزارت علوم و فناوری راه اندازی می‌شود.

اجرای "مقررات ارتقاء اقتصاد دیجیتال در استان گواندونگ"

"مقررات ارتقاء اقتصاد دیجیتال در استان گواندونگ" از 1 سپتامبر 2021، به اجرا درآمد. بر اساس گزارشات، گواندونگ با اجرای این مقررات، توسعه "دو هسته" یعنی "صنعتی شدن دیجیتال" و "دیجیتالی شدن صنعت" را تقویت می‌کند. گواندونگ خوشه‌های صنعتی استراتژیک مانند اطلاعات الکترونیکی نسل جدید، نرم افزار و خدمات اطلاعاتی، نمایشگرهای با وضوح بسیار بالا، نیمه‌هادی‌ها و مدارهای مجتمع، روبات های هوشمند، بلاک چین، اطلاعات کوانتومی و خلاقیت دیجیتالی را توسعه می‌دهد و تلاش خواهد کرد تا سال 2025 درآمد عملیاتی صنعت دیجیتال بیش از 10.7 تریلیون یوان (1.64 تریلیون دلار) گردد و گروهی از پارک ها و شرکت ها را با رقابت پذیری بالا تشکیل دهد.

این استان تلاش می‌کند تا سال 2025  تحول دیجیتالی را در بیش از 50 هزار شرکت صنعتی با گردش مالی سالانه بیش از 20 میلیون یوآن اعمال کند.

تقویت مبادلات و همکاری گوانجو با شرکت های زیست پزشکی ژاپنی

نمایشگاه تجاری زیست پزشکی که شامل شرکت هایی از چین (عمدتا گوانجو) و ژاپن بود در 30 آگوست در گوانجو برگزار شد. این نمایشگاه بمنظور برقراری ارتباط عمیق برای بهبود درک متقابل در زمینه‌های پزشکی و ارتقاء همکاری در فناوری و کاربرد زیست پزشکی طراحی شده بود.

این نمایشگاه به طور مشترک توسط دفتر تجاری دولت گوانجو و سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) برگزار گردید. استارتاپ های ژاپنی داروهای نوآورانه از توکیو، کیوتو، فوکوئوکا، توکوشیما، بصورت ارتباط آنلاین و حضوری با شرکت های معروف داخلی مانند BeiGene و (Holdings (GPHL Guangzhou Pharmaceutical ارتباط برقرار نمودند.

به گفته وانگ شیائوآوا، یکی از مقامات دفتر بازرگانی دولت گوانجو، ژاپن شریک تجاری دیرینه گوانجو بوده و دارای شرکت ها و موسسات زیست پزشکی برجسته در جهان است. این نمایشگاه به آنها کمک کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد گوانجو داشته باشند.

Shimizu Kenji، رئیس JETRO Guangzhou، خاطرنشان کرد که گوانجو دارای صنعت بیومدیکال پیشرفته ای است که برای استارتاپ های برتر ژاپنی جذاب می‌باشد.

ساخت بزرگترین سیستم تولید برق پاک جهان

بر اساس اطلاعات منتشر شده در نشست خبری شورای دولتی چین، این کشور بزرگترین سیستم تولید برق پاک جهان را ساخته است. تا پایان ماه جولای، ظرفیت نصب شده انرژی غیر فسیلی چین 1.03 میلیارد کیلووات بود که 45.5 درصد از کل ظرفیت ظرفیت نصب شده کشور چین را شامل می‌شود. از این میزان، ظرفیت نصب شده انرژی برق-آبی 380 میلیون کیلووات، انرژی هسته ای 53.26 میلیون کیلووات، انرژی بادی 290 میلیون کیلووات، انرژی خورشیدی  270 میلیون کیلووات و زیست توده 34.09 میلیون کیلووات است.

افتتاح پردیس دانشگاه هنگ کنگ در شنجن

 طبق یادداشت تفاهم امضا شده بین دولت شنجن و دانشگاه هنگ کنگ(HKU)،  این دانشگاه  پردیس شنجن خود را در منطقه نانشان این شهر تأسیس می‌کند. این اقدام می‌تواند ادغام منابع بین هنگ کنگ و شنجن، توسعه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو و ساخت شنجن به عنوان منطقه آزمایشی سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی را تقویت نماید.

مرکز فوق در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم، پزشکی، حقوق، مهندسی، معماری، شهرهای هوشمند، داده‌ها و اطلاعات، مواد پیشرفته و فناوری مالی دانشجو می‌پذیرد.

منطقه نانشان میزبان نیمی از موسسات آموزش عالی شنجن مانند دانشگاه شنجن، دانشگاه علم و صنعت جنوب، موسسه فناوری‌هاربین- شنجن و مدرسه شنجن دانشگاه پکن می‌باشد.

این منطقه با مساحت 57.1 کیلومتر مربع در شمال نانشان، به عنوان پایگاهی برای تحقیقات و برنامه‌های علمی‌بنیادی ملی و همچنین مرکز نوآوری در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو،  ساخته شده است.

دانشگاه هنگ کنگ قدیمی ترین موسسه عالی هنگ کنگ است که سابقه آن به بیش از 100 سال می رسد. جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان که هفته گذشته منتشر شد، 9 پله ارتقاء یافت و از 39 به 30 رتبه صعود کرد.

عرضه فناوری 6G در سال 2030 به بازار

بر اساس بیانیه اخیر رئیس دوره ای هواوی، در حالی که این شرکت به ترویج استفاده تجاری 5G ادامه می دهد، در سال 2017 سرمایه گذاری خود را در زمینه تحقیقات 6G نیز آغاز کرد و انتظار می رود این فناوری در حدود سال 2030 به بازار عرضه شود.

در حال حاضر در چین، علاوه بر هواوی، ZTE ،OPPO ، vivo و سایر شرکت ها از قبل برای بازار 6G برنامه ریزی و تیم های تحقیقاتی را برای مطالعه فناوری‌های مرتبط سازماندهی کرده اند. به طور کلی انتظار می رود این فناروی در سال 2030 مورد استفاده تجاری قرار بگیرد.

یارانه خودروهای انرژی جدید در چین

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اطلاعیه ای در مورد یارانه خودروهای انرژی جدید در سالهای 2016-2020 را منتشر کرد. این اعلامیه نشان می دهد که از سال 2016 تا 2020، چین به خودروهای انرژی جدید 32.94 میلیارد یوان (5 میلیارد دلار) یارانه داده است. شرکت BYD یارانه ای بالغ بر 3.98 میلیارد یوان (608.5 میلیون دلار) دریافت نموده که بیش از 12 در صد از کل مبلغ یارانه را به خود اختصاص داده و از نظر میزان یارانه در رتبه اول قرار دارد. در این مدت، سود خالص شرکت BYD بالغ بر 17.74 میلیارد یوان (2.71 میلیارد دلار) بود و میزان یارانه  به 22.4 درصد از کل سود آن در پنج سال گذشته رسید.

علاوه بر این، طبق این اطلاعیه، تسلا یارانه ای به میزان 2.13 میلیارد یوان (325.7 میلیون دلار) دریافت کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما