معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۶

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ چهارم شهریور 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی سرمایه گذاری و تجارت چین- شیامن (CIFIT)

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی سرمایه گذاری و تجارت چین- شیامن(CIFIT) از تاریخ 17 لغایت 20 شهریور ماه 1400 (8 - 11 سپتامبر 2021) توسط وزارت بازرگانی چین در شهر شیامن برگزار گردید. بیش از 4900 شرکت (از جمله 110 شرکت فهرست جهانی فورچون 500 و شرکت های چند ملیتی) در فضایی به وسعت 110 هزار مترمربع به ارائه فرصت های سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های هوش مصنوعی، شهرهای هوشمند و تولید تجهیزات پرداختند.

820 هیأت تجاری از بیش از 90 کشور به صورت آنلاین و حضوری در این نمایشگاه حضور داشتند و حدود 50 هزار بازدیدکننده و سرمایه گذار در این رویداد شرکت کردند. بیش از ده جلسه با موضوعات مختلف از جمله شهرهای هوشمند، انرژی و حفاظت از محیط زیست، تولید هوشمند و زیست پزشکی برگزار گردید.

بر اساس آمار اولیه، در مجموع برای تأمین مالی 512 پروژه با سرمایه گذاری 392 میلیارد یوان (61.2 میلیارد دلار) در طول نمایشگاه توافق صورت پذیرفت. هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین در مراسم افتتاحیه این رویداد و مجمع بین‌المللی سرمایه‌گذاری 2021 حضور یافت و به سخنرانی پرداخت. سازمان‌های بین‌المللی و منطقه ای و همچنین سفرای 16 کشور از جمله آرژانتین، فیلیپین، اردن و سوریه در این نمایشگاه شرکت کردند.

همچنین بیش از 16 هزار پروژه سرمایه گذاری داخلی و خارجی جمع آوری و منتشر شد. تعداد بازدیدهای آنلاین از 14.8 میلیون فراتر رفت و 170 هزار مذاکره به صورت آنلاین صورت پذیرفت. این نمایشگاه ضمن ارائه طیف وسیعی از خدمات برای سرمایه گذاران کشورهای مختلف، از تشویق شرکت های چینی برای سرمایه گذاری و همکاری خارجی نیز پشتیبانی نمود.

برپایی غرفه کشورمان در نمایشگاه

غرفه جمهوری اسلامی ایران به همت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در گوانجو و سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در نمایشگاه امسال برپا شد و فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران، مشوق های دولت به سرمایه گذاران خارجی و پروژه‌های ملی و استانی به بازدیدکنندگان ارائه گردید که مورد استقبال قرار گرفت.

برپایی غرفه کشورمان در نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری گواندونگ 2021

نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری گواندونگ 2021 توسط مرکز تحقیقات توسعه گردشگری گواندونگ با تمرکز بر " گردشگری فرهنگی" و "گردشگری فرهنگی دیجیتال" از 19 لغایت 21 شهریور ماه 1400 (10-12 سپتامبر 2021) در گوانجو برگزار گردید. شرکت های گردشگری از بیش از 30 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به صورت آنلاین و حضوری در این نمایشگاه حضور داشتند.

به همت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در گوانجو غرفه کشورمان در نمایشگاه مذکور برپا گردید و در آن جاذبه‌های گردشگری کشور، اماکن تاریخی و صنایع دستی کشورمان عرضه گردید که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

نمایشگاه امسال ادغام فرهنگ و گردشگری را با سایر زمینه‌ها در دستور کار داشت و بسیاری از اشکال جدید گردشگری فرهنگی به نمایش درآمد. شرکت های فعال در زمینه "فرهنگی و گردشگری جدید" مانند انیمیشن، آموزش، ورزش، هنر و صنایع دستی در نمایشگاه به ارائه محصولات و خدمات خود پرداختند.

در طول این رویداد، دپارتمان فرهنگ و گردشگری استان گواندونگ 10 میلیون یوان (1.53میلیون دلار) یارانه فرهنگی و گردشگری توزیع نمود. بر اساس آمار اولیه، صدور کوپن‌های سفر موجب خرید 50 میلیون یوان (7.65میلیون دلار) بسته‌های سفر در این نمایشگاه شده است.

"نمایشگاه گردشگری فرهنگی دیجیتال" یکی از حوزه‌های اصلی این نمایشگاه بود که در آن فناوری‌های مرتبط با واقعیت مجازی (VR)، مانند "G+4K+VR5"، برنامه‌های کاربردی نظیر نمایشگاه فرهنگی VR، میراث فرهنگی VR، گردشگری VR و هنرهای نمایشی VR عرضه گردید.

عرضه فناوری 6G در سال 2030 به بازار

بر اساس بیانیه اخیر رئیس دوره ای هواوی، در حالی که این شرکت به ترویج استفاده تجاری 5G ادامه می دهد، در سال 2017 سرمایه گذاری خود را در زمینه تحقیقات 6G نیز آغاز کرد و انتظار می رود این فناوری در حدود سال 2030 به بازار عرضه شود.

در حال حاضر در چین، علاوه بر هواوی، ZTE ،OPPO ، vivo و سایر شرکت ها از قبل برای بازار 6G برنامه ریزی و تیم های تحقیقاتی را برای مطالعه فناوری‌های مرتبط سازماندهی کرده اند. به طور کلی انتظار می رود این فناروی در سال 2030 مورد استفاده تجاری قرار بگیرد.

یارانه خودروهای انرژی جدید در چین

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اطلاعیه ای در مورد یارانه خودروهای انرژی جدید در سالهای 2016-2020 را منتشر کرد. این اعلامیه نشان می دهد که از سال 2016 تا 2020، چین به خودروهای انرژی جدید 32.94 میلیارد یوان (5 میلیارد دلار) یارانه داده است. شرکت BYD یارانه ای بالغ بر 3.98 میلیارد یوان (608.5 میلیون دلار) دریافت نموده که بیش از 12 در صد از کل مبلغ یارانه را به خود اختصاص داده و از نظر میزان یارانه در رتبه اول قرار دارد. در این مدت، سود خالص شرکت BYD بالغ بر 17.74 میلیارد یوان (2.71 میلیارد دلار) بود و میزان یارانه  به 22.4 درصد از کل سود آن در پنج سال گذشته رسید.

علاوه بر این، طبق این اطلاعیه، تسلا یارانه ای به میزان 2.13 میلیارد یوان (325.7 میلیون دلار) دریافت کرده است.

اعلام برنامه‌های شنجن  برای اجرای  "طرح چیان‌های(Qianhai)"

دولت شنجن در 13 سپتامبر 2021 کنفرانس مطبوعاتی بمنظور معرفی برنامه‌های خاص این شهر برای اجرای "طرح تعمیق اصلاحات و آزادسازی منطقه خدمات مدرن چیان‌های هنگ‌کنگ و شنجن" را برگزار کرد. این برنامه‌ها شامل 12 حوزه و 44 اقدام، عمدتاً برای توسعه صنایع مالی مدرن، خدمات فناوری، اقتصاد نمایشگاهی، اقتصاد دریایی و خدمات حرفه ای (خدمات حقوقی، حسابداری و مالیات، خدمات مهندسی ساختمان و غیره) است.

"طرح چیان‌های(Qianhai)" یک اقدام مهم دولت چین برای تقویت ادغام شنجن و هنگ کنگ و گسترش بیشتر اصلاحات و آزادسازی است.

برگزاری هجدهمین نمایشگاه چین-آ.سه.آن در شهر نانینگ استان گوانشی

هجدهمین نمایشگاه چین-آسه آن از 10 تا 13 سپتامبر 2021 در شهر نانینگ استان گوانگشی برگزار  شد. در مجموع 1502 شرکت در بخش حضوری نمایشگاه شامل 397 شرکت خارجی (از جمله 238 شرکت از آ.سه.آن) شرکت کردند. 120 شرکت از 30 کشور "کمربند-راه" در نمایشگاه حضور داشتند. همچنین، 1517 شرکت در "نمایشگاه آنلاین " شرکت کردند.در حاشیه این نمایشگاه 148 رویداد اقتصادی و تجاری آنلاین و آفلاین برگزار گردید و 179 پروژه همکاری بین المللی و داخلی با سرمایه گذاری بیش از 300 میلیارد یوان (46.8 میلیارد دلار) به  امضا رسید که نسبت به سال قبل %13.7 افزایش داشت.

برگزاری یکصد و سی امین نمایشگاه بین المللی صادرات و واردات چین -گوانجو (نمایشگاه کانتون)

طبق اطلاعات منتشره در کنفرانس مطبوعاتی شورای دولتی چین در 14 سپتامبر 2021، یکصد و سی امین نمایشگاه کانتون از سه فاز در سال های گذشته به یک فاز کاهش یافته که به صورت آنلاین و حضوری از 23 لغایت 27 مهرماه 1400 ( 15-19 اکتبر 2021) در گوانجو برگزار می‌گردد. مساحت نمایشگاه حدود 400 هزار متر مربع بوده و 7500 شرکت از جمله  بیش از 2200 شرکت صاحب برند در رویداد امسال شرکت می‌کنند؛ بخش آنلاین نمایشگاه دارای 60 هزار غرفه است که بستر همکاری و مبادلات تجاری آنلاین برای 26 هزار شرکت و خریدار جهانی را فراهم خواهد کرد.

همچنین، نمایشگاه کانتون امسال میزبان اولین مجمع تجاری بین المللی رودخانه مروارید است که برای اولین بار در تاریخ نمایشگاه کانتون یک مجمع تجاری بین‌المللی در سطح ملی برگزار می‌کند.

برگزاری نمایشگاه بین المللی شرکت های کوچک و متوسط چین (CISMEF) در گوانجو

نمایشگاه بین المللی شرکت های کوچک و متوسط چین (CISMEF) با حمایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، سازمان کل نظارت و مدیریت بازار چین و دولت استان گواندونگ از تاریخ 25 لغایت 28 شهریورماه 1400 (16-19 سپتامبر 2021) در گوانجو برگزار گردید. مساحت این نمایشگاه حدود 110 هزار متر مربع بود. نمایشگاه اصلی به حوزه نمایشگاهی داخلی و بین المللی تقسیم گردید. در حوزه داخلی، شرکت‌های چینی عمدتا از 5 صنعت اصلی مانند تولید هوشمند و هوش مصنوعی، تولید تجهیزات، اطلاعات الکترونیکی، زیست پزشکی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی با 2478 غرفه حضور شرکت نمودند؛ در حوزه بین المللی، شرکت های خارجی مستقر در چین از 35 کشور از جمله ایران، آلمان، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، نیوزلند و امارات متحده عربی در غالب 468 غرفه در این رویداد شرکت کردند. در میان آنها، مساحت غرفه تایلند، کشور مهمان افتخاری، حدود 1600 متر مربع بود که بیش از 50 شرکت تایلندی در آن شرکت نموند؛ غرفه آلمان نیز 500 متر مربع مساحت داشت و نزدیک به 20 شرکت آلمانی محصولات خود را عرضه کردند.

علاوه بر این، نمایشگاه فرعی CISMEF که نمایشگاه مصالح ساختمانی و لوازم خانه  هوشمند می‌باشد از 22 تا 24 اکتبر 2021 در مرکز همایش و نمایشگاه بین المللی تانجو در فوشان برپا می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما