معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷۱

بررسی وضعیت صنعت خودرو در آرژانتین

کشور آرژانتین در سال 2020 با تولید 257187 دستگاه انواع خودرو (شخصی و خدماتی) در رتبه 26 کشورهای تولید کننده خودرو در جهان قرار گرفت. این کشور 0.34% از تولید جهانی خودرو را در اختیار دارد.

کارخانه Hispano Argentina Fábrica de Automóvil S.A در سال 1925 که ابتدا با واردات خودرو از کارخانه Hispano Suiza در اسپانیا فعالیت خود را شروع کرده بود، اولین خودروهای ساخت این شرکت را با مارک رولز رویس روانه بازار آرژانتین کرد. در همان سال جنرال موتورز و فورد نیز کارخانه مونتاژ خودرو شورولت در آرژانتین را تأسیس نمودند. دو برند آمریکائی دوج و کرایسلر نیز در سال 1928 وارد آرژانتین شدند و به تولید کامیون و پیکاپ پرداختند. مرسدس بنز نیز در سال 1963 با تولید کامیون در آرژانتین وارد بازار این کشور شد. سابقه حضور سیتروئن در آرژانتین به سال 1958 باز می‌گردد.

اولین تولیدات ملی آرژانتین در زمینه خودرو در سال 1960 با تأسیس کارخانه Auto Unión DKW در استان سانتافه صورت گرفت. این شرکت تا سال 1966 که ورشکست شد، دو نوع خودرو Auto Unión 1000S و Rural Universal را تولید کرد. شرکت صنعتی سزار آرژانتین نیز در سال 1960 تأسیس شد و با همکاری شرکت رنو فرانسه برخی از مدل های این شرکت را به صورت بومی ‌تولید کرد. در همین سال شرکت ایسارد (Isard Argentina S.A) نیز اقدام به تولید خودرو، تحت لیسانس شرکت هانس گلاس (Hans Glas G.m.b.H) آلمان [غربی] در آرژانتین کرد. در دهه 1960 علاوه بر خودروسازان داخلی، شرکت فیات و زیر مجموعه آن، ایوکو از ایتالیا و همچنین پژو فرانسه نیز دست به تأسیس کارخانه‌های مونتاژ خودرو در آرژانتین زدند.

دهه 1960 دهه طلایی صنعت خودرو در آرژانتین بود و این صنعت در اوج شکوفایی خود قرار داشت، اما در دهه 1970با بروز بحران‌های اقتصادی پی درپی، صنایع خودروسازی این کشور با بحران‌های مالی و درنتیجه ورشکستگی مواجه شدند و این وضعیت تا دهه 1980 ادامه داشت. دهه 1980 با خرید سهام کرایسلر توسط شرکت فولکس واگن این شرکت حضور خود در بازار خودرو آرژانتین را تحکیم بخشید. شرکت تویوتا ژاپن نیز در سال 1994 برای اولین بار تولید خودرو «های – لوکس» در آرژانتین را آغاز کرد.

شرکت های فعال خودرو ساز در آرژانتین

بر اساس اعلام انجمن خودرو سازان آرژانتین (ADEFA) اکنون 12 شرکت فعال در زمینه واردات، مونتاژ و تولید خودرو در آرژانتین فعالیت می نمایند. این شرکت ها عبارتند از:

کارخانه‌های تولید خودروهای فیات، ایوکو، نیسان، رنو و فولکس واگن در استان کوردبا واقع شده اند. شرکت اسکانیا، سایت مونتاژ خود را در استان توکومان تأسیس نموده، جنرال موتورز در استان سانتافه مستقر است و شرکت های فورد، هوندا، مرسدس، پژو - سیتروئن، فولکس واگن و تویوتا نیز در استان بوئنوس آیرس مستقر می‌باشند.

شرکت فیات در حال حاضر تولید سدان کرونوس (Cronos) را در کارخانه خود آرژانتین انجام می دهد؛ کارخانه فورد تولیدکننده مدل های فوکوس و رنجر در آرژانتین است؛ شرکت شورولت مدل کروز را در این کشور تولید می‌کند؛ مرسدس بنز کامیون، اتوبوس و ون‌های مدل اسپرینتر، آکسلو، آترون 1735، آتگو 1721 و 1726 را در آرژانتین تولید می نماید. خط تولید نیسان فرونتیر (Nissan Frontier) از سوی این شرکت ژاپنی در آرژانتین راه اندازی شده؛ شرکت پژو - سیتروئن فرانسه نیز مدل های 308، 408 و 208 را در آرژانتین تولید می نماید. علاوه بر این ون پارتنر و برلینگو نیز توسط این شرکت در آرژانتین تولید می‌شود. برند سیتروئن خط تولید سی.4 لونخه (Citroën C4 Lounge) را در اختیار دارد. رنو، دیگر شرکت فرانسوی تولید کننده وانت استلانتیز (Stellantis) و کانگو در این کشور است. تویوتا با ظرفیت تولید 140 هزار خودرو، مدل های ‌های-لوکس و SW4 را در آرژانتین تولید می نماید. فولکس واگن تولید کننده وانت آماروک (Amarok) و مدل تائوس (Taos) در آرژانتین است.

آمار تولید خودرو در آرژانتین

کشور آرژانتین در سال 2020 با تولید 257187 دستگاه انواع خودرو (شخصی و خدماتی) در رتبه 26 کشورهای تولید کننده خودرو در جهان قرار گرفت. این کشور 0.34% از تولید جهانی خودرو را در اختیار دارد.

روند تولید خودرو در آرژانتین در بازه زمانی 21 ساله (1999 تا 2020) در جدول زیر قابل مشاهده می‌باشد:

در سال 2011 آرژانتین بیشترین تعداد خودرو طی 21 سال گذشته را تولید کرده بود. اما از سال 2013 بدین سو روند تولید خودرو در این کشور کاهشی می‌شود. از سال 2018 آرژانتین دچار رکود اقتصادی گردید که در سال 2020 بخش زیادی از این رکود نتیجه همه گیری کروناویروس بود. همین موضوع بر صنایع خودروسازی آرژانتین نیز تأثیر گذاشته و طی سال های 2017 تا 2020، این صنعت با رکود بیشتری در تولید مواجه بوده است.

خلاصه فعالیت های شرکت های تولیدکننده خودرو در آرژانتین

شرکت های خودرو سازی در آرژانتین در سال 2020 میلادی 307169 دستگاه انواع خودرو شخصی و یا معادل آن قطعات خودرو تولید و یا وارد نموده اند که در مقایسه با سال قبل کاهشی 15.98 درصدی داشته است.

فروش خودروهای شخصی ساخت (مونتاژ) داخل و قطعات آن در آرژانتین در سال 2020 معادل 121059 دستگاه گزارش شده که در مقایسه با سال 2019 در حدود 17.21 درصد رشد نشان می دهد.

در شش ماه نخست سال 2021، فیات کرونوس با فروش 5224 دستگاه، پر فروش ترین خودرو در آرژانتین بود. این سدان که در کوردوبا تولید می‌شود، اکنون با 287.5 درصد رشد در فروش، پر فروش ترین خودرو در آرژانتین می‌باشد. رتبه تولید پرفروش ترین خودرو در آرژانتین به تویوتا مدل "های – لوکس" (مونتاژ در آرژانتین) با 3476 دستگاه تعلق می‌گیرد. پژو 208 محصول کارخانه پژوسیتروئن آرژانتین، با فروش 2230 دستگاه در جایگاه سوم قرار دارد. فولکس واگن آماروک که در پاچکو (استان بوئنوس آیرس) تولید می‌شود، 2157 دستگاه فروش داشته و رتبه چهارم را داراست.

فروش خودوهای وارداتی و قطعات آنها توسط نمایندگی‌های زیر در آرژانتین طی سال های 2019 تا 2020 به شرح جدول زیر می‌باشد:

تعداد خودروهای شماره گذاری شده در آرژانتین در سال 2020 بر اساس برند مطابق با جدول زیر می‌باشد:

تجارت خارجی آرژانتین در زمینه خودرو

بخش نخست - واردات:

آرژانتین همواره از کشورهای مختلف اقدام به واردات خودرو و قطعات (جهت مونتاژ) نموده است. سهم واردات خودرو و قطعات آن از 9.41 درصد در سال 2017 به 3.81 درصد درسال 2020 درکل واردات کاهش یافته که علاوه بر رکود اقتصادی همه گیری کروناویروس نیز نقش مهمی در این کاهش داشته است.

برزیل، مکزیک، چین، کره جنوبی، آمریکا و فرانسه از مهم ترین صادرکنندگان خودرو و متعلقات آن به آرژانتین محسوب می‌شوند.

آمار خودروهای وارداتی به آرژانتین طی سال های 2000 تا 2020 بشرح جدول زیر می‌باشد:

بخش دوم - صادرات:

صادرات خودرو و متعلقات آن از آرژانتین به دیگر کشورها بین سال های 2017 تا 2020 از 7.8 درصد تا 13 درصد متغیر بوده؛ اما مجموعا طی این چهار سال به طور متوسط 29.3 درصد از میزان صادرات گروه خودرو و متعلقات آن کاسته شده است.

برزیل، مکزیک، کلمبیا، شیلی، آمریکاِی مرکزی، پاراگوئه و پرو، مهم ترین مقاصد صادراتی خوروهای ساخت آرژانتین در سال 2020 بوده اند.

درآمد آرژانتین از محل صادرات خودرو و قطعات آن طی 20 سال (2000 تا 2020) به شرح جدول زیر می‌باشد:

 بازار خودرو آرژانتین پس از دوره رکود، اکنون در حال وارد شدن به دوران شکوفایی است. برآورد می‌شود در سال 2021 فروش خودروهای تولیدی کارخانجات مستقر در آرژانتین 70% افزایش یابد. فعالان این حوزه امیدوارند که فروش خودرو در سال 2021 از 450 هزار دستگاه فراتر رود. با توجه به اینکه ظرفیت تولید خودرو در آرژانتین 380 تا 400 هزار دستگاه عنوان شده، به نظر می رسد مابقی نیاز بازار از طریق واردات تأمین گردد. مرکوسور (برزیل، اروگوئه و پاراگوئه) همچنان مهم ترین بازار صادرات خودروهای آرژانتینی خواهند بود. اما شرکت های همچون فولکس واگن بازارهای کشورهای آفریقای جنوبی، استرالیا، چک، لهستان، پرتغال، مکزیک و هند را نیز در نظر دارد. شرکت پژو اعلام کرده تولید خودروهای هیبریدی و برقی را در برنامه کارخانه خود در آرژانتین گنجانده و فولکس واگن نیز یک میلیارد دلار برای تجهیز کارخانه خود در این کشور سرمایه گذاری نموده است. نیسان نیز برای تولید وانت در آرژانتین اعلام آمادگی کرده است.

آرژانتین تلاش دارد که به قطب تولید وانت در منطقه آمریکای لاتین مبدل شود. سیاست گذاران اقتصادی آرژانتین ادعا می‌کنند که این کشور در تولید انواع مدل های وانت دارای مزیت نسبی است.

با توجه به سابقه حضور برندهای مطرح خودروساز در آرژانتین این کشور بازار بکری برای فروش خودرو و یا قطعات یدکی آن محسوب نمی‌شود. دولت این کشور به منظور ایجاد اشتغال همواره بر تأسیس کارخانجات تولید (یا مونتاژ) خودرو تأکید داشته و از همین رو شرکت های بزرگ خودروسازی سایت های تولید خود را در این کشور مستقر نموده اند. علاوه بر شرکت های خودروساز بیش از 200 شرکت بزرگ نیز در زمینه قطعه سازی در آرژانتین فعالیت می نمایند که در انجمن قطعه سازان آرژانتین (AFAC) عضویت دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما