معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۹

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افتتاح 388 پروژه عمده در استان ججیانگ

در تاریخ 13 آگوست در شهر هانژو مراسمی‌به مناسبت افتتاح 388 پروژه عمده مربوط به سعادت مشترک استان ججیانگ برگزار شد.

این پروژه‌ها که ارزش سرمایه گذاری آنها حدود 87.9 میلیارد دلار است در حوزه برنامه‌های زیرساختی (80 پروژه)، برنامه‌های رفاه اجتماعی (134 پروژه) و برنامه‌های توسعه صنعتی (174 پروژه) می‌باشند. 150 مورد از این پروژه‌ها دارای سرمایه گذاری بالای یک میلیارد یوآن  و 9 پروژه نیز دارای سرمایه گذاری بیش از 10 میلیارد یوآن هستند.

قرار است 130 مورد از این پروژه‌ها در بخش های کوهستانی استان ججیانگ انجام شوند که در مقایسه با بخش های ساحلی از توسعه اقتصادی کمتری برخوردار هستند. حجم کلی این 130 پروژه حدود 14.6میلیارد دلار است.

افزایش 38.5 درصدی تجارت استان آنخویی با کشورهای کمربند- جاده

بر اساس داده‌های گمرک استان آنخویی، این استان در هفت ماه نخست سال 2021 رشد 38.5 درصدی در حجم تجاری با کشورها و مناطق شامل ابتکار کمربند- جاده را تجربه نموده است.

حجم تجارت استان آنخویی با بازار ابتکار کمربند- جاده (BRI) از ماه ژانویه تا ماه جولای به حدود 14.99 میلیارد دلار رسید که حدود 25.8 درصد از حجم تجارت این استان در هفت ماه نخست سال جاری میلادی را به خود اختصاص می دهد.

صادرات این استان به بازار کشورهای BRI حدود 10.79 میلیارد دلار بود که در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته 31 درصد رشد نموده است. این در حالی است که واردات این استان با 62.7درصد رشد به 4.20 میلیارد دلار رسید. در ماه جولای تجارت این استان با کشورهای ابتکار کمربند- جاده با 5.3 درصد رشد به 2.17 میلیارد دلار رسید.

شرکتهای خصوصی مهم­ترین محرک رشد تجارت خارجی استان آنخویی در این بازه زمانی بودند. در ماه جولای حجم تجارت این شرکتها با کشورهای BRI به 1.25 میلیارد دلار رسید که حدود 57.9 درصد از حجم کل تجارت استان بود. در این میان حجم تجارت خارجی شرکتهای دولتی نیز با 41.1 درصد رشد به 522.41میلیون دلار رسید. سهم شرکتهای دارای سرمایه خارجی نیز با 0.8 درصد کاهش در واردات و صادرات به 391.03 میلیون دلار رسید.

در ماه جولای، کشورهای هند، ویتنام و اندونزی مهم­ ترین شرکای تجاری استان آنخویی بودند.  در ماه جولای محصولات مکانیکی و الکتریکی حدود 60.1 درصد از کل صادرات این استان به کشورهای BRI را به خود اختصاص دادند.

افزایش صادرات و واردات شانگهای طی 14 ماه متوالی

به گزارش اداره گمرک شانگهای، تجارت خارجی شانگهای در ماه جولای به 50.59 میلیارد دلار رسید و رشد 9.2 درصد را تجربه نمود. این چهاردهمین ماه پیاپی است که تجارت خارجی شانگهای سیر صعودی را تجربه می‌کند.

صادرات این کلانشهر با رشد 11.6درصد به 20.35میلیارد دلار رسید در حالی که واردات آن با 7.6 درصد به 30.27 میلیارد دلار رسید. در هفت ماه نخست سالجاری میلادی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، حجم کل صادرات و واردات شانگهای (داخلی و خارجی) به 341.04 میلیارد دلار رسید که رشد 17.5 درصد را تجربه نمود. اتحادیه اروپا گزارش داد که در بازه زمانی ماه ژانویه تا جولای، حجم کل صادرات و واردات این اتحادیه با کلانشهر شانگهای بیش از 69.68 میلیارد دلار بود که حدود 20.4 درصد کل تجارت خارجی شانگهای را به خود اختصاص داد.

شرکت های با سرمایه گذاری خارجی بیش از 60 درصد حجم تجارت شانگهای در بازه زمانی مذکور را به خود اختصاص دادند. صادرات شانگهای عمدتا محصولات مکانیکی و الکتریکی بودند که 68.3 درصد از حجم کل صادرات شهر در هفت ماه نخست سال 2021 را به خود اختصاص دادند.  واردات الماس بیشترین نرخ رشد (249.4 درصد) را تجربه کرد و حجم واردات آن در هفت ماه نخست سال به 2.58 میلیارد دلار رسید.

ایجاد خط ریلی جدید و کاهش مسافت زمانی شانگهای- تایجو

به گزارش "گروه ریلی شانگهای چین" با افتتاح مسیر ریلی سریع السیر هانژو- تایجو که قرار است در پایان سال جاری میلادی به بهره برداری برسد، مسافت زمانی شانگهای به شهر تایجو در استان ججیانگ از سه ساعت به دو ساعت کاهش می یابد.

این خط ریلی سریع السیر شهرهای‌هانژو- شائوشینگ- تایجو را به هم متصل می‌کند. طول آن حدود 266.9 کیلومتر است و سرعت آن 350 کیلومتر می‌باشد. این خط ریلی دارای هشت ایستگاه می‌باشد. ساخت این راه آهن تکمیل شده است و در مراحل پایانی آماده سازی است و قرار است مراحل آزمایش آن در ماه سپتامبر آغاز گردد. قرار است در پایان سالجاری میلادی نیز این مسیر جدید مورد بهره برداری قرار گیرد. این مسیر همچنین با برخی از خطوط ریلی سریع السیر دیگر مثل شانگهای- کونمینگ، شانگهای- خفی- هانژو، نانجینگ- هانژو، نانجینگ- هوانگ شان و هانژو- شنزن نیز متصل است.

ثبات بندر نینگبو- جوشن علیرغم تداوم پاندمی

آخرین داده‌های منتشر شده از "گروه بنادر دریایی ججیانگ" نشان می دهد که در ماه آگوست سال جاری میلادی حجم کانتینرهای بندر نینگبو- جوشن در استان ججیانگ به 20 میلیون TEU رسیده است.

در سالهای گذشته این بندر اغلب به 9 ماه زمان نیاز داشت تا به این حجم برسد. علی رغم این که نتیجه آزمایش یکی از کارکنان این بندر (در منطقه بندر Meishan) مثبت بوده است ولی در حال حاضر فعالیت های کلی بندر در وضعیت باثباتی قرار دارند؛ 

بر اساس داده‌های منتشر شده، بندر نینگبو- جوشن در تاریخ 11 لغایت 13 آگوست سالجاری روزانه بطور متوسط 75 هزار TEU را مدیریت کرده است که معادل 90 درصد از میانگین حجم کلی کانتینری این بندر در ماه ژوئن می‌باشد.

تداوم فعالیت های بندر نینگبو- جوشن با توجه به تدام پاندمی، برای کشتیرانی بین المللی و تجارت خارجی امری حیاتی محسوب می‌شود. در حال حاضر کمبود کانتینر یکی از مشکلات اساسی پیش روی تجارت خارجی است و بندر نینگبو- جوشن تلاش می‌کند که علیرغم شیوع گونه جدید ویروس کرونا، به فعالیت های خود ادامه دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما