معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۷

توافق در باشگاه پاریس برای لغو بخشی از بدهی‌های سودان

مطلب پیش رو برگرفته از گزارش « توافق در باشگاه پاریس در خصوص لغو بدهی‌های سودان» می‌باشد که در تاریخ 28 تیر 1400در تارنمای اقتصادی لزکو فرانسه منتشر شده است.

روز پنج شنبه 24 تیر در پایان نشست باشگاه پاریس بخشی از بدهی‌های سودان لغو شد. سودان تا پایان 2020 بیش از 56.6 میلیارد دلار بدهی دارد و بر اساس توافق اعضا، 14.1 میلیارد دلار از این بدهی‌ها لغو گردید.بر این اساس سودان جدیدترین کشوری است که از ابتکار ایجاد شده در خصوص کشورهای فقیر بسیار بدهکار مورخ  1996 از سوی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای کمک به کشورهای فقیر بهره مند می‌شود.

به موازات این، طلبکاران باشگاه پاریس تصمیم گرفتند حدود نه میلیارد دلار از این بدهی‌ها را مجددا زمان بندی کنند. به گفته مولن رییس باشگاه پاریس، سودان تا دسامبر 2024 هیچ نوع پرداخت سود یا بازپرداخت اصل بدهی را نخواهد داشت و بدون شک در ژوئن 2024 نیز بخشی بزرگی از این نه میلیارد دلار لغو خواهد شد.

برای بهره مندی از این ساز و کار بدهی‌ها، سودان که به تعهدات خود نزد طلبکاران رسمی یعنی بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا و صندوق بین المللی پول عمل نکرده بود، از این نهادهای چندجانبه و سهامداران آنها وامی دریافت کرده است تا امکان چنین تصمیمی فراهم شود زیرا بر اساس مقررات بین المللی، کشوری که معوقات داشته باشد نمی‌تواند از تخفیف در بدهی‌هایش برخوردار شود.

به این ترتیب، سودان برای مبارزه موثرتر با فقر و جذب سرمایه گذاران خارجی آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما