معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷۴

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در هفته آخر تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ثبت کمترین رقم نرخ بیکاری در استرالیا در یک دهه اخیر

برای نخستین بار طی 10 سال گذشته، نرخ بیکاری در استرالیا به زیر 5 درصد رسید. بر اساس گزارش رسمی اداره آمار استرالیا، در پی ایجاد 30 هزار  فرصت شغلی جدید در استرالیا طی ماه ژوئن، نرخ بیکاری در این کشور به 4.9 درصد رسید. طبق گزارش منتشره این نرخ بیکاری، کمترین حد از دسامبر ۲۰۱۰ است. 

هزینه 15 میلیارد دلاری عدم اقدام در زمینه سیاست های اقلیمی ‌برای استرالیا

مدل سازی موسسه مطالعات اقتصادی دیلویت استرالیا (Deloitte Access Economics) نشان می دهد اعمال تعرفه مرزی کربن (carbon border taxes) بر صادرات استرالیا از سوی شرکای اصلی تجاری این کشور می‌تواند هزینه انتقال به یک اقتصاد بدون کربن را طی دهه آینده حدود 45 درصد افزایش دهد. این تجزیه و تحلیل حاکیست که به تاخیر انداختن اقدامات مرتبط با کاهش آلاینده‌های کربنی و رسیدن به کربن صفر، سهم استرالیا را از سرمایه گذاری جهانی کاهش داده و هزینه‌ها در بخش های خدمات و ساخت و ساز را بین 40 تا 90 درصد تا سال 2030 میلادی افزایش می دهد. بخش های معدن و کشاورزی که حساسیت کمتری به قیمت جهانی دارند نیز در طی دهه با 10 تا 15 درصد افزایش هزینه در دوره انتقالی مواجه می‌شوند. برآورد این موسسه نشان می دهد اقتصاد استرالیا در صورت عدم اقدام بموقع، هزینه‌های اضافی به میزان 15 میلیارد دلار تا پایان این دهه را متحمل شده و همزمان بیش از 70 هزار شغل نیز کمتر ایجاد خواهد شد.

اتحادیه اروپا، امریکا و انگلیس در حال مذاکره برای وضع مالیات مرزی کربن برای کشورهایی که به اندازه کافی برای کاهش میزان انتشار کربن خود اقدام نمی‌کنند هستند و ژاپن و کانادا نیز در حال انجام طرح های مشابه هستند. مدل این موسسه فرض می‌کند که اگر استرالیا با تعهدات شرکای عمده تجاری خود در زمینه سیاست های تغییرات آب و هوایی همراه نشود، صادرکنندگان این کشور باید تعرفه‌های سبز در حال مذاکره را بپردازند و این امر بر کل اقتصاد تاثیرگذار خواهد گذاشت و موجب تحمیل هزینه اضافی در دوره انتقالی این کشور به اقتصاد بدون کربن خواهد شد.

در همین حال دولت استرالیا در برابر فشار اعمال مالیات های مرزی کربن مقاومت کرده است و آن را معادل حمایت گرایی صنعتی می داند که سبب از بین رفتن فرصت های شغلی می‌شود. در این راستا، دن تیهان، وزیر تجارت استرالیا گفت این هفته دولت تجزیه و تحلیل خواهد کرد که آیا تعرفه‌های جدید کربن که از سوی اتحادیه اروپا پیشنهاد شده به نوعی نقض قوانین تجارت جهانی محسوب می‌شود یا خیر. تجزیه و تحلیل پیشین موسسه دیلویت بر اساس مدل سازی نشان می داد تاثیر تغییرات اقلیمی تا سال 2070 میلادی، البته اگر بدون تغییر خاصی ادامه یابد، اندازه اقتصاد استرالیا را 6 درصد کاهش خواهد داد.

اظهارات رئیس بانک مرکزی استرالیا در مورد نرخ رشد دستمزدها

رئیس بانک مرکزی استرالیا بعد از نشست ماهانه هیات مدیره این بانک در خصوص نرخ رشد دستمزدها گفت کارگرانی که کمترین رشد دستمزد را به دلیل همه گیری کرونا تجربه کرده اند بعید است بتوانند این خسارت را در آینده نزدیک جبران کنند. وی افزود نشانه‌ای برای افزایش نرخ دستمزدها فراتر از نیم دهه گذشته وجود ندارد و از این رو این نرخ در آینده نیز نمی‌تواند از نرخ هدف این بانک در زمینه تورم (بین 2 تا 3 درصد) تجاوز نماید. در نتیجه بانک مرکزی همچنان بر این نظر است که نرخ بهره بانکی را 0.1 درصد نگه دارد .

دولت فدرال استرالیا زیر فشار برای ازسرگیری ارائه یارانه دوره کرونا

همه گیری موج جدید ویروس کرونا بیش از نیمی از جمعیت استرالیا را در قرنطینه قرار داده است و همین امر باعث افزایش فشار بر دولت فدرال این کشور برای از سرگیری ارائه پرداختی‌های رفاهی مانند یارانه دستمزد دوره کرونا موسوم به JobKeeper شده است. در حال حاضر حداقل 13.5 میلیون نفر در ایالت های نیوساوت ویلز، ویکتوریا و استرالیای جنوبی در قرنطینه هستند و تقاضا برای دریافت یارانه دستمرد در این ایالات افزایش یافته است اما دولت اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، در برابر این فشارها مقاومت می‌کند.

هزینه 6 میلیارد دلاری کرونا برای بخش آموزش عالی استرالیا

استرالیا در سال مالی گذشته بیش از 100 هزار دانشجوی خارجی را با درآمدی نزدیک به 6 میلیارد دلار برای اقتصاد از دست داده است و مقامات آموزش عالی این کشور هشدار داده اند بهبودی در این بخش با تاخیر ناشی از موج های جدید همه گیری کرونا حاصل نخواهد شد. داده‌های منتشر شده از سوی دولت جدید فدرال استرالیا نشان می دهد در حال حاضر بیش از 472 هزار نفر در داخل و یا خارج از این کشور روادید دانشجویی دارند در حالی سال گذشته در همین زمان این رقم 595 هزار نفر بوده است. این داده‌ها حاکی از آن است که دانشجویان خارجی در حال تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا نسبت به سال 2019 میلادی 35 درصد و نسبت به یک سال منتهی به آوریل 2020 میلادی 21.8 درصد کاهش یافته است. داده‌های منتشره شده نشان می دهد در سال گذشته بیش از 60 هزار دارندگان روادید دانشجویی از دانشگاه‌های استرالیا و بیش از 20 هزار نفر در بخش فنی و حرفه ای از آمدن به استرالیا منصرف شده و یا روادید آنها از اعتبار ساقط شده است. این ارقام همچنین حاکی از افت قابل توجه تعداد دارندگان روادید دانشجویی در مدارس انگلیسی زبان این کشور است که در این ماه حدود 3 هزار نفر ثبت شده در حالی که در جولای سال گذشته این رقم بیش از 19 هزار نفر بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما