معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۴

اخبار اقتصادی اروگوئه

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های اروگوئه در هفته دوم تیر ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رئیس موسسه ملی گوشت به عنوان وزیر جدید دامداری و کشاورزی منصوب شد

لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه فرناندو ماتتوس رئیس موسسه ملی گوشت اروگوئه (از حزب کلرادو) را به عنوان وزیر جدید دامداری، کشاورزی و شیلات این کشور برگزید. وی همچنین از فعالیت های اوریئارته قدردانی نمود.

تقویت معاهده همکاری فیمابین اروگوئه و ژاپن

مبادله یادداشت های رسمی فیمابین فرانسیسکو بوستیشو وزیر خارجه اروگوئه و تاسوهیرو شیندو سفیر ژاپن در مونته ویدئو، مهر تأئیدی بر اجرای روندهای مرتبط با مندرجات معاهده ای است که در زمینه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بر درآمد و جلوگیری از فرار مالیاتی میان دو کشور منعقد شده است. این توافق که تکمیل کننده چارچوب های حقوقی، اقتصادی و تجاری در همکاری‌های طرفین به حساب می آید، قرار است به موافقت نامه کنونی آزادسازی، ترویج و حفاظت از سرمایه گذاری میان دو کشور اضافه گردد. توافق مذکور باعث رونق تجارت، توسعه همکاری‌های دوجانبه، جذب سرمایه بالاخص در چارچوب صدمین سالگرد روابط دو کشور به حساب می آید. سرمایه گذاری شرکت های ژاپنی از سال 2000 در اروگوئه افزایش یافته است، بطوریکه به گزارش بانک مرکزی اروگوئه، ارزش سرمایه گذاری این کشور آسیایی در اروگوئه در سال 2017 معادل 452 میلیون دلار بوده است. 

افزایش نیم درصدی نرخ بیکاری در ماه

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ بیکاری در این کشور در ماه می سال جاری (در مقایسه با یکماه قبل) با افزایش نیم درصدی بر روی 10.2 درصد قرار گرفت. نرخ بیکاری در مونته ویدئو 9.5 درصد و در سایر استان‌ها 10.7 درصد است. نرخ بیکاری در میان مردان 9 درصد و در میان زنان 11.6 درصد است.

آرژانتین در نظر دارد کنترل آبراه بزرگ دریایی پارانا- پاراگوئه را بدست گیرد

دولت آرژانتین در نظر دارد کنترل آبراه بزرگ دریایی پارانا-پاراگوئه که برای اروگوئه حیاتی به نظر می رسد را به دست گیرد. این شاهراه، اصلی ترین مسیر آبی برای اروگوئه (ترانزیت باری این کشور) به حساب می آید. این در حالی است که بندر مونته ویدئو از تصمیم خود برای تبدیل شدن به یک هاب منطقه ای خبر داده است. شایان ذکر است، سانتیاگو کافیئرو رئیس هیات دولت و آلکسیس گررئرا وزیر حمل و نقل آرژانتین موافقت قطعی خود را مبنی بر واگذاری یک ساله کنترل و اداره آبراه پارانا-پاراگوئه به اداره کل بنادر آرژانتین (AGP) اعلام نموده اند و تنها ضروری است که رئیس جمهور آلبرتو فرناندز این حکم را به امضا برساند. آبراه مذکور به طول 3500 کیلومتر هم اکنون در اختیار شرکت بلژیکی جان دنول Jan de Nul و شریک محلی آن امپا Emepa قرار دارد. هفتاد درصد از صادرات آرژانتین از این آبراه صورت می‌گیرد و از طریق این آبراه محموله‌های بار از برزیل، بولیوی، اروگوئه و پاراگوئه نیز جا به جا می‌شوند.

دولت اروگوئه لایحه ارزیابی عملکرد بودجه را تقدیم مجلس کرد

خانم آربلچه وزیر اقتصاد و دارایی اروگوئه روز گذشته لایحه بودجه را که نخستین لایحه بودجه در دولت لاکاژه پو رئیس جمهوری این کشور به حساب می آید، تقدیم مجلس کرد. وزیر اقتصاد در کنفرانس مطبوعاتی بر "محتوای اجتماعی" روند تعدیل و ارزیابی بودجه تاکید و با اشاره به اختصاص پنجاه میلیون دلار به موضوع نونهالان (کودکان تا سه سال)، از پیشنهاد مرتبط با اختصاص وجه الضمان با هدف سامان بخشی و اسکان خانواده‌هایی که در مناطق و شهرک های نامناسب زندگی می‌کنند، خبر داد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در لایحه مذکور افزایش مالیات نیز پیش بینی شده است، اعلام کرد که برای سال 2022 و بعد از آن، هیچ افزایش مالیاتی در دست بررسی نیست.

افزایش بهای سوخت در اروگوئه در ماه جولای

وزارت صنعت، انرژی و معدن اروگوئه اعلام نمود که از اول ماه جولای بهای بنزین سوپر  0.34 پزو در هر لیتر و گازوئیل 0.41 پزو در هر لیتر افزایش خواهد یافت. قیمت گاز کپسول تغییری نخواهد یافت. شایان ذکر است، طی ماه‌های اخیر به روز رسانی بهای سوخت در اروگوئه مطابق با ساز و کار جدیدی صورت می‌گیرد که طی آن تعرفه قیمت ها ماهانه بر اساس عملکرد بهای مرتبط با نرخ برابری واردات سوخت تعدیل می‌شوند. این نرخ بر اساس تغییرات در سبد بهای جهانی نفت برنت صورت می‌گیرد که از ابتدای سال جاری روند صعودی داشته است. با این احتساب، بنزین (سوپر 95) به بهای 65.81 پزو و گازوئیل (50 S) به بهای 45.7 پزو در جایگاههای سوخت عرضه می‌شود.

رشد 43 درصدی صادرات اروگوئه در ماه ژوئن سال جاری

به گزارش آژانس توسعه تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21)، ثبت سفارش صادرات با احتساب مناطق آزاد تجاری در ماه ژوئن سال جاری به 1071 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با ژانویه سال 2020 رشد 43 درصدی داشته است. از جمله دلایل مثبت در رشد صادرات در این ماه، فروش بیشتر گوشت و محصولات گوشتی، سلولز، چوب، نوشیدنی‌ها و کنتسانتره‌ها بوده اند. شایان ذکر است، در شش ماهه سال جاری، ارزش کلی صادرات به 5054 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 رشد 32 درصدی و مدت مشابه سال 2019 رشد 11 درصدی را به ثبت رساند. مهمترین عامل رشد تجارت خارجی اروگوئه از ماه ژانویه تا ژوئن سال جاری، فروش قابل ملاحظه محصولاتی نظیر گوشت گاوی و چوب بوده اند.

چین ممنوعیت های شرکت اروگوئه ای BPU را برای صادرات گوشت لغو کرد

چین ممنوعیت هایی که برای شرکت گوشت BPU وضع کرده بود را لغو کرد، لذا این شرکت می‌تواند بی درنگ صادرات محصولات خود را به این کشور از سربگیرد. این تصمیم پس از گفت و گوی اخیر میان فرانسیسکو بوستیشو وزیر خارجه اروگوئه با وانگ گانگ سفیر چین در مونته ویدئو اتخاذ شد. بوستیشو پیشتر از کارخانه BPU در استان دوراسنو بازدید نموده و به صاحبان آن از اقدامات دولت برای رفع موانع فروش خبر داده بود. شایان ذکر است، مارسلو آبدالا دبیرکل سندیکای مرکزی کارگران اروگوئه نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشت، اقدامات سندیکا برای دستیابی به راه حل مذکور موثر بوده است. فروش محصولات گوشتی کارخانه مذکور به چین بدلیل اشتباهات وزارت دامداری، کشاورزی و شیلات در زمینه برچسب گذاری کالا، از نهم آوریل گذشته به حالت تعلیق درآمده بود.

 تحولات مرتبط با بیماری

 بدنبال کاهش موارد ابتلاء به کرونا، دستگاه اجرایی اروگوئه اعلام کرد، از پنجم جولای برخی محدودیت ها در زمینه‌های مختلف اعم از عبور و مرور برداشته خواهند شد. همچنین مقرر گردید برپایی مراسم، برگزاری جشن‌ها و رویدادهای اجتماعی و فعالیت محل های غذاخوری در فروشگاههای زنجیره ای از تاریخ مذکور از سرگرفته شوند. سالن‌های نمایش و سینماها نیز در کشور (به استثنای استان‌های مونته ویدئو و کانئلونس و مالدونادو) فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. در عین حال سایر اقدامات احتیاطی اعم از دورکاری در ادارات دولتی تا بررسی اوضاع همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما