معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

اخبار اقتصادی اروگوئه (هفته اول تیر ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های اروگوئه در هفته اول تیر ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رشد 40 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اروگوئه

گزارش سالانه "کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد)" حاکی از رشد 40 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اروگوئه در سال 2020 در مقایسه با یک سال گذشته است. حجم کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اروگوئه به ارزش 1.6 میلیارد دلار محاسبه شده است که بالاترین رقم از سال 2012 در این کشور به حساب می آید. به گفته کارشناسان اقتصادی، اصلی ترین عوامل این رشد، پویایی صنعت فناوری؛ مزیت های مالیاتی اعطایی در راستای توسعه و ترویج تجارت و سرمایه گذاری و پروژه‌های بزرگی نظیر پروژه احداث کارخانه سلولز (از سوی شرکت فنلاندی UPM) هستند. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حالی در اروگوئه افزایش یافته است که منطقه آمریکای لاتین شاهد رکود در این شاخص بوده است.

سقوط 2.8 درصدی اقتصاد اروگوئه در سه ماهه سال 2021

به گزارش بانک مرکزی اروگوئه، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (2020) کاهش 2.8 درصدی را به ثبت رساند. از جمله دلایل این کاهش، شرایط بحرانی ناشی از شیوع کرونا و فعالیت کمتر کارخانجات تولیدی در کشور بوده است. بر اساس این گزارش، مقایسه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سال جاری با سه ماهه قبل (نوامبر، اکتبر و دسامبر 2020) تنها به میزان نیم درصد کاهش یافته است که به گفته بانک مرکزی این کاهش در تمام صنایع کشور بطور یکسان به وقوع نپوسته است، بطوریکه بخش های کشاورزی و دامی، شیلات، معدن و غیره از این کاهش مستثنی بوده اند.

مهمترین تحولات مرتبط با بیماری کرونا

- کمیسیون ملی مشاوره واکسن، زمان انتظار برای دریافت واکسن در ارتباط با افرادی که از بیماری کرونا بهبود یافته اند را از 90 روز به 30 روز کاهش داد. این مهلت همچنین شامل بهبود یافتگانی می‌شود که قبلاً یک دوز واکسن دریافت کرده اند. تعداد کل افراد مذکور بیش از صد هزار نفر است که تنها 45 هزار نفر از آنها برای دریافت واکسن ثبت نام کرده اند.

- دولت آمریکا اعلام کرد، این کشور از طریق صندوق کوواکس و سازمان جهانی بهداشت چهارده میلیون دوز واکسن کرونا به آمریکای لاتین و کارائیب اهدا می‌کند. اروگوئه در فهرست این اهدا قرار دارد. شایان ذکر است، اهدای 75 درصد (41 میلیون دوز) از 55 میلیون دوزی که آمریکا برای ارسال به کشورهای مختلف فهرست بندی نموده، قرار است از طریق ساز و کار کوواکس صورت گیرد که از این تعداد 14 میلیون دوز آن به آمریکای لاتین و کارائیب اختصاص خواهد یافت.

مهمترین اهدای ژاپن به اداره خدمات بهداشت دولتی اروگوئه

سفارت ژاپن در اروگوئه از اهدای 665 هزار دلار به اداره خدمات بهداشت دولتی اروگوئه (ASSE) خبر داد و اعلام کرد، این رقم برای پروژه‌های نوسازی و توسعه مراکز بهداشتی و خرید تجهیزات پزشکی از جمله اکوگرافی و تجهیزات پرتو درمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در مراسم اهدا قرار است آقای تاتسوهیرو شیندو سفیر ژاپن و لئانوردو سیپریئانی رئیس اداره خدمات بهداشت دولتی اروگوئه حضور یابند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما