معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۲

اخبار اقتصادی کشور استرالیا (هفته دوم خرداد 1400)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیا در هفته دوم خرداد 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جزایر اقیانوس آرام، مرحله بعدی توسعه حباب مسافرتی استرالیا و نیوزیلند

کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام به عنوان مرحله بعدی در حباب مسافرتی استرالیا مطرح شده است اما این طرح به میزان پیشرفت برنامه واکسیناسیون این کشورها بستگی دارد. وزیر تجارت و جهانگردی استرالیا گفت که در مورد گسترش سفرهای بدون قرنطینه و گنجاندن تعدادی از مقاصد اقیانوس آرام در حال رایزنی با نیوزیلند هستند. بر اساس این طرح به استرالیایی‌ها اجازه داده می‌شود به جزایر کوک، کالدونیای جدید یا تاهیتی سفر کرده و تعطیلات خود را در آنجا بگذرانند. شرط اصلی این طرح، مدیریت موثر ویروس کرونا در این جزایر و یا واکسیناسیون حداقل 70 درصد از جمعیت این جزایر می‌باشد. 

خسارت یک میلیارد دلاری تعطیلی اخیر ایالت ویکتوریا

بر اساس گزارش های رسانه‌ها به دلیل تعطیلی‌های سراسری اخیر در ایالت ویکتوریا و عدم اطمینان از آینده، مشاغل و کارگران این ایالت بیش از یک میلیارد دلار ضربه خورده اند. برای چگونگی کمک و حمایت مالی دولت فدرال گفتگوهایی بین وزیر خزانه داری ایالت ویکتوریا و همتای فدرال خود، جاش فرایدنبرگ، در حال انجام است. با آنکه گفته می‌شود به زودی یک بسته حمایتی دولت ایالتی برای مشاغل اعلام خواهد شد، اما هیچ نشانه ای از کمک دولت فدرال در خصوص یارانه دستمزد سابق مانند برنامه JobKeeper وجود ندارد. آقای جیمز مرلینو، کفیل سروزیر ایالت ویکتوریا،  اظهار داشت که این موارد مربوط به دولت فدرال است. بنابراین در حال بحث و گفتگو بین دولت ها و بین خزانه داران در مورد اینکه دولت فدرال چه نوع حمایتی را می‌تواند ارائه دهد، هستیم.

بخش مهمان پذیر ویکتوریا از این کمک احتمالی استقبال کرده ولی گفته می‌شود بسیاری از کارفرمایان در این بخش در ملبورن مجبور شده اند کارمندان خود را مرخص کنند. کارکنان این بخش دیگر تحت پوشش JobKeeper نیستند و تعطیلی کرونایی اخیر در ویکتوریا باعث ایجاد سطح بالایی از اضطراب بین صاحبان مشاغل و کارکنان این بخش شده است. بخش مهمان پذیر از دولت فدرال خواسته است در کنار بازگشت کمک های حمایتی دولتی موسوم به JobKeeper، کمک های هدفمند به برای دارندگان روادید و کارگران پاره وقت ارائه شود تا این بخش بتواند همچنان سرپا بماند.

کاهش 5 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای استرالیا در سال 2020 

انتشار کربن در استرالیا در سال 2020 به دلیل رشد استفاده از انرژی بادی و خورشیدی، تعطیلی‌های سراسری به واسطه همه گیری ویروس کرونا و نیز افزایش جذب کربن در پروژه بزرگ LNG  در منطقه Gorgon، پنج درصد کاهش یافت. وزارت صنعت استرالیا در به روز رسانی گزارش سه ماهه خود اعلام کرد انتشار کربن در سال 2020 با 26 میلیون تن کاهش به 499 میلیون تن دی اکسید کربن (CO2-e) رسیده است. این رقم 20 درصد از سطح انتشار گازهای گلخانه ای در این کشور در سال 2005 میلادی کمتر است. بر اساس اهداف موافقت نامه تغییرات اقلیمی‌پاریس، استرالیا متعهد شده است برای کمک به جلوگیری از گرم شدن کره زمین، تا سال 2030 میلادی، سطح انتشار کربن خود را  26 تا 28 درصد زیر سطح 2005 میلادی برساند. 

معامله رمزارزها در استرالیا مشمول مالیات می‌شوند

اداره مالیات استرالیا هشدار داد افرادی که با معامله رمزارزها و NTF میلیونر می‌شوند، باید مالیاتش را هم بپردازند. اداره مالیات در اطلاعیه‌ای به مالیات دهندگان یادآوری کرد که قانون مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) در مورد رمزارزها و همچنین توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) هم اعمال می‌شود. این اداره همچنین شایعاتی را مبنی بر اینکه درآمدهای حاصل از رمزارزها، فقط وقتی به صورت دلار وارد استرالیا شود، مشمول مالیات خواهد بود، رد کرد. نایب رییس اداره مالیات استرالیا، گفت ما به برخی مالیات دهندگان که گمان می‌کنند خصوصیت بی‌نامی رمزارزها، مجوزی برای بی‌توجهی به مسوولیت‌های مالیاتی‌شان است، هشدار می‌دهیم. وی افزود در حالی که به نظر می‌رسد رمزارزها در دنیای دیجیتال بی‌نامی عمل می‌کنند، ما مبادلات را از طریق داده‌های بانک‌ها، نهادهای مالی و صرافی‌های آنلاین رمزارزها ردگیری و مسیر بازگشت پول به مودیان را پیگیری می‌کنیم. به گفته وی، سازمان مالیاتی، داده‌های به دست آمده از ارایه دهندگان خدمات رمزارز را با مالیات پرداختی افراد تطبیق می‌دهد تا مطمئن شود که سرمایه‌گذاران، میزان متناسبی مالیات می‌پردازند. 

رونق ساخت و ساز در بخش مسکن استرالیا

استرالیا یک دوره شکوفایی در بخش ساختمان سازی مسکونی را تجربه می‌کند که به باور بسیاری از کارشناسان ناشی از نرخ کم سابقه و پایین بهره‌های بانکی و تمهیداتی از جمله کمک هزینه‌های مربوط به ساخت خانه است. اما این اتفاق در حالی رخ می دهد که تقاضا برای خرید مصالح ساختمانی از عرضه آنها پیشی گرفته است و این مسئله موجب شده است تا مصرف کنندگان استرالیایی با زمان انتظار طولانی تر و البته هزینه‌های گران تری برای ساخت یا مرمت خانه‌های خود روبرو شوند. به عبارت دیگر تقاضای فراوان برای مصالح ساختمانی بویژه چوب موجب تاخیر در عرضه و افزایش قیمت شده است به طوری که قیمت الوار 50 درصد افزایش یاقته است. همچنین کمبود نیروی کار نیز صنعت ساختمان سازی را با مشکل مواجه ساخته است. از این رو هزینه بیشتر برای تامین مصالح و تاخیر زمانی در نهایت منجر به افزایش هزینه برای کاربر می‌شود. استرالیایی‌ها هزینه‌های زیادی صرف ساخت و ساز می‌کنند. هزینه بازسازی و  مرمت منازل در سه ماهه منتهی به مارس تقریبا ۱۱ درصد افزایش یافته و به 2.84 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس آمار موجود عملیات ساخت و ساز نیز در چهار ایالت و قلمروی استرالیا در سه ماهه منتهی به مارس افزایش یافته است. بر اساس گزارش ها عملیات ساخت و ساز در ایالت نیوساوت ولز و قلمروی پایتخت استرالیا (ACT) به میزان 3.6 درصد رشد داشته است. این در حالی است که ایالت های استرالیاجنوبی و غربی نیز با بیش از ۹ درصد افزایش کار، بیشترین افزایش را در بیش از سه سال گذشته تجربه کرده اند.

مجموعه حمایت های مالی دولت استرالیا از بخش گردشگری

پس از همه‌گیری کرونا که ضربه ای سهمگینی بر پیکره ‌بازار گردشگری جهان وارد کرد، اقدامات سریع و مهمی‌ برای حمایت از بخش گردشگری طی این دوران آشفته از سوی دولت فدرال استرالیا انجام شد و سیاست های حمایتی در سه حوزه حمایت مالی از کارگران، حمایت مالی از شرکت‌ها و فعالان گردشگری و ایجاد نقدینگی (تزریق پول نقد) صورت گرفت و در حال حاضر استرالیا سیاست‌های موثری را جهت بازگشت بازار گردشگری خود در پیش گرفته است. در این چارچوب دولت فدرال علاوه بر حمایت 17.6 میلیارد دلاری در برنامه اول، به طور کلی یک بسته اعتباری 300 میلیارد دلاری  به این بخش اختصاص داده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما