معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۲

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو ( هفته اول خرداد ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در هفته اول خرداد ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سخنرانی فلیکس تشیسکدی در اجلاس تامین مالی اقتصادهای آفریقا در پاریس

فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو و رییس فعلی اتحادیه آفریقا 18 می 2021 (28 اردیبهشت1400) در اجلاس تامین مالی اقتصادهای آفریقا در پاریس در رابطه با موضوع مطرح شده در مورد درخواست رهبران آفریقایی برای افزایش حق برداشت ویژه (Special drawing rights) از صندوق بین‌المللی پول (FMI) تا سقف 33 میلیارد دلار  برای حمایت از اقتصاد آفریقا گفت: « این فرصت بزرگی برای آفریقا است، امروز این سوال مطرح می‌شود که ببینیم چگونه و تا چه اندازه می‌توانیم اقتصادهای مان را احیا کنیم. از پیشنهاد حق برداشت ویژه (SDR)  بسیار استقبال می‌کنیم، اما ممکن است ناکافی باشد. باید دید چه مقدار می‌توانیم آن را افزایش دهیم .در مراسم شام به میزبانی رییس جمهور مکرون، در این خصوص رقم 100 میلیارد دلاری  را مورد بحث قرار دادیم» .

آقای تشیسکدی که در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس در کنار امانول ماکرون میزیان و خانم «کریستالینا جیورجیوا» رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF) حضور داشت خواستار تلاش برای افزایش حمایت از آفریقا شد و ضمن اعلام موارد فوق، راه نجات اقتصاد قاره سیاه متاثر از عواقب همه‌گیری ویروس کرونا را افزایش قابل ملاحظه این رقم پشتیبانی دانست.

آمادگی بانک توسعه آفریقا برای تامین اعتبار فاز سوم پروژه شیلات در دریاچه‌های آلبرت و ادوارد

 آقای دوناسین کواسی اکوپو (Donatien Kouassi Akoupo) نماینده مقیم بانک توسعه آفریقا (BAD) در جمهوری دموکراتیک کنگو 18 می 2021 (28 اردیبهشت1400) پس از ملاقات با وزیر دامپروری و شیلات کنگو به خبرنگاران گفت این نهاد مرجع مالی قاره‌ای متعهد شده که سومین مرحله (فاز) پروژه مدیریت یکپارچه شیلات و منابع آب دریاچه‌های آلبرت (Albert) و ادوارد (Édouard) را تامین اعتبار کند. وی افزود این تصمیم بانک توسعه آفریقا ناشی از نتایج رضایت بخش مرحله دوم این پروژه است که هدف ذخیره سازی محصولات شیلات را دنبال می‌‌کند. بنا به اعلام روابط عمومی وزارت خانه فوق الذکر طرفین در این ملاقات نتایج حاصله از دومین مرحله این پروژه را مرور کردند و در مورد راهبردی که منجر به برآورده شدن توقعات و نتایج مورد نظر پس از اجرای مرحله سوم شود، به توافق رسیدند.  یادآوری اینکه در مرحله دوم این پروژه بانک توسعه آفریقا مبلغ 8 میلیون دلار به این منظور به ج.د.کنگو اختصاص داده است. LEAFII و EAFIII پروژه‌های مدیریت یکپارچه شیلات و منابع آب دریاچه‌های آلبرت (Albert) و ادوارد (Édouard) در جمهوری دموکراتیک کنگو هستند که امکان ساخت و راه اندازی زیرساخت های مختلف برای حفظ و نگهداری محصولات شیلات در دو دریاچه آلبرت و ادوارد واقع در شمال شرق و شرق کنگو را فراهم می‌آورند.

 صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و برنامه جهانی غذا (WFP) کمک های غذایی را به صورت انتقال نقدی به افراد آسیب پذیر تحت تأثیر COVID-19 در کینشازا ارائه می دهند.

این طرح آزمایشی که توسط دفتر کمک های بشردوستانه USAID و دفتر امور خارجه ، مشترک المنافع و توسعه انگلیس (FCDO) تأمین مالی شده است ، 123000 نفر را در کمون N'Sele هدف قرار داده است. این پروژه با هدف جبران از دست دادن درآمد ناشی از همه گیری کرونا برای افرادی که  به کار روزمره یا تجارت غیررسمی مشغولند، در نظر گرفته شده است.

ماتیاس گیلمن سخنگوی نمایندگی سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو در همین زمینه گفت: تا به امروز  حدود 18000 خانوار حداقل یک کمک نقدی دریافت کرده اند در حالی که کمک دوم این روزها در حال سازماندهی است، این کمک نقدی شامل یک کمک مضاعف خواهد بود که شامل دو ماه است.

اکثر خانواده‌ها کمک خود را از طریق انتقال پول همراه با استفاده از VODACASH دریافت کردند ، در حالی که اقلیت خانوارهایی که در مناطق بدون امکانات ارتباطی زندگی می‌کنند ، کمک های خود را در طول توزیع پول نقد مستقیم دریافت کردند. 6 منطقه بهداشتی هدف قرار گرفته است Buma ، Kindobo ، Dingi Dingi ، Mpasa 1 ، Mpasa 2 و Mikonga.

کمون N'Sele ، که شامل جوامع شهری، نیمه شهری و ساحلی است ، در حومه غربی کینشازا واقع شده و بخشی از مناطق بهداشتی پایتخت است که از نظر امنیت غذایی و بهداشت پایین ترین امتیاز را دارند.

 هماهنگ کننده امور بشردوستانه در جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کرد 30.5 میلیون دلار برای کمک به افراد آسیب پذیر و ناامن در آن کشور اختصاص داده شده است.

وی در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در 19 می‌برابر با 29 اردیبهشت گفت که این بودجه با هدف حمایت از پاسخ چند بخشی به نفع این جمعیت است و این مبلغ به بازیگران خط مقدم فعالیتهای بشردوستانه ای امکان پاسخگویی به فوری ترین نیازهای اولویت بندی شده در طرح واکنش بشردوستانه 2021 را می دهد.

این کمک مردم استان‌های کیوو شمالی و جنوبی ، ایتوری ، مانیما و تانگانیکا را هدف قرار خواهد داد. استان‌های گرند کاسای نیز تحت تأثیر این کمک مالی قرار خواهند گرفت.  این مبلغ در زمینه‌های سرپناه ، وسایل ضروری خانگی ، آب ، بهداشت ، تغذیه ، حفاظت و امنیت غذایی برای مردم در نظر گرفته شده هزینه خواهد شد. منابع بشردوستانه می‌گویند ، امروز 27.3 میلیون نفر در جمهوری دموکراتیک کنگو با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند.

 آمار تورم در دو هفته ابتدایی ماه می 2021 در جمهوری دموکراتیک کنگو

ژول باندومبه آسانگو ، معاون رئیس بانک مرکزی کنگو (BCC) ، در جلسه شورای وزیران با ارائه گزارشی در خصوص تحولات اخیر بازار ارز و هم چنین کالاها و خدمات ، خاطرنشان کرد که فرانک کنگو مسیر ثبات خود را حفظ کرده است. این ثبات نسبی در بازار کالاها و خدمات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

سرعت هفتگی تورم ملی در هفته اول ماه می 2021 در برابر 0.09 درصد در هفته آخر آوریل 2021، روی عدد 0.08 درصد ایستاد. نرخ تورم تجمعی در هفته اول می 2021،  1.58٪ در برابر 4.22٪ در دوره مربوط به سال 2020 بود که بیش از 2 درصد کاهش داشت. ژول باندومبه آسانگو هم چنین تحکیم ثبات فعلی اقتصادی را به دلیل بهبود نسبی در اوضاع اقتصادی بین الملل به ویژه در بازارهای کالا پیش بینی نمود و گفت با این حال ، احتیاط در اجرای عملیات های مالی دولت هم چنان حفظ می‌شود تا ثبات ارز و قیمت های داخلی حفظ شود.

در هفته دوم مه 2021 ، تورم ملی 0.121٪ در برابر 0.077٪ در هفته قبل و 0.144٪ در مقابل 0.073٪ هفته قبل در کینشازا بود. به طور تجمعی ، تورم در سطح ملی به 1.701 درصد و در کینشازا به 1.762 درصد و تورم سالانه به 4.723٪ در کشور و 4.895٪ در کینشازا رسیده است.

از سال گذشته تورم به 12.954٪ در کشور و 13.466٪ در کینشارا رسیده است. تورم هفته عمدتا به دلیل افزایش قیمت سبزیجات، ماهی، گوشت، روغن و چربی، نوشیدنی‌های الکلی وارداتی، تعمیرات مسکن، اثاثیه منزل، برخی لباس ها، کالاهای مراقبت شخصی، برخی از محصولات دارویی، لوازم خانگی، خدمات حمل و نقل و همچنین خدمات پذیرایی و هتل ها بوده است.

ابراز تمایل رئیس دولت جمهوری دموکراتیک کنگو برای تقویت بیشتر همکاری‌ها با شرکت های سرمایه گذار چینی

این تعهد در طی سفر وی به استان‌های گراند-کاتانگا ، به ویژه در استان لوالابا انجام شد که وی از (Sino-Congolaise des Mines (Sicomines بازدید کرد. لی شنگ مدیر عامل این شرکت ،رئیس جمهور تشیسکدی را در این بازدید همراهی کرد و گزارشی از پیشرفت برخی پروژه‌های همکاری‌ مشترک را که توسط این شرکت انجام می‌شود، ارائه داد. تشیسکدی هم چنین روابط دوجانبه خوبی را که بین کشور وی و چین وجود دارد یادآوری کرد و گفت جمهوری دموکراتیک کنگو احترام زیادی برای روابط با چین قائل است و به این روابط به عنوان فرصتی برای توسعه کشور نگاه می‌کند.

Sino-Congolaise des Mines (Sicomines) یک سرمایه گذاری مشترک چین و جمهوری دموکراتیک کنگو است که در Kolwezi در استان Lualaba واقع شده است. این شرکت به طور فعال در زیرساخت ها ، پروژه‌های معدن و نیروگاه‌های برق آبی شرکت می‌کند.

 مشارکت سران برخی کشورهای  آفریقایی از جمله رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو ، مقامات ارشد اروپایی و نمایندگان سازمان‌های بین المللی در اجلاس تامین مالی اقتصاد آفریقا روز سه شنبه 18 می‌برابر با 28 اردیبهشت در پاریس

اجلاس پاریس، بخشی از تلاش های امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه برای تغییر مجدد تعامل فرانسه با آفریقا  است.شرکت کنندگان در این جلسه یافتن راه‌ها و روش هایی برای واکنش به شوک اقتصادی ناشی از بحران بهداشتی کووید 19  و اولین رکود در قاره آفریقا در 25 سال گذشته و نیز معامله جدید برای انصراف از دریافت بخشی از بدهی‌ها را در دستور کار قرار دادند.

 امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در این نشست، در تلاش برای افزایش بودجه در آفریقا در میان بیماری همه گیر Covid-19 ، خواستار لغو حق مالکیت معنوی واکسن برای اجازه تولید آنها در این قاره شد. از آنجا که همه نمایندگان توافق کردند که بدون خروج از بحران سلامت کرونا ، هیچ خروجی از بحران اقتصادی وجود ندارد ، صندوق بین المللی پول ، اروپا و سایر بازیگران بین المللی از جمله چین همه توافق کرده اند که از هدف Covax برای واکسیناسیون 20٪ از مردم فراتر روند. هدف جدید 40٪ است. در مورد موضوع تخصیص اعتبار بیشتر از کشورهای پیشرفته به آفریقا از طریق حق قرعه کشی ویژه در صندوق بین المللی پول ، توافق شد که تخصیص منابع مالی برای آفریقا از 33 میلیارد دلار به 100 میلیارد دلار افزایش یابد.

 دیدار رئیس جمهور تونس Kaïs Saïed در حاشیه اجلاس تأمین مالی اقتصاد آفریقا در پاریس با رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو  و رییس اتحادیه آفریقا

در دیدار مذکور، رئیس جمهور سعید خواستار سرمایه گذاری در منابع انسانی و طبیعی موجود در کشورهای آفریقایی ، پرداختن به ریشه‌های بحران در این قاره و مبارزه با تروریسم برای ارتقای بازسازی و توسعه شد. وی همچنین پیوستگی تونس به بعد آفریقایی و تمایل خود را برای توسعه روابط همکاری بین دو کشور ابراز کرد. در این زمینه ، آقای سعید بر ویژگی‌های فضای سرمایه گذاری در تونس ، چهارچوب تشویقی و فرصت های ارائه شده تأکید کرد. رئیس جمهور فلیکس تشیسکدی نیز ابراز تمایل کشور خود را برای بهره مندی از تجارب تونس در زمینه‌های زیرساختی ، انرژی و کشاورزی ، علاوه بر حمل و نقل ، آموزش عالی و بهداشت اعلام نمود. سران دو کشور هم چنین در مورد لزوم تسریع در برگزاری جلسات دوجانبه به ویژه کمیسیون مشترک  توافق کردند. در این دیدار ، سعید از رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو دعوت کرد تا از تونس دیدار کند.

آخرین تحولات مریوط به همه‌گیری ویروس‌‎کرونا در ج.د.کنگو

در گزارش منتهی به جمعه 21 می 2021 (31 اردیبهشت 1400) دبیرخانه فنی ستاد مبارزه با ویروس‌کرونا در خصوص آخرین تحولات مربوط به این بیماری اعلام شد، از زمان آغاز همه‌گیری این ویروس در تاریخ 10 مارس 2020 تا به امروز، جمعا 30757 (سی هزار و هفتصد و پنجاه و هفت) مورد مبتلا در سطح کشور شناسایی و با رشد چشمگیر تعداد موارد درمان شده، طی روزهای گذشته، در نهایت 27603 تن از بیماران بهبود پیدا کرده‌اند. در این گزارش تصریح شده با توجه به ثبت معدود موارد فوتی جدید جمع کل آمار جان باختگان کرونا به عدد 779 تن بالغ شده و در نهایت اینکه 2375 بیمار در سطح کشور در حال حاضر تحث درمان هستند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما