معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۴

اخبار اقتصادی کشور استرالیا (هفته آخر اردیبهشت 1400)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیایی در هفته آخر اردیبهشت ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌شود:

پیمان شرکت ها در اقیانوسیه برای حذف زباله‌های پلاستیکی تا 2025

بیش از ۶۰ سازمان از سراسر منطقه اقیانوسیه متعهد به از بین بردن بسته بندی پلاستیکی غیرضروری و مشکل ساز شدند، تا اطمینان حاصل شود که پلاستیک های باقی مانده قابل بازیافت، قابل استفاده مجدد یا قابل کمپوست است. بر اساس پیمان پلاستیک ANZPAC، شرکت های خرده فروشی بزرگی مانند Coles و Woolworth متعهد شده اند که ظرف چهار سال، تا سال ۲۰۲۵ میلادی به یک سری از اهداف عالی کاهش زباله پلاستیکی دست یابند. یونیلور، بیسکویت نستله و آرنوت به همراه وانواتو بروینگ و اداره گردشگری ساموآ در اقیانوس آرام نیز از جمله کسب و کارهای ثبت نام شده در این پیمان هستند. اهداف سال ۲۰۲۵ شامل استفاده از بسته بندی پلاستیکی ۱۰۰ درصدی است که می‌تواند مورد بازیافت، استفاده مجدد یا کمپوست قرار گیرد. کسب و کارها همچنین متعهد شده اند که میزان بسته بندی پلاستیکی قابل بازیافت را به ۲۵ درصد و به طور متوسط یک چهارم محتوای بازیافتی در تمام بسته بندی‌های پلاستیکی افزایش دهند.

آدریان کالن، رئیس بخش توسعه پایدار Woolworth، در این زمینه گفت این پیمان نخستین فرصت برای کل صنعت به منظور همکاری برای حل مسئله است. وی می‌گوید در سال های اخیر هزاران تن پلاستیک را از بسته بندی و فروشگاه‌هایمان خارج کرده ایم، اما می دانیم که کار بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و نمی‌توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم. همچنین گرگ دیویس، رئیس اجرایی Coles، نیز این پیمان را به عنوان گامی در جهت هدف شرکت برای تبدیل شدن به پایدارترین سوپر مارکت استرالیا، با زباله صفر توصیف کرد. با این حال، با وجود احیا شدن تنها ۱۸ درصد از یک میلیون تن بسته بندی پلاستیکی فروخته شده در استرالیا راه طولانی در پیش است. در میان این کسب و کارها نمایندگانی از تمام زنجیره تامین پلاستیک مانند کوکاکولا، پپسی و شرکت های بازیافت کننده مانند Veolia دیده می‌شوند.

 چشم انداز سرمایه گذاری تجاری و دولتی در استرالیا

سرمایه گذاری تجاری حساس ترین بخش اقتصاد هر کشور است. کاهش اعتماد به بازار می‌تواند منجر به کاهش سرمایه گذاری شود و در بلند مدت، اقتصاد در طول دوره رکود اقتصادی ضعیف شود. و برعکس با سرمایه گذاری تجاری سرعت بهبود اقتصادی دو چندان خواهد شد. آخرین گزارش موسسه Deloitte Access Economics نشان می دهد در زمینه سرمایه گذاری نیز مانند بسیاری دیگر از بخش های اقتصادی استرالیا، در حال حاضر علائم مثبتی دیده می‌شود. استیفن اسمیت، ناظر ارشد سرمایه گذاری این موسسه خاطر نشان می‌کند چشم انداز سرمایه گذاری در ماه‌های اخیر در سایه تعداد معدود ابتلا به کرونا بهبود یافته است. برنامه واکسیناسیون آغاز شده و اعتماد به نفس کسب و کار به بالاترین سطح خود در نزدیک به دهه گذشته رسیده است و بانک مرکزی استرالیا قول داده است نرخ بهره را در حداقل سه سال آینده در پایین ترین سطح نگه دارد. در این شرایط دولت های ایالتی نیز سرمایه گذاری هنگفتی را در بودجه خود قرار داده اند و برخی از آنها به طور مستقیم روی سرمایه گذاری خصوصی حساب باز کرده اند. این مسئله نشان می دهد که سرمایه گذاری و کسب و کار زودتر از انتظار و با سرعت بیشتر از وضعیت فعلی خود بهبود خواهد یافت. به طور کلی، این موسسه پیش بینی کرده است سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال های 21-2020 میلادی کمی‌کاهش خواهد یافت ولی در هر دو سال مالی 22-2021 و 23-2022 میلادی با سرعت دو رقمی افزایش یابد که تقریبا سه درصد به رشد اقتصادی در این دوره افزوده خواهد شد. اما سرمایه گذاری دولتی قرار است در سال مالی 21-2020 میلادی 20 درصد داشته باشد ولی در سال های آتی کمی تعدیل خواهد شد. همچنین پیش بینی شده است سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها طی سالهای آینده بسیار پر رنگ باشد. در حال حاضر بیش از 180 میلیارد دلار پروژه زیربنایی عمومی در سراسر استرالیا در حال انجام است که این رقم نسبت به شش سال گذشته 40 درصد رشد نشان می دهد. با توجه به بودجه اعلام شده از سوی دولت فدرال، انتظار می رود در سالهای آینده نیز سرمایه گذاری در زیرساخت ها افزایش یابد.

کاهش نرخ بیکاری استرالیا در ماه آوریل

باوجود کم شدن شغل پس از پایان یافتن مهلت اجرای طرح پرداخت یارانه دوره همه گیری کرونا برای حفظ شغل از سوی کارفرمایان موسوم به JobKeeper، نرخ بیکاری استرالیا در ماه آوریل کاهش یافت. نرخ بیکاری در استرالیا با وجود بیکار شدن 30600 نفر در ماه اکتبر، یعنی در نخستین ماه پس از پایان مهلت پرداخت یارانه JobKeeper در اواخر مارس، همچنان در سراشیبی قرار گرفته است به ‌نحوی که به‌دلیل کم شدن شمار افراد جویای کار، نرخ بیکاری از 5.7 درصد در ماه مارس به 5.5 درصد در ماه آوریل کاهش پیدا کرده است. این ششمین ماه پیاپی است که نرخ بیکاری در استرالیا کاهش می یابد. بر اساس گزارش اداره آمار استرالیا در حالی اشتغال کلی در این ماه آوریل نسبت به ماه پیشین به میزان ۳۰ هزار و ۶۰۰ شغل کاهش یافته است که اقتصاددانان انتظار داشتند این میزان به ۲۰ هزار نفر افزایش یابد. کاهش اشتغال عمدتا به دلیل کاهش شدید کارگران نیمه وقت بوده است. تعداد کارگران نیمه وقت در ماه آوریل ۶۴ هزار و ۴۰۰ نفر کاهش یافت و فقط با افزایش ۳۳ هزار و ۸۰۰ نفر کارمند تمام وقت، این میزان تا حدی جبران شد.  نرخ مشارکت نیز از 66.3 درصد در ماه آوریل به 66 درصد کاهش پیدا کرده است. به گفته رئیس اداره بخش آمار کار استرالیا علت از دست رفتن 31 هزار شغل را می‌توان در عوامل دیگری -غیر از پایان پرداخت یارانه دوره همه گیری کرونا- مانند تغییرات عادی ماه به ماه در بازار کار و همچنین برخی از تغییرات فصلی بیشتر از حد عادی و طبیعی مانند آنچه در اوایل سال اتفاق افتاد، جستجو کرد. 

بسته 7.5 میلیون دلاری دولت ایالتی کوئینزلند برای گردشگری

دولت ایالتی کوئینزلند با هدف تشویق کارگران به انجام کارهای مربوط به گردشگری در مناطق حاشیه ای این ایالت، 7.5 میلیون دلار اعتبار تخصیص داده است. دولت ایالتی از تخصیص یک بسته 7.5 میلیون دلاری به منظور تشویق و ترغیب کارگران برای پیوستن به کارزار "Work in Paradise" و انجام کارهای مربوط به گردشگری در مناطق حاشیه‌ای این ایالت خبر داد. به این ترتیب از اول جولای، مبلغ 1500 دلار به عنوان مشوق برای افراد جویای کاری که تمایل به تغییر مکان داشته باشند و همچنین 250 دلار در سال به عنوان هزینه سفر پرداخت خواهد شد. خانم آناستازیا پالوشی، سروزیر ایالت کوئینزلند، در این زمینه گفت در سراسر این ایالت، نیاز به نیروی کار در بخش‌های گوناگون، از متصدی بار گرفته تا کارگر کشتی و راهنمای تور و همچنین بخش صنعت که در مسیر بازسازی و جبران خسارات ناشی از بحران کرونا قرار دارد، به شدت احساس می‌شود. این تسهیلات برای کار و فعالیت در نواحی شمالی و همچنین نواحی غرب توومبا، اختصاص خواهد یافت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما