معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

اخبار اقتصادی سوئیس (20 فروردین الی 3 اردیبهشت 1400)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های سوئیس که در بازه 20 فروردین الی 3 اردیبهشت ماه 1400 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

شرکت های خارجی علیرغم پاندمی‌کرونا، اشتغال بیشتری در سوئیس ایجاد کردند

به گزارش تلویزیون‌های SRF و RTS، سوئیس همچنان مکان جذابی برای شرکت های خارجی است. این شرکتها در سال گذشته علی رغم تأثیرات اقتصادی بیماری همه گیر ویروس کرونا، اشتغال بیشتری نسبت به سال 2019 ایجاد کرده اند.

به گفته SRF یازده درصد از آمار ایجاد اشتغال در سال 2020 مربوط به شرکت های خارجی بوده است که علیرغم کاهش 9 درصدی تعداد کل شرکتهای منتقل شده به کشور، تعداد مشاغل ایجادشده توسط آنها در مجموع به 1200 مورد رسید. پیش بینی می‌شود این شرکتها طی سه سال آینده 3500 شغل ایجاد کنند.

 

کاهش میزان بیکاری در سوئیس در ماه مارس

بر اساس بیانیه‌های دبیرخانه دولتی اقتصاد (SECO)، نرخ بیکاری در سوئیس از 3.6٪ در ماه فوریه به 3.4٪ در ماه مارس کاهش یافته است. 

 

نستله قصد دارد تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه ای را متوقف کند

پاول بولک، رئیس هیئت مدیره نستله، در مصاحبه ای که روز چهارشنبه در NZZ منتشر شد، توضیح داد که هدف حذف انتشار گاز گلخانه ای تا سال 2050 در کلیه کارخانه‌های زنجیره ای شرکت دنبال می‌شود از جمله در شرکتهای تامین کنندگان شیر، کاکائو و قهوه.

به عنوان اولین گام، نستله 3.2 میلیارد فرانک در حفاظت از آب و هوا تا سال 2025 سرمایه گذاری خواهد کرد. بولک توضیح داد سهامداران می‌توانند در جلسه عمومی‌بعدی در 15 آوریل در مورد طرح آب و هوا رای دهند.

 

توافق دولت سوئیس با انگلستان برای تسهیل تجارت شرکت ها

دولت سوئیس توافق نامه ای را با انگلیس در مورد شناسایی متقابل شرکت ها با تأیید امنیت گمرکی "AEO" تصویب کرد که برای تسهیل تجارت طراحی شده است. طبق بیانیه مطبوعاتی دولت در روز چهارشنبه، هدف از این توافق نامه "کاهش موانع فنی تجارت و تسهیل تجارت با انگلستان برای شرکت های دارای سطح AEO" است. هنوز انگلیس این توافق نامه را تصویب نکرده است.

همه گیری کووید باعث کسری عظیم دولت در سال 2020 می‌شود

طبق بیانیه تلفیقی دولت سوئیس، این کشور 14.2 میلیارد فرانک (15.4 میلیارد دلار) کسری بودجه در سال 2020 دارد. بر اساس بیانیه منتشر شده در روز چهارشنبه، این نتیجه منفی عمدتا به دلیل تأثیر بحران ناشی از همه گیری کووید-19 است. بیانیه تلفیقی شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها، حقوق صاحبان سهام، درآمدها، هزینه‌ها و نقدینگی دولت فدرال و همچنین شرکت های دولتی و آژانس های تأمین اجتماعی است. سال گذشته، سال مالی دولت فدرال با کسری 16.4 میلیارد فرانک بسته شد که علت عمده آن هزینه‌های اضافی ناشی از جبران خسارتهای بحران کووید و کاهش درآمدها بوده است.

 

پایین بودن جایگاه شرکتهای داروسازی سوئیس در رتبه بندی جهانی

بر اساس گزارش گروه مشاوره بوستون (BCG)، در حال حاضر شرکت های دارویی در کنار غول های فناوری و نرم افزاری مانند اپل و آلفابت از نوآورترین شرکت ها در جهان هستند. اما در آخرین فهرست منتشر شده از 50 شرکت برتر دارویی، شرکت های داروسازی سوئیس رتبه پایینی دارند.

در سال 2021 ، 9 شرکت دارویی توسط کارشناسان BCG در میان 50 شرکت نوآور رتبه بندی شدند که سه برابر بیشتر از سال قبل است.

شرکت های دارویی Pfizer و Johnson & Johnson در آمریکا، که واکسن‌های کرونا تولید کرده اند، در رتبه دهم و بیستم شرکت های نوآور قرار گرفتند. در جدولی که رتبه‌های برتر آن به اپل، آلفابت، آمازون، مایکروسافت و تسلا تعلق  دارد، شرکتهای Abbott Labs  با رتبه 29 و Merck & Co  با رتبه 35 هم جایگاه برجسته ای دارند.

غول های دارویی سوئیس یعنی Novartis و Roche که هیچ واکسن کرونایی تولید نکردند، به ترتیب در رتبه 36 و 48 شرکت های نوآور قرار گرفتند. با این وجود آنها از شرکت چند ملیتی AstraZeneca (رتبه 49) و شرکت بایر آلمان (با رتبه 50) از انگلیس و سوئد پیشی گرفتند.

 

بیمه شدگان Axa می‌توانند حق بیمه را به صورت بیت کوین پرداخت کنند

بیمه شدگان Axa در سوئیس هم اکنون می‌توانند فاکتورهای حق بیمه خود را با بیت کوین پرداخت کنند. این شرکت روز پنجشنبه اعلام کرد Axa اولین بیمه کننده چندمنظوره در سوئیس است که این گزینه را به مشتریان خود ارائه می دهد. به گفته خود شرکت، این اقدام در واکنش به نیاز روزافزون مشتری برای آزادی بیشتر در پرداختهاست. بحران کرونا تحول دیجیتالی سال گذشته را تسریع کرده و در نتیجه روند رشد رمزارزها را نیز تقویت کرد.

 

 

نتایج مطالعه: افزایش تعداد جرایم اقتصادی در سال 2020

تعداد جرایم اقتصادی سال گذشته در سوئیس افزایش یافته و عمدتا بر نهادهای عمومی تأثیر گذاشته است. در حالی که میزان کل خسارت وارده اندکی کاهش داشته اما تعداد این موارد در حوزه دریاچه ژنو به شدت افزایش یافته است.

مدیریت ناعادلانه و فرار مالیاتی عمده تخلفات را تشکیل می دهد. سال گذشته دادگاه‌های سوئیس به 52 مورد از جرایم اقتصادی رسیدگی کردند که مجموع خسارت مربوط به آنها مبلغ 355.1 میلیون فرانک بود. در مقایسه با سال 2019، قضات سوئیس به چهار پرونده بیشتر از قبل رسیدگی کرده اند، اما بر اساس مطالعه منتشر شده توسط موسسه حسابرسی KPMG، میزان خسارات 2.3٪ کاهش یافته است.

بیشتر موارد (20 مورد) مربوط به موسسات دولتی بود که از میان آنها هم بیشتر موارد به کلاهبرداری در بیمه‌های اجتماعی - افراد خصوصی (12) و شرکت ها (10) مربوط میشد.

از کل میزان جرایم، کلاهبرداری مالیاتی بیشترین سهم را با 93.1 میلیون فرانک تنها در سه مورد دارد. به دنبال آن مدیریت ناعادلانه با 83.1 میلیون مورد برای ده پرونده و اختلاس (68.5 میلیون نفر برای ده پرونده مورد قضاوت) هستند.

نویسندگان این تحقیق به افزایش موارد جرایم اقتصادی در حوزه دریاچه ژنو اشاره کردند که از 13 مورد در سال 2019 به 19 مورد در سال بعد با مجموع 130.1 میلیون فرانک افزایش یافته است. این میزان 40٪ از کل جرایم اقتصادی است که در سوئیس انجام شده و شامل بیش از یک سوم مبلغ کل جرائم است.
این میزان در ژنو به میزان قابل توجهی بیشتر از پایتخت اقتصادی زوریخ (8 مورد 29.1 میلیون) و تیچینو (1 مورد 15 میلیون نفر) است.

 

 

ایالات متحده فعلا از سوئیس چشم پوشی کرده است

به نظر می رسد دولت جدید ایالات متحده تحت ریاست جو بایدن نسبت به دولت قبلی در دوران دونالد ترامپ، رویکرد منعطف تری نسبت به سوئیس دارد. این موضوع در آخرین گزارش وزارت خزانه داری ایالات متحده در مورد اقدامات ارزی خارجی مشهود است. در آخرین گزارش منتشر شده در دولت ترامپ، سوئیس و ویتنام به دستکاری نرخ ارز متهم شدند. اقدامات متقابلی اعلام نشد اما هدف این بود تا سوئیس را به اتخاذ سیاستی ترغیب نمایند تا موقعیت تجارت خارجی خود را تنظیم کند. اکنون در آخرین گزارش منتشر شده همین وزارت خانه نیز سوئیس همچنان هر سه معیار مربوط به دستکاری نرخ ارز در سال 2020 را دارد اما دولت جدید ایالات متحده، سوئیس را از این اتهام مبرا کرده است. ناگفته نماند این موضوع درمورد ویتنام و تایوان هم صادق است. طبق این گزارش، «مدارک کافی» برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

 

کمک دولت به شرکت های سوئیسی برای انجام پروژه‌های بین المللی

دولت سوئیس متعهد شده است که طی سه سال آینده، مبلغ 7.8 میلیون فرانک (8.5 میلیون دلار) به شرکت های سوئیسی برای مشارکت در پروژه‌های بزرگ زیرساختی در خارج از کشور کمک کند.

هدف از این طرح، ارتقای همکاری بین بخش خصوصی و دولت برای کمک به شرکت های سوئیسی جهت دستیابی به یک افق بین المللی و شناسایی فرصت های تجاری ممکن است.

به عنوان بخشی از این همکاری، پلتفرم دیجیتال بیمه خطر صادرات و Switzerland Global Enterprise  ایجاد خواهد شد.

 قطارهای سوئیس برنده جایزه طراحی جهانی شدند

قطارهای جدید شرکت Rhaetian )RhB) برنده دو جایزه Red Dot برای طراحی محصول شدند.

قطارهای "Capricorn" که توسط استودیو NOSE در زوریخ طراحی شده اند، با در نظر گرفتن مختصات راه آهن باریک Graubünden در شرق سوئیس ساخته شده اند. نام Capricorn کلمه ای در زبان «رومانش» برای نوعی بزکوهی است که در این منطقه زندگی می‌کند. جوایز Red Dot Capricorn که روز چهارشنبه اعلام شد، هم به دلیل ظاهر خارجی و همچنین طراحی داخلی این قطارها اهدا شده است.

جایزه طراحی Red Dot یکی از بزرگترین جوایز مسابقات طراحی در جهان است. این جایزه از سال 1955 توسط Design Zentrum Nordrhein-Westfalen در اسن، آلمان به برندگان اهدا می‌شود. سایر برندگان این سال ها نام های مشهوری مانند گوگل، مازراتی و سونی بوده اند.

 

میزان صادارت سوئیس به همان اندازه قبل از بحران کرونا

صادرات سوئیس در ماه مارس به طور قابل توجهی بهبود یافت. در کل سه ماهه اول، میزان صادرات این کشور بیش از سطح قبل از کرونا بود. صادرکنندگان سوئیسی در سه ماهه اول سال 2021 بار دیگر کالاهای بیشتری نسبت به دوره قبل از کرونا به خارج از کشور فروختند. صادرات به اروپا به ویژه بهبود یافت.

سوئیس کالاهای خود را به خارج از کشور می فروشد به گونه ای که گویی موج دوم کرونا یا محدودیت ناشی از آن در بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد. طبق گزارش اداره گمرک فدرال، به طور مشخص، صادرات فصلی با افزایش 4.8 درصدی بین ماههای ژانویه و مارس به 58.1 میلیارد فرانک سوئیس افزایش یافت. این درحالیست که در سه ماهه چهارم سال 2019 - آخرین سه ماهه قبل از شیوع همه گیری کرونا - صادرات فصلی 57.7 میلیارد فرانک بوده است. اداره گمرک به این نتیجه رسیده که اکنون سطح صادرات مجدداً از میزان قبل از بروز همه گیری کرونا هم فراتر رفته است. حتی بیشتر از آن: رقم کنونی، دومین رقم بالای کل تاریخ سوئیس است. طبق این اطلاعات، صادرات در چهار بخش مهم مواد شیمیایی/ دارویی، ماشین آلات / الکترونیک، فلزات و ساعتها از سطح قبل از کرونا فراتر رفته است.

 

«برنموبیل» 20 میلیون ضرر کرد

شرکت قطارهای مسافری «برنموبیل» شهر برن سال سختی را پیش رو خواهد داشت. به دلیل همه گیری کرونا، تعداد مسافران 33 میلیون نفر نسبت به سال قبل کاهش یافته است که حدود یک سوم است. در نتیجه، برنموبیل سال گذشته 19.75 میلیون فرانک ضرر کرد. به جز مبلغی در حدود 450،000 فرانک، بقیه این کسری را خود شرکت باید تقبل کند. برای این منظور برنموبیل باید تمام ذخایر خود را یکجا استفاده کند. این شرکت برای تامین مبلغ باقیمانده، از دولت فدرال درخواست کمک مالی کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما