معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۵- ۰۹:۵۳ - مشاهده: ۴۰۶

اخبار اقتصادی عربستان (نیمه دوم فروردین-نیمه اول اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عربستان در نیمه دوم فروردین-نیمه اول اردیبهشت ماه 1400 که توسط رسانه‌ها و نشریات این کشور منتشر شده است به شرح ذیل می‌باشد:

1) انرژی

تاکید اوپک بر ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت در بیانیه شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی

تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در تاریخ  27 اوریل 2021 به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌صورت کنفرانس تلفنی برگزار شد و با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. در این نشست بر تأثیر مثبت توافقنامه همکاری در حمایت از توازن دوباره بازار جهانی نفت تأکید شد. این نتایج با تصمیم‌های تاریخی دهمین نشست (فوق‌العاده) اوپک و غیر اوپک در 12 آوریل 2020 برای تعدیل روند رو به کاهش تولید کل نفت خام و تصمیم‌های بعدی آن همسو بوده است. اعضا با تأکید بر روند مداوم بهبود اقتصاد جهانی با پشتیبانی بی‌سابقه حمایت‌های پولی و مالی یادآور شدند که انتظار می‌رود سرعت روند بهبود در نیمه دوم امسال افزایش یابد.️ بااین حال، وزیران ائتلاف اوپک پلاس تأکید کردند که موارد ابتلا به ویروس کرونا، با وجود ادامه واکسیناسیون در تعدادی از کشور‌ها در حال افزایش است و تجدید حیات این ویروس می‌تواند بهبود اقتصادی و تقاضای نفت را مختل کند.

 آرامکو سهام میدان‌های نفتی غیر راهبردی را می‌فروشد

برخی منابع اعلام کردند، شرکت سعودی آرامکو که بر اساس توافقی چند دهه‌ای با دولت ریاض دارایی‌های بالادستی نفت و گاز عربستان را در اختیار دارد، در حال بررسی فعالیت‌های بالادستی است و احتمال دارد سهام بعضی از میدان‌های نفتی غیر راهبردی خود را به سرمایه‌گذاران خارجی بفروشد. هر قرارداد بالادستی میلیاردها دلار برای آرامکو درآمد ایجاد می‌کند. سود این شرکت از زمان سقوط قیمت نفت در سال گذشته میلادی کاهش یافته، این در حالی است که آرامکو همچنان تعهد دارد سالانه 75 میلیارد دلار سود به سهامداران پرداخت کند. بزرگ‌ترین شرکت نفت و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان حدود سه دهه پیش مذاکراتی با شرکت‌های نفتی خارجی به‌منظور همکاری‌های احتمالی برای توسعه بعضی ذخایر نفت و گاز عربستان انجام داد، اما این مذاکرات به‌دلیل مخالفت سرمایه‌گذاران با مفاد پیشنهادی ریاض به سرانجام نرسید.️عربستان برای تأمین مالی طرح چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و تنوع بخشیدن به اقتصاد ریاض و تمرکززدایی از نفت، به سرمایه زیادی نیاز دارد.

 بهبود عمده تقاضا برای نفت در تابستان امسال

بانک آمریکایی گلدمن ساکس همچنان به نفت خوش بین است و تقاضای قوی را پیش بینی میکند که افزایش 2 میلیون بشکه تولید روزانه اوپک پلاس در سه ماهه سوم امسال را ایجاب میکند. گلدمن ساکس اعلام کرد ما احیای تقاضا برای نفت به میزان بالاتر از آنچه اوپک و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده اند را انتظار داریم که افزایش تولید روزانه اوپک پلاس در فاصله ماه مه تا ژوئیه به میزان حدود دو میلیون بشکه را ضروری می‌کند. این بانک سرمایه گذاری آمریکایی پیش بینی کرد سطح ذخایر نفت تا پاییز سال ۲۰۲۱ عادی شود. همچنین الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه روز جمعه (۲۷ فروردین‌ماه) اعلام کرد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در ماه‌های مه تا ژوئیه عرضه نفت خود را به‌تدریج احیا می‌کنند. خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از نواک اعلام کرد وزارت انرژی روسیه آماده است از کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی به‌منظور تقویت بازار داخلی حمایت کند.️ اوپک روز سه‌شنبه (۲۴ فروردین‌ماه) برآورد رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی را با انتظار کاهش شیوع ویروس همه‌گیری کرونا افزایش داد و با این برآورد به ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) در تلاش برای حمایت از بازار کمک کرد.

 2) برنامه توسعه عربستان سعودی تا سال  2030

 گفت و گوی تلویزیونی ولیعهد عربستان سعودی به مناسبت پنجمین سالگرد شروع برنامه 2030

محمد بن سلمان در یک گفت و گوی تلویزیونی به مناسبت پنجمین سالگرد شروع برنامه 2030 در  تاریخ 28 آوریل 2021 در خصوص برنامه 2030 اظهار داشت:

  • ما توانستیم طی ۵ سال از راه اندازی «چشم‌انداز ۲۰۳۰» بسیاری از مشکلات در بخش مسکن را حل کنیم. میزان مالکیت مسکن قبل از «چشم‌انداز ۲۰۳۰» فقط ۴۷٪ بود و در عرض ۴ سال به ۶۰٪ رسید.
  • نرخ بیکاری قبل از «چشم‌انداز ۲۰۳۰» ۱۴٪ بود و هدف ما این است که امسال آن را به ۱۱٪ کاهش دهیم.
  • از طریق چشم‌انداز ۲۰۳۰ از فرصت‌های استفاده نشده استفاده خواهیم کرد و می‌خواهیم در اسرع وقت به آن دست یابیم. به تحقق چندین هدف چشم‌انداز قبل از حلول سال ۲۰۳۰ نزدیک شده‌ایم.
  • اقدامات حیاتی در ۲۰۱۵ از طریق نوسازی ساختار وزارتخانه‌ها و ایجاد شوراهای جدید حاصل شد. ۸۰٪ وزرا در ۲۰۱۵ بی کفایت بودند و حتی در کوچک‌ترین شرکت‌ها آنها را به کار نمی‌گیرم.
  • سودآوری صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در حال حاضر بین ۶ تا ۷ درصد است و هر شرکت سودآور سرانجام راه خود را به بورس سهام پیدا می‌کند. صندوق سرمایه‌گذاری امسال ۱۶۰ میلیارد ریال در سعودی هزینه خواهد کرد. 
  • می‌خواهیم از همه چیز در سعودی، چه در بخش نفت و چه در جاهای دیگر، بهره‌مند شویم. هدف از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی دستیابی به رشد است و قصد داریم دارایی‌های آن را تا ۲۰۳۰ به ۱۰ تریلیون ریال افزایش دهیم. 
  • ما به همراه آرامکو، درصدد تحویل ۳ میلیون بشکه به صنایع پایین دستی در ۲۰۳۰ هستیم و این شرکت این فرصت را دارد که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی در جهان باشد. سهام آرامکو طی یکی دو سال آینده به سرمایه گذاران خارجی فروخته می‌شود. در حال حاضر بحث فروش ۱٪ از آرامکو به سرمایه‌گذار خارجی مطرح است. 
  • صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در بخش سرمایه‌گذاری داخلی بیش از بخش سرمایه ای در بودجه دولت هزینه می‌کند و پروژه‌های آن برای بخش خصوصی ضروری است. 
  • نفت کماکان بخشی اساسی از درآمد سعودی است. منفعت من در رشد کشور و رضایت شهروند است. 
  • مالیات بر ارزش افزوده ۱۵٪ یک تصمیم موقت است و مالیات بر درآمد در سعودی نخواهیم داشت. حداکثر ماندگاری مالیات ۱۵٪ بر ارزش افزوده ۵ سال است. 
  • هدف شرکت «روشن» که توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی تأسیس شده‌ است، بالابردن سطح توسعه املاک و مستغلات در سعودی و تأمین بخشی از تقاضای موجود است. 
  • پروژه‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در خارج از سعودی بازدهی بیش از ۱۰٪ را هدف قرار داده‌اند. 
  • اهتمام به محیط زیست تأثیر مستقیم بر جذب گردشگری و سرمایه دارد. پوشش گیاهی طی ۴ سال ۴۰٪ افزایش یافته‌ است. ابتکارات محیط زیستی گسترده و تجارب زیادی در زمینه کاشت درخت در سعودی وجود دارد. 
  • 50% مشاغل کمکی به پس‌انداز نمی‌کنند. اکنون منابع آموزشی در دسترس هستند و تمرکز بر روی مهارت آموزی است. امروزه آموزش در سعودی شرایط بدی ندارد و هدف «چشم‌انداز ۲۰۳۰» داشتن ۳ دانشگاه سعودی در میان ۲۰۰ دانشگاه مهم جهان است. 
  • برنامه تحول در بخش بهداشت تغییر عمده ای در سطح خدمات ایجاد خواهد کرد. 
  • ریاض از زمان امارت ملک سلمان به خوبی برنامه‌ریزی شده‌ است و در زیرساخت‌ها یکی از بهترین شهرهاست.

برنامه سعودی برای جذب ۴۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌ها و حمل و نقل

خالد الفالح وزیر سرمایه‌گذاری سعودی، از برنامه‌ریزی کشورش برای جذب ۴۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش زیرساخت و حمل و نقل خبر داد. الفالح در سخنرانی خود در «مجمع بازرگانان آمریکایی-سعودی»، که به مدت دو روز توسط اتاق بازرگانی آمریکا در واشینگتن برگزار شد، چندین زمینه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایالات متحده در بخش‌های مختلف داخل سعودی در چارچوب «چشم انداز ۲۰۳۰» و طرح تنوع اقتصادی را ارائه داد. الفالح پیش‌بینی کرد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سعودی به ۳ تریلیون دلار برسد. وزیر سرمایه‌گذاری سعودی تأکید کرد که اقتصاد سعودی «توانایی مقاومت در برابر چالش‌های ناشی از اپیدمی‌کرونا را دارد؛ دولت اقداماتی انجام داد که تأثیرات مثبتی داشته و منجر به افزایش ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تأثیرات منفی کرونا شده‌است». وزیر سرمایه‌گذاری سعودی اظهار کرد که «کار برای اجرای تحول اقتصادی و اجتماعی مطابق با (چشم انداز ۲۰۳۰) و انجام اصلاحات در فضای کسب و کار و افزایش رقابت ادامه دارد.» به گفته الفالح، «فرصت‌های سرمایه گذاری در زمینه استخراج معادن، که هدف آن جذب سرمایه گذاری به ارزش 1.3 تریلیون دلار پس از اجرای قوانین جدید برای تشویق شفافیت در این بخش است.» در زمینه لوجستیک، الفالح اشاره کرد، «هدف پادشاهی این است که با جذب ۴۲۰ میلیارد دلار در این بخش، یک بازیگر اصلی در زمینه سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، توسعه بنادر و راه آهن باشد.» در زمینه گردشگری، سرگرمی و استانداردهای زندگی، الفالح تأکید کرد «فرصت‌های گسترده سرمایه گذاری در شهرهای هوشمند آینده، جذب ۲۰۰ میلیارد دلار را فراهم می‌کند.» وی به تلاش پادشاهی برای راه اندازی «بزرگترین بندر منطقه ای در زمینه فناوری اطلاعات، توسعه زمینه مراقبت‌های بهداشتی، جذب شعب دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صاحبان شرکت‌های کوچک و متوسط» و ارائه مشوق‌ها به انتقال دفاتر منطقه ای آنها اشاره کرد.

 تزریق ۸ میلیون دوز واکسن کرونا در عربستان سعودی

سیر صعودی ابتلا به ویروس کرونا در عربستان سعودی همچنان در مقایسه با ماه‌های گذشته ادامه دارد، همزمان درخواست‌های مستمر برای لزوم رعایت اقدامات پیشگیرانه و تدابیر احتیاطی جهت محدودکردن شیوع ویروس و اقدام به ثبت نام در برنامه «صحتی» برای تزریق واکسن نیز ادامه دارد. وزارت بهداشت عربستان در تاریخ 25 آوریل 2021 سعودی اعلام کرد که تاکنون در این کشور ۸ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق ۵۸۷ مرکز واکسیناسیون تزریق شده‌است. مقامات بهداشتی بار دیگر تأکید کردند که افراد بالای ۷۵ سال بدون دریافت نوبت می‌توانند واکسن تزریق کنند. طبق این گزارش، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان سعودی به ۴۱۱ هزار و ۹۳ بیمار رسید که از این تعداد بیش از ۶ هزار و ۸۸۷ نفر فوت کردند و هم‌اکنون حال هزار و ۲۲۴ تن از مبتلایان وخیم گزارش شده‌ است. وزارت بهداشت عربستان سعودی به تمامی ‌شهروندان توصیه کرد تا از طریق اپلیکیشن «صحتی» برای واکسن زدن ثبت نام و در راستای حفظ سلامتی جامعه اقدام کنند. علاوه براین، اداره کل هواپیمایی کشوری تأکید کرد که استفاده از اپلیکیشن «توکلنا» شرط ورود مسافران به فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی است.

 سعودی، اولین کشور خواستار مبارزه با فقر انرژی در جهان

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی سعودی، در جریان افتتاحیه پانزدهمین نشست اوپک پلاس، از تلاش‌های سعودی در مبارزه با فقر انرژی صحبت کرد. سلیمان الحربش مدیر کل سابق صندوق توسعه بین‌المللی اوپک OFID، به «الشرق الاوسط» توضیح داد که پادشاهی اولین کشوری است که خواستار ریشه کنی فقر انرژی در جهان شد، به ویژه در سال ۲۰۰۷، یعنی ۱۴ سال پیش به این مشکل جهانی هشدار داده بود. الحربش از وجود ۸۰۰ میلیون نفر بدون برق یعنی ۱۰ درصد جمعیت جهان، خبر داد و بر اهمیت مبارزه با فقر انرژی تأکید کرد. او به وجود ۳۰ درصد از جمعیت جهان، تقریباً 2.5 میلیارد نفر در جهان که همچنان هیزم و کنجاله می‌سوزانند، اشاره کرد و گفت که سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده‌است که سالانه حدود ۵ میلیون نفر در اثر استنشاق هوای ناسالم ناشی از سوزاندن این نوع سوخت، می‌میرند که بیشتر آنها زن و کودک هستند. وی گفت: «فقر انرژی امنیت جهانی را تهدید می‌کند و ماده ۵۵ منشور ملل متحد اهمیت دستیابی به توسعه اقتصادی عادلانه و رابطه آن با امنیت و ثبات جهانی را برای از بین بردن همه جنبه‌های فقر تأیید می‌کند.» وی ادامه داد: «سعودی اولین کشوری بود که خواستار مبارزه با این نوع فقر در سال ۲۰۰۷ شد، و ۴ سال قبل از سازمان ملل متحد این مواضع را برجسته کرد.»الحربش افزود: «در سال ۲۰۰۰، سازمان ملل اهداف هزاره را که شامل ۸ هدف بود، صادر کرد که شامل همه جنبه‌های فقر، از جمله آموزش، بهداشت و محیط زیست، به جز فقر انرژی بود، با این علم که این اهداف فقط در صورتی می‌توانند باشد که انرژی در نهادهای آموزشی و بهداشتی باشد.»وی اظهار کرد که سعودی تنها کشوری است که نسبت به این عدم تعادل هشدار داد و وقتی فرصت یافت میزبان سومین اجلاس اوپک در سال ۲۰۰۷ بود در بیانیه نهایی فصلی در مورد انرژی و توسعه پایدار اختصاص داد و در بند ششم نیز صندوق‌های توسعه را به جستجوی راه‌های از بین بردن فقر انرژی و از جمله صندوق توسعه بین‌المللی اوپک (OFID) ملزم کرد

با فاصله‌ی اندکی از راه‌اندازی پایگاه الکترونیکی «احسان» کمپین ملی فعالیت‌های خیریه بیش از ۵۰۰ میلیون ریال سعودی جمع آوری کرد

هیئت داده‌ها و هوش مصنوعی عربستان سعودی «سدایا» اعلام کرد حجم کمک‌های مردمی‌به کمپین ملی فعالیت‌های خیریه از طریق درگاه الکترونیکی «احسان» از ۵۰۰ میلیون ریال سعودی فراتر رفته که بیانگر روحیه‌ی سخاوتمندی و بخشندگی ملت عربستان سعودی است.آقای مهندس عبدالعزیز الحمادی رئیس اجرایی پایگاه الکترونیکی احسان ضمن ابراز خرسندی از حجم کمک‌های مردمی، اعلام کرد که این کمک‌ها به افراد نیازمند‌تر تقدیم می‌شود، و ۹۹ درصد آن در پروژه‌های خیریه‌ی دارای اثرات بزرگ و مستدام در ۱۳ منطقه‌ی عربستان سعودی هزینه خواهد شد، و یک درصد آن با همکاری مرکز امداد رسانی ملک سلمان به خارج از کشور ارسال می‌شود. پایگاه الکترونیکی احسان همه‌ی شیوه‌های پرداخت را در اختیار شهروندان قرار داده، و افراد می‌توانند تفاصیل وجوه مالی پرداخت شده را از این پایگاه دریافت کنند.کمپین ملی فعالیت‌های خیریه در راستای تکمیل اهداف پایگاه «احسان» است که از مقر هیئت داده‌ها و هوش مصنوعی عربستان سعودی «سدایا» در ریاض و به هدف تقویت ارزش‌های نوع‌دوستی و بخشندگی و بهسازی فعالیت‌های خیری از طرق همبستگی آحاد جامعه و بخش خصوصی و بخش غیر انتفاعی راه‌اندازی شده است.

3) آمار اقتصادی

ارزیابی بهداشت محیط زیست خلیج فارس

دانشگاه ییلیکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان به حساب می‌آید که در سال ۱۷۰۱ میلادی در شهر نیوهیون ایالت کنتیکت آمریکا تأسیس شده است. محققین این دانشگاه همه ساله در برنامه‌های پژوهشی خود به وضعیت بهداشت محیط زیست در جهان میپردازند. بر اساس آخرین رتبه بندی فنلاند، نروژ و سوئد، بهترین بهداشت محیط زیست را در جهان داشته اند. هدف سنجش بهداشت محیط، میزان محافظت کشورها از وضعیت بهداشتی محیط پیرامون خود است. این ارزیابی بر اساس کیفیت هوا، بهداشت محیط، کیفیت آب آشامیدنی و مدیریت پسماند انجام میگیرد. در منطقه خلیج فارس کویت و قطر عملکرد بهترین نسبت به دیگر کشورها داشتند. رتبه منطقه خلیج فارس به شرح زیر است:

کویت رتبه 46 جهان

قطر رتبه 47 جهان

امارات رتبه 51 جهان

بحرین رتبه 67 جهان

ایران رتبه 71 جهان

عربستان رتبه 76 جهان

عمان رتبه 92 جهان

عراق رتبه 101 جهان

 سهم هزینه‌های نظامی از تولید ناخالص داخلی در کشورهای حوزه خلیج فارس

کشورهای توسعه یافته جهان مانند سوئیس تنها 0.7% ، ژاپن 0.9% ، سوئد 1.1% ، اسپانیا 1.2%، آلمان 1.3% از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های نظامی میکنند. سهم هزینه‌های نظامی ایران 2.3% از تولید ناخالص داخلی است که رقمی نرمال است اما این رقم در منطقه ما به مراتب بالاتر و عامل ترویج خشونت است.

عمان 8.8%

عربستان 8%

الجزایر 6%

کویت 5.6%

اسرائیل 5.3%

لبنان 4.2%

آذربایجان 4%

بحرین 3.7%

 عربستان دومین تولیدکننده خرمای جهان

عربستان سعودی با تولید 17٪ از کل تولید جهانی خرما در رتبه دوم جهان پس از جمهوری مصر قرار دارد. عربستان در نظر دارد طبق برنامه 2030 به رتبه اول تولید خرمای جهان دست پیدا کند. سعودی سالانه بیش از 1.5 میلیون تن خرما تولید میکند که معادل درآمد سالانه یک میلیارد دلار می‌شود. تعداد درختان خرما در عربستان حدودا 31 میلیون اصله درخت خرما است که در منطقه ای به وسعت 107 هزار هکتار قرار دارد. بیشترین درختان خرما در منطقه ریاض و القصیم می‌باشند. ایران نیز سومین تولیدکننده خرما در جهان است.

 نسبت تعداد نیروهای مسلح به جمیعت نیروی کار  در کشورهای حاشیه خلیج فارس

نسبت تعداد نیروهای مسلح به جمیعت نیروی کار، مقایسه‌ای است که نشان می‌دهد چند درصد از نیروی کار در مناطق مختلف جهان در بخش نظامی مشغول به کار هستند و اهمیت نظامی‌گری تا چد حد می‌باشد. این اطلاعات را موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک منتشر نموده و بر اساس آن در کره‌شمالی 9% جمعیت نیروی کار در بخش نظامی مشغول به کار هستند که این بالاترین نرخ در جهان است. بعد از کره شمالی، سوریه با 4.66% و اسرائیل با 4.42% بالاترین نرخ نظامی‌گری جهان را دارند. در منطقه خلیج فارس وضعیت به شرح زیر می‌باشد:

 عراق 2.13%

بحرین 2.19%

ایران 2.05%

عربستان 1.82%

عمان 1.81%

قطر 1.08%

کویت 1.07%

امارات 0.94%

4) تبادلات اقتصادی خارجی

بن سلمان در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور چین: تلاش عربستان برای برگزاری اجلاس سالانه برای بررسی طرح ابتکاری خاورمیانه سبز

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد، نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی تماسی تلفنی با آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین برقرار کرد.در این ارتباط تلفنی پیرامون طرح‌های عربستان سبز، و خاورمیانه‌ی سبز و نقش آن‌ها در برابر چالش‌های زیست محیطی منطقه، و تحقق اهداف جهانی مبارزه با تغییرات آب و هوایی و بهسازی سطح کیفیت زندگی در منطقه و جهان گفتگو شد. ولیعهد سعودی تأکید کرد عربستان تلاش می‌کند اجلاسی سالانه با حضور سران کشورها و فعالان عرصه‌ی محیط زیست برای بررسی طرح ابتکاری خاورمیانه‌ی سبز برگزار کند، و چین شریکی اساسی در این طرح‌ خواهد بود. رئیس جمهور چین نیز با تأکید نسبت به حمایت کشورش از این دو طرح، اظهار داشت که حمایت چین در کنار دیگر کشورها اهمیت زیادی خواهد داشت. دراین ارتباط تلفنی همچنین پیرامون روابط عربستان سعودی و چین و راه‌های همکاری‌‌ همه‌ جانبه و فرصت‌های تقویت آن گفتگو شد.

اجرای 65 پروژه آب و محیط زیست توسط مرکز امداد رسانی ملک سلمان

مرکز امدادرسانی ملک سلمان ۶۵ پروژه‌ در بخش آب و محیط زیست در کشورهای نیازمند، اجرا کرده است. این پروژه‌ها به ارزش ۲۴۳ میلیون و ۷۳۲ هزار دلار بوده و در ۱۴ کشور جهان در قالب حفر چاه، بهسازی شبکه‌های آب رسانی، و افزایش مخزن‌های نگهداری آب، توزیع آب شرب و آب بهداشتی غیر قابل شرب بوده استیمن با ۳۲ پروژه به ارزش ۲۱۲ و ۸۶۹ میلیون دلار بیشترین بهره را از این پروژه‌ها داشته است. مرکز امداد رسانی ملک سلمان ۴ پروژه در سومالی به ارزش ۱۵ میلیون و ۸۸۵ هزار دلار، و ۱۳ پروژه در پاکستان به ارزش ۳ میلیون دلار، سه پروژه در سوریه به ارزش دو میلیون و ۵۲۳ هزار دلار، دو پروژه در فلسطین به ارزش دو میلیون و ۶۶ هزار دلار، دو پروژه در افغانستان به ارزش دو میلیون و ۲۴۸ هزار دلار و یک پروژه در عراق به ارزش یک میلیون و ۲۲ هزار دلار اجرا کرده است. مرکز امدادرسانی ملک سلمان همچنین پروژه‌هایی در اندونزی، نیجر، تاجیکستان، مالی، سودان، اریتره به ارزش اجمالی دو میلیون و ۹۳۵ هزار دلار اجرا کرده است.

سفیر عربستان سعودی در لبنان: حجم مواد مخدر ارسالی از لبنان به سعودی برای غرق کردن همه جهان عرب کفایت می‌کند!

ولید بخاری سفیر ریاض در بیروت، روز یکشنبه تأکید کرد که حجم مواد مخدر ارسالی از لبنان به عربستان سعودی برای غرق کردن همه جهان عرب در مواد مخدر کفایت می‌کند. بخاری در توییتر خود گفت: «محموله ضبط شده قاچاق مواد مخدر از لبنان نه تنها سعودی بلکه برای غرق کردن کل جهان عرب با مواد مخدر و روانگردان کفایت می‌کند». وی افزود: «مجموع مواد مخدر و قرص‌های روان‌گردانی که از لبنان به سعودی ارسال و شناسایی شده بیش از ۶۰۰ میلیون قرص و صدها کیلوگرم حشیش است.» او گفت که قاچاقچیان مواد مخدر از ۶ سال پیش تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیون قرص و صدها کیلوگرم حشیش از لبنان به سعودی ارسال کرده‌اند. عربستان سعودی ورود انواع میوه و سبزیجات لبنانی به خاک خود یا عبور آن از خاک این کشور را ممنوع اعلام و این تصمیم را عملی کرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که در یک محموله انار که از لبنان وارد شده بود بیش از ۲ میلیون قرص مخدر آمفتامین کشف شد. عربستان سعودی تأکید کرد که با افزایش موارد قاچاق مواد مخدر از لبنان به این کشور و در عدم اقدام جدی از جانب حکومت لبنان برای جلوگیری از این موضوع علی‌رغم تماس‌های مکرر از جانب ریاض، تا زمانی که دولت لبنان تضمین لازم و مورد اطمینان برای اقدامات لازم برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به سعودی ندهد واردات یا عبور هرگونه محموله میوه و سبزیجات به عربستان از لبنان ممنوع است. این بیانیه افزوده که درباره محموله‌های دیگر نیز پس از بررسی‌های لازم توسط وزارت کشور عربستان سعودی تصمیم‌گیری خواهد شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما