آخرین تحولات و اخبار اقتصادی حوزه فرانکفورت آلمان ( هفته دوم اردیبهشت 1400 )
آخرین اخبار و تحولات اقتصادی منطقه فرانکفورت آلمان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانههای این حوزه منتشر گردیده به شرح زیر است:
روند کند بهبود بازار کار در ایالت های حوزه فرانکفورت
بر اساس اطلاعات آژانس کاریابی فدرال(BA)، هرچند نرخ بیکاری در آلمان به لطف شرایط مرتبط با فصل بهار و نیاز حوزههایی همچون؛ کشاورزی، ساخت و ساز، گاسترونومی در فضای باز و بخش مهندسی مکانیک به جهت افزایش بازار تقاضا از ناحیه آمریکا و چین، تا حدودی بهبود یافته است، ولیکن این روند مقطعی بوده و مقادیر بیکاری در سطوح مختلف فدرال و ایالتی، به طور قابل ملاحظه ای نسبت به دوره قبل از پاندمیکرونا، بالاتر میباشد. تعداد کل جمعیت بیکار کشور آلمان در ابتدای ماه آوریل؛ 2.771 میلیون نفر بوده است که البته حدود 3.27 میلیون نفر نیروی شاغل پاره وقت که مزایای کار کوتاه مدت دریافت می نمایند، در این شمارش لحاظ نشده اند.
بر اساس آمار ارائه شده؛ نرخ بیکاری در ایالت های شرقی(7.6 درصد) به طور قابل توجهی نسبت به ایالت های غربی(5.7 درصد) آلمان بالاتر میباشد. بیشترین میزان بیکاری مربوط به برلین(10.5 درصد) و سپس نواحی؛ برمن(11.3 درصد)، مکلنبورگ(8.2 درصد)، هامبورگ(8درصد) و زاکسن آنهالت(7.7 درصد) میباشد.
ایالت باواریا تحت ریاست مارکوس زودر، رهبر حزب سوسیال مسیحی آلمان، با نرخ بیکاری 3.7 درصد؛ بهترین وضعیت را در مقایسه با 15 ایالت دیگر کشور آلمان دارا میباشد.
نرخ بیکاری در ایالت های چهارگانه حوزه سرکنسولگری فرانکفورت شامل هسن، راینلند فالتس، زارلند و نوردراین وستفالن، به ترتیب؛ 5.5 درصد، 5.3 درصد، 7.1 درصد و 7.7 درصد میباشد.
در حال حاضر نرخ کل بیکاری در آلمان 6 درصد است که نسبت به سال گذشته حدود 2 دهم درصد افزایش یافته است. تعداد کل شاغلین 42 میلیون نفر و تعداد فرصت های شغلی خالی در این کشور، حدود 630000 مورد ثبت شده است. نمودار های زیر نرخ بیکاری در آلمان و ایالت های مختلف آلمانی و نیز فرصت های شغلی جدید و تعداد کل جمعیت شاغل، بیکار در این کشور را نشان می دهند:
نقشه راه شرکت خودروسازی فولکس واگن در زمینه کربن زدایی
به گفته Brandstätter، مدیرعملیاتی شرکت خودروسازی فولکس واگن، این غول بزرگ خودروسازی در صدد است تا برنامه افزایش تولید خودروهای برقی برند مذکور را به طور قابل ملاحظه ای تسریع نماید. این شرکت طبق نقشه راه ترسیم شده قرار است همه ساله یک مدل جدید خودروی الکتریکی وارد بازار کرده و تا سال 2030؛ انتشار CO2 را در کل چرخه عمر خودروهای تولیدی خود، نسبت به مقادیر سال 2018؛ 40 درصد کاهش داده و به همین منظور همچنین بدنبال بازیافت 90 درصدی باتریهای این خودروها میباشد.
طبق اعلام روز پنج شنبه 29 آوریل Brandstätter ، فولکس واگن در نظر دارد سهم وسایل نقلیه الکتریکی در فروش کل خود را تا سال 2030 میلادی، از 35 درصد برنامه ریزی شده قبلی؛ به 55 درصد افزایش دهد که این به معنی تولید بیش از 300000 خودروی برقی بیشتر در سال است. طبق همین استراتژی باید تا سال 2030، حداقل 70 درصد از تمامی فولکس واگنهای جدید موجود در اروپا و بیش از نیمی از خودروهای تحت این برند در آمریکای شمالی و چین، برقی باشند.
فولکس واگن جهت تبدیل شدن به یک شرکت پیش رو در زمینه کاهش آلایندههای زیست محیطی، همچنین در صدد است تا میزان انتشار CO2 در زنجیرههای تأمین و تولید خود را نیز به واسطه نیروگاههای فعال با برق سبز، تقلیل دهد. این شرکت تا سال 2025 حدود 40 میلیون یورو در پارک های بادی و خورشیدی سرمایه گذاری و به نحوی عمل خواهد کرد که از هم اکنون تا سال 2025؛ حدود هفت تراوات ساعت برق سبز معادل ظرفیت بیش از 300 توربین بادی، تولید انرژی کند.
سود قابل ملاحظه دویچه بانک آلمان در سه ماهه اول سال 2021
طبق اعلام مدیر عامل دویچه بانک آلمان، این بانک سال جدید را به خوبی شروع کرده و نسبت به آینده خوش بین است. به گفته وی، دویچه بانک که در سه ماهه اول 2020 حدود 43 میلیون یورو زیان داده بود، در سه ماهه اول سال 2021، با کسب حدود 908 میلیون یورو؛ بیشترین سود دوره ای را از سال 2014 تجربه کرده است. تحلیل گران مالی با توجه به عملکرد عالی سه ماهه اول، سود 1.7 میلیاردی را تا پایان سال جاری برای این بانک - که سال گذشته تنها 113 میلیون یورو سودآوری داشته است - پیش بینی میکنند.
بنا بر اطلاعات ارائه شده توسط مسئولین دویچه بانک، سود پیش از مالیات سه ماهه نخست این بانک، بالاتر از 1.6 میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال 2020، حدود 1.4 میلیارد یورو افزایش داشته است که از جمله پیامدهای آن؛ ارتقای 9 درصدی قیمت سهام دویچه بانک (در تاریخ 28 آوریل) یعنی بالاترین سطح از حدود سه سال پیش تاکنون میباشد.
افزایش سود حاصله در تمامیبخش های تجاری دویچه بانک مشاهده شده و بین 66 تا 134 درصد بوده است. میزان سود پیش از مالیات بانک مذکور در بخش شرکت ها؛ 229 میلیون یورو، در بخش مشتریهای خصوصی؛ 274 میلیون یورو و در حوزه مدیریت دارایی؛ 183 میلیون یورو بوده و بیش از همه در بخش سرمایه گذاری، از 637 میلیون در سه ماهه مشابه سال قبل؛ به 1.5 میلیارد یورو در سه ماهه امسال رسیده است.
شرایط همه گیری کرونا باعث شده که مسئولین دویچه بانک -علیرغم کارآیی رضایتبخش این بانک – باز هم جوانب احتیاط را رعایت کنند. این بانک در نظر در مجموع 10 هزار شغل دیگر را کاهش داده و تعداد کل کارکنان خود را به 74000 نفر محدود سازند. از جمله دیگر برنامههای ریاضتی تعریف شده این بانک؛ تعطیلی 200 شعبه دیگر دویچه بانک و پست بانک ظرف سال جاری و سال آینده میباشد. تعداد شاغلین فعلی دویچه بانک؛ 84400 نفر میباشد که نسبت به سال 2020، تقریبا 2300 نفر کاهش یافته است.
با توجه به اینکه دویچه بانک به صورت غیر مستقیم در حال پرداخت هزینه ورشکستگی گرینسل بانک میباشد؛ در صدد است تا پایان امسال؛ بالغ بر 240 میلیون یورو سرمایه جایگزین کند.
ضرر و زیان جدید میلیاردی شرکت هواپیمایی لوفت هانزا
افت فروش 60 درصدی شرکت هواپیمایی لوفت هانزا در سه ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت زمان مشابه سال 2020 و به تبع آن؛ تداوم ضرر و زیان این شرکت، موجب شده که راهی جز اخراج تعداد زیادی از شاغلین- علیرغم تعدیل نیروی پیش تر صورت پذیرفته در آن - و یا کاهش حقوق ایشان نداشته باشد.
طبق اعلام مدیر مالی لوفت هانزا، با توجه به شرایط برآمده از پاندمیکرونا و در شرایطی که مذاکرات با اتحادیههای خلبانان و میهمانداران در ارتباط با مقررات جدید سال 2022 در جریان میباشد؛ این شرکت در نظر دارد حدود 10 هزار موقعیت شغلی خود را حذف نماید. مجموع موقعیت های شغلی لوفت هانزا 95 هزار و 500 مورد است که 111 هزار کارمند تمام وقت و پاره وقت را مشغول نموده است. تعداد کل پست های موجود این شرکت هواپیمایی در آلمان با 8000 مورد کاهش؛ به 52200 مورد رسیده است.
بنا به گفته روز پنج شنبه 29 آوریل کارستن اشپور، مدیر عامل لوفت هانزا؛ اشتیاق مردم برای مسافرت مجددا با مطول شدن بحران افزایش خواهد یافت و این شرکت امیدوار است تقاضای مردم با پیشرفت برنامه واکسیناسیون، در طول تابستان به شدت افزایش یابد اما با این حال؛ بعید است این افزایش تقاضا، مقادیر فروش لوفت هانزا را به بیش از 40 درصد زمان پیش از کرونا برساند. لوفت هانزا در سه ماهه اول 2021 در زمینه حمل مسافر؛ تنها یک پنجم ظرفیت سطح قبل از بحران و ده درصد سطح سال قبل فعالیت داشته است.
این گروه هواپیمایی که علاوه بر مارک اصلی لوفت هانزا؛ هواپیمایی سوئیس، اتریش و بروکسل و همچنین هواپیمایی یوروینگ را نیز شامل میشود، سال گذشته به واسطه شرایط نامساعد مالی ناشی از پاندمی و به منظور فرار از ورشکستگی حتمی؛ مجبور گردید میلیاردها یورو کمک مشروط دولتی دریافت کند.
مهم ترین حوزه قابل اتکا و سودآور لوفت هانزا در شرایط فعلی؛ شرکت Lufthansa Cargo میباشد که حدود 314 میلیون یورو سود عملیاتی داشته است. لوفت هانزا در سه ماهه اول امسال از بخش تعمیر و نگهداری نیز حدود 60 میلیون یورو عایدی خالص کسب کرده است.
تلاش فعالان حقوق زنان برای افزایش سهمیه بانوان در پست های ریاستی شرکت ها
بر اساس آمار ارائه شده از سوی بنیاد غیرانتفاعی Allbright، از مجموع 709 عضو هیئت مدیره 160 شرکت آلمانی فهرست شده در بورس های Dax ، MDax و SDax؛ 613 نفر مرد و تنها 86 نفر زن میباشند. بدین معنی که فقط 12.3 درصد از مدیران شرکت های تجاری آلمانی را بانوان تشکیل داده است. فعالین حقوق زنان در نظر دارند که حضور ایشان در پست های مدیریتی و هیئت های مدیره شرکت ها را محسوس تر کرده، به نحوی که در صورت وجود سه نفر در هیئت مدیره؛ یک نفر از آنها زن باشد.
هم اکنون در ایالت هسن تنها تعداد انگشت شماری از زنان در پست های ریاستی و به ویژه پست های مدیریتی انفرادی شرکت ها مستقر میباشند که از جمله آنها میتوان به سونیا وورنتگس، رئیس شرکت املاک و مستغلات فرانکفورت، بریتا گیزن، رئیس شرکت پمپ های هوایPfeiffer (Lahn-Dill) و Belén Garijo رئیس منتخب شرکت دارویی مِرک مستقر در Darmstadt اشاره کرد. خانم Belén Garijo اولین زنی خواهد بود که یک گروه Dax را مدیریت میکند.
از جمله تدابیر اتخاذ شده برای گذار از برخی مشکلات پیش روی بانوان(همچون دوران بارداری) برای تصدی پست های ثابت مدیریتی در ایالت هسن؛ تعریف پست های ریاستی متناوب، ریاست مشترک و پست های سرپرستی تیم های کاری در بنگاههای تجاری و مالی میباشد.