معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۱- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۷

معرفی مرکز منبع نوترونی جوششی چین (CSNS)

در این مطلب به معرفی مختصر مرکز منبع نوترونی جوششی چین (CSNS) پرداخته شده است.

منبع نوترونی جوششی سطح علمی و فناوری، اقتصادی و صنعتی یک کشور را منعکس می‌کند. ساخت مرکز منبع نوترونی جوششی چین (CSNS)  با بودجه 1.86 میلیارد یوان (284 میلیون دلار) توسط آکادمی علوم چین (CAS) و استان گواندونگ از سال 2011 آغاز شد و در آگوست 2018 به بهره برداری رسید و این بدان معناست که چین پس از انگلیس، ایالات متحده و ژاپن به چهارمین کشور با فناوری منبع نوترون جوششی تبدیل شده است. مرکز منبع نوترونی جوششی چین (CSNS) اولین مرکز منبع نوترون پالسی در کشورهای در حال توسعه است. بنابراین انتظار می رود که تأثیرات مثبتی در ارتقا توسعه علوم و فناوری بنیادی داشته باشد.

این مرکز در منطقه Dalang شهر دون گوان، قلب منطقه خلیج بزرگ (GBA) واقع شده است و شامل یک شتاب دهنده پروتون خطی قدرتمند (Linear Proton Accelerator)، یک سنکروترون چرخشی سریع (RCS)، یک ایستگاه هدف (Target Station) و سه ابزار نوترون (GPPD,SANS,MR) می‌باشد. هدف آن ارائه یک بستر قدرتمند برای تحقیقات بنیادی علمی و توسعه فناوری پیشرفته در بسیاری از زمینه‌های کاربردی مانند علوم مواد، علوم زندگی، منابع، انرژی جدید و غیره است.

فناوری پراکندگی نوترون به طور گسترده ای در فیزیک، شیمی، علوم زندگی، علوم و فناوری مواد، محیط منابع، فناوری نانو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتظار می رود موفقیت در زمینه‌های مهم تحقیقات مرزی مانند تنظیم کوانتوم و ابررسانایی دمای بالا به دست آورد. توسعه فناوری شتاب دهنده پروتون با شدت بالا پایه و اساس محکمی‌برای کاربردهایی مانند توسعه پروتون درمانی و سیستم بحرانی شتاب دهنده (ADS) است.

این مرکز یک سری دستاوردهای قابل توجه در فن آوری نوآورانه در شتاب دهنده‌های ذرات، ایستگاه هدف نوترون و ابزارهای مختلف به دست آورده است که تجربه و قابلیت نوآوری چین را در فناوری‌های صنعتی مرتبط، به ویژه در زمینه‌هایی مانند آهن ربا، منابع تغذیه، آشکارسازهای نوترونی و الکترونیک افزایش داده است.  CSNS همچنین تحقیق در مورد شتاب دهنده‌های پروتون با شدت بالا و پراکندگی نوترون در چین را به جلو سوق داده است.

در حال حاضر بیش از 400 دانشمند و مهندس در دون گوان در پروژه CSNS با هم کار می‌کنند. این مرکز از تیم های تحقیقاتی از چین و سایر کشورها به منظور رسیدگی به چالش‌های قابل توجه جهانی از مراقبت های بهداشتی و امنیتی گرفته تا محیط زیست و فناوری سوخت را پشتیبانی می‌کند.

سایر اطلاعات تکمیلی و تخصصی این مرکز در وب سایت http://english.ihep.cas.cn/csns در دسترس می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما