معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۱

اخبار اقتصادی کشور استرالیا (هفته دوم فروردین 1400)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیایی در هفته دوم فروردین ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌شود:

پایان رسمی یارانه حمایتی دولت و آینده کارگران استرالیایی

پرداختی‌های یارانه دولتی حقوق و دستمزد دوره همه گیری کرونا موسوم به JobKeeper به طور رسمی متوقف شد. اکنون هزاران نفر از مشاغل و کارگران استرالیایی به شدت نگران آینده خود هستند. این امر در حالی رخ می دهد که کارشناسان نیز خواستار کمک های هدفمندتر به بخش هایی هستند که همچنان به کمک دولت نیاز دارند. اقتصاد استرالیا ممکن است در طی شیوع کرونا سریعتر از حد انتظار رشد کرده باشد چرا که در حال حاضر 2.27 میلیون نفر از استرالیایی‌ها و ۶۸۰ هزار کسب و کار در کشور به صورت رسمی از دریافت کمک هزینه دولتی JobKeeper کنار گذاشته شده اند. اما با پایان یافتن این برنامه یارانه دستمزد که از روز یکشنبه، 8 فروردین، رسمی‌به پایان رسید، آینده بخش قابل توجهی از ۹۶۰ هزار استرالیایی و ۳۷۰ هزار کسب و کار که هنوز به این پرداختی‌های حمایتی وابسته هستند، همچنان نامشخص است. وزارت خزانه داری استرالیا انتظار دارد که متوقف شدن JobKeeper باعث از دست دادن تعدادی از مشاغل شود، اما نه "صدها هزار" شغل. استیون کندی، دبیرکل وزارت خزانه داری استرالیا، هفته گذشته در جلسه استماع مجلس سنا گفت که پس از پایان این طرح حمایتی ۱۵۰ هزار نفر ممکن است از کار بیکار شوند. در این حال موسسات خیریه در استرالیا نگران آن هستند که بسیاری از استرالیایی‌ها مجبور خواهند شد تا برای نخستین بار از آنها کمک بگیرند. 

در همین حال جاش فرایدنبرگ، خزانه دار استرالیا، می‌گوید نشانه‌های دلگرم کننده ای در کلیه بخش ها و در سراسر کشور مشاهده شده است که در نهایت منجر به تصمیم دولت برای پایان دادن به JobKeeper در روز ۲۸ مارس شده است. وی روز یکشنبه در بیانیه ای گفت این برنامه حمایتی اهداف خود را در جهت حمایت از مشاغل و نجات اشتغال، حفظ روابط شغلی و ارائه حمایت های مورد نیاز درآمد در سراسر اقتصاد به کسب کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است JobKeeper یک حلقه نجات اقتصادی بود که به حفظ حدود یک میلیون کسب و کار در تجارت و ۳.۸ میلیون استرالیایی شاغل در اوج یک بیماری همه گیر کمک کرد. بانک مرکزی استرالیا (رزرو بانک) نیز اعلام کرده است که این یارانه دستمزد، موجب نجات بیش از ۷۰۰ هزار شغل شده است. در حال حاضر نرخ بیکاری استرالیا 5.8 درصد است. آمار جدید اداره مالیات استرالیا (ATO) حاکی از آن است که 1.54 میلیون کارمند در کشور این یارانه دستمزد را بین ماه‌های اکتبر تا دسامبر سال گذشته دریافت کرده اند. بر اساس آمار مذکور این رقم از ماه آوریل تا سپتامبر سال گذشته 3.6 میلیون نفر بوده است. از سوی دیگر اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، می‌گوید که پس از پایان یافتن JobKeeper نرخ بیکاری در کشور لزوما افزایش نخواهد یافت. وی در هفته گذشته به پارلمان گفت در کمتر از یک سال، تعداد افراد شاغل در حال حاضر بیشتر از زمانی است که همه گیری این کشور را تحت تاثیر قرار داد.

تمدید تعرفه وادرات نوشیدنی‌های الکلی استرالیایی از سوی چین

با ادامه تنش‌ها بین پکن و کانبرا، چین تعرفه واردات نوشیدنی‌های الکلی استرالیایی را پنج سال دیگر تمدید کرد. به گفته مقامات چینی، این مالیات بر واردات، که تا ۲۲۰ درصد هم خواهد رسید، یک اقدام ضد دامپینگ است و صادرکنندگان مشروبات الکلی باید این مالیات را به گمرک چین بپردازند. چین سال گذشته اعلام کرده بود که از ۲۸ نوامبر بر واردات مشروبات الکلی از استرالیا تعرفه موقت وضع می‌کند و در عین حال هشدار داد که این تعرفه موقت ممکن است تمدید شود. انتظار می‌رود که صنعت نوشیدنی‌سازی استرالیا، از دولت فدرال بخواهد که در این زمینه از سازمان تجارت جهانی کمک بطلبد. تحریم‌های تجاری علیه صادرکنندگان استرالیایی، سال گذشته در پی تنش در روابط دو کشور وضع شد و صادرات محصولاتی از قبیل ذغال سنگ، گوشت، برخی از فرآورده‌های دریایی همچون خرچنگ، جو و چوب با تعرفه و اقسام دیگر تحریم مواجه شد. تنش در روابط دو طرف با درخواست استرالیا برای انجام تحقیقات بین‌المللی درباره منشا همه‌گیری کرونا آغاز شد. البته پیش از آن، دولت فدرال استرالیا قانون دخالت های خارجی را برای مقابله با نفوذ چین تصویب کرده بود که این آغاز اختلاف میان دو کشور به شمار می رود. اوایل هفته جاری، مقامات دولت فدرال اعلام کردند که حجم صادرات تمامی صنایع استرالیا به چین، حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. در این میان، میزان صادرات مشروبات الکلی در ژانویه امسال به زیر یک میلیون دلار رسید در حالی که در اکتبر سال گذشته، ۱۶۴ میلیون دلار مشروبات الکلی به چین صادر شده بود.

درخواست اتحادیه‌های کارگری استرالیا برای افزایش 26 دلاری دستمزد هفتگی

اتحادیه‌های کارگری استرالیا، با اعلام اینکه بازسازی اقتصاد این کشور پس از همه‌گیری، درصورت افزایش نیافتن دستمزدها با تهدید مواجه می‌شود، برای افزایش افزایش ۲۶ دلاری کف دستمزد هفتگی تلاش می‌کند. شورای اتحادیه‌های کارگری، پیشنهاد خود را برای بررسی سالانه حداقل دستمزد به کمیسیون کار منصفانه ارایه کرده است. این اتحادیه‌ها خواستار افزایش 5.3 درصدی یا 26.38 دلاری حداقل حقوق و مزایا برای کارگران تمام وقت شده‌اند. سلی مک‌مانوس، دبیر شورای اتحادیه‌های کارگری، در این زمینه گفت که این افزایش، شامل 3.2 میلیون نفر می‌شود که بیش از ۶۰ درصد آنان زن هستند. وی افزود آنچه رشد پایدار اقتصادی را موجب می‌شود، سود بیشتر برای کسب‌وکارهای بزرگ نیست، بلکه رسیدن پول به کارگران است. سال گذشته و پس از بازبینی انجام شده، حداقل دستمزدها در سطح کشور با 1.75 درصد افزایش به 753.8 دلار در هفته رسیده ولی اجرایی شدن آن برای اکثر کارگران، حداقل سه ماه طول کشید. در آن زمان، آثار منفی همه‌گیری کرونا بر اقتصاد، دلیل این افزایش کمتر از معمول عنوان شد. رشد حداقل دستمزد در سال ۲۰۱۹ به میزان سه درصد، در سال ۲۰۱۸ به میزان 3.5 درصد و در سال ۲۰۱۷ نیز 3.3 درصد بوده است. مک مانوس گفت حداقل دستمزدی که کارگران تمام وقت را در فقر نگه‌دارد، پذیرفتنی نیست. وی افزود اگر میزان افزایش حداقل دستمزد به روال قبل بازنگردد، همه ضرر می‌کنند. اگر کارگران پولی برای خرج کردن نداشته باشند، کسب و کارهای محلی بیشترین آسیب را می‌بینند. از سوی دیگر، گروه‌های کارفرمایی خواستار آن شده‌اند که در زمینه افزایش حداقل دستمزدها، رویکردی محتاطانه اتخاذ شود. آنها همچنین گفته‌اند که باید آثار حذف برنامه یارانه‌ای JobKeeper که هفته آینده به پایان می‌رسد، بر اقتصاد و کسب‌وکارها سنجیده شود. اینس ویلوکس، رییس اجرایی گروه کارفرمایی Ai، گفت که سازمان متبوعش، پیش از ارایه پیشنهاد افزایش حداقل دستمزد، نیازمند ارزیابی‌های بیشتری است.

 رشد 32 درصدی صادرات سنگ آهن استرالیا در سال مالی 20-2019 میلادی  

بر اساس گزارش مرکز آمار استرالیا، ارزش صادرات سنگ آهن این کشور در سال مالی 20/2019 میلادی با 32.7 درصد رشد به نزدیک 103 میلیارد دلار استرالیا (معادل تقریبی 81 میلیارد دلار امریکا) بالغ گشته است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به حفاری‌های صورت گرفته در ایالت استرالیای غربی و استخراج سنگ آهن از سوی شرکت‌های معدنی مانند BHP Group ،Rio Tinto  و  Fortescue، ارزشمندترین صادرات اقتصادی این کشور یعنی سنگ‌آهن در سال مالی جاری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار استرالیا درآمد ایجاد کند. همچنین گزارش دولت استرالیا نشان می‌دهد این کشور انتظار می‌رود در سال مالی جاری (21-2020 میلادی)، صادرات سنگ آهن این کشور رکورد ۱۳۶ میلیارد دلار استرالیا (۱۰5 میلیارد دلار آمریکا) را ثبت کند که نتیجه بهبود تولید جهانی فولاد پس از همه گیری کرونا است. انتظار می‌رود صادرات سنگ‌آهن استرالیا از ۹۰۰ میلیون تن در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۱۲۱ به 1.1 میلیارد تن در سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ میلادی افزایش یابد، زیرا این کشور انتظار دارد سهم خود را در بازارهای اصلی حتی با بهبود عرضه برزیل حفظ کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما