معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۲

تشدید اختلافات درباره پروژه نورد استریم ۲

بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشره از سوی رسانه‌های گروهی شمال آلمان، بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، در اولین ملاقات با همتای آلمانی خود، به صراحت به او هشدار داده است که دولت جدید آمریکا هم ابایی از مناقشه بر سر نورد استریم 2 ندارد.

ادامه پایبندی آلمان به پروژه نورد استریم ۲ موجب شده است که بلینکن به طور غیرمستقیم برلین را متهم به کمک به روسیه در ایجاد تهدید امنیتی جمعی کند. وی پیش تر اعلام کرده بود که ایالات متحده اعمال تحریم‌های جدید برای جلوگیری از اتمام خط لوله گاز از روسیه به آلمان را منتفی نمی‌ داند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر روز سه شنبه گذشته پس از مذاکرات وزرا در بروکسل اظهار داشته که بلینکن بر عزم ایالات متحده برای همکاری با متحدان و شرکا برای مقابله با این تصمیم مسکو تأکید کرده است. وی افزود: ‌"در همین راستا، بلینکن خواستار مقاومت جدی تر در برابر تکمیل خط لوله گاز شد." پرایس این گفتگو را "کوتاه" توصیف کرد.

از سوی دیگر وزارت خارجه آلمان در بیانیه خود در مورد این دیدار اشاره ای به نورد استریم ۲ نکرده و تنها از "تبادل نظر بسیار خوب" میان دو کشور سخن به میان آورده است. این در حالی است که رسانه‌های گروهی مختلف به نقل از دیپلمات‌ها در روز چهارشنبه تأیید کرده‌اند که وزرا در مورد این موضوع تبادل نظر داشته‌اند.

ایالات متحده مخالفت خود با این پروژه را با آنچه که وابستگی بیش از حد شرکای اروپایی به گاز روسیه عنوان می‌نماید توجیه می‌کند. در ژانویه ای که گذشت نیز شرکتی که در ساخت خط لوله گاز دخیل بود، از سوی آمریکا تحریم شد. از طرف دیگر، طرفداران نورد استریم ۲ ایالات متحده را متهم به تلاش برای فروش بیشتر گاز مایع خود در اروپا می‌کنند.

تاکنون دولت آلمان مداخله سیاسی برای متوقف کردن این پروژه را منتفی دانسته است. دولت آلمان می‌گوید سیاستی که هدفش انزوای اقتصادی روسیه است، تهدیدات بزرگی در برخواهد داشت. آلمان همچنین قصد دارد از یک خسارت میلیاردی جلوگیری کند. پس از اتمام خط لوله گاز نیز می‌توان استفاده از خط لوله گاز را ممنوع و یا شرایطی را برای استفاده از آن در نظر گرفت.

خواسته آمریکا برای متوقف کردن پروژه نورد استریم ۲ خصوصاً به این دلیل حساسیت برانگیز است که بیش از ۹۰ درصد خط لوله (۱۲۳۰ کیلومتر) تکمیل شده است. در آینده در واقع قرار است هر سال ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از روسیه به آلمان توسط این خط لوله منتقل شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما