معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۰۵

اخبار اقتصادی کشور استرالیا (هفته اول فروردین 1400)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیایی در هفته اول فروردین ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌شود:

بازارهای جدید برای محصول جو استرالیا  

صادرات جوی استرالیا که در سال 2020 میلادی با تعرفه‌های سنگین چین مواجه شد، در حال بازیابی نسبی خود است و گزارش شده است جوی این کشور در حال ورود به یکی از بازارهای بزرگ غلات جهان، یعنی عربستان سعودی است. به گزارش بلومبرگ برای نخستین بار در حدود 5 سال، استرالیا به طور معناداری وارد بازار عربستان سعودی شده و توانسته در یک رقابت شدید، بازار برخی از سایر تامین کنندگان را به دست آورد. در مناقصه ای که هفته گذشته اعلام شد استرالیا برنده تامین 660 هزار تن جو در عربستان شده و تامین کنندگان سنتی اتحادیه اروپا و دریای سیاه را از دور خارج نماید. بلومبرگ می افزاید داده‌های تجاری نشان می دهد ارزش صادرات جوی استرالیا به عربستان سعودی در ماه دسامبر بسیار فراتر از سایر رقبا بوده است. آخرین باری که عربستان در میان بازارهای صارداتی جوی استرالیا قرار گرفته بود به سال مالی 17-2016 میلادی باز می‌گردد. در حالی که بارندگی مناسب در فصل جاری، موجب افزایش تولید جو در استرالیا شود، کشاورزان امیدوارند با ورود به بازارهای جدید، اثر افزایش 80 درصدی تعرفه چین را جبران نمایند. در همین حال بر اساس گزارش وزارت خارجه و تجارت استرالیا، در حالی که فروش جو به ویتنام و تایلند نسبت به سال گذشته افزایش یافته، مکزیک نیز نخستین محموله جو را از استرالیا خریداری کرده است. بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی امریکا، عربستان و چین بزرگترین واردکنندگان جو در جهان هستند و عربستان در دو سال اخیر در این زمینه از چین پیش گرفته است.

استرالیا با دو برابر کردن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2050 به کربن صفر می رسد

یک تجزیه و تحلیل علمی نشان می دهد که استرالیا می‌تواند با دو برابر شدن سرعت تولید انرژی خورشیدی و بادی، 80 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود را متوقف نماید. براساس تحقیقی که از سوی محققان بخش مهندسی دانشگاه ملی استرالیا انجام شده، این کشور با سرعت فعلی نمی‌تواند در سال 2050 میلادی، تاریخی که نخست وزیر این کشور می‌گوید "ترجیحا" دوست دارد به عنوان سال انتشار کربن صفر در نظر گفته شود، برسد. در این گزارش آمده است استرالیا در سال 2020 میلادی حدود هفت گیگاوات انرژی تجدیدپذیر نصب کرد که تولید انرژی پاک آن به سختی برابر انرژی تولید شده توسط یک کارخانه بزرگ زغال سنگ است. بنابراین اگر سالانه 14 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر به ظرفیت تولید انرژی کشور افزوده شود، استرالیا می‌تواند طی چند دهه با هزینه ای محدود به انتشار کربن صفر دست یابد. بر این اساس کشور می‌تواند با بهره گیری از سامانه‌های انتقال برق، باتری‌ها، و مدیریت تقاضا، تقریبا همه برق تولید شده خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین نموده و در بخش های گرمایش و حمل و نقل نیز انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین نفت و گاز نمایند. از این انتشار کربن حاصل در بخش های نیروگاه‌های تولید برق، حمل و نقل و بخش های تولیدی، مسکونی و تجاری به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد. همچنین با فرض پایان یافتن صادرات سوخت های فسیلی، استخراج زغال سنگ و گاز نیز وجود نخواهد داشت. در این تحقیق توصیه شده با توجه به اینکه استرالیا نشان داده توسعه سریع انرژی‌های خورشیدی و باد می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای منجر شود، اقتصاد انرژی‌های خورشیدی و باد در استرالیا بسیار جذاب است و دولت در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری نماید. بر اساس برنامه دولت فعلی، این کشور قصد دارد سطح انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال 2030 میلادی (مطابق با تعهد کشورها در معاعده اقیلمی ‌پاریس) بین 26 تا 28 درصد سطح انتشار در سال 2005 برساند. ولی بر اساس تحلیل کارشناسان اگر روند کنونی دولت تداوم یابد، این کشور تا سال 2030 تنها می‌تواند 22 درصد از سطح انتشار گازهای گلخانه ای خود در سال 2005 بکاهد. 

افزایش ثروت استرالیایی‌ها با رشد قیمت مسکن

رشد قیمت املاک در استرالیا سبب افزایش ثروت خانوارهای این کشور شده است. با وجود بیکاری صدها هزار نفر در استرالیا، رونق بازار مسکن، ثروتمندترشدن بسیاری از خانوارهای استرالیایی را در پی داشته است. طی سه ماهه آخر سال گذشته ارزش املاک مسکونی در استرالیا تقریبا 250 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. در حالی‌که طی سه ماهه منتهی به سپتامبر سال گذشته، این میزان افزایش، 200 میلیارد دلار بود. براساس گزارش اداره آمار استرالیا، افزایش قیمت املاک به همراه بهبود وضعیت بازار سهام باعث شد تا در مجموع میزان دارایی و ثروت خانوارهای استرالیایی طی سه ماهه منتهی به ماه دسامبر به 501 میلیارد دلار برسد. رکوردی  که دستیابی به آن از دسامبر سال 2009 به این طرف بی‌سابقه بوده است. بهبود وضعیت بازار سهام در سه ماهه آخر سال 2020، باعث شد تا میزان ذخایر بازنشستگی استرالیایی‌ها حتی از زمان قبل از دوره همه‌گیری ویروس کرونا هم بیشتر شود. به‌نحوی که در سه ماهه منتهی به دسامبر سال گذشته میزان ذخایر بازنشستگی به 166 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و کمبود بوجود آمده در سه ماهه مارچ 2020 نیز کاملا جبران شد. از سوی دیگر در مجموع افزایش ثروت خانوارهای استرالیایی تا 12 تریلیون دلار و افزایش حجم ثروت ودارایی هر نفر به  467.709 دلار به نوبه خود یک رکورد محسوب می‌شود. مقامات اداره آمار استرالیا معتقدند، اعمال سیاست پولی بانک مرکزی استرالیا و حمایت دولت از بخش مسکن در ثروتمندتر شدن صاحبان املاک نقش داشته است. براساس گزارش اداره آمار استرالیا، علیرغم جهش و رشد ارزش مسکن، نسبت درآمد خانوار به بدهی مسکن در سه ماهه دسامبر از 139.2 به 139 کاهش یافت. افزایش درآمد خانوار به میزان 1.2 درصد به تخصیص بسته‌های حمایتی دولت مانند یارانه دولتی حقوق و دستمزد دوره همه گیری کرونا موسوم به JobKeeper و یارانه بیکاری دوره موسوم به JobSeeker مربوط بوده است. در حال حاضر نسبت درآمد با بدهی مسکن با 2.5 درصد کاهش روبرو بود که ثبت چنین آماری از سال 1991 بی سابقه بوده است. در ماه ژانویه نرخ مسکن رکورد جدیدی را تجربه کرد که از سال 2017 تاکنون بی‌سابقه بوده است. در طول ماه فوریه نیز ارزش مسکن سیر نزولی به‌خود گرفته بود. الیزا اوون ، رئیس بخش تحقیقات موسسه CoreLogic در استرالیا گفت تعداد فروشندگان مسکن کاهش یافته و در مقابل بر تعداد خریداران افزوده شده است. اقتصاددانان بانک ANZ، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت مسکن در سال جاری رشد 17 درصدی را تجربه کند. گفتنی است که از دهه 1980 میلادی، قیمت مسکن شاهد چنین افزایشی نبوده است. این در حالی‌است که مقامات وزارت خزانه داری در مورد افزایش نرخ بیکاری طی ماه‌های آینده هشدار دادند. آن‌ها می‌گویند پس از پایان مهلت پرداخت کمک هزینه جاب کیپر حدود 100.000 تا 150.000 نفر به تعداد بیکاران اضافه شود. نرخ بیکاری در ژانویه از 6.3 به 5.9 درصد کاهش یافته بود. به گزارش ABC براساس آمار رسمی حدود 805000 نفر در استرالیا بیکار هستند. در حالی‌که تعداد افراد بیکار در ماه جولای بیش از یک میلیون نفر بود.

کاهش جمعیت استرالیا برای نخستین بار در 105 سال گذشته

برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی اول تاکنون، استرالیا یک فصل را با کاهش جمعیت پشت سر گذاشت. اداره آمار استرالیا با انتشار آمار جمعیتی اعلام کرد که جمعیت استرالیا در سه ماهه منتهی به سپتامبر گذشته به میزان ۴۲۰۰ نفر یا ۲ صدم درصد افت کرده و به ۲۵ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۵۹ نفر رسیده است. دلیل این کاهش جمعیت، بسته بودن مرزهای بین‌المللی بوده است زیرا تعداد کسانی که از کشور خارج شده‌اند، بیش‌از افرادی بوده که قادر به ورود بوده‌اند. میزان خالص مهاجرت در سه ماهه سوم سال گذشته ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر منفی شده زیرا در این مدت ۵۵ هزار و ۴۰۰ نفر کشور را ترک کرده و ۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر وارد کشور شده‌اند. به گفته فیل برانینگ، مدیر جمعیت شناسی در اداره آمار، آخرین باری که ما شاهد کاهش جمعیت بودیم، به فصل چهارم سال ۱۹۱۶ و در دوره جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. در آن زمان جمعیت ۵۱ هزار و ۵۰۰ نفر (یک درصد) کاهش یافت. بانک مرکزی پیش‌بینی کرده که رشد جمعیت ۱۲ ماه منتهی به ژوئن امسال حدود ۲ دهم درصد باشد. در حالی که این میزان، پیش از دوران همه‌گیری، 1.7 درصد بوده است. مهاجرانی که هر ساله پذیرفته می‌شوند بخش مهمی از رشد جمعیت ایالت ها و سرزمین‌های استرالیا را تشکیل می دهند و بسته شدن مرزهای بین المللی در سال 2020 به دلیل همه گیری کرونا و جذب نشدن مهاجر باعث تاثیر منفی بر جمعیت ایالت ها و به طور کلی استرالیا شده است. الکس هاوک، وزیر مهاجرت استرالیا در این زمینه گفت ما درگیر یک بیماری همه‌گیری هستیم که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است و همه ما در دولت کاملا آگاه هستیم که باید تا حد ممکن انعطاف‌پذیر باشیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم از یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های افت‌تولید ناخالص ملی در جهان که در طول زندگی شاهد آن هستیم بهبودی حاصل کنیم و مساله مهاجرت نیز بخشی از این داستان است. ما می‌دانیم که مهاجران برای جامعه ما و اقتصاد ما فوق‌العاده موثر هستند. ما می دانیم که حضور آنها تولید شغل می‌کند. من مطمئن هستم که برنامه مهاجرتی دولت بخش بزرگی از روند بهبودی ما از کووید را رقم می‌زند و همه این است که آیا تا چه حد می‌توانیم در این سفر موفق شویم.

اظهارات دبیرکل وزارت خزانه داری استرالیا در جلسه کمیته اقتصادی مجلس سنا

استیون کندی، دبیر کل وزارت خزانه داری استرالیا، در جلسه کمیته اقتصادی مجلس سنای این کشور اظهار داشت با پایان یافتن یارانه دولتی حقوق و دستمزد دوره همه گیری کرونا موسوم به JobKeeper در پایان ماه مارس، ممکن است بین100 تا 150 هزار نفر دریافت کننده این یارانه شغل خود را از دست بدهند، اگرچه طیف گسترده ای از عدم اطمینان در مورد این برآورد وجود دارد. دبیر کل وزارت خزانه داری افزود 40 هزار نفر در هر ماه به طور معمول اشتغال خود را از دست می دهند یا شغل دیگری بدست می آورند. بنابراین که رقم 150 هزار شغل باید در چارچوب جریان عادی ورود و خروج در بازار نیروی کار دیده شود. بر اساس برنامه یارانه دولتی حقوق و دستمزد دوره همه گیری کرونا موسوم به JobKeeper که در اواخر مارس 2020 با هدف حفظ اشتغال نیروی کار و مقابله با بیکاری گسترده ناشی از تعطیلات مشاغل در دوره همه گیری ویروس کرونا معرفی و به اجرا درآمد، در ابتدا برای هر کارمند 1500 دلار در هر دو هفته برای مشاغل واجد شرایط در نظر گرفته شده بود. با بهبود شرایط کسب و کار و رفع محدودیت های کرونایی، به تدریج از تعداد دریافت کنندگان کاسته شد و در پایان سال 2020 میلادی، تنها حدود 1.53میلیون استرالیایی یارانه دستمزد دریافت می‌کردند، در حالی که این رقم در سپتامبر 3.8 میلیون نفر بود. استیون کندی گفت بر اساس داده‌های ماه ژانویه، ما برآورد می‌کنیم که حدود 1.1 میلیون نفر در سه ماهه منتهی به مارس همچنان به برنامه JobKeeper متکی بوده اند که این کمتر از تخمین پیشین این وزارتخانه (1.3 میلیون نفر) در زمان بررسی چشم انداز مالی و اقتصادی (ماه اکتبر) است. وی افزود منطقی است که فرض کنیم با ادامه روند بهبود بازار کار در سه ماهه منتهی به مارس، وابستگی دریافت کنندگان به این برنامه همچنان رو به کاهش خواهد بود. پایان برنامه JobKeeper به طور قطع ارقام اشتغال را متاثر می‌کند زیرا تعداد دریافت کنندگان یارانه که شغل خود را به سبب قطع یارانه از دست می دهند، دیگر در شمار دارندگان شغل قرار نمی‌گیرند. در این میان دبیرکل خزانه داری نظر دیگری دارد. وی به کمیته اقتصادی سنا گفت داده‌ها ماه فوریه به ما می‌گویند حدود 88 هزار کارگر دریافتی یارانه JobKeeper نداشته اند یا بسیار کم دریافت کرده اند بنابراین انتظار نمی رود با پایان این برنامه، همه این افراد شغل خود را از دست بدهند. کندی افزود نظر ما این است که تاثیر کنار گذاشتن JobKeeper قابل کنترل خواهد بود و نرخ اشتغال در طی سال جاری همچنان رو به افزایش خواهد بود اگرچه نرخ بیکاری قبل از از سرگیری مجدد سیر نزولی خود احتمالا کمی‌بیش از ماه‌های آینده خواهد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما