معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

کار هوشمند در ایتالیا، الزامات و حقوق مربوط به آن

کار هوشمندانه وارد زندگی روزمره شده و قرار است ماندگار شود. در ایالات متحده تخمین زده می‌شود که 20٪ از ساعت کار به طور دائم از دفاتر به خانه منتقل شده است. موسسه Politecnico di Milano پیش بینی می‌کند در ایتالیا ، در پایان شرایط اضطراری پرسنل چابک و هوشمند (دورکار) کمتر از یک سوم کارمندان رادر برگیرد: 5.35 میلیون نفر از کل 18 میلیون شغل فعلی با نرخ متوسط 2.7 روز کار در هفته. در موافقتنامه ای که دیروز اتحادیه‌های کارگری با وزارت کار امضا نمود ، این نوع اشتغال هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی تأیید شد. دانستن چگونگی تشخیص کار هوشمندانه "خوب" از "بد" و دانستن حقوق و وظایف آنها. بدیهی است. مختصری از سوالاتی که در این خصوص قابل طرح می باشد در متن ذیل مورد بررسی قرار گرفته است .

چه توافقی باید با شرکت منعقد شود؟

کار هوشمند توسط قانون 81 سال 2017 تعریف شده است. بر طبق این قانون قبل از هر چیز نیاز به توافق نامه کتبی فردی بین کارمند و کارفرما ذکر شده است.  این توافق نامه "اشکال اعمال قدرت مدیریتی کارفرما" را تبیین و تنظیم می‌کند ، "ابزار کار استفاده شده توسط کارگر" را تعیین نموده ، "زمان استراحت" را شناسایی و همچنین "اقدامات فنی و سازمانی لازم برای اطمینان از عدم قطع ارتباط" تعریف شده ااست.  دورکاری کارمند چابک اجباری  نبوده و همیشه داوطلبانه است. از ابتدای همه گیری ، شرط توافق فردی لغو شده است اما به محض پایان وضعیت اضطراری ، مجدداً ضروری خواهد بود.

آیا خطرات برای سلامتی افراد وجود دارد؟ آنها کدامند؟

هنوز هیچ مطالعه ای مستند در این مورد انجام نشده است ، اما سوظن این است که آسیب شناسی‌های ناشی از کار هوشمند در موارد اضطراری افزایش یافته است. "قبلا بیشترین اختلالات جسمی‌بر پایانه‌های ویدئویی مربوط به ستون فقرات ، گردن و اندام فوقانی ثبت شده بود. در ماه‌های اخیر ، موارد کمردرد به طور قابل توجهی افزایش یافته  که ناشی از استفاده از جایگاه‌های نامناسب  محل کار است ، در این مرحله دورکاری در موارد اضطراری بیشتر رخ می دهد. موارد خستگی چشم به دلیل انتقال از صفحه نمایش بزرگتر شرکت به صفحه لپ تاپ نیز در حال افزایش است "، نمونه ای از  آن در گزارش پائولو سانتوچی ، پزشک حرفه ای آنما ، انجمن ملی پزشکان ذیصلاح آمده است. "یک چالش بزرگ مربوط به مدیریت جنبه روانشناسی است - ماتئو بونزینی ، استاد طب کار در دانشگاه و پلی کلینیک میلان اضافه می‌کند -. این وضعیت های غلط را می‌توان اصلاح کرد. مدیریت پیامدهای مربوط به عدم وجود مرز بین ابعاد خصوصی و حرفه ای دشوار است ، همانطور که در مواردی عدم تعدیل استرس مشاهده شده ، ».

میزان حقوق و فوق العاده: آیا هزینه‌های جنبی پوشش داده می‌شود؟

قانون می‌گوید: "کارگری که خدمات را در حالت دورکاری انجام می دهد حق برخورداری از مقررات اقتصادی و نظارتی کمتر از آنچه در کل اعمال می‌شود را دارد". در مورد ساعات کار ، حداکثر باید تعیین شود که مطابق محدودیت زمان کار هفتگی که توسط قانون و قراردادهای ملی تعریف شده است. در واقع اضافه کاری در  دورکاری فقط در موارد نادر پرداخت می‌شود. معمولاً در شرکتهایی که زمان کار از راه دور کنترل می‌شود یا در آن تعداد (معدودی) مشوق میتوان ارائه داد.  اما در  خصوص  میزان مشارکت در سود و پاداش در ابهام قرار دارد.

تامین رایانه ، تبلت ، اتصال به اینترنت مورد نیاز؟

همه ملزومات مورد نیاز را بایستی بر اساس قرارداد  فیما بین تهیه نمود. استفاده از بسترهای مناسب با حالات فیزیکی افراد، صفحات نمایشگر بزرگتر،  استفاده از چند نمایشگر  مفیدتر خواهد بود.

اولین شرط شروع چیست؟

شرط اول حذف کاغذ و چاپگر است. همه اینها با بی اهمیت جلوه دادن فرآیندهای داخلی و آوردن آنها به صورت دیجیتالی است. به عنوان مثال ، اگر شرکتی قبض ها ، فاکتورها ، اسناد کاغذی را ثبت و بایگانی کند ، کار در خانه امکان پذیر نیست زیرا تنها راه انتقال مواد از دست به دست ، تحویل فیزیکی آن است. این محدودیت کمی نیست: با توجه به داده‌های رصدخانه نوآوری دیجیتال  فقط 34 شرکت کوچک و متوسط از 100 شرکت از نظر دیجیتال می‌توانند بعنوان شرکت های "بالغ" تعریف شوند. با این وجود فناوری این جهش را امکان پذیر می‌کند. امضاهای اسناد نیز می‌تواند به صورت الکترونیک انجام شود.

منبع :

https://www.corriere.it/economia/lavoro/cards/smart-working-diritti-doveri-chi-lavora-casa/smart-working-buono-cattivo.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما