معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۴- ۱۷:۰۰ - مشاهده: ۲۸۱

ابداع دستگاه جدید تشخیص کرونا از طریق تنفس توسط دانشگاه گاجامدا اندونزی

اول اسفند 1399 مراسم رونمایی از دستگاه جدید تشخیص کرونا از طریق تنفس که توسط دانشگاه گاجامدا اندونزی ابداع شده است و با عنوان " ابداع دستگاه GeNose C19 برای گردشگری اندونزی " در هتلی در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار این شد. این مراسم همزمان به صورت آنلاین نیز برگزار می‌شد و دعوت شدگان میتوانستند به صورت حضوری یا مجازی در این مراسم شرکت نمایند.

همه گیری کوویدـ۱۹ همچنان در جهان ادامه دارد و روزانه هزاران تن در کشورهای مختلف دنیا بواسطه ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند. این همه گیری علاوه بر آسیب های بهداشتی و سلامتی که برای جوامع مختلف بشری بهمراه داشته موجب تخریب جدی اقتصاد کشورهای مختلف دنیا منجمله اندونزی شده است. اندونزی بعنوان یکی از کشورهای درحال توسعه که برنامه ریزی ویژه ای برای دستیابی به رشد اقتصادی ۷ درصد در سال ۲۰۲۰ داشت بر اثر کرونا نه تنها با رکود اقتصادی مواجه شد بلکه بسیاری از دستاوردهای اقتصادی خود را نیز در آستانه تخریب دید.

صنعت گردشگری اندونزی یکی از حوزه‌هایی است که با مخاطره جدی در دوره همه گیری کرونا روبرو شده است. گزارش های سازمان آمار و ارقام اندونزی نشان می دهد در طول سال ۲۰۲۰ تنها ۴.۰۲ میلیون نفر گردشگر خارجی به اندونزی سفر نموده اند. این در حالی است که این میزان در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۶.۱۱ درصد بوده است. کاهش ۷۵.۰۳ درصدی سفر گردشگران خارجی به اندونزی در سال ۲۰۲۰ دولتمردان این کشور را بر آن داشت تا راهکارهایی برای عبور از این بحران بیابند که امضاء قرارداد دوجانبه موسوم به مسیرهای مسافرتی امن (Travel Bubble)، اجرای پروتکل های بهداشتی در اماکن و جاذبه‌های گردشگری، تسریع در روند واکسیناسیون عمومی و همچنین توسل به فناوری و علوم پیشرفته جهت شناسایی و درمان مبتلایان به کرونا از جمله رویکردهای اصلی دولت اندونزی برای بازگرداندن صنعت گردشگری این کشور به ریل خود بوده است. در همین راستا وزارت بهداشت اندونزی اخیرا از تایید فنی یک دستگاه تشخیص کرونا از طریق آزمایش تنفسی خبر داده است که توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه گاجامدا این کشور ابداع شده است، خبر داد. این دستگاه که به GeNose C19 شهرت یافته است شیوه جدیدی از تست کرونا است که امکان تشخیص سریع ابتلا به ویروس را در عرض تنها ۳ دقیقه - به جای چند ساعت یا چند روز - فراهم کند. این دستگاه قادر است با آزمایش بر روی بازدم فرد، ابتلای او به عوارض تنفسی کووید-۱۹ را از دیگر مشکلات ریوی تشخیص دهد. این شیوه آزمایشی در ۹۳ الی ۹۵ درصد موارد قادر بود که به دقت فرد مبتلا به کرونا را از افرادی دیگری تشخیص دهد که به مشکلات تنفسی دیگر مانند آسم یا ذات‌الریه به دلیل عفونت ناشی از باکتری دچار بودند.

دولت اندونزی در نظر دارد با تولید انبوه این دستگاه علاوه بر نصب آن در پایانه‌های مختلف حمل و نقل عمومی (ترمینال ها، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها) برای ایجاد امنیت بهداشتی و سلامت از GeNose C19 در سایت های گردشگری این کشور نیز بهره ببرد. هزینه انجام تست کرونا توسط دستگاه GeNose C19 در حدود ۲۰.۰۰۰ روپیه (۱.۴ دلار) برای هر فرد اعلام شده است که بسیار کمتر از هزینه تست های سریع آنتی ژن می‌باشد که در حدود ۱۰۵.۰۰۰ روپیه (۷.۵ دلار) برای هر فرد می‌باشد.

با این وجود مقامات بهداشتی و کمیته مبارزه با کرونا در اندونزی اعلام داشته است که صدور دستور استفاده از GeNose C19 به معنای جایگزینی آن با تست PCR بعنوان استاندار طلایی (Gold Standard) تشخیص کرونا نیست و این دستگاه تنها به شناسایی و ردیابی افراد مبتلا به کرونا در کنار دیگر شیوه‌های تشخیص این بیماری، کمک می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما