معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸۳

معرفی مناطق ویژه اقتصادی در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی مقصد پیشرو در خدمات، قطب تولید منطقه‌ای و صنعتی ترین کشور آفریقا است. آفریقای جنوبی دارای تعدادی دانشگاه و کالج فنی در سطح جهانی است که نیروی انسانی ماهر، با استعداد و توانمندی تولید می‌کنند. آفریقای جنوبی ترکیبی از زیرساخت های اقتصادی جهان اول توسعه یافته و بازار در حال ظهور در حال رشد را ارائه می دهد. پتانسیل سرمایه گذاری آن در تنوع بخش ها و صنایع آن نهفته است. این کشور همچنین یک کشور بزرگ تجاری است که سالانه بیش از 167 میلیارد دلار کالا از محل صادرات و واردات کالا، از مکانی که آن را به دروازه ای ایده آل برای ورود به بازارهای آفریقا و سایر بازارهای جهانی تبدیل می‌کند، وارد می‌کند. از سوی دیگر منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا تجارت درون آفریقایی را تقویت کرده و بازاری با جمعیت بیش از یک میلیارد با تولید ناخالص داخلی 2.6 تریلیون دلار ایجاد خواهد کرد.

آفریقای جنوبی دارای پیشرفته‌ترین و متنوع‌ترین اقتصاد در قاره آفریقا است. در حالی که بخش معدن در اقتصاد این کشور همچنان نقطه مرکزی آن محسوب می‌گردد، تجارت به طور فزاینده‌ای به سمت خدمات و صنایع تولیدی گرایش یافته است. معدن و بهره‌مندی از مواد معدنی همچنان در رشد، و درآمد حاصل از صادرات با سبد معادن متنوع تر است. سایر بخش هایی که انتظار رشد در آنها می رود، تولید، کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی، آبزی‌پروری، صنایع اقتصاد سبز و کالاهای مصرفی هستند. در آفریقای جنوبی فرصت های سرمایه گذاری در بخش های: تولیدات پیشرفته، صنایع سبز، ساخت و ساز، خدمات، و صنایع مبتنی بر منابع (نظیر معدن) فراهم است.

بررسی اجمالی مناطق ویژه اقتصادی(SEZ)

مناطق ویژه اقتصادی مناطقی هستند که از نظر جغرافیایی تعیین و برای فعالیت های اقتصادی خاص هدف‌گذاری شده‌اند. این مراکز صنعتی از طریق مشوق های خاص و قوانین تجارت پشتیبانی می‌شوند که با قوانین داخلی متفاوت است نظیر: نرخ ترجیحی 15٪ مالیات شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده و تعلیق حقوق گمرکی در مناطق تحت کنترل گمرک، مشوق های اشتغال، کمک هزینه ساختمان، نرخ ترجیحی اجاره زمین و خدمات شهری.

برنامه اقدام سیاست‌های صنعتی آفریقای جنوبی (Industrial Policy Action Plan–IPAP) مناطق ویژه اقتصادی را به عنوان عوامل اصلی در توسعه اقتصادی معرفی می‌کند. آنها موتورهای رشد برای دستیابی به اهداف استراتژیک دولت، صنعتی سازی، توسعه منطقه ای و ایجاد اشتغال هستند. مناطق ویژه اقتصادی ممکن است خاص یا چند محصولی باشند. دسته بندی‌های زیر طبق قانون برای آنها تعریف شده اند:

منطقه توسعه صنعتی "Industrial Development Zone" به معنای یک شهرک صنعتی است که از سرمایه گذاری مستقیم داخلی و خارجی در صنایع تولیدی و تولیدی با ارزش افزوده و صادرات بهره می‌برد.

بندر آزاد "Free Port" به معنای منطقه بدون عوارض در مجاورت بندر ورودی است که کالاهای وارداتی ممکن است برای فعالیت های ارزش افزوده در منطقه ویژه اقتصادی برای ذخیره سازی، بسته‌بندی مجدد، یا فرآوری، مشروط به مراحل واردات گمرک، تخلیه شود.

منطقه آزاد تجاری "Free Trade Zone" به معنای منطقه بدون عوارض است که امکانات ذخیره سازی و توزیع را برای فعالیت های ارزش افزوده در منطقه ویژه اقتصادی برای صادرات بعدی فراهم می‌کند.

منطقه توسعه بخش" Sector Development Zone" به معنای منطقه ای است که از طریق تسهیل زیرساخت های عمومی یا خاص صنعتی، مشوق ها، خدمات فنی و بازرگانی در درجه اول برای بازار صادرات، در توسعه یک بخش یا صنعت خاص متمرکز است.

معرفی مناطق ویژه اقتصادی آفریقای جنوبی(SEZ)

Saldanha Bay IDZ, Western Cape

این منطقه دو ساعت با شمال کیپ تاون فاصله دارد. این مجموعه به خدمات مهندسی و خدمات تدارکاتی نفت، گاز و تعمیرات دریایی اختصاص دارد که به صنعت بالادستی اکتشاف نفت و شرکت های خدمات تولیدی که در مناطق نفت و گاز در خارج از صحرای آفریقا فعالیت می‌کنند، سرویس می دهد.

 Atlantis SEZ

منطقه ویژه اقتصادیAtlantis بخشی از اقدامات شهر کیپ تاون است که در سال 2011 برای ایجاد یک مرکز تولید Greentech در آتلانتیس انجام شد. این منطقه که در ساحل غربی آفریقای جنوبی و 40 کیلومتری کیپ تاون واقع شده است، سرمایه خود را در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری سبز در حال حاضر پررونق استان قرار داده است. Greentech به فناوری‌های سبز گفته می‌شود که تأثیر افراد بر روی کره زمین را کاهش یا معکوس کند. این امر شامل فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر می‌شود. توربین‌های بادی، پنل های خورشیدی، عایق بندی، سوخت های زیستی، وسایل نقلیه الکتریکی، بازیافت مواد و مصالح ساختمانی سبز همگی نمونه‌هایی از فناوری سبز هستند. (www.greencape.co.za)

Coega IDZ, Eastern Cape

کوئه گا در منطقه تجاری شرق و غرب در شهرداری کلانشهر خلیج نلسون ماندلا برای خدمات رسانی به بازارهای جهانی و آفریقا است. این بخش در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی، خودرو، آبزی پروری، انرژی، لجستیک فلزات و خدمات فرآیند تجارت، سرمایه گذاری کرده است.

East London IDZ, Eastern Cape

این منطقه به یک پارک صنعتی برتر تبدیل شده است، که به دلیل ارائه راه حل های مرسوم خود برای صنایع مختلف از جمله خودروسازی، فرآوری محصولات کشاورزی و پرورش آبزیان مشهور است. این مکان، ایده آل برای تولید و پردازش صادراتی است و سرمایه گذاران را به بازارهای عمده، محلی و سراسر جهان متصل می‌کند.

Maluti-A-Phofung SEZ, Free State

این منطقه که در Harrismith در نقطه میانی مسیر حیاتی دوربان-ژوهانسبورگ قرار دارد، دسترسی به بندر دوربان و همچنین تدارکات برای انتقال بار بین جاده و راه آهن را ارائه می دهد. (/www.fdc.co.za)

Musina-Makhado SEZ, Limpopo

این منطقه ویژه اقتصادی از نظر استراتژیک در امتداد مسیر N1 شمال به جنوب، اتصال به جامعه توسعه جنوب آفریقا(SADC)، نزدیک به مرز بین آفریقای جنوبی و زیمبابوه واقع شده است.

Dube TradePort, KwaZulu Natal

این منطقه در 30 کیلومتری شمال دوربان قرار دارد و تمرکز آن بر تولید و ارزش افزوده در درجه اول برای پوشاک خودرو، الکترونیک و مد است. این تنها مرکز در آفریقا است که یک فرودگاه بین المللی، یک ترمینال باری، انبارداری، دفاتر، بخش خرده فروشی، هتل ها و یک منطقه کشاورزی را گرد هم آورده است. مناطقی که به عنوان منطقه توسعه صنعتی تعیین شده اند، Dube TradeZone و Dube AgriZone هستند.

Nkomazi SEZ, Mpumalanga

منطقه ویژه اقتصادیNkomazi  برای ارائه یک خوشه صنعتی رقابتی و بسیار کارآمد که در پاسخ به تقاضای سرمایه گذاران، خود را به عنوان مکان اصلی فعالیت های پردازش کشاورزی و خدمات لجستیک در آفریقای جنوبی قرار داده، رسمیت یافته است.

Richards Bay, KwaZulu Natal

این شهرک صنعتی در سواحل شمال شرقی آفریقای جنوبی است. دالان تجاری N2 دو بندر بزرگ استان دوربان و خلیج ریچاردز را به هم متصل می‌کند و به ماپوتو در موزامبیک و در نهایت مناطق آفریقای شرقی متصل می‌شود. این منطقه با دسترسی ریلی و جاده ای دروازه جهانی است.

 

دلایل سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی

1- زیرساخت های با کیفیت و لجستیک کارآمد- با سرمایه گذاری ثابت و مداوم در زیرساخت ها، آفریقای جنوبی در موقعیت یک قطب کلیدی جهانی و یک دروازه جذاب به بقیه قاره واقع شده است.

2- بیشترین حضور شرکت های چند ملیتی در آفریقا- آفریقای جنوبی مقصد سرمایه گذاری تعداد قابل توجهی از شرکت های جهانی است که از مزایای تجارت در این کشور برخوردار هستند. بیش از 180 شرکت Fortune Global 500 در آفریقای جنوبی حضور دارند.

3- قطب تولید- آفریقای جنوبی دارای یک پایگاه تولید توسعه یافته و متنوع است که توانایی بالقوه خود را برای رقابت در سطح جهانی نشان داده و به عنوان یک قطب تولیدی برای تأمین بقیه قاره برای تعدادی از شرکت های تولید کننده محصولات مصرفی فعالیت می‌کند.

4- بازار سودآور نوظهور- طبقه متوسط رو به رشد آفریقای جنوبی و ثروتمندترین پایگاه مصرف کننده در آفریقا بازدهی جذابی از سرمایه گذاری دارند.

5- دسترسی مطلوب به بازارهای جهانی- منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا تجارت درون آفریقایی را تقویت می‌کند و با بازار بیش از یک میلیاردی بیش از 2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی ایجاد می‌کند. آفریقای جنوبی چندین قرارداد تجاری دارد که بستر صادراتی را به بازارهای جهانی ارائه می دهد.

6- مرکز نوآوری و فناوری- شاخص جهانی نوآوری، آفریقای جنوبی را در رتبه اول نوآوری در آفریقا قرار می دهد. حمایت از حقوق مالکیت معنوی این کشور به عنوان دومین در آفریقا شناخته می‌شود. آفریقای جنوبی نیز به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قطب فناوری در آفریقا است و دارای یک اکوسیستم در حال رشد در بخش فناوری از تخصص فنی گرفته تا حمایت مالی از کارآفرینان است.

7- منابع طبیعی فراوان- آفریقای جنوبی به وفور از فلزات گرانبها برخوردار است. این کشور بزرگترین تولید کننده فلزات گروه پلاتین، ششمین تولیدکننده بزرگ طلا است، دارای تخصص معدن زیرزمینی مشهور در جهان و بیش از 100 شرکت معدنی فعال است.

8- قطب مالی پیشرو آفریقا- آفریقای جنوبی دارای یک بخش بانکی پیچیده و موثر در آفریقا است. همچنین یک مرکز مالی در آفریقا است که دارای بورس سهام ژوهانسبورگ (JSE)، بزرگترین بورس سهام با سرمایه بازار در این قاره است.

9- نیروی کار قابل آموزش جوان- آفریقای جنوبی دارای تعدادی دانشگاه و کالج فنی در سطح جهانی است که نیروی انسانی ماهر، با استعداد و توانمندی پرورش می دهند. این مجموعه مهارت های متنوع، مجموعه وسیعی از نیروی قابل آموزش و پشتیبانی دولتی برای آموزش مهارت ها را ارائه می دهد.

10- کیفیت زندگی عالی- آفریقای جنوبی به دلیل کیفیت زندگی خود مشهور است، هم تجربه‌های باکیفیت در شهر و هم مناظر آرام و نفس گیر را ارائه می دهد.

علاقمندان جهت آشنایی بیشتر با مناطق ویژه اقتصادی آفریقای جنوبی، همچنین سیاست های مرتبط با مناطق ویژه اقتصادی در آن کشور،  می‌توانند به دو فایل پیوست  (به زبان انگلیسی) مراجعه فرمایند   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما