معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۹

استراتژی ترکیه در توسعه مناسبات تجاری با چین

حجم تجارت ترکیه با چین 40 درصد از کسری تجارت خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد و این کشور در راستای توسعه و گسترش مناسبات تجاری با چین، استراتژی جدیدی در روند تجارت خود با با این کشور در پیش گرفت. ترکیه با ایجاد خط ریلی بین دو کشور توانست مسافت بین خود با چین را به 13 روز کاهش دهد، این کشور در نظر دارد که بتواند هر چه سریعتر حجم تجارت فی‌مابین را در سال جاری میلادی به 5 میلیارد دلار برساند.

وزارت تجارت ترکیه برای حضور هر چه نیرومندتر این کشور در بازار چین دست به یکسری اقدامات حمایتی و تشویقی جهت تقویت و افزایش صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به چین زد.   

استراتژی جدید و دستور کار 10 ماده‌ای وزارت تجارت ترکیه در افزایش روزافزون مناسبات تجاری با چین به شرح ذیل می‌باشد:

  • برگزاری کمپین‌های مناسب در افزایش ارتباطات شرکت‌های ترک با شرکت‌های چینی در چین
  • ارائه حمایت‌های مالی و تکنیکی به شرکت‌های بخش خصوصی ترکیه در معرفی کالاهای خود در بازار چین
  • صدور مجوز صادرات محصولات لبنی به 54 شرکت تولیدکننده محصولات لبنی ترکیه
  • آغاز پروژه انجام تجارت الکترونیک شرکت‌های ترک با شرکت‌های چینی
  • ایجاد بستر و ارائه تسهیلات لازم برای صادرات ماهی قزل‌آلا به چین
  • تنظیم پروتکل‌های همکاری‌های دو جانبه در بخش کشاورزی جهت افزایش صادرات محصولات زراعی ترکیه به چین
  • تشکیل کمیسیون توسعه صادرات میوه و صیفی‌جات ترکیه به چین
  • ارائه و صدور مجوزهای لازم به شرکت‌های بخش خصوصی ترکیه در صادرات گوشت طیور
  • ارائه تشویق‌های مناسب به شرکت‌های بخش خصوصی ترکیه در حوزه‌های صنفی مشخص در بازار چین
  • افزایش سهم صادرات کالاهای ترکیه با استفاده از خطوط انتقال ریلی و زمینی به چین

صادرات ترکیه در ژانویه سال جاری میلادی با 2.5 درصد افزایش به 15 میلیارد و 48 میلیون دلار رسید، این میزان بیشترین صادرات در طول تاریخ این کشور در طی یک ماه بوده است. دولت ترکیه برای افزایش صادرات کشور یکسری اقدامات حمایتی و تشویقی از جمله، حمایت‌های مالی صادراتی، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، برگزاری دیدارهای مجازی هیأت‌های صنفی مختلف با همتایان خارجی، گسترش دامنه صادرات شرکت‌های ترک، آموزش آکادمی تجارت از طریق مجازی، افزایش امکانات استفاده از منابع فاینانس در نزد بانک توسعه و صادرات (اگزیم بانک)، افزایش فعالیت‌های دیپلماسی تجارت را انجام داد تا بتواند به هدف صادرات 184 میلیارد دلاری خود در سال 2021 میلادی برسد. 

ترکیه با ایجاد کریدورهای جدید صادراتی درصدد است تا آنجا که میتواند فضای لازم را برای شرکت‌های صادر کننده این کشور در بازارهای مختلف ایجاد نماید تا با افزایش صادرات به درآمد ارزی بیشتری در ساختار اقتصادی خود برسد. 

آغاز فعالیت خط ریلی قطار از استانبول به شهر Xi’an در چین نمونه‌ای از این فعالیت‌ها است و هم اکنون این کشور سعی دارد تا با استفاده از این بستر بتواند سطح مناسبات تجاری خود با چین را بیش از پیش افزایش دهد. افزایش خطوط انتقال کالاهای ترک به کشورهای مختلف سبب شد تا در سال جاری میلادی تعداد 457 شرکت ترک برای اولین بار نسبت به صادرات کالاهای خود به ارزش 75 میلیون و 447 هزار دلار اقدام کنند. 

در عین حال چین نیز مشتاق است تا از موقعیت جغرافیایی ترکیه به عنوان پل میان بازارهای اروپا و آسیا استفاده کرده و از این طریق بتواند دامنه ورود کالاهای خود به بازارهای اروپایی را گسترش بخشد.

ایجاد کریدورهای حمل و نقل و بسترهای جدید در صادرات کالا توسط کشورهای همسایه می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای بخش خصوصی کشورمان در صادرات تولیدات آنها در طی مسیر کریدور مذکور ایجاد کند. همچنین همکاری شرکت‌های تولیدکننده بخش خصوصی کشورمان با شرکت‌های ترک در تأمین کمبودهای صادراتی ترکیه به چین نیز می‌تواند فرصتی برای افزایش صادرات بخش خصوصی کشورمان باشد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما