معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۲- ۱۲:۰۰ - مشاهده: ۵۲۷

اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند ( هفته اول بهمن 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور فنلاند در هفته اول بهمن‌ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد.

پیش بینی گروه مالی نوردیا در مورد اقتصاد فنلاند

گروه مالی نوردیا پیش‌بینی کرد اقتصاد فنلاند در سال 2021 سه درصد و در سال 2022 دو درصد افزایش یابد. این گروه خدمات مالی مستقر در هلسینکی در عین حال گفت که چشم انداز اقتصادی ملی و جهانی به موفقیت واکسیناسیون  Covid-19  بستگی دارد. پیش‌بینی این گروه بر این فرضیه استوار است که وضعیت همه‌گیری در طول بهار امسال بصورت قابل تحمل باقی مانده و در تابستان بهبود یابد به طوریکه در پاییز سال‌جاری دیگر به اعمال محدودیت‌ها نیازی نباشد.

توولی کوویو، اقتصاددان ارشد نوردیا در این باره گفت: تاخیر در واکسیناسیون بزرگترین خطر برای این پیش‌بینی است. هر قدر این بحران بیشتر طول بکشد، تأثیرات نامطلوب آن نیز بر چشم‌انداز اقتصادی در درازمدت بیشتر است.

در حال حاضر، اقتصاد فنلاند با ضربه‌ای که از سوی ویروس کرونا به آن وارد شد با سرعت نسبتاً خوبی بهبود یافته، اگرچه به دلیل موج دوم کرونا، سرعت بهبودی اقتصاد در اواخر سال گذشته کند شد. به گفته این گروه مالی، چشم انداز اقتصاد فنلاند تا زمانی که صنعت خدمات بتواند فعالیت خود را از سربگیرد، نسبتاً روشن است.

آقای Juho Kostiainen، اقتصاددان نوردیا نیز اظهار داشت: خانوارها در دوران ویروس کرونا پس‌انداز کرده‌اند زیرا فرصت‌های مصرف آنها محدودتر شده است. با کاهش محدودیت ویروس کرونا، انتظار می‌رود مصرف خصوصی در سال جاری به سرعت افزایش یابد و بخش خدمات را از این وضعیت بسیار بد خارج کند. آمار روز چهار شنبه فنلاند نشان داد که اعتماد مصرف‌کننده به بالاترین سطح در بیش از دو سال اخیر رسیده است.

بر اساس این گزارش، فنلاندی‌ها به خصوص به توسعه اقتصاد ملی اطمینان دارند. آنها همچنین نسبت به اقتصاد خود خوش‌بین هستند و می‌گویند که قصد خرید کالاهای بادوام را دارند. با اینحال، وضعیت بیکاری در فنلاند همچنان برای بسیاری نگران‌کننده است، اگرچه این وضعیت از ماه دسامبر به این سو بهبود یافته است.

 رتبه فنلاند از نظر میزان فساد در بخش دولتی

فنلاند در کنار سویس و سنگاپور از نظر میزان فساد در رتبه‌بندی سالانه جهانی 2020، حایز رتبه سوم شده‌اند. به موجب شاخص احساس فساد سازمان شفافیت بین‌المللی (TI)  که روز پنجشنبه منتشر شد، فنلاند به همراه سویس و سنگاپور، در بین 180 کشور جهان امتیاز 85 را کسب کردند. دانمارک و نیوزیلند با امتیاز 88 بهترین کشورهای CPI بودند. این شاخص سطح قابل درک فساد در بخش دولتی را در سطح جهانی اندازه‌گیری می‌کند و کشورها را در مقیاسی بین 100 تا صفر رتبه‌بندی می‌نماید. 

تشدید محدودیت‌های کرونایی در فنلاند

اداره بهداشت و سلامت فنلاند اعلام کرد که برای پیشگیری از همه‌گیری ویروس انگلیسی، شهروندان این کشور می‌بایست فاصله اجتماعی بیشتر از دو متر را رعایت کنند. پزشکان فنلاندی اعلام کرده‌اند که ویروس انگلیسی سرعت انتشار بسیار بالایی دارد.سانا مارین نخست وزیر فنلاند میگوید:این ویروس واقعا خطر بزرگی برای کشور ما است. لازم است اقدامات پیشگیرانه، بیشتر از پیش تشدید شود.دولت فنلاند همچنین استفاده از ماسک‌های پزشکی را بیشتر توصیه می‌کند. در بعضی از مناطق این جمهوری استفاده از ماسک‌های پزشکی یک بار مصرف، اجباری است. مسئولان این کشور پیشنهاد میکنند که آموزش و فعالیت‌های کاری، به شیوه از راه دور گسترده‌تر شود. دولت فنلاند قصد دارد دست کم تمام محدودیت‌های کرونایی را در سطح کنونی نگه دارد، اما در صورت افزایش بحران، شرایط قرنطینه‌ای ویژه‌ای برقرار خواهد شد. وزارت آموزش و فرهنگ، وزارت امور اجتماعی و بهداشت و موسسه بهداشت و رفاه فنلاند، امروز در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که سرگرمی‌های گروهی- اجتماعی، بخصوص برای کودکان می‌بایست به کمترین میزان خود برسد، اما در مقابل شرایطی باید ایجاد شود که محدودیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی کمتری ایجاد کنند.

پیامدهای اجتماعی شیوع کرونا در فنلاند

همه گیری ویروس کرونا آثار مخرب اجتماعی زیادی ازجمله افزایش خشونت‌های خانوادگی در فنلاند داشته است. بر اساس آخرین نظر‌سنجی‌ها، یک چهارم فنلاند‌ی‌ها معتقدند همه‌گیری کرونا آثار منفی بر سلامت روان آن‌ها داشته و آثار منفی شیوع ویروس کووید نوزده در خانواده‌ها به ویژه زنان و جوانان مشهود‌تر است.
موسسه بهداشت و رفاه فنلاند هم در گزارشی اعلام کرد همه‌گیری کرونا موجب کاهش تعاملات اجتماعی شده و بر سبک زندگی مردم این کشور تأثیر نامطلوبی داشته است. دولت فنلاند اعلام کرد پزشکان و پرستاران بیشتر از دیگر افراد جامعه متحمل فشار‌های ناشی از کرونا هستند. افزایش بیکاری در میان خانواده‌ها یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی در این کشور محسوب می‌شود. آمار‌ها نشان می دهد یک سوم مردم این کشور احساس تنهایی می‌کنند. از زمان آغاز بحران کرونا موارد خشونت در میان خانواده‌ها از رشد چشمگیری در فنلاند برخوردار بوده است.
از اوایل بهار امسال دولت فنلاند کار‌گروهی را برای خروج از بحران کرونا ایجاد کرد این کارگروه وظیفه دارد بجز ایجاد امنیت بهداشتی، معضلات اجتماعی ناشی از بحران کرونا را بررسی و به مسئولان ذیربط ارجاع دهد.

پیگیری روند واکسیناسیون ضد ویروس کرونا در فنلاند

عملیات واکسیناسیون برعلیه ویروس کرونا در فنلاند از 27 ماه دسامبر سال گذشته، با تزریق واکسن به کادر درمان و افراد مسن در خانه‌های سالمندان شروع شده است. واکسن‌ها از 3 شرکت فایزر، مدرنا و بیون‌تک تهیه و با تمهیدات امنیتی خاصی حمل و نقل شده و تا کنون  56000 نفر واکسینه گردیده‌اند.

این روند در سایر کشورهای اروپائی نیز کم و بیش آغاز شده و با توجه به حساسیت و اهمیت آن، موضوع در جلسه ویدئو کنفرانسی مورخ 21 ژانویه شورای اروپا مطرح گردید. در این رابطه، وزرای مربوطه کشورهای عضو اتحادیه از جمله خانم توتی توپوراینن، وزیر امور اروپائی فنلاند، در تماس ویدئو کنفرانسی غیر رسمی در 18 ژانویه، با طرح مشکلات موجود در خصوص واکسیناسیون سراسری، پیشنهاداتی در خصوص مقابله با آن ارائه نمودند. 

بنابر گزارش منتشره در سایت نخست وزیری فنلاند، وزرا در خصوص لزوم تقویت و هماهنگی در مبارزه با این اپیدمی، از طریق تامین و توزیع مناسب بحث نمودند. ایشان آگاه‌سازی شهروندان از روند و برنامه واکسیناسیون را کلیدی دانستند.

در این جلسه، وزیر فنلاندی با تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌های بین‌المللی از طریق کوواکس (Covax)، خواستار دسترسی همه کشورها به واکسن جهت موفقیت در مبارزه با این اپیدمی‌گردیده است.

همچنین، وزیر پرتغالی (رئیس دوره‌ای اتحادیه)، نظرات کشورش در خصوص انجام موفق واکسیناسیون در این قاره را مطرح نموده است.

فنلاند قصد دارد به منظور رعایت کامل شفافیت در عملیات واکسیناسیون، روند روزانه آن را از طریق وزارت بهداشت و رفاه به اطلاع عموم برساند. واکسیناسیون قرار است با توجه به اطلاعات اداره آمار، به صورت منطقه‌ای ادامه یابد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما