معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۷:۳۶

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در نیمۀ دوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف- فنلاند

تراز تجاری در ماه ژوئن 995 میلیون یورو مازاد بر ارزش افزوده دارد

 بر اساس آمار اولیه تجارت بین المللی کالا که توسط گمرک فنلاند منتشر شد، تراز تجاری در ماه ژوئن 995 میلیون یورو مازاد داشت. در ژانویه تا ژوئن، کسری کل به 1.1 میلیارد یورو رسید. ارزش صادرات فنلاند در ماه ژوئن 6.7 میلیارد یورو بود. حجم صادرات 8.8 درصد افزایش یافت، اما قیمت های صادراتی بدون تغییر سال به سال باقی ماند. ارزش واردات در ژوئن 12.9 درصد کاهش داشته و ارزش واردات 5.7 میلیارد یورو بوده است.

https://www.dailyfinland.fi/business/38936/Trade-balance-posts-%E2%82%AC995m-surplus-in-June

بیکاری فنلاند یکی از بدترین بیکاری‌ها در اتحادیه اروپا است - و اقدامات دولت ممکن است حداقل در ابتدا وضعیت را بدتر کند.

وضعیت بیکاری در فنلاند یکی از ضعیف ترین وضعیت ها در کل اتحادیه اروپا است. در حالی که بیکاری در کشورهای اتحادیه اروپا به طور متوسط شش درصد است، در فنلاند به 8.4 درصد می رسد. فقط در اسپانیا و یونان وضعیت بدتر از فنلاند است. در اسپانیا، وضعیت بیکاری حداقل در طول سال کمی‌بهبود یافته است، و در یونان کمی واضح تر. از سوی دیگر وضعیت در فنلاند بدتر شده است. در آینده چطور؟ چرا فنلاند در گروه سه گانه بیکاری اتحادیه اروپا قرار گرفت؟ به گفته یان هوواری ، مشاور مالی وزارت دارایی ، حداقل چند دلیل برای توسعه بیکاری فنلاند پیدا می‌کند. رشد اقتصادی در فنلاند نسبت به سایر کشورها کندتر بوده است، برای مثال به این دلیل که فنلاند نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به نرخ بهره حساس تر است. بنابراین افزایش نرخ بهره رشد اقتصادی را سریع‌تر از جاهای دیگر کند می‌کند، زیرا وام‌های مسکن و مشاغل در اینجا عمدتاً دارای نرخ بهره متغیر هستند. از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره نیز اقتصاد فنلاند را سریعتر از سایر کشورهای یورو تحریک می‌کند. هوواری یادآور می‌شود که فنلاند بیش از سایر کشورهای اتحادیه اروپا از جنگ روسیه آسیب دیده است. دلیل سومی‌که Huovari بیان می‌کند این است که مهاجرت به فنلاند در همان زمان که وضعیت اشتغال ضعیف شده، همچنان قوی بوده است.

https://yle.fi/a/74-20104627

اعتصابات و انقباض تجارت جهانی منجر به کاهش صادرات فنلاند در نیمه اول سالجاری شد

به گزارش شین هوا، اتاق بازرگانی فنلاند اعلام کرد اعتصابات داخلی و انقباض تجارت جهانی منجر به کاهش آشکار صادرات فنلاند در نیمه اول سال جاری شده است. در فاصله ژانویه تا ژوئن، سازمان بازرگانی در مجموع 23961 گواهی مبدأ برای شرکت‌هایی که کالاهای خارج از اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه اقتصادی اروپا (EEA) صادر می‌کنند، 5.3 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. این کاهش به ویژه در ماه مارس بسیار شدید بود، زمانی که حدود 30 درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته اسناد صادراتی صادر شد. کاهش در نیمه اول سال عمدتاً به دلیل اعتصابات سیاسی بهاری است که صادرات را تقریباً به طور کامل متوقف کرد. اگرچه صادرات در سه ماهه دوم پس از پایان اعتصابات افزایش یافت، چرخه ضعیف تجارت جهانی بر صادرات شرکت های فنلاندی تأثیر گذاشته است. در اواخر بهار، "جوهو روماکانیمی، مدیر عامل اتاق بازرگانی فنلاند توضیح داد. بر اساس نظرسنجی انجام شده از مدیران صادرات که توسط اتاق بازرگانی فنلاند در ماه ژوئن انجام شد، علاوه بر اعتصابات و انقباض تجارت جهانی، افزایش هزینه‌ها، محیط چالش برانگیز اقتصاد جهانی و عدم اطمینان ژئوپلیتیکی همچنان بر چشم انداز صادرات شرکت های فنلاندی تأثیر خواهد گذاشت.

https://www.dailyfinland.fi/business/38866/Strikes-global-trade-contraction-lead-to-drop-Finland%C2%B4s-exports-in-H1

کشورهای اسکاندیناوی بیانیه ای را برای پیشرفت هوانوردی برقی امضا کردند

به گزارش شین هوا، وزرای حمل و نقل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد یک بیانیه کلیدی برای تقویت همکاری در توسعه پروازهای تجاری الکتریکی امضا کردند. هوانوردی با نیروی برق برای دگرگونی بخش حمل و نقل حیاتی است. همراه با سایر سوخت‌های پایدار، پرواز الکتریکی می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و حرکت به سمت بخش عاری از فسیل را تسریع بخشد. آندریاس کارلسون، وزیر زیرساخت و مسکن سوئد، در بیانیه ای مطبوعاتی گفت که کشورهای شمال اروپا برای پیشروی در حمل و نقل هوایی الکتریکی تجاری در مقیاس بزرگ، موقعیت خوبی دارند، که می‌تواند دسترسی را به ویژه در مناطق دورافتاده منطقه افزایش دهد. این بیانیه در جریان نشست وزرای حمل و نقل شمال اروپا در گوتنبرگ سوئد امضا شد. در نوامبر 2022، در نشستی در فردریکستاد، نروژ، وزرای حمل و نقل شمال اروپا متعهد شدند تا سال 2030 مسیرهای هوایی عاری از فسیل نوردیک را ایجاد کنند. این شامل ارتقاء بخش جهانی هوانوردی بدون فسیل و تشویق همکاری مداوم شمال اروپا است. کارلسون افزود، بیانیه تصویب شده در فردریکستاد، همراه با بیانیه مشترک جدید، پایه ای قوی برای پیشبرد همکاری‌های شمال اروپا و توسعه مسیرهای هواپیماهای برقی فراهم می‌کند.

https://www.dailyfinland.fi/europe/39027/Nordic-countries-sign-declaration-to-advance-electric-aviation

گردشگران اکنون به فنلاند می آیند

کریستینا هیتاساری ، مدیر Visit Finland که گردشگری در فنلاند را ترویج می‌کند، می‌گوید گرمای سوزان تعداد گردشگران خارجی را که به فنلاند سردتر و سایر کشورهای شمال اروپا سفر می‌کنند افزایش داده است. خنکی هوا به یک امتیاز تبدیل شده است و می‌توان آن را در تعداد بیشتر گردشگران در فنلاند مشاهده کرد. هیتاساری معتقد است که گردشگری نیمه تابستان به فنلاند در آینده رشد خواهد کرد، زمانی که تجربیات مثبت دهان به دهان پخش شود.

به گفته هیتاساری ، فنلاند برگ برنده‌های زیادی برای گردشگران دارد. معروف ترین آنها طبیعت زیبا و هوای پاک است. گردشگران از دمای تابستان و باد فنلاند تمجید می‌کنند. هیتاساری می‌گوید که گردشگری دارای پتانسیل رشد زیادی در فنلاند است. با این حال، بودجه، ارتباطات ضعیف و شناخت کم چالش هایی را به همراه دارد. در مقایسه با سایر کشورهای شمال اروپا، فنلاند کمتر شناخته شده است و پروازهای کمتری نسبت به سوئد و نروژ در اینجا وجود دارد. معمولاً سفر را گرانتر می‌کند. به گفته هیتاساری، فنلاند می‌تواند در این رقابت ها عملکرد خوبی داشته باشد، اگر اطلاعات بیشتری در مورد آن در جهان منتشر شود. گرمای سوزان مقاصد مسافرتی در جنوب اروپا باعث شده است تا گردشگران به مقاصد خنک تری مانند فنلاند نگاه کنند.

Pauliina Raitosolaمدیر بازاریابی فنلاند Discover نیز می‌گوید که در تابستان امسال تغییر زیادی در تعداد گردشگران رخ داده است. به گفته رایتوسولا، گردشگران علاقه مند به فعالیت هایی مانند حرکت در طبیعت، کمپینگ و استراحت هستند که با آب و هوای خنک ممکن شده است و چون اینجا خنک‌تر است، ما متوجه شده‌ایم که چقدر برای گردشگران جذاب است.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010557039.html

فنلاند علاقه ای به فروشگاههای مواد غذائی خارجی ندارد و این یکی از دلائل گرانی مواد غذائی است. یک متخصص توضیح می دهد که چرا[1]

 هری هوکانن، مشاور پیشرو در شرکت مشاوره Accenture  می‌گوید:اگر بازار فنلاند جالب بود، احتمالاً این کشور تعداد زیادی فروشگاه‌های غذایی خارجی داشت. هوکانن می‌گوید، واضح است که اگر گروه‌های تجاری بیشتری وجود داشته باشند، رقابت قیمت شدیدتر می‌شود. بازار فنلاند آنقدر بزرگ نیست که جالب باشد. به گفته هوکانن، یک مانع بزرگ برای ورودی‌های خارجی نیز این واقعیت است که کانال های تامین مواد غذایی، یعنی عمده فروشی و لجستیک عمدتا در دست S Group  و Kesko است. وی دلایل زیادی را فهرست می‌کند که چرا فنلاند فروشگاه‌های زنجیره ای خواربار فروشی خارجی را جذب نمی‌کند. نکته اصلی این است که ورود به بازار فنلاند دشوار است. بازار فنلاند آنقدر بزرگ نیست که جالب باشد. افراد کمی هستند و قدرت خرید آن زیاد نیست. هوکانن توضیح می دهد: خواربارفروشی یک تجارت حجمی است، شما باید مقادیر زیادی را بفروشید و در فنلاند کم جمعیت، تنها مناطق کمی وجود دارد که حجم فروش در آنها افزایش می یابد. فواصل حمل و نقل محصولات تا فروشگاه‌ها نیز طولانی است، زیرا فنلاند کشوری طولانی است. علاوه بر این، گروه‌های تجاری که در حال حاضر در اینجا حضور دارند، موقعیت بازار قوی دارندS Group  وKesko  با هم 82 درصد از بازار Ruokakauppa را در اختیار دارند.

به گفته هوکانن، یک مانع بزرگ برای ورودی‌های خارجی نیز این واقعیت است که کانال های تهیه مواد غذایی، یعنی عمده فروشی و لجستیک عمدتا در دستS Group  وKesko  است. دیگر هیچ اپراتور مستقلی وجود ندارد. این بدان معناست که یک زنجیره خرده ‌فروشی خارجی که فنلاند را دوست دارد، یا باید سازمان تدارکات خود را از ابتدا بسازد یا از کانال‌های Kesko یا S Group استفاده کند. ساختن سازمان خود بسیار پرهزینه خواهد بود. از سوی دیگر، وابستگی به S Group  یاKesko  به این معنی است که آنها تصمیم می‌گیرند کدام محصولات برای فروش و با چه قیمتی در دسترس هستند.

کمبود بازار نیز مشکل ساز است. واقعیت غم انگیز این است که بهترین مکان‌ها در Ruokakaupa قبلاً گرفته شده است. هوکانن می‌گوید وقتی به مکان‌های فروشگاه‌های فعلی نگاه می‌کنید، می‌توانید این را ببینید.

دیزنی، این غول سرگرمی چهار کشتی جدید را به Meyer سفارش داد - این سفارش بزرگ در فنلاند اینگونه است

شرکت کشتی سازی Meyer Werft  گفت که سفارش چهار کشتی کروز جدید از دیزنی، غول سرگرمی دریافت کرده است. این کشتی‌ها قرار است در کارخانه کشتی سازی در پاپنبورگ آلمان ساخته شوند، جایی که دو کشتی کروز قبلی که توسط دیزنی سفارش داده شده بود در حال حاضر در حال ساخت هستند. الینا اندرسون، مدیر عامل صنایع دریایی فنلاند می‌گوید که سفارش های بزرگ دریافت شده در اروپا نیز یک نکته مثبت برای صنعت دریایی فنلاند است. بسیاری از شرکت‌های فنلاندی نیز در مایر آلمان فعالیت می‌کنند. آندرسون می‌گوید [سفارش] در هر صورت یک سیگنال مثبت برای شرکت‌های ما است.

Juuso Heinilä مدیر عامل مالی صادرات دولتی Finnvera نیز سفارش دریافت شده توسط Meyer Werft را نکته مثبتی می داند.

Finnveraنقش کلیدی در سفارشات کشتی‌های کروز بزرگ که به فنلاند می آیند ایفا می‌کند، زیرا تجارت کشتی‌های کروز در حال حاضر با وام های تضمین شده توسط دولت ها تامین می‌شود. در فنلاند، این تضمین‌ها توسط Finnvera اعطا می‌شود.

 https://www.hs.fi/talous/art-2000010627193.html

اقتصاددانان دولت را تشویق می‌کنند که مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی را افزایش دهد

افزایش عمومی مالیات بر ارزش افزوده از شهریور ماه اجرایی خواهد شد. کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای غذا و خوراک بدون تغییر باقی می ماند. اقتصاددانانی که با Yle مصاحبه کردند، از کل مالیات بر ارزش افزوده که در سپتامبر اجرایی می‌شود، برای مصرف کنندگان نابرابر انتقاد کردند. دولت در بهار تصمیم گرفت که نرخ کلی مالیات بر ارزش افزوده برای چندین محصول و خدمات از 24 به 25.5 درصد در ابتدای ماه افزایش یابد اما نرخ مالیات کاهش یافته 14 درصدی برای غذا، خوراک و خدمات رستوران بدون تغییر باقی می ماند. به نظر یان توکیاینن ، استاد اقتصاد در دانشگاه تورکو،  نرخ های متفاوت مالیات بر ارزش افزوده، صنایع را در موقعیت نابرابر قرار می دهد. توکیاینن می‌گوید که آنها منابع اقتصاد را به روش بهینه هدایت نمی‌کنند. جوکا پیرتیلا، استاد اقتصاد عمومی در دانشگاه هلسینکی و مالیات بر ارزش افزوده، می‌گوید : از نظر یورو، افرادی که درآمد بالایی دارند در حال حاضر بیشترین سود را از مالیات مواد غذایی می‌برند. افراد پردرآمد لزوماً بیشتر از افراد کم درآمد غذا نمی‌خورند، اما محصولات گران‌تری می‌خرند، بنابراین کاهش نرخ مالیات به نفع افراد بیشتری با درآمد بالاتر است. محققان فکر می‌کنند که افزایش مالیات بر مواد غذایی یک موضوع حساس سیاسی است. به گفته پروفسور  Janne Tukiainen، لابی گری نیز می‌تواند در پس زمینه نقش داشته باشد. صنایع مختلف دارای گروه‌های ذینفع نسبتاً قوی هستند که می‌توانند خود را سازماندهی کنند تا از این که چرا صنعت آنها باید نرخ مالیات بر ارزش افزوده کاهش یافته داشته باشد، دفاع کنند.

https://yle.fi/a/74-20104631

ب- استونی

گزارش: واردات استونی از روسیه در حال کاهش است، صادرات نه

بر اساس گزارش مرکز آینده نگاری که منتشر شد، از زمان آغاز جنگ در اوکراین، واردات کالاها و خدمات از روسیه و بلاروس به استونی تقریباً به یک دهم تقلیل یافته اما صادرات افزایش داشته است. از زمان آغاز جنگ در فوریه 2022 و اجرای تحریم ها، واردات از روسیه و بلاروس به استونی به سرعت کاهش یافته است - از 393 میلیون یورو یا 4.7 درصد از تولید ناخالص داخلی استونی در سه ماهه چهارم سال 2021 به 40.5 میلیون یورو و بر اساس بیانیه مطبوعاتی، تولید ناخالص داخلی 0.4 درصد در سه ماهه اول سال 2024 با این حال، صادرات به روسیه و بلاروس از 1.2 درصد تولید ناخالص داخلی استونی در سه ماهه چهارم سال 2021 به 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری در حال افزایش بوده است. اوکو واربلان، مدیر تحقیقات مرکز آینده نگاری خاطرنشان کرد که تجارت خارجی با روسیه به دلایل سیاسی، نظارتی و اقتصادی از لحاظ تاریخی بسیار ناپایدار بوده است. وی توضیح داد: قبل از جنگ ، روسیه شریک وارداتی قابل توجهی برای استونی بود، اما سال گذشته استونی کالاهایی را از روسیه و بلاروس به مبلغ 1.9 میلیارد یورو کمتر از میانگین دوره 2019-2021 وارد کرد. بر اساس این گزارش کوتاه، واردات 769 گروه کالایی کاهش و واردات 170 گروه کالایی افزایش داشته است. تجزیه و تحلیل گروه‌های کالایی نشان می‌دهد که شرکت‌های استونیایی محصولات و خدماتی را که قبلاً از روسیه و بلاروس وارد می‌شد جایگزین کرده‌اند و اکنون آنها را از بازارهای دیگر تامین می‌کنند، اما این اغلب به معنای قیمت‌های خرید بالاتر است.

https://news.err.ee/1609423705/report-estonia-s-imports-from-russia-are-decreasing-exports-are-not

Tõnu Mertsina   :  انتظارات صادرات اندکی بهبود یافته اما همچنان ضعیف است

 صادرات کالاهای با مبدا استونی که در ماه‌های آوریل و می‌کاهش قابل توجهی را نشان داد، در ژوئن نیز به کاهش بیشتر ادامه داده است. به این ترتیب صادرات در خرداد ماه نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است. یک سوم کاهش مربوط به روغن‌های معدنی، یک چهارم مربوط به تجهیزات مختلف برقی و سهم بزرگی نیز ناشی از کاهش صادرات محصولات چوبی بوده است. اگرچه این سه گروه کالایی نزدیک به سه چهارم کاهش صادرات کالاهای با مبدا استونی را به خود اختصاص دادند، حتی بدون آنها نیز صادرات در ژوئن کاهش می یافت.

https://www.finantsuudised.ee/uudised/2024/08/09/tonu-mertsina-ekspordiootused-on-veidi-paranenud-kuid-ikka-veel-norgad

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما