معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۳:۳۸

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

فنلاند اولین تولید کننده لیتیوم در اروپا خواهد بود

در حال حاضر، هیچ کشور اروپایی لیتیوم تولید نمی‌کند، لیتیومی‌که به وسایل نقلیه الکتریکی، تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای بی شمار دیگری نیرو می دهد. اما، اتحادیه اروپا یک هدف بلندپروازانه برای افزایش خودکفایی خود در تامین فلزات مهم دارد. در مورد لیتیوم، اتحادیه اروپا خواستار نرخ خودکفایی 10 درصدی شده است. در حالی که این هدف ممکن است بزرگ به نظر نرسد، اما واقعیت این است که هنوز هیچ کس در اروپا این فلز پرطرفدار را تولید نکرده است.

انتظار می رود در سال 2026، زمانی که شرکت معدنی Keliber فعالیت خود را در منطقه Central Ostrobothnia  فنلاند آغاز کند، این وضعیت تغییر کند. به عنوان اولین تولید کننده لیتیوم در اروپا، این شرکت انتظار دارد که سالانه 15000 تن لیتیوم هیدروکسید با درجه باتری تولید کند. سال گذشته، اروپا حدود 50000 تن هیدروکسید لیتیوم وارد کرد که در باتری‌های خودروهای الکتریکی (EV)  استفاده می‌شود.

اما به گفته‌هانو هاوتالا ، مدیرعامل کلیبر ، تقاضای صنعت خودرو برای لیتیوم بسیار زیاد است. "بر اساس یک موسسه تحقیقاتی، تقاضا [برای هیدروکسید لیتیوم] در سال 2034 به 550000 تن افزایش خواهد یافت. سایر کشورهای اروپایی دارای ذخایر لیتیوم عبارتند از صربستان، پرتغال و فرانسه.

https://yle.fi/a/74-20114133

نوکیا برنده یک قرارداد بسیار بزرگ در هند شد

مخابرات بر اساس داده‌های HS، ارزش قرارداد بین نوکیا و Vodafone Idea Limited بیش از یک میلیارد یورو است .سازنده تجهیزات شبکه نوکیا اعلام کرد که برنده یک قرارداد بزرگ فناوری شبکه تلفن همراه نسل چهارم و پنجم 4g  و 5g  در هند شده است.

این یک قرارداد سه ساله با اپراتور مخابراتی Vodafone Idea Limited (VIL) است. به گفته نوکیا، این شرکت ها شبکه 5g  را در شهرهای بزرگ هند مستقر خواهند کرد. این قرارداد همچنین شامل نوسازی و گسترش شبکه 4g  است.

نوکیا در بیانیه مطبوعاتی خود ارزش قرارداد را اعلام نکرده است، اما بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط HS، ارزش قرارداد بالغ بر یک میلیارد یورو است. رقبای این شرکت، اریکسون و سامسونگ، بخشی از خرید بزرگ Vodafone را دریافت کرده‌اند، اما ظاهراً سهم نوکیا بزرگترین است.

خبرگزاری بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که ارزش قراردادهای امضا شده با هر سه شرکت 3.6 میلیارد دلار یا 3.2 میلیارد یورو خواهد بود. نوکیا طیف گسترده ای از تجهیزات شبکه و همچنین نرم افزار را به Vodafone می فروشد. اپراتور مخابراتی با دستگاه‌ها و نرم افزارهای جدید، عملکرد شبکه خود را بهبود می‌بخشد.

شبکه تلفن همراه Vodafone در هند بزرگترین شبکه در جهان خارج از چین است. به گفته نوکیا، سهم این شرکت در قرارداد تمدید شبکه بیش از 50 درصد است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010727751.html

فنلاند با نروژ در زمینه ذخیره‌سازی کربن همکاری می‌کند

 وزیر محیط زیست و آب و هوا ، Kai Mykkänen  در جلسه مجازی با وزیر نفت و انرژی نروژ، Terje Aasland، بر سر این موضوع به یک توافق اولیه رسید . ایده این است که انتشار دی اکسید کربن را مستقیماً از صنایع جنگلی و نیروگاه‌های بیوانرژی جمع آوری کرده و به نروژ ارسال کنیم، جایی که کربن به طور دائم در زیر بستر دریا ذخیره می‌شود. این پروژه باید توسط پارلمان فنلاند تصویب شود.

توافق بین دولت ها به شرکت های فنلاندی امکان می دهد حمل و نقل و ذخیره سازی را آغاز کنند. فنلاند پتانسیل زیادی در جذب و استفاده از کربن بیوژن دارد. علاوه بر این، ما می‌خواهیم ذخیره‌سازی دائمی دی‌اکسید کربن را امکان‌پذیر کنیم. همکاری که با نروژ راه‌اندازی می‌شود شرایط را برای رشد پاک شرکت‌ها و برای توسعه راه حل های تکنولوژیکی فراهم می آورد.

نروژ نزدیک ترین مکان به فنلاند است که در آن امکان ذخیره دائمی دی اکسید کربن وجود دارد. خاک فنلاند برای ذخیره دائمی CO2 مناسب نیست. همسایه اسکاندیناوی فنلاند بیش از ربع قرن تجربه با ذخیره سازی دی اکسید کربن در زیر دریا دارد که قبل از تزریق آن به سازندهای زمین شناسی، آن را به شکل مایع تبدیل می‌کند.

https://yle.fi/a/74-20109942

49 درصد از شرکت‌های بزرگ فنلاندی به دنبال جایگزینی وظایف با هوش مصنوعی هستند

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط  OP Financial Group، حدود 49 درصد از شرکت های بزرگ فنلاندی در حال برنامه ریزی برای جایگزینی برخی از وظایف کاری با هوش مصنوعی (AI) هستند. نیمی از شرکت های بزرگ فنلاندی گزارش می دهند که هوش مصنوعی نقش مهمی در موفقیت شرکت دارد.

هنگام استفاده از هوش مصنوعی، برای شرکت ها مهم است که اطمینان حاصل کنند که استفاده از آن شامل اعمال تبعیض آمیز علیه کارکنان نمی‌شود. طبق این نظرسنجی، معمول ترین وظایف کاری که می‌توان با هوش مصنوعی جایگزین کرد را می‌توان در گزارش، پردازش داده، خدمات مشتری و ارتباطات یافت.

نمونه‌های متعددی از این حوزه‌های کاربردی در سراسر جهان و همچنین در فنلاند وجود دارد. هوش مصنوعی محیط عملیاتی ما را با سرعتی سریع تغییر می‌دهد و فرصت‌هایی که برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد بسیار گسترده است. نیمی از شرکت‌های پاسخ‌دهنده گزارش کردند که هوش مصنوعی نقش مهمی در موفقیت آینده شرکت خواهد داشت. این اهمیت بسیار زیادی را نشان می‌دهد.

در مجموع 100 شرکت فنلاندی با گردش مالی حداقل 100 میلیون یورو به نظرسنجی پاسخ دادند که توسط Taloustutkimus Oy انجام شد. این نظرسنجی از طریق تلفن در ماه آوریل تا می 2024 انجام شد.

https://www.dailyfinland.fi/business/39640/49-large-Finnish-companies-mull-to-replace-tasks-with-AI

نظرسنجی نشان می دهد که شرکت های فنلاندی تقریباً به طور کامل از روسیه خارج شده اند

Aبررسی اخیر اتاق های بازرگانی فنلاند نشان می دهد که تقریباً تمام شرکت های فنلاند با موفقیت از بازار روسیه خارج شده اند. بر اساس نظرسنجی مدیران صادرات، تنها 0.9٪ از شرکت ها هنوز در مرحله خروج هستند، اما هیچ یک از آنها دیگر به طور فعال در روسیه فعالیت نمی‌کنند.

این یک تغییر قابل توجه از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 است، زمانی که 78 درصد از شرکت های پاسخگو هنوز در روسیه فعالیت داشتند.

تا اوایل سال 2023، این رقم به کمی‌بیش از 6 درصد کاهش یافته بود و 13 درصد هنوز در حال پایان دادن به تجارت خود هستند. آخرین نظرسنجی که در اوایل سپتامبر انجام شد، نشان می‌دهد که شرکت‌های فنلاندی اکنون تا حد زیادی خروج خود را تکمیل کرده‌اند.

Päivi Pohjanheimo ، مدیر امور بین‌الملل در اتاق بازرگانی مرکزی گفت: شرکت‌های فنلاندی با وجود چالش‌هایی که برای بسیاری ایجاد کرده بود، پس از شروع جنگ، در سریع‌ترین زمان ممکن فرآیند خروج را آغاز کردند و اکنون یا در مراحل پایانی هستیم یا به جدایی کامل نزدیک شده ایم.

https://www.helsinkitimes.fi/business/25631-finnish-companies-have-almost-completely-withdrawn-from-russia-survey-shows.html#google_vignette

قیمت اتحادیه اروپا به ازای هر فنلاندی سال گذشته افزایش یافت

اتحادیه اروپا |در رابطه با تعداد ساکنان، فنلاند ششمین پرداخت کننده خالص اتحادیه اروپا بود و در رابطه با درآمد ناخالص ملی، پنجمین کشور بزرگ بود.

وزارت دارایی می‌گوید که درآمد فنلاند از اتحادیه اروپا در سال گذشته با 256 میلیون یورو کاهش به 1517 میلیون یورو رسیده است و علاوه بر این، فنلاند 179 میلیون یورو از ابزار بازیابی اتحادیه اروپا دریافت کرده است. در همان زمان، پرداخت های فنلاند به اتحادیه اروپا با 112 میلیون یورو کاهش به 2195 میلیون یورو رسید. از آنجایی که پرداخت ها بیش از درآمد کاهش یافت، خالص پرداخت فنلاند به اتحادیه عملا از 798 میلیون یورو به 840 میلیون یورو در سال گذشته افزایش یافت. این حدود 150 یورو برای هر نفر در سال است.

بزرگترین پرداخت کننده خالص به ازای هر ساکن در سال 2023 ایرلند بود که برای عضویت در اتحادیه اروپا به ازای هر ساکن 234 یورو پرداخت کرد. همچنین سرانه عضویت برای آلمان، دانمارک، هلند و لوکزامبورگ گرانتر از فنلاند بود. بزرگترین دریافت کننده خالص به ازای هر ساکن، همسایه جنوبی فنلاند، استونی بود که سال گذشته 619 یورو به ازای هر ساکن از اتحادیه دریافت کرد. بزرگترین دریافت کنندگان خالص دیگر لتونی، کرواسی و لیتوانی هستند.

نسبت به درآمد ناخالص ملی، فنلاند پنجمین پرداخت کننده خالص در اتحادیه بود: حق عضویت این کشور 0.30 درصد از درآمد ناخالص ملی آن بود.آلمان بزرگترین پرداخت کننده خالص نسبت به درآمد ناخالص ملی با سهم 0.41 درصد بود. علاوه بر آلمان، هلند، ایرلند و فرانسه بالاتر از فنلاند بودند. نسبت به درآمد ناخالص ملی، بزرگترین دریافت کننده خالص کرواسی با سهم 3.07 درصد بود.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010699254.html

شرکت انرژی هلن در فکر ساخت نیروگاه هسته ای کوچک است

شرکت انرژی هلن در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که این شرکت هدف خود را برای ساخت یک نیروگاه هسته ای کوچک برای تولید گرما در شهر هلسینکی تعیین کرده است. این شرکت یک برنامه انرژی هسته‌ای را راه‌اندازی کرده است و در مرحله اول آن با سهامداران شریک بالقوه مذاکره خواهد کرد، تامین‌کنندگان کارخانه را ارزیابی کرده و سایت‌های بالقوه نیروگاه را تعیین خواهد کرد. مرحله اول این برنامه قرار است در سال 2026 تکمیل شود.

تصمیم شرکت انرژی هلن برای شروع کاوش در پتانسیل انرژی هسته ای ناشی از هدف شرکت مبنی بر عدم احتراق در تولید انرژی در طول دهه 2030 است. دستیابی به این امر مستلزم یک منبع حرارتی ثابت، قابل اعتماد و مستقل از الکتریسیته است که بتواند در نزدیکی شبکه گرمایش منطقه ای قرار گیرد. برنامه انرژی هسته ای هلن، راکتورهای کوچک مدولار (SMR) را بر اساس راه حل های اثبات شده ارزیابی می‌کند، که می‌توانند برای تولید گرما یا هم برق و هم گرما استفاده شوند.

 در نهایت، اگر همه چیز سر جای خود قرار گیرد، ما اولین راکتورهای کوچک مدولار خود را خواهیم داشت که گرما را تا اوایل دهه 2030 برای هلسینکی فراهم می‌کند.

https://www.dailyfinland.fi/business/39392/Helen-mulls-building-small-nuke-power-plant

هر یورویی که در دوچرخه سواری سرمایه گذاری می‌شود مزایای متعددی را به همراه دارد

بحث در مورد ساخت و توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری در فنلاند اغلب فقط بر هزینه‌ها و منطقی بودن آنها متمرکز است. فراموش می‌کنیم که به مزایای دوچرخه سواری نگاه کنیم.

در هلند، این برای مدت طولانی درک شده است. بیش از 25 درصد از تمام سفرها با دوچرخه انجام می‌شود که باعث بهبود کیفیت زندگی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و ارتقای سلامت عمومی می‌شود. هلندی‌ها به لطف دوچرخه سواری، سالانه میلیاردها یورو در مراقبت های بهداشتی صرفه جویی می‌کنند. بنابراین جای تعجب نیست که این کشور سالانه صدها میلیون یورو در زیرساخت های دوچرخه سواری سرمایه گذاری می‌کند و همچنان در تلاش برای افزایش دوچرخه سواری است. بنابراین هر یورویی که در دوچرخه‌سواری سرمایه‌گذاری می‌شود، مزایای متعددی را به همراه دارد - هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد، کیفیت زندگی در شهرها را بهبود می‌بخشد و به دستیابی به اهداف آب و هوایی کمک می‌کند.

اکنون تقریباً 5000 دوچرخه شهری وجود دارد و حدود 2.5 میلیون سفر در هر فصل با آنها انجام می‌شود. علاوه بر این، آنها عمدتاً به طور مرتب در قفسه‌ها ذخیره می‌شوند - برخلاف اسکوترهای برقی که بیشتر هزینه‌هایی را برای جامعه تحمیل می‌کنند.

هلند نیز به دلیل آب و هوا اغلب کشور ایده آلی برای دوچرخه سواری در نظر گرفته می‌شود، اما شرایط در فنلاند نیز به همان اندازه مطلوب است. می‌توانید بخش زیادی از سال را بدون عرق کردن دوچرخه سواری کنید.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010675638.html

ب- استونی

تفاوت در پایین ترین و بالاترین دهک های درآمدی استونی، پنج برابر است

در سه ماهه دوم سال 2024، دستمزد ناخالص ماهانه دهک بالای کارمندان در استونی به بالای 3625 یورو رسید، در حالی که دهک پایین کمتر از 771 یورو درآمد داشت. نردبان دستمزدی که اخیراً توسط آمار استونی تهیه شده است، حقوق بگیران را به ده گروه مساوی به ترتیب صعودی تقسیم می‌کند.

Kadri Rootalu ، دانشمند داده در آژانس آمار استونی، توضیح داد که میانگین دستمزد با جمع کردن تمام دستمزدهای پرداخت شده و تقسیم مجموع بر تعداد حقوق بگیران، همچنین با در نظر گرفتن حجم کار و تعداد روزهای کار محاسبه می‌شود. او توضیح داد که در حالی که میانه افراد را بر اساس درآمدشان به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کند، تقسیم مزدبگیران به ده گروه مساوی به ترتیب صعودی، دهک های دستمزدی را به ما می دهد.

بالاترین دهک دستمزدی نهم نشان‌دهنده درآمدی است که 10 درصد از حقوق بگیران بالاتر از آن درآمد دارند که در سه ماهه دوم سال 2024 به 3625 یورو رسیده است. Rootalu تصریح کرد: بنابراین، یک دهم کارمندان استونی بیش از 3625 یورو درآمد دارند.

https://news.err.ee/1609460186/difference-in-estonia-s-lowest-highest-income-deciles-is-fivefold

بودجه سال 2025 به 19.1 میلیارد یورو می رسد

به گفته وزارت دارایی، هزینه‌ها و سرمایه گذاری‌های بودجه دولتی سال آینده با 3.8 درصد افزایش به 19.1 میلیارد یورو و عواید با 5.2 درصد افزایش به 17.7 میلیارد یورو خواهد رسید. این وزارتخانه کسری بودجه را 3 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) محاسبه می‌کند. مالیات‌ها و پرداخت‌های تامین اجتماعی بالغ بر 14.98 میلیارد یورو از مجموع آن خواهد بود که تقریباً 85 درصد از درآمدهای بودجه دولتی است. درآمدهای غیر مالیاتی بالغ بر 2.73 میلیارد یورو یا 15 درصد است. تفاوت بین مخارج بودجه دولتی و سرمایه گذاری‌ها و درآمدها 1.35 میلیارد یورو است.

 کریستن میکال، نخست وزیر و رئیس حزب اصلاحات در کنفرانس مطبوعاتی معرفی بودجه گفت که دولت استونی فراتر از توان خود به زندگی خود ادامه می دهد. وی گفت: ما هنوز بیشتر از درآمد خود هزینه می‌کنیم.

مادیس مولر، رئیس بانک استونی، آن را به سادگی توضیح داد که به ازای هر 100 یورو درآمدی که دریافت می‌کنیم، 110 یورو هزینه می‌کنیم." وی گفت: "این تفاوت به این معنی است که ما هنوز تا حدودی با بدهی زندگی می‌کنیم، به عنوان کشوری که بیش از توان خود هزینه می‌کند. این پایدار نیست. به این معنی است که در سال های آینده باید کاهش یابد." کاهش در مجموع یک میلیارد یورو طی چهار سال خواهد بود.

وزیر دارایی یورگن لیگی گفت که باید تصمیمات ناخوشایند زیادی برای تعادل بودجه گرفته شود. لیگی گفت: "این تصمیمات باید در واقع زودتر شروع می‌شد. وضعیت بودجه، وضعیت مالی کشور بسیار ضعیف است."

https://news.err.ee/1609470826/2025-budget-to-total-19-1-billion

لایحه چراغ سبز دولت برای اجازه واردات دارو به داروخانه‌های بیمارستانی

دولت لایحه ای را تصویب کرد که به داروخانه‌های بیمارستانی اجازه می دهد به طور مستقل داروها را به استونی وارد کنند. این لایحه قبلاً با مخالفت حزب Eesti 200 مواجه شده بود. ایرجا لوتسار، یکی از اعضای گروه پارلمانی این حزب، اظهار داشت که در حالی که از اصل کلی این لایحه حمایت می‌کند، نظرات متفاوتی در مورد برخی جزئیات وجود دارد که پس از رسیدن این لایحه به ریجیکوگو مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تاکنون، قانون داروها فقط به بیمارستان‌ها اجازه می‌داد که داروها را از عمده‌فروشان استونی خریداری کنند. با اصلاحیه قانونی جدید، بیمارستان‌ها این حق را خواهند داشت که خودشان داروها و مواد فعال دارویی وارد کنند تا بیمارستان‌ها، موسسات مراقبتی یا خدمات اورژانسی را تامین کنند.

نخست وزیر، کریستن میشال در یک کنفرانس مطبوعاتی دولت با تاکید بر ضرورت اصلاحیه توضیح داد: این رقابت را افزایش می‌دهد و آمادگی سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما را در برابر بحران افزایش می‌دهد.وزیر بهداشت، رینا سیکوت گفت که این تغییر طولانی مدت به داروخانه‌های بیمارستانی کمک می‌کند تا وظایف خود را به طور مؤثرتری انجام دهند.

طبق اعلام آژانس دولتی داروهای استونی، از اول آوریل، در مجموع 24 داروخانه بیمارستانی در استونی وجود دارد. بر اساس آمار آژانس، فروش به داروخانه‌های بیمارستانی 28 درصد یا نزدیک به 129 میلیون یورو از کل بازار عمده فروشی دارو را تشکیل می دهد.

https://news.err.ee/1609464913/government-greenlights-bill-to-allow-hospital-pharmacies-to-import-drugs

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما