معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در نیمۀ اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف- فنلاند

تراز تجاری در ماه می 80 میلیون یورو مازاد بر ارزش افزوده دارد

بر اساس آمار تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند منتشر شد، تراز تجاری در ماه می 2024 ، 80 میلیون یورو مازاد نشان داد.

ارزش صادرات کالاهای فنلاند در ماه می 5.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. ارزش صادرات فنلاند 6.3 میلیارد یورو بود. حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.5 درصد کاهش و قیمت های صادراتی 1 درصد کاهش یافت.

ارزش واردات در ماه می‌با 9.4 درصد کاهش به 6.2 میلیارد یورو رسید. قیمت واردات 1.3 درصد افزایش یافت، اما حجم واردات در مقایسه با می 2023، 8.6  درصد کاهش یافت.

از ژانویه تا می 2024، تراز تجاری 2 میلیارد یورو کسری انباشته داشته است.

https://www.dailyfinland.fi/business/38795/Trade-balance-posts-%E2%82%AC80m-surplus-in-May

درآمد Finnair در سه ماهه دوم به طور قابل توجهی کاهش یافت

فین ایر گفت که درآمد شرکت حامل پرچم ملی Finnair در دوره آوریل تا ژوئن نسبت به دوره مقرر در سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

نتیجه عملیاتی قابل مقایسه در سه ماهه دوم سال جاری 43.6 میلیون یورو بوده است که این رقم در سه ماهه دوم سال 2023 به 66.2 میلیون یورو رسیده است.

ترککا کووسیستو، مدیر اجرایی فین ایر در بیانیه ای گفت: این کاهش به دلیل بازدهی کمتر و ضریب بار مسافر در سه ماهه کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت گفت: نوسازی باند فرودگاه هلسینکی در ماه آوریل تا ژوئن بر عملکرد به موقع Finnair تأثیر منفی گذاشت و هزینه‌ها را در قالب مسیریابی مجدد مشتریان به پروازهای اتصال آنها افزایش داد.

https://www.dailyfinland.fi/business/38655/Finnair%C2%B4s-earning-drops-significantly-in-Q2

بزرگترین اپراتور مخابراتی فنلاند از دولت استونی شکایت کرد

مخابرات |این قانون اپراتورهای مخابراتی را ملزم می‌کند تجهیزات و نرم افزار هواوی را از شبکه‌های خود حذف کنند. به نظر الیسا، هزینه‌ها نمی‌تواند صرفا به حساب آن باشد.

بزرگترین اپراتور مخابراتی فنلاند Elisa  از دولت استونی به دلیل جایگزینی دستگاه‌های هوآوی شکایت کرد. اختلاف بر سر این است که آیا الیسا باید تمام هزینه‌ها را بپردازد. دادگاه اداری تالین از دادگاه اتحادیه اروپا درخواست صدور حکم اولیه کرده است. اختلاف بر سر این است که آیا این شرکت باید تجهیزات و نرم افزار شبکه هوآوی چینی را در شبکه تلفن همراه نسل چهارم (4g) خود با هزینه خود جایگزین کند یا خیر.

در استونی، مقرراتی در سال 2022 اجرایی شد که اپراتورهای مخابراتی را موظف می‌کند تجهیزات و نرم‌افزار هواوی را در شبکه تلفن همراه نسل پنجم (5g) تا پایان سال 2025 و در شبکه (4g)  تا پایان سال 2029 جایگزین کنند.

چندین کشور در اروپا به اپراتورهای مخابراتی دستور داده اند محصولات هوآوی را از شبکه‌های خود حذف کنند زیرا گفته می‌شود برای جاسوسی مناسب هستند. هواوی بارها این ادعاها را رد کرده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010564471.html

بار بدهی فنلاند به رکورد جدیدی رسید

مالیه عمومی |نسبت بدهی مالیه عمومی فنلاند در ابتدای سال به 77.5 درصد افزایش یافت. کاهش سرعت تجارت جهانی یکی از دلایلی است که اقتصاد فنلاند در رکود فرو رفته است، جایی که بدهی معمولاً افزایش می یابد. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط یورواستات، مرجع آمار اتحادیه اروپا، در ابتدای سال، بدهی مالیه عمومی فنلاند دومین رشد بزرگ در منطقه یورو بود.

بدهی مالیه عمومی فنلاند در رابطه با تولید ناخالص داخلی 77.5 درصد در ژانویه تا مارس بود که 4.2 واحد درصد بیشتر از یک سال قبل است. نسبت بدهی پیش از این هرگز از 77 درصد تجاوز نکرده است.

بانک فنلاند پیش بینی می‌کند که نسبت بدهی مالی عمومی در سال جاری به 80.5 درصد و وزارت دارایی به 81 درصد افزایش یابد.

کشورهای اروپایی، یونان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیشترین بدهی را دارند. در یونان نسبت بدهی در ابتدای سال 159.8 درصد، در ایتالیا 137.7 درصد، در فرانسه 110.8 درصد و در اسپانیا 108.9 درصد بوده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010579675.html

اتحادیه اروپا به دلیل عدم بازیافت کافی، رسیدگی به تخلفات علیه فنلاند را آغاز می‌کند

کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید که اهداف تعیین شده در قانون فعلی زباله اتحادیه اروپا محقق نشده است. کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که یک روند نقض را علیه فنلاند و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا آغاز کرده است، زیرا هیچ یک از 27 کشور به تمام اهداف جمع آوری و بازیافت زباله خود دست نیافته اند. کمیسیون به این نکته اشاره می‌کند که فنلاند و در مجموع 17 کشور عضو دیگر به هدف سال 2020 نرسیدند که بر اساس آن 50 درصد زباله‌های شهری مانند کاغذ، فلز، پلاستیک و شیشه باید برای استفاده مجدد یا بازیافت آماده شوند.

به ویژه بطری‌های پلاستیکی از زمان اصلاح بسته بندی امسال بسیار صحبت شده است. با این حال، تنها 21 درصد از زباله‌های پلاستیکی در فنلاند بازیافت شد و 77 درصد در سال 2022 سوزانده شد. در آن زمان، فنلاند در کل منطقه اقتصادی در بازیافت زباله‌های پلاستیکی در جایگاه آخر قرار داشت.علاوه بر این، کشورها، از جمله موارد دیگر، ملزم به رسیدگی به زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی هستند. به گفته این کمیسیون، اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو، از جمله فنلاند، زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی کافی را برای بازیافت جمع آوری نکرده اند.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010588186.html

بانک فنلاند با 49 تن طلا از همسایگان شمال اروپا عقب است

یک تحلیلگر از بانک فنلاند می‌گوید که سرمایه گذاری در طلا یک محافظ خوب در برابر تورم است.

Jukka Lähdemäki ، تحلیلگر ارشد بازار در بانک فنلاند گفت: بانک فنلاند در حال حاضر حدود 49 تن طلا دارد. ارزش طلا در 20 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. قیمت این فلز گرانبها از ابتدای آوریل به بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده است. با نرخ ارز فعلی بازار، ارزش ذخایر طلای فنلاند حدود 3.4 میلیارد یورو است. به گفته لاهدماکی، ارزش طلا از سال 2022 تا کنون 30 درصد افزایش یافته است. لاهدماکی گفت: «مقدار قابل توجهی است.» اما اضافه کرد که از نظر زمینه، در مقایسه با همسایه فنلاند، سوئد، که دارای 125 تن فلز گرانبها است، کم رنگ است. دانمارک حدود 66 تن طلا دارد در حالی که نروژ ذخایر طلا ندارد. بانک نروژ در سال 2004 طلاهای خود را فروخت و پول را به سمت سرمایه گذاری‌های خارجی هدایت کرد.

چرا بانک فنلاند طلا نگهداری می‌کند؟

طلا در بانک های مرکزی به صورت شمش طلا یا سکه ذخیره می‌شود. لاهدماکی تخمین زده است که یک شمش طلا حدود 12.5 کیلوگرم وزن و حدود 900000 یورو ارزش دارد. تنها بخش کوچکی از شمش های طلای فنلاند در خزانه‌های داخلی قرار دارد. لاهدماکی گفت که طلای این ایالت در بانک های مرکزی سوئد، ایالات متحده، انگلیس و سوئیس نیز ذخیره می‌شود. لاهدماکی به Yle گفت که دلیل خارج شدن طلا عملی است. به عنوان مثال، تجارت در بانک انگلستان کارآمدتر است، زیرا بازار بین المللی طلا در لندن متمرکز است.

لاهدماکی گفت: "اگر می خواهید طلا بخرید و بفروشید، باید آن را به صورت فیزیکی از مکانی به مکان دیگر منتقل کنید." این ایالت به دلایل تاریخی نیز صاحب طلا است. در گذشته ارزش ارز کاغذی به فلزات گرانبها گره خورده بود. به گفته لاهدماکی، طلا حتی در مواقع بحران نیز ارزش خود را به خوبی حفظ می‌کند. به عنوان مثال، طلا به عنوان محافظ در برابر تورم استفاده می‌شود.

لاهدماکی گفت: طلا به طور سنتی به عنوان پناهگاه امن خوبی برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود. طلا همچنین جذاب است زیرا ریسک اعتباری مشابهی با سهام یا اوراق قرضه شرکتی ندارد. لاهدماکی گفت: "یک شرکت می‌تواند ورشکست شود و یک سرمایه گذار ممکن است ضرر کند."

https://yle.fi/a/74-20101983

آلمان فرصت‌های هیدروژنی را برای فنلاند مشاهده می‌کند

انرژی |آلمان در استراتژی واردات خود از خطوط لوله هیدروژنی که برای منطقه دریای بالتیک ترسیم شده است نام برد. این کشور نیاز زیادی به واردات هیدروژن در دهه‌های آینده برآورد می‌کند.

دولت آلمان هفته گذشته استراتژی واردات هیدروژن را با هدف ایجاد چارچوبی برای هیدروژن مورد نیاز "فوری" در آلمان و ایجاد اطمینان سرمایه گذاری برای کشورهای شریک منتشر کرد که ممکن است فرصت هایی را برای فنلاند ایجاد کند. منطقه دریای بالتیک دارای پتانسیل انرژی باد و پتانسیل ذخیره هیدروژن است. وقتی آلمان به هیدروژن توجه کند، ممکن است فرصت هایی برای فنلاند ایجاد شود.

منطقه دریای بالتیک به دلیل پتانسیل خوب انرژی باد و پتانسیل ذخیره هیدروژن در مناطق ساحلی و دریایی، "یک بلوک مهم در تامین هیدروژن آلمان" در نظر گرفته می‌شود. خطوط لوله هیدروژن که در سراسر دریای بالتیک و از طریق دریای بالتیک ترسیم شده است، به عنوان ایجاد ارتباط بین آلمان و فنلاند توصیف شده است. پروژه‌های خط لوله فقط در مرحله برنامه ریزی هستند، اما هدف این است که تا سال 2030 اتصال داشته باشیم.

یان فلر ، مدیر عامل اتاق بازرگانی آلمان و فنلاند، معتقد است که آلمان به دلیل نیاز، مجبور به یافتن اشکال جایگزین انرژی است. هیدروژن برای آلمان "اهمیت فوق العاده ای" دارد.

این کشور انرژی هسته ای را رها کرده و قصد دارد زغال سنگ را کنار بگذارد. گاز طبیعی روسیه که قبلاً مهم بود با جنگ اوکراین قطع شد. آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا است و صنعت آن انرژی زیادی مصرف می‌کند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010594827.html

ب- استونی

استونی پس از جدایی از شبکه روسیه، با افزایش قیمت برق روبرو خواهد شد

پس از جدا شدن قریب الوقوع از سیستم شبکه برق روسیه، استونی باید فرکانس شبکه خود را مدیریت کند. این امر منجر به افزایش قابل توجه قیمت برق می‌شود، اما همچنین کنترل بیشتر بر شبکه را تضمین می‌کند. همگام سازی قرار است در فوریه سال آینده انجام شود.

Daily Postimees  گزارش داده است در حالی که نرخ فعلی تولید و مصرف به چهار سنت در هر مگاوات ساعت می رسد، Elering، اپراتور سیستم شبکه استونی، پیشنهاد کرده است که پس از همگام سازی، نرخ باید 5.31 یورو در هر مگاوات ساعت باشد. قیمت واقعی تنها زمانی مشخص خواهد شد که بازار در ماه فوریه با نظارت سازمان رقابت، تولیدکنندگان برق، مصرف کنندگان و خود الرینگ باز شود. به عنوان اقدامی‌برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های غیر منطقی توسط طرفین، تعرفه هر دو ماه یکبار بررسی می‌شود.

استونی، همراه با لتونی و لیتوانی، قبلاً به دلیل قطع ارتباط از شبکه  BRELL، که آنها را به شبکه روسیه و بلاروس متصل می‌کند و با شبکه اروپای قاره ای تا پایان سال 2025 همگام می‌شود، بوده است. با این حال، آنها اکنون قصد دارند تا این فرآیند را تا فوریه 2025 تکمیل کنید. این سه کشور آخرین کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که هنوز با شبکه برق روسیه هماهنگ هستند.

https://news.err.ee/1609406482/estonia-to-face-higher-electricity-prices-after-russian-grid-decoupling

سریعترین رشد بدهی ملی استونی در اتحادیه اروپا در سه ماهه اول 2024[1]

بر اساس گزارش یورواستات، بدهی عمومی استونی در سه ماهه اول سال جاری به 23.6 درصد رسیده است. طبق آمار یورواستات، استونی در نیمه اول سال جاری شاهد سریعترین رشد بدهی عمومی در بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بود.

راسموس کاتای، اقتصاددان در بانک استونی (Eesti Pank) روز جمعه به "Aktuaalne kaamera" (AK) گفت: "بدهی عمومی زمانی افزایش می‌یابد که بودجه دولت به اندازه کافی متعادل نباشد تا بتواند مخارج حاصل از درآمدهای جاری را پوشش دهد." وی افزود: سه حوزه اصلی که هزینه‌های دولت در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است عبارتند از: بهداشت، تامین اجتماعی و دفاع.

وزیر دارایی جدید یورگن لیگی گفت که توقف افزایش بدهی عمومی قابل دستیابی است. وزیر لیگی گفت اگر کسری بودجه در حدود 3 درصد باقی بماند، افزایش بدهی متوقف خواهد شد. لیگی افزود، در حالی که بار بدهی کم استونی یک مزیت است، کسری بودجه دولتی یک نقطه ضعف قابل توجه است.

[1] https://news.err.ee/1609408849/estonia-s-national-debt-growth-fastest-in-eu-in-q1-2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما