معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در نیمۀ دوم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف- فنلاند

تراز تجاری در ماه می 125 میلیون یورو مازاد داشته است

بر اساس آمار اولیه تجارت بین المللی کالا که روز جمعه توسط گمرک فنلاند منتشر شد، تراز تجاری در ماه مه 125 میلیون یورو مازاد داشت. در ژانویه تا می، کسری کل به 2 میلیارد یورو رسید. بر اساس این آمار، ارزش صادرات فنلاند در ماه می نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.7 درصد کاهش یافته است. ارزش صادرات فنلاند در ماه می 6.2 میلیارد یورو بود. حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.1 درصد و قیمت صادرات 0.7 درصد کاهش یافته است.  ارزش واردات در ماه می 10.2 درصد کاهش داشته و ارزش واردات 6.1 میلیارد یورو بوده است.

https://www.dailyfinland.fi/business/38463/Trade-balance-posts-%E2%82%AC125m-surplus-in-May

Silo AI  فنلاند در بزرگترین معامله هوش مصنوعی اروپا در دهه گذشته به ایالات متحده فروخته شد

پیتر سارلین، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی  Silo AI ان و مدیر اجرایی Silo AI، در US CHIPMAKER AMD اعلام کرد که قراردادی قطعی برای خرید Silo AI، یک استارت آپ هوش مصنوعی که در سال 2017 در  هلسینکی تأسیس شد، امضا کرده است . به گزارش فایننشال تایمز، ارزش این تراکنش تمام نقدی حدود 665 میلیون دلار آمریکا یا 615 میلیون یورو است که آن را به بزرگترین خرید شرکتی در دهه گذشته در فضای هوش مصنوعی در اروپا تبدیل می‌کند. سارلین، اظهار داشت : در Silo AI، ماموریت ما از ابتدا ایجاد یک شرکت پرچمدار هوش مصنوعی بوده است. اعلام امروز یک گام منطقی بعدی در این پیگیری است زیرا ما با AMD برای شکل دادن به آینده محاسبات هوش مصنوعی متحد می‌شویم. تیم هوش مصنوعی Silo که همچنان توسط سارلین هدایت خواهد شد، تحت گروه هوش مصنوعی AMD  سازماندهی مجدد خواهد شد. وامسی بوپانا ، معاون ارشد گروه در  AMD، گفت که هوش مصنوعی Silo AI تخصص و تجربه ای را در اختیار این شرکت قرار می دهد که به آن امکان می دهد استراتژی هوش مصنوعی خود را تسریع بخشد و ساخت و اجرای راه حل های هوش مصنوعی را برای مشتریان جهانی خود پیش ببرد.

Silo AIمستقر در  هلسینکی در سایر نقاط اروپا و آمریکای شمالی نیز فعالیت می‌کند و به مشتریانی شامل آلیانز، رولز رویس و یونیلور خدمات ارائه می دهد. سال گذشته، زیان عملیاتی 1.3 میلیون یورو در مقابل 15 میلیون یورو درآمد را گزارش کرد. انتظار می رود این خرید در نیمه دوم سال جاری نهایی شود.

https://www.helsinkitimes.fi/business/25411-finland-s-silo-ai-sold-to-us-in-europe-s-largest-ai-deal-in-decade.html

نوکیا از کاهش فروش و سود سه ماهه دوم خبر داد

طبق گزارش موقت شرکت نوکیا برای سه ماهه دوم 2024 که در روز پنجشنبه منتشر شد، هم فروش خالص و هم سود نوکیا در سه ماهه دوم سال جاری به دلیل تداوم ضعف بازار به شدت کاهش یافت.

بین آوریل و ژوئن، فروش خالص شرکت مخابرات فنلاند به 4.47 میلیارد یورو رسید که 18 درصد کاهش یافت. فروش خالص شرکت مخابرات فنلاند در سه ماهه مشابه در سال قبل 5.44 میلیارد یورو بوده است.در همین دوره، سود عملیاتی قابل مقایسه نوکیا به طور چشمگیری با 32 درصد کاهش به 423 میلیون یورو رسید که در همین دوره و در سال قبل 619 میلیون یورو بوه است..

Pekka Lundmark، رئیس و مدیر عامل نوکیا، کاهش فروش خالص و سود عملیاتی شرکت را به ضعف مداوم بازار نسبت داد. با این وجود، او همچنان نسبت به چشم انداز شرکت خوشبین است.او معتقد است که صنعت در حال تثبیت است و با توجه به سفارش‌گیری که در سه ماهه اخیر مشاهده شده است، انتظار شتاب قابل توجهی در رشد خالص فروش دارد.

https://www.dailyfinland.fi/business/38631/Nokia-reports-Q2-decline-in-sales-profit

YLE   :  تابستان 1.8 میلیون بازدید کننده خارجی را به فنلاند می آورد

فنلاند ممکن است شاهد افزایش 10 درصدی در گردشگری تابستانی ورودی02به گزارش خبرگزاری  YLE، انتظار می رود حدود 1.8  میلیون بازدید کننده خارجی در سال 2024 به فنلاند سفر کنند.

کاتارینا واکونن از ویزیت فنلاند در مصاحبه ای با شرکت پخش عمومی در ماه گذشته تخمین زد که تعداد بازدیدکنندگان خارجی نسبت به تابستان گذشته حدود 10 درصد افزایش خواهد یافت. وی افزود، انتظار می رود که بازدیدکنندگان بین ژوئن تا آگوست حدود 1.4 میلیارد یورو برای اقامت، رستوران، خدمات فرهنگی و تجربه هزینه کنند. میانگین بازدیدکنندگان خارجی پنج تا هفت شب را در فنلاند می‌گذرانند. با این حال، به گفته واکونن، این کشور تنها حدود هفت درصد از جریان‌های گردشگری به شمال اروپا را تشکیل می دهد. او گفت: "جا برای رشد گردشگری تابستانی وجود دارد." در حالی که رقابت برای بازدیدکنندگان خارجی شدید است، او خاطرنشان کرد که شرکت های مسافرتی بین المللی دائماً به دنبال مقاصد جدید هستند. فنلاند با تکیه بیشتر بر جذابیت آفتاب نیمه شب و هوای نسبتاً خنک تابستانی می‌تواند سهم خود را از پای افزایش دهد.

 سفر هوایی به فنلاند به ویژه از کشورهای بزرگ اروپا مانند فرانسه، آلمان و بریتانیا رایج است. واکونن گفت که رزروها از ایالات متحده نیز در نتیجه چندین تحول در حال افزایش است: به رسمیت شناختن فنلاند در ایالات متحده پس از الحاق این کشور به ناتو افزایش یافته است. Finnair که اکثریت شرکت هواپیمایی دولتی است، ظرفیت ترانس آتلانتیک خود را افزایش داده است. دلار آمریکا نسبت به یورو قوی است. این عوامل توضیح می‌دهند که چرا آمریکایی‌ها بزرگترین گروه بازدیدکنندگان خارجی ما از بازارهای راه دور هستند. قبل از همه‌گیری [کووید-19]، چینی‌ها در صدر آمار گردشگری در بین مسافران مسافت طولانی قرار داشتند.

           
https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25413-yle-summer-to-bring-1-8-million-foreign-visitors-to-finland.html

کاهش اشتغال در فنلاند در یک سال گذشته

  اشتغال ، مدتی است که در مسیر نزولی قرار داشته است. آمار فنلاند در ماه ژوئن نشان داد که روند نرخ اشتغال در بین افراد 20 تا 64 ساله از یک سال پیش در حال کاهش تدریجی بوده است.

Janne Ronkanen ، اقتصاددان در S Bank می‌گوید: اگر به فشارسنج های اطمینان صنعتی نگاه کنیم، همه چیز به وخامت بیشتر وضعیت اشتغال اشاره می‌کند که همچنان توسط صنعت ساخت و ساز هدایت می‌شود.  یکی دیگر از نشانه‌های بد برای اشتغال در ماه آوریل دریافت شد: مجموع دستمزدها و حقوق‌ها برای اولین بار از زمان رکود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یافت.  آمار فنلاند روز جمعه داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد این کاهش در ماه می‌شتاب گرفته است. مجموع دستمزدها و حقوق ها در بخش خصوصی 2.3 درصد نسبت به سال قبل و در بخش ساخت و ساز 13.3 درصد کاهش یافته است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25405-employment-in-finland-has-quietly-declined-for-already-a-year.html#google_vignette

فنلاند شاهد 20.5 درصد تعطیلی بیشتر شرکت ها در سه ماهه اول است

طبق آمار فنلاند، 12691 شرکت در ژانویه تا مارس 2024 تعطیل شدند و این تعداد 20.5 درصد بیشتر از تعداد در سه ماهه اول سال قبل است. در همان زمان، تعداد افتتاحیه‌های شرکت به 12852 رسید. در ژانویه تا مارس 2024، تعداد افتتاحیه‌های شرکت 4.5 درصد بیشتر از دوره مقرر در سال گذشته بود.  در سه ماهه اول سال 2024، تعداد تعطیلی شرکت‌ها در حوزه سلامت انسان و فعالیت‌های مددکاری اجتماعی 57.6 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است. در بخش ساخت و ساز و هنر، سرگرمی و تفریح، تعداد افتتاحیه‌های بنگاه‌ها در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حدود 20 درصد کاهش یافته است، در حالی که تعداد تعطیلی بنگاه‌ها در همان زمان بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

 https://www.dailyfinland.fi/business/38526/Finland-sees-20.5-more-enterprise-closures-in-Q1

افزایش ورشکستگی‌ها در ماه ژوئن ادامه دارد و بخش خدمات بیشتر در معرض خطر است

 تعداد شرکت‌هایی که برای ورشکستگی در فنلاند ثبت نام کرده‌اند، همچنان در حال افزایش است و ژوئن شاهد افزایش قابل‌توجهی است. در مجموع 252 فقره ورشکستگی به ثبت رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 13 مورد افزایش داشت. بخش خدمات همچنان بیشترین ضربه را خورده است و تقریباً نیمی از کل پرونده‌ها را تشکیل می دهد. به گفته Tommi Veistämö ، آمارگیر ارشد در Statistics فنلاند، این روند صعودی در پرونده‌های ورشکستگی بیش از دو سال است که ادامه دارد. مجموع 12 ماهه پرونده‌های ورشکستگی در ژانویه 2021 به کمترین میزان خود رسید و 1970 شرکت درخواست ورشکستگی کردند. از آن زمان، این تعداد 76 درصد افزایش یافته و در سال گذشته به 3461 شرکت رسیده است. صنعت خدمات بیشترین تعداد ورشکستگی در ماه ژوئن را با 121 پرونده ثبت کرد. بخش تجارت نیز با 47 پرونده پیگیری شد. در مقایسه با میانگین 20 ساله، تعداد پرونده‌های ورشکستگی در صنایع کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری بیش از دو برابر شده است. بخش خدمات تقریباً افزایش چشمگیری داشته است. ویستامو توضیح داد: در بخش ساخت و ساز، ورشکستگی یک سوم افزایش یافته است، در حالی که بخش صنعتی ثابت مانده است.

نابرابری‌های منطقه ای برجسته شده است

صنعت اسکان و خدمات غذایی در ماه ژوئن شاهد 14 پرونده ورشکستگی بود که نیمی از آنها مربوط به  هلسینکی بود. پایتخت با 54 پرونده در صدر کشور و پس از آن وانتا با 17 پرونده در رتبه بعدی قرار گرفت. در میان ده شهر بزرگ فنلاند، Vantaa، Espoo، و Jyväskylä بیشترین افزایش در پرونده‌های ورشکستگی را تجربه کرده اند.

افزایش مداوم ورشکستگی‌ها، به ویژه در بخش خدمات، محیط اقتصادی چالش برانگیزی را که مشاغل با آن مواجه هستند، نشان می دهد. از آنجایی که این روند هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد، ذینفعان وضعیت را به‌ویژه در مناطق و صنایعی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، به دقت زیر نظر دارند. این داده‌ها به عنوان یک شاخص حیاتی برای سیاست گذاران با هدف حمایت از بخش های درگیر و کاهش پیامدهای اقتصادی بیشتر عمل می‌کند.

https://www.helsinkitimes.fi/business/25418-surge-in-bankruptcies-continues-in-june-service-sector-most-at-risk.html

اتحادیه اروپا 7 میلیارد یورو در زیرساخت های حمل و نقل پایدار سرمایه گذاری می‌کند

به گزارش شین هوا، کمیسیون اروپا اعلام کرد که بیش از 7 میلیارد یورو برای 134 پروژه حمل و نقل در سراسر اتحادیه اروپا (EU) اختصاص خواهد داد تا تحقق اهداف اقلیمی این اتحادیه و بهبود شبکه‌های حمل و نقل آن را تسهیل کند. این پروژه‌ها از طریق تسهیلات اتصال اروپا  (CEF)، صندوق اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری استراتژیک در توسعه زیرساخت ها، بودجه دریافت خواهند کرد. طبق بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا، این کمک‌ها بزرگ ‌ترین کمک‌ها در برنامه فعلی حمل و نقل CEF هستند.ووپکه هوکسترا، کمیسر اقدام اقلیمی، گفت: پروژه‌های انتخاب‌شده به تغییر شبکه حمل‌ونقل اروپا کمک می‌کند و حالت‌های حمل‌ونقل پاک‌تر را برای مسافران و بار جذاب‌تر می‌کند و در عین حال ایمنی را در سراسر حمل‌ونقل (شبکه) فرا اروپایی (TEN-T) افزایش می‌دهد.پروژه‌های ریلی 80 درصد از کل بودجه را برای بهبود ارتباطات ریلی برون مرزی در امتداد شبکه اصلی TEN-T دریافت خواهند کرد.در این بیانیه همچنین اشاره شده است که حدود 20 بندر دریایی از جمله بندرهای ایرلند، اسپانیا، فنلاند، هلند، آلمان و یونان برای ارتقاء زیرساخت ها پشتیبانی خواهند شد. برخی آنها را قادر می سازد تا برق ساحلی را برای کشتی‌ها تامین کنند یا انرژی‌های تجدیدپذیر را انتقال دهند.

https://www.dailyfinland.fi/europe/38621/EU-to-invest-record-%E2%82%AC7b-into-sustainable-transport-infrastructure

ب- استونی

TSO های بالتیک به قرارداد برق برل با روسیه و بلاروس پایان دادند

 اپراتورهای سیستم انتقال برق (TSO) استونی، لتونی و لیتوانی روز سه‌شنبه اعلامیه‌ای مبنی بر قصد خود برای جدا شدن از سیستم برق BRELL تحت کنترل روسیه در فوریه 2025 ارسال کردند.

Elring        ، AST  و Litgrid  به اپراتورهای روسی و بلاروسی اطلاع دادند که قصد ندارند قرارداد عملیات سیستم انرژی موازی، معروف به BRELL را تمدید کنند. این قرارداد شرایط عملیاتی بالتیک را در سیستم برق تحت کنترل روسیه IPS/UPS تعریف می‌کند. در این اطلاعیه که توسط رهبران سه TSO در ریگا امضا شد، آمده است که قرارداد در 7 فوریه 2025 منقضی می‌شود. در 8 فوریه، اپراتورهای سیستم انتقال برق (TSO) بالتیک، سیستم‌های برق استونی، لتونی و لیتوانی را از IPS / UPS قطع می‌کند و آزمایش عملیات ایزوله مشترک را آغاز می‌کند. همگام سازی سیستم های برق بالتیک با منطقه همزمان اروپای قاره ای برای 9 فوریه 2025 برنامه ریزی شده است.

کاله کیلک، رئیس هیئت مدیره الرینگ، گفت که سیستم های برق سه کشور بالتیک از قبل برای هماهنگ سازی اضطراری در هر لحظه، در صورت لزوم، آماده هستند. در استونی، در طول پنج سال گذشته، بسیاری از اشیاء شبکه برق که پایداری و قابلیت اطمینان سیستم برق را تضمین می‌کند، از جمله سه کندانسور سنکرون، تکمیل شده است. کیلک گفت: کار در لتونی و لیتوانی نیز در حال انجام است.

 تاکنون، استونی، لتونی و لیتوانی در سیستم IPS/UPS تحت کنترل روسیه فعالیت می‌کردند. الرینگ گفت که همگام سازی با منطقه همزمان قاره اروپا امکان کنترل فرکانس مستقل، پایدار و قابل اعتماد شبکه‌های برق کشور بالتیک را فراهم می‌کند و امنیت انرژی در منطقه را افزایش می دهد. اتحادیه اروپا با 1.2 میلیارد یورو از انتقال حمایت کرد.

https://news.err.ee/1609398496/baltic-tsos-end-brell-electricity-agreement-with-russia-belarus

 کمیسیون اروپا 1.2 میلیارد یورو اضافی به ریل بالتیک اختصاص می دهد

کمیسیون اروپا گفت که بیش از 1 میلیارد یورو به پروژه راه آهن بالتیک داده خواهد شد که در نهایت تالین را به مرز لهستان متصل می‌کند. پخش عمومی LSM لتونی گزارش داد که همراه با تامین مالی مشترک ملی از سه کشور بالتیک، بودجه موجود 1.5 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت .  از بودجه اضافی، استونی تقریباً 370 میلیون یورو، لتونی 346 میلیون یورو و لیتوانی 458 میلیون یورو دریافت خواهند کرد. فاز اول این پروژه که با هدف ساخت خط آهن سریع السیر ریل بالتیکا در هر سه کشور بالتیک که با لهستان مرتبط می‌شود تا سال 2030 مبلغ 15.3 میلیارد یورو برآورد شده است. 

https://news.err.ee/1609400002/european-commission-allocates-additional-1-2-billion-to-rail-baltic

تجارت خارجی کالاهای استونی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط آمار استونی، در ماه می 2024، صادرات کالاهای استونی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 6 درصد کاهش یافته است. واردات نیز نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش داشته است.

صادرات کالا به قیمت فعلی نزدیک به 1.6 میلیارد یورو و واردات تقریباً 1.7 میلیارد یورو بوده است. کسری تجاری استونی 144 میلیون یورو بود که 170 میلیون یورو کمتر از ماه می سال گذشته است.

 بزرگترین شریک صادراتی استونی در ماه می 2024 فنلاند (15 درصد از کل صادرات) و پس از آن لتونی (13 درصد) و سوئد (10 درصد) بودند. کالاهای اصلی صادراتی تجهیزات الکتریکی به فنلاند و سوئد و محصولات معدنی به لتونی بود.

کالاهای اصلی وارداتی در ماه مه محصولات کشاورزی و مواد غذایی (14 درصد از کل واردات استونی)، تجهیزات الکتریکی (12 درصد) و تجهیزات حمل و نقل (12 درصد) بودند.

بزرگترین کشور شریک استونی برای واردات کالا در ماه مه فنلاند (15 درصد از کل واردات) و پس از آن لیتوانی، آلمان و لتونی (هر کدام 11 درصد از کل واردات را به خود اختصاص دادند).

کالاهای اصلی وارداتی محصولات معدنی از فنلاند و لیتوانی، تجهیزات حمل و نقل از آلمان و محصولات کشاورزی و مواد غذایی از لتونی بود. در سال، واردات کالا از فنلاند (کاهش 60 میلیون یورو یا 19 درصد)، آلمان (55 میلیون یورو یا 23 درصد کاهش) و سوئد (51 میلیون یورو یا 33 درصد کاهش) و از بلژیک (افزایش 14 میلیون یورو یا 37 درصد) و اندونزی (14 میلیون یورو افزایش) افزایش یافت.

https://news.err.ee/1609393210/statistics-estonia-s-foreign-trade-in-goods-down-on-year

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما